Absolut. Det är hål i huvet för det allra mesta med el - vätgas - el. Men nu är det ju inte det tex Hybrit vill göra. Vätgasen är en processgas vid tillvekrning av stål isf kol/naturgas. Från el och vatten isf från fossil metangas tex.Airlift skrev:RagWal skrev:Stort projekt. Inget snack. Men gällande tråden så är iaf detta inget för kärnkraft. En bra användning för vindkraft är det däremot. Även för elproduktion i stort då det även reducerar priset på el vid höglasttimmar och ökar kapaciteten när det blåser lite.R_Edvinsson skrev:Jag sågar inte idén med fossilfritt stål alls.pefreli skrev:Du sågar det fossilfria stålet innan piloten är klar?
Låter smart.
Men då kan du samtidigt halvera den prognostiserade ökningen av elförbrukningen och fundera på hur mkt ny kärnkraft vi egentligen behöver…
Idén är galet galet bra och detta är ett område där våra svenska företag är världsledande.
Det jag kallar optimistiskt är tidsplanen för hela satsningen.
Produktion av lagringen är en sådan utmaning att många inte ens förstår.
Till det skall det byggas mer elektrolys än vad som finns i världen idag, på bara några år.
Och så skall de trolla fram 100GWh vind för att ro detta i hamn.
Dvs om vindkraften levererade som den gör det det blåser kusligt mycket, dvs ca 9000MW, och gjorde det dygnet runt 365 dagar om året.
Dvs dubbelt mot vad det tex är just i detta ögonblick producerar, så skulle det bara betyda ca 70-75GWh.
Så med förra årets siffror på 27GWh för elen så skulle de behöva installera 3ggr dagens installera effekt på bara 8år.
Få den i drift och sen behålla all el från vinden i enbart detta projekt.
Så frågan kvarstår.
Är detta optimistiskt?
Om man ondgör sig över energislöseri med att driva en bil framåt med petroleumbaserade bränslen, så blir det märkligt att vurma för vätgas i serien el-gas-el.
Iom att man då bygger lite högre effekter på elektrolysör än medelförbrukning och ordnar med stora lager kan man fixa gas när det är billigt och leva på lagret när det är obilligt. Bra för alla då det blir en väldigt flexibel elförbrukare.