Fick samtal
Det hade dock varit bra för mig som egentligen hellre tar bilen i slutet av Q1. Kanske skulle ändra konfigen lite för en möjligt ökad chans för senare leverans
Men man kan inte byta från LR-Plaid väll?
En vild gissning:
Kanske. Tesla lär tjäna mer pengar på en Plaid. De lär även kunna leverera den tidigare. Tycker det verkar som en Win för Tesla. Så varför inte prata med dem och fråga ifall det är det du vill?...
Fick samtal
Det hade dock varit bra för mig som egentligen hellre tar bilen i slutet av Q1. Kanske skulle ändra konfigen lite för en möjligt ökad chans för senare leverans
Men man kan inte byta från LR-Plaid väll?
En vild gissning:
Kanske. Tesla lär tjäna mer pengar på en Plaid. De lär även kunna leverera den tidigare. Tycker det verkar som en Win för Tesla. Så varför inte prata med dem och fråga ifall det är det du vill?...
Jag har frågat… det gick inte för sig för nåt halvår sedan iallafall…
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Fick samtal
Det hade dock varit bra för mig som egentligen hellre tar bilen i slutet av Q1. Kanske skulle ändra konfigen lite för en möjligt ökad chans för senare leverans
Men man kan inte byta från LR-Plaid väll?
En vild gissning:
Kanske. Tesla lär tjäna mer pengar på en Plaid. De lär även kunna leverera den tidigare. Tycker det verkar som en Win för Tesla. Så varför inte prata med dem och fråga ifall det är det du vill?...
Jag har frågat… det gick inte för sig för nåt halvår sedan iallafall…
/F
Det gick utmärkt för mig. Ändrade både från LR till Plaid, färg och inredning. Fick de priser som gällde när jag beställde i jan21.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21 Model S Ludicrous Performance -20 Model S Plaid, röd
Samma här, det går nu. Från Model X LR till X Plaid bytte jag.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Fick samtal
Det hade dock varit bra för mig som egentligen hellre tar bilen i slutet av Q1. Kanske skulle ändra konfigen lite för en möjligt ökad chans för senare leverans
Men man kan inte byta från LR-Plaid väll?
En vild gissning:
Kanske. Tesla lär tjäna mer pengar på en Plaid. De lär även kunna leverera den tidigare. Tycker det verkar som en Win för Tesla. Så varför inte prata med dem och fråga ifall det är det du vill?...
Jag har frågat… det gick inte för sig för nåt halvår sedan iallafall…
/F
Det gick utmärkt för mig. Ändrade både från LR till Plaid, färg och inredning. Fick de priser som gällde när jag beställde i jan21.
Vilka priser var det då för Plaid?
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Pratade med Tesla för ett par dagar sedan, leverans kring årsskiftet, eftersom jag befinner mig på resa tom månadsskiftet Jan/feb frågade jag om möjligheten att skjuta på leverans och det gick inte.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
För X Plaid med prislista från jan 2021, 1 279 990 kr, då tillkommer kostnad för tex 6 sits (72 000 kr) och förstås övriga tillval.
Sen var det väl 20 000 kr i rabatt om man beställde före den nya X presenterades.
En fråga till alla kunniga, ser att det står på min beställning att Autopilot ingår. Är det "Uppgraderad Autopilot som nu kostar 38 900 kr"?
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Om det går att ändra till plaid för det gamla priset blir man ju lite sugen. Har någon följt USA-forumet och har koll på vilka problem som refresh-modellerna brukar drabbas av? Beställde både S o X tidigt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Om det går att ändra till plaid för det gamla priset blir man ju lite sugen. Har någon följt USA-forumet och har koll på vilka problem som refresh-modellerna brukar drabbas av? Beställde både S o X tidigt.
Ja, är ju annat förmånsvärde i år och så förhoppningsvis parkeringssensorer, känns som ett krav...
Det jag sett är att det är typisk Tesla kvalité, lite olika från bil till bil. Men nu har de ju tillverkats ett tag vilket ju brukar vara bra. Yoke-ratten slits tydligen snabbt, tom så att ytan/klädseln kan lossna...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Pratade med Tesla för ett par dagar sedan, leverans kring årsskiftet, eftersom jag befinner mig på resa tom månadsskiftet Jan/feb frågade jag om möjligheten att skjuta på leverans och det gick inte.
Går förstås att lösa med fullmakt för god vän att hämta ut, om du har någon du litar på
För X Plaid med prislista från jan 2021, 1 279 990 kr, då tillkommer kostnad för tex 6 sits (72 000 kr) och förstås övriga tillval.
Sen var det väl 20 000 kr i rabatt om man beställde före den nya X presenterades.
En fråga till alla kunniga, ser att det står på min beställning att Autopilot ingår. Är det "Uppgraderad Autopilot som nu kostar 38 900 kr"?
Om man hade valt 6-sits ursprungligen så tillkommer 72.000:-.
De som valde 5-sits betalar inget extra alls...
Jag som valde 7-sits betalar det 7-sits kostade, dvs 38.800:-.
Gällande autopilot så nej. Det finns tre steg:
1.) Den som ingår. En "dum" autopilot som tex ej klarar filbyten.
2.) EAP (Uppgraderad autopilot).
3.) FSD (Full Self Driving).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Pratade med Tesla för ett par dagar sedan, leverans kring årsskiftet, eftersom jag befinner mig på resa tom månadsskiftet Jan/feb frågade jag om möjligheten att skjuta på leverans och det gick inte.
Leveranserna är fördröjda ~ 1år men man får inte själv skjuta på leverans några månader?
Har dom rätt att häva kontraktet eller ändra pris pga det?
Kan konsumentköplagen hjälpa?
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Pratade med Tesla för ett par dagar sedan, leverans kring årsskiftet, eftersom jag befinner mig på resa tom månadsskiftet Jan/feb frågade jag om möjligheten att skjuta på leverans och det gick inte.
Leveranserna är fördröjda ~ 1år men man får inte själv skjuta på leverans några månader?
Har dom rätt att häva kontraktet eller ändra pris pga det?
Kan konsumentköplagen hjälpa?
Det som skulle hända var att mitt låga pris (beställde i september 2020) skulle ersättas med dagens pris, skiljer ungefär 300,000:-.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Pratade med Tesla för ett par dagar sedan, leverans kring årsskiftet, eftersom jag befinner mig på resa tom månadsskiftet Jan/feb frågade jag om möjligheten att skjuta på leverans och det gick inte.
Leveranserna är fördröjda ~ 1år men man får inte själv skjuta på leverans några månader?
Har dom rätt att häva kontraktet eller ändra pris pga det?
Kan konsumentköplagen hjälpa?
Det som skulle hända var att mitt låga pris (beställde i september 2020) skulle ersättas med dagens pris, skiljer ungefär 300,000:-.
Vad betyder denna text i avtalet?
"Du åtar dig därför att planera för och acceptera leveransen av ditt Fordon inom en vecka från Leveransdagen, eller, om tdigare, sista dagen av aktuellt kalenderkvartal (i varje fall, "Slutligt Leveransdatum")"
Skiljer 293 på vår config
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Ang förmånsvärde så tror jag inte att man så iskallt kan räkna med att det är det ”rabatterade” förmånsvärde som gäller för Plaid om leverans sker först i nov/dec (som idag för S Plaid baseras på nybilspris 1 379 900 kr).
Skatteverket har vad jag vet som plan att uppdatera listorna i okt/nov med aktuella nybilspriser. Om Tesla ”skött sig” så kommer det att stiga till det idag oficiella priset (1,6?).
Jag har fått följande mailsvar från Skatteverket när jag frågade för någon vecka sedan:
”Nybilsprislistorna uppdateras i regel tre gånger per år. För att få information om nya bilmodeller och nybilspriser begär Skatteverket varje år in uppgifter från generalagenterna och biltillverkarna. En uppdatering av nybilprislistorna sker under hösten (oktober/november).
Bilens nybilspris är det pris som bilen hade när den som ny introducerades på den svenska marknaden och de nybilspriser som ska tillämpas vid förmånsberäkningen (billistorna) som fastställs av Skatteverket.”
