Visst är det enbart LR leveranser som bokats i dagsläget? Någon som fått sms för SR?
Har inte sett att någon som beställd en SR fått något sms än, sitter själv med en sånn beställning som jag hoppas kommer innan det nya året.
Hade enl. Tesla ett estimat på 12/11-6/12 innan alla datum försvann och nu är det dec-feb som det va vid beställning.
Har ingen tillgång till detta via kontot då jag beställt via autoplan.
Dock finns det en trevlig tjej på Tesla som troligen är rätt trött på mig nu...
Tyska köpare har börjat få VIN på SR nu. Hoppas att det snart rasslar till.
Sverige har - åtminstone för Berlinbyggda bilar - hamnat på någon sorts svart lista hos Tesla, som låtsas att vi inte finns. Snart två månader nu utan några volymleveranser. Uppenbarligen är det viktigare att prioritera tyska marknaden. Jag skulle inte bli överraskad om man körde samma stunt med SR...
Vi kanske fick mer än vår normala tilldelning tidigare innan bonusen ändrades?
Vi fick faktiskt fler bilar i Q1 än Q2, dvs innan det blev stressigt med 12 juli-gränsen. Så jag köper inte riktigt det.
FfFJ5aiVIAANulh.jpg
Det var lockdown i Shanghai som påverkade leveranserna i Q2. Om du tittar på totalen enligt den uppställningen så gick leveranserna ner med 56% i Q2. Leveranser till Sverige gick enligt den uppställningen ner med ”bara” 24% så av totalt antal levererade bilar fick vi en större andel (5% i Q1, 11% i Q2), vilket indikerar någon form av prioritet - återigen enligt denna uppställning, jag har inte koll på siffrorna nog för att veta om de är korrekta..
Förstår inte riktigt detta.. Det är hur många som helst som väntar på sin bil / vin, etc.. Men tydligen finns det nu 11st Ys i lager ?? Hur hänger det ihop?
Förstår inte riktigt detta.. Det är hur många som helst som väntar på sin bil / vin, etc.. Men tydligen finns det nu 11st Ys i lager ?? Hur hänger det ihop?
Alla verkar ha 20" fälgar(tillval), kanske inte har köpare på dessa? Gissar att många som vill gå upp i fälgstorlek idag hellre går upp på en MYP då prisskillnad då blir minimal.
En vild gissning:
Det har blivit ett antal avbeställningar på den Europeiska marknaden. Kanske som en följd av allmänt ökade kostnader samt höjda räntor. Sen har Tesla av någon anledning bedömt att de enklast kan sälja de här bilarna i Sverige. Eller så är det som nämnts ovan av ngn anledning brist på de mindre fälgarna...
En vild gissning:
Det har blivit ett antal avbeställningar på den Europeiska marknaden. Kanske som en följd av allmänt ökade kostnader samt höjda räntor. Sen har Tesla av någon anledning bedömt att de enklast kan sälja de här bilarna i Sverige. Eller så är det som nämnts ovan av ngn anledning brist på de mindre fälgarna...
En kollega till mig, väntar på en sv/sv LR 20”. Vilket dom har 4st av i lager just nu, 5 om man räknar med den med EAP (Vilket dom bara kan inaktivera)
Så för mig är det orimligt, att det inte är något annat som spökar här..
Blir själv sugen på att ta en av dom bilarna, slippa vänta på MYP som Sverige inte verkar få några alls av just nu…
En vild gissning:
En kollega till mig, väntar på en sv/sv LR 20”. Vilket dom har 4st av i lager just nu, 5 om man räknar med den med EAP (Vilket dom bara kan inaktivera)
Blir själv sugen på att ta en av dom bilarna, slippa vänta på MYP som Sverige inte verkar få några alls av just nu…
Nu kollade jag bara ett par av bilarna igår och dom var i Umeå. Ska din kollega hämta där?
Ska man fortsätta gissa så kanske Umeå har några avhopp och då lägger man ut dom där istället för att börja flytta bilarna? Minsta motståndets lag typ.
En vild gissning:
Nu kollade jag bara ett par av bilarna igår och dom var i Umeå. Ska din kollega hämta där?
Ska man fortsätta gissa så kanske Umeå har några avhopp och då lägger man ut dom där istället för att börja flytta bilarna? Minsta motståndets lag typ.
Dom har bilar i flertalet städer, Malmö, Göteborg, Norrköping, Göteborg, Stockholm.
Kollegan ska hämta i Göteborg, och enligt sidan finns det en EXAKT sådan spec som han har beställt i lager.
Jag har även svårt att tro att INGEN utöver kollegan i Sverige skulle vänta på en LR med 20”? Eller har efterfrågan sjunkit så enormt?
Kollegan kommer ringa Tesla vid 10 när dom öppnar, och fråga vad som händer…
Tesla säljer nog hellre en lagerbil till en ny kund än att leverera den till en kund som redan beställt. Däremot är det inget problem att själv ta lagerbilen i stället för den man har beställt.
MC Red 85 såld MC Red 85D såld Midnight Cherry Red Model Y LR Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
.../ Kollegan kommer ringa Tesla vid 10 när dom öppnar, och fråga vad som händer…
Som Bengt skrev ovan: Såvida ingen annan hunnit före så borde din kollega kunna få den bilen som finns i Gbg istället för den som han beställt om han ringer och pratar med Tesla. De är ju som sagt identiska. Som jag minns det är det andra som fått sina bilar på det sättet...
.../ Kollegan kommer ringa Tesla vid 10 när dom öppnar, och fråga vad som händer…
Som Bengt skrev ovan: Såvida ingen annan hunnit före så borde din kollega kunna få den bilen som finns i Gbg istället för den som han beställt om han ringer och pratar med Tesla. De är ju som sagt identiska. Som jag minns det är det andra som fått sina bilar på det sättet...
Japp, när han ringde så gav dom han en av bilarna direkt, och upphämtning imorgon.
Dom gav dock bara vaga svar på varför han inte blev tilldelad den direkt, istället för att lägga upp den som lagerbil..
Funderar själv nu på att skippa väntan på min MYP, och åka och hämta en LR direkt istället..
Japp, när han ringde så gav dom han en av bilarna direkt, och upphämtning imorgon.
Dom gav dock bara vaga svar på varför han inte blev tilldelad den direkt, istället för att lägga upp den som lagerbil..
Funderar själv nu på att skippa väntan på min MYP, och åka och hämta en LR direkt istället..
Vad får dig att ta en LR ist för en P för nästan samma pris? Eller har du annat pris än det som anges på Teslas hemsida?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
De bilarna som tesla har på lager nu är utan dragkrok(kanske inte exakt alla?)därför matchas det inte med våra configs (iallafall min) pratade med tesla idag angående saken, tänkte slå till på en av Umeåbilarna eftersom priset var lägre än det jag bokat, men efter man lagt till draget blev det samma och känner därför att jag hellre väntar och kanske får en 2023 om man har tur.
Blir ungefär 25k billigare med en LR, dom har USS på flera av bilarna.
Men viktigast av allt, behöver en bil. Betalar 13k i månaden för en hyrbil just nu..
Har samma problem då jag sålde min bil för tidigt. Men det finns billigare alternativ! Kolla upp lynkco.
Jag ansökte om en bil i för 2 dagar sen och får en bil på måndag nästa vecka! kostar 6000kr med allt inkluderat.
Har bara 20 dagars uppsägning. Plus det är bygger på XC40 plattform och är typ en volvo
Hybrid men får dugga tills jag får min Testal MYP.
Jag beställde min Y för typ typ en vecka sen också så det lär inte komma i Dec. Snarare i Feb.....Står leverans Dec-Feb...
Längtar så mycket.
Jag hade missuppfattat hur jag skulle beställa bilen (trodde Swedbank gjorde det åt mig like Autoplan, som också är Swedbank, men så var det inte). Så beställde nu. MYLR Vit med svart interiör och 20" hjul + EAP. Först fick jag dec2022 -feb 2023. Nu har det uppdaterats till 4-18 november (alltså om någon vecka). finns det någon chans i världen att det stämmer?
Jag hade missuppfattat hur jag skulle beställa bilen (trodde Swedbank gjorde det åt mig like Autoplan, som också är Swedbank, men så var det inte). Så beställde nu. MYLR Vit med svart interiör och 20" hjul + EAP. Först fick jag dec2022 -feb 2023. Nu har det uppdaterats till 4-18 november (alltså om någon vecka). finns det någon chans i världen att det stämmer?
Skulle isåfall vara om din Config matchades mot någon lagerbil? Annars så
Är det nog liten sannolikhet. De borde vara nån vecka bort