I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.
För övrigt fick det bli MYLR då vita säten är ett måste och MYP i Berlin kommer bara i svarta säten, vita säten är kraftigt försenade och ser ut att förbli så ett bra tag dessvärre.
Ytterligare förvirring.
Du säger att du valt att uppgradera till 20” hjul.
Då prioriterar du ju bort just räckvidd, ljudnivå och komfort, alltså allt det du säger sig prioritera.
Det beror väl på hur fälgen är utformad. De kanske finns aerodynamiskt effektiva 20”-fälgar. Något motsvarande The New Aero (som är 19”) fast 20” istället...
Tycker skillnaden på komfort är väldigt liten 19" vs 21"
Bilens ursprungliga fjädring och dämpare är det som avgör komforten till 90-95%
Ingen model Y kan väl kallas komfortabel i fjädringen oavsett hjuldimension eller version om man jämför med många andra elbilar som har mer komfortinriktad fjädring från grunden, på bekostnad av väghållning/sportighet.
MY LR 2021 är den med sämst fjädringskomfort bland Y modellerna, trots 19"
I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.
För övrigt fick det bli MYLR då vita säten är ett måste och MYP i Berlin kommer bara i svarta säten, vita säten är kraftigt försenade och ser ut att förbli så ett bra tag dessvärre.
Ytterligare förvirring.
Du säger att du valt att uppgradera till 20” hjul.
Då prioriterar du ju bort just räckvidd, ljudnivå och komfort, alltså allt det du säger sig prioritera.
Det beror väl på hur fälgen är utformad. De kanske finns aerodynamiskt effektiva 20”-fälgar. Något motsvarande The New Aero (som är 19”) fast 20” istället...
Ingen model Y kan väl kallas komfortabel i fjädringen oavsett hjuldimension eller version om man jämför med många andra elbilar som har mer komfortinriktad fjädring från grunden, på bekostnad av väghållning/sportighet.
Ja MY LR med kinesfjädring/dämpare är klart sämre med 19” än en P med 21”.
Men nog är det klar skillnad mellan 21” och 19” på P.
Jag provkörde ett antal mil både motorväg och i stan med mina 19” med 45 profil vinterdäck, och det blir betydligt mjukare än med 21” med 35 profil.
Men visst, inga däck kan kompensera för hårda fjädrar och dämpare, så det är det viktigaste i grunden.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Ja MY LR med kinesfjädring/dämpare är klart sämre med 19” än en P med 21”.
Men nog är det klar skillnad mellan 21” och 19” på P.
Jag provkörde ett antal mil både motorväg och i stan med mina 19” med 45 profil vinterdäck, och det blir betydligt mjukare än med 21” med 35 profil.
Men visst, inga däck kan kompensera för hårda fjädrar och dämpare, så det är det viktigaste i grunden.
Så kallade kinesfjädringen var samma över hela världen. Berlin fick den nya dämpningen först dock. Sedan slutet på sommaren har Shanghai gått över till uppdaterade komponenter i fjädringen med så det är densamma oavsett vart den tillverkas. Fick detta bekräftat av en tekniker på Tesla.
Vi pratade om bromsarna med och han sa "dom har samma bromsförmåga båda bilarna däremot tål MYP flera hårda inbromsningar utan att tappa för mycket av bromsförmågan på grund av värmen. Men för att detta ska ske måste du i princip köra på en bana där du maxar bilen och det gör få svenssonskörare".
Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.
Gällande räckvidd körde vi en sträcka och MYP hade högre förbrukning än MYLR. Den lilla höjdskillnaden är inte särskilt avgörande för förbrukningen. Att ha en lägre bil med 21" fälgar med familj och stadskörning var helt ologiskt för mig helt enkelt.
Det där stämmer inte. MYP har längre räckvidd än MYLR om det är viktigt (givet att du har samma fälgar/däck på bägge bilarna du jämför).
Jag kan fastslå att en MYP med 19” är betydligt snålare än motsvarande LR med 19”.
Jag har en misstanke om att Tesla inte vill ”tillåta” 19” aero officiellt för att den då får längre räckvidd än LR.
Tror du verkligen det är så stor skillnad till Performance fördel?
Vad beror det på i så fall?
Visst P är några centimeter lägre, men det kan väl inte göra någon större skillnad?
Jo, det gör skillnad på förbrukningen som jag förstått det som förklaring till att MYP är effektivare än MYLR (givet samma fälgar och däck). Vet ej om skillnader i batterier kan vara annan förklaring till att MYP har längre räckvidd (har för mig att de har exakt samma batterier, men kan ha fel där).