De skriver även:
”Det som gäller är att man ska beräkna förmånsvärde när bilen tas i trafik. Det vill säga när du få bilen och börjar använda den som en förmånsbil då ska förmånsvärde beräknas.
Du kan göra förmånsberäkning i förhand om du vill veta förmånsvärdet men du ska vara medveten om att en ny beräkning behöver göras efter bilen är levererad och börjar användas som förmånsbil.
Med vänliga hälsningar,
Ivana
Skattehandläggare
”
Detta tolkar jag som att man kan använda det rabatterade förmånsvärdet OM man tar leverans INNAN de släpper de nya föreskrifterna om ändring.. Vilket väl dessvärre ser mörkt ut om de kommer i ”okt/nov” och bilarna börjar levereras i ”nov/dec”.
Även 2021 uppdaterade de ju listorna i november…
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21 Model S Ludicrous Performance -20 Model S Plaid, röd
Ang förmånsvärde så tror jag inte att man så iskallt kan räkna med att det är det ”rabatterade” förmånsvärde som gäller för Plaid om leverans sker först i nov/dec (som idag för S Plaid baseras på nybilspris 1 379 900 kr).
Skatteverket har vad jag vet som plan att uppdatera listorna i okt/nov med aktuella nybilspriser. Om Tesla ”skött sig” så kommer det att stiga till det idag oficiella priset (1,6?).
Jag har fått följande mailsvar från Skatteverket när jag frågade för någon vecka sedan:
”Nybilsprislistorna uppdateras i regel tre gånger per år. För att få information om nya bilmodeller och nybilspriser begär Skatteverket varje år in uppgifter från generalagenterna och biltillverkarna. En uppdatering av nybilprislistorna sker under hösten (oktober/november).
Bilens nybilspris är det pris som bilen hade när den som ny introducerades på den svenska marknaden och de nybilspriser som ska tillämpas vid förmånsberäkningen (billistorna) som fastställs av Skatteverket.”
De skriver även:
”Det som gäller är att man ska beräkna förmånsvärde när bilen tas i trafik. Det vill säga när du få bilen och börjar använda den som en förmånsbil då ska förmånsvärde beräknas.
Du kan göra förmånsberäkning i förhand om du vill veta förmånsvärdet men du ska vara medveten om att en ny beräkning behöver göras efter bilen är levererad och börjar användas som förmånsbil.
Med vänliga hälsningar,
Ivana
Skattehandläggare
”
Detta tolkar jag som att man kan använda det rabatterade förmånsvärdet OM man tar leverans INNAN de släpper de nya föreskrifterna om ändring.. Vilket väl dessvärre ser mörkt ut om de kommer i ”okt/nov” och bilarna börjar levereras i ”nov/dec”.
Även 2021 uppdaterade de ju listorna i november…
Hmm. Är dåligt insatt i detta, men Danni (Teslakalkylen) brukar ha stenkoll och som jag tolkade honom så bör det vara det "gamla" förmånsvärdet så länge bilen är tillverkad 2022.
Som jag tolkar det så är "Bilens nybilspris är det pris som bilen hade när den som ny introducerades på den svenska marknaden och de nybilspriser som ska tillämpas vid förmånsberäkningen (billistorna) som fastställs av Skatteverket." just 1 379 900:- på Model S. De uppdateringar som hänvisas till handlar väl enbart om att addera nya bilmodeller till listan, inte att ändra några förmånsvärden för de som redan finns?
Varje tillverkningsår har ju ett förmånsvärde per bilmodell, inte flera. Som jag förstått det så är det som gäller för 2022 då nyss sagda 1 379 900:-, men att det kan uppdateras i listorna för 2023 (dock fattar jag inte riktigt det heller för priset "när den som ny introducerades" är ju fortfarande 1 379 900:-...).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ang förmånsvärde så tror jag inte att man så iskallt kan räkna med att det är det ”rabatterade” förmånsvärde som gäller för Plaid om leverans sker först i nov/dec (som idag för S Plaid baseras på nybilspris 1 379 900 kr).
Skatteverket har vad jag vet som plan att uppdatera listorna i okt/nov med aktuella nybilspriser. Om Tesla ”skött sig” så kommer det att stiga till det idag oficiella priset (1,6?).
Jag har fått följande mailsvar från Skatteverket när jag frågade för någon vecka sedan:
”Nybilsprislistorna uppdateras i regel tre gånger per år. För att få information om nya bilmodeller och nybilspriser begär Skatteverket varje år in uppgifter från generalagenterna och biltillverkarna. En uppdatering av nybilprislistorna sker under hösten (oktober/november).
Bilens nybilspris är det pris som bilen hade när den som ny introducerades på den svenska marknaden och de nybilspriser som ska tillämpas vid förmånsberäkningen (billistorna) som fastställs av Skatteverket.”
De skriver även:
”Det som gäller är att man ska beräkna förmånsvärde när bilen tas i trafik. Det vill säga när du få bilen och börjar använda den som en förmånsbil då ska förmånsvärde beräknas.
Du kan göra förmånsberäkning i förhand om du vill veta förmånsvärdet men du ska vara medveten om att en ny beräkning behöver göras efter bilen är levererad och börjar användas som förmånsbil.
Med vänliga hälsningar,
Ivana
Skattehandläggare
”
Detta tolkar jag som att man kan använda det rabatterade förmånsvärdet OM man tar leverans INNAN de släpper de nya föreskrifterna om ändring.. Vilket väl dessvärre ser mörkt ut om de kommer i ”okt/nov” och bilarna börjar levereras i ”nov/dec”.
Även 2021 uppdaterade de ju listorna i november…
Well, shit isf. Det blir väl runt 3600 högre förmånsvärde oavsett leveransdatum då om detta verkligen stämmer, rätt saftig skillnad även om man har turen att åtminstone ha det gamla priset. Hade hoppats slippa det, börjar nu närma sig lite vad jag tycker det är max värt mtp att det blir i runda slängar 11000 över min nuvarande S.
Hmm. Är dåligt insatt i detta, men Danni (Teslakalkylen) brukar ha stenkoll och som jag tolkade honom så bör det vara det "gamla" förmånsvärdet så länge bilen är tillverkad 2022.
Som jag tolkar det så är "Bilens nybilspris är det pris som bilen hade när den som ny introducerades på den svenska marknaden och de nybilspriser som ska tillämpas vid förmånsberäkningen (billistorna) som fastställs av Skatteverket." just 1 379 900:- på Model S. De uppdateringar som hänvisas till handlar väl enbart om att addera nya bilmodeller till listan, inte att ändra några förmånsvärden för de som redan finns?
Varje tillverkningsår har ju ett förmånsvärde per bilmodell, inte flera. Som jag förstått det så är det som gäller för 2022 då nyss sagda 1 379 900:-, men att det kan uppdateras i listorna för 2023 (dock fattar jag inte riktigt det heller för priset "när den som ny introducerades" är ju fortfarande 1 379 900:-...).
Det är så jag tolkat det hela tiden, det du säger om ETT pris per år bakåt i tid verkar ju stödja detta också ja när man tänker efter. Bara det att en sådan enkel liten liten sak som förmånsberäkning är tillräckligt oklar till att det blir spaltmeter med diskussioner och spekulationer kring ämnet säger en hel del om hur förvanskat skatteverket är rent allmänt.
Jag lever på hoppet om att få det lägre förmånsvärdet, och det är ju normalt bara ett förmånsvärde per år på samma bilmodell så det känns som rätt säkert att det blir det som nu finns på https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Ang förmånsvärde så tror jag inte att man så iskallt kan räkna med att det är det ”rabatterade” förmånsvärde som gäller för Plaid om leverans sker först i nov/dec (som idag för S Plaid baseras på nybilspris 1 379 900 kr).
Skatteverket har vad jag vet som plan att uppdatera listorna i okt/nov med aktuella nybilspriser. Om Tesla ”skött sig” så kommer det att stiga till det idag oficiella priset (1,6?).
Jag har fått följande mailsvar från Skatteverket när jag frågade för någon vecka sedan:
”Nybilsprislistorna uppdateras i regel tre gånger per år. För att få information om nya bilmodeller och nybilspriser begär Skatteverket varje år in uppgifter från generalagenterna och biltillverkarna. En uppdatering av nybilprislