I väntan på våra bilar....

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev:
Dfokr skrev:

I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.

För övrigt fick det bli MYLR då vita säten är ett måste och MYP i Berlin kommer bara i svarta säten, vita säten är kraftigt försenade och ser ut att förbli så ett bra tag dessvärre.
Ytterligare förvirring.
Du säger att du valt att uppgradera till 20” hjul.
Då prioriterar du ju bort just räckvidd, ljudnivå och komfort, alltså allt det du säger sig prioritera.
Det beror väl på hur fälgen är utformad. De kanske finns aerodynamiskt effektiva 20”-fälgar. Något motsvarande The New Aero (som är 19”) fast 20” istället...

https://www.thenewaero.com/sv/product/t ... 03c44deab6

I så fall kommer man väl fortfarande få helt ok räckvidd. Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4120
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Tellus »

Tycker skillnaden på komfort är väldigt liten 19" vs 21"
Bilens ursprungliga fjädring och dämpare är det som avgör komforten till 90-95%

Ingen model Y kan väl kallas komfortabel i fjädringen oavsett hjuldimension eller version om man jämför med många andra elbilar som har mer komfortinriktad fjädring från grunden, på bekostnad av väghållning/sportighet.
MY LR 2021 är den med sämst fjädringskomfort bland Y modellerna, trots 19"
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dfokr skrev:

I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.

För övrigt fick det bli MYLR då vita säten är ett måste och MYP i Berlin kommer bara i svarta säten, vita säten är kraftigt försenade och ser ut att förbli så ett bra tag dessvärre.
Ytterligare förvirring.
Du säger att du valt att uppgradera till 20” hjul.
Då prioriterar du ju bort just räckvidd, ljudnivå och komfort, alltså allt det du säger sig prioritera.
Det beror väl på hur fälgen är utformad. De kanske finns aerodynamiskt effektiva 20”-fälgar. Något motsvarande The New Aero (som är 19”) fast 20” istället...

https://www.thenewaero.com/sv/product/t ... 03c44deab6

I så fall kommer man väl fortfarande få helt ok räckvidd. Eller?
Jag har fått för mig att det är Teslas Induction 20” det handlar om, med tanke på vad han skrivit i andra trådar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tellus skrev:
Tycker skillnaden på komfort är väldigt liten 19" vs 21"
Bilens ursprungliga fjädring och dämpare är det som avgör komforten till 90-95%

Ingen model Y kan väl kallas komfortabel i fjädringen oavsett hjuldimension eller version om man jämför med många andra elbilar som har mer komfortinriktad fjädring från grunden, på bekostnad av väghållning/sportighet.
MY LR 2021 är den med sämst fjädringskomfort bland Y modellerna, trots 19"
Ja MY LR med kinesfjädring/dämpare är klart sämre med 19” än en P med 21”.

Men nog är det klar skillnad mellan 21” och 19” på P.
Jag provkörde ett antal mil både motorväg och i stan med mina 19” med 45 profil vinterdäck, och det blir betydligt mjukare än med 21” med 35 profil.

Men visst, inga däck kan kompensera för hårda fjädrar och dämpare, så det är det viktigaste i grunden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Lurkern
Inlägg: 1026
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Lurkern »

De som kör sportigt vet att bättre bromsar är viktigare än extra hästkrafter, och MYP har både och.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Dfokr »

Nicke Nyfiken skrev:
Tellus skrev:
Tycker skillnaden på komfort är väldigt liten 19" vs 21"
Bilens ursprungliga fjädring och dämpare är det som avgör komforten till 90-95%

Ingen model Y kan väl kallas komfortabel i fjädringen oavsett hjuldimension eller version om man jämför med många andra elbilar som har mer komfortinriktad fjädring från grunden, på bekostnad av väghållning/sportighet.
MY LR 2021 är den med sämst fjädringskomfort bland Y modellerna, trots 19"
Ja MY LR med kinesfjädring/dämpare är klart sämre med 19” än en P med 21”.

Men nog är det klar skillnad mellan 21” och 19” på P.
Jag provkörde ett antal mil både motorväg och i stan med mina 19” med 45 profil vinterdäck, och det blir betydligt mjukare än med 21” med 35 profil.

Men visst, inga däck kan kompensera för hårda fjädrar och dämpare, så det är det viktigaste i grunden.
Så kallade kinesfjädringen var samma över hela världen. Berlin fick den nya dämpningen först dock. Sedan slutet på sommaren har Shanghai gått över till uppdaterade komponenter i fjädringen med så det är densamma oavsett vart den tillverkas. Fick detta bekräftat av en tekniker på Tesla.

Vi pratade om bromsarna med och han sa "dom har samma bromsförmåga båda bilarna däremot tål MYP flera hårda inbromsningar utan att tappa för mycket av bromsförmågan på grund av värmen. Men för att detta ska ske måste du i princip köra på en bana där du maxar bilen och det gör få svenssonskörare".
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av martinot »

vampyren skrev:
En annan grej som är cool är programmerbara knappar + extra dashboard som jag har i min lista:
https://enhauto.com/

Såg ingen tråd med detta men det kanske finns, sorry i så fall.
Har inte SEXY-knapparna, men är jättenöjd med The Commander som jag har inkopplat i min M3:a. Kan varmt rekommendera den!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av martinot »

Dfokr skrev:
Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.

Gällande räckvidd körde vi en sträcka och MYP hade högre förbrukning än MYLR. Den lilla höjdskillnaden är inte särskilt avgörande för förbrukningen. Att ha en lägre bil med 21" fälgar med familj och stadskörning var helt ologiskt för mig helt enkelt.
Det där stämmer inte. MYP har längre räckvidd än MYLR om det är viktigt (givet att du har samma fälgar/däck på bägge bilarna du jämför).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
NEO skrev:
Jag kan fastslå att en MYP med 19” är betydligt snålare än motsvarande LR med 19”.

Jag har en misstanke om att Tesla inte vill ”tillåta” 19” aero officiellt för att den då får längre räckvidd än LR.
Tror du verkligen det är så stor skillnad till Performance fördel?
Vad beror det på i så fall?
Visst P är några centimeter lägre, men det kan väl inte göra någon större skillnad?
Jo, det gör skillnad på förbrukningen som jag förstått det som förklaring till att MYP är effektivare än MYLR (givet samma fälgar och däck). Vet ej om skillnader i batterier kan vara annan förklaring till att MYP har längre räckvidd (har för mig att de har exakt samma batterier, men kan ha fel där).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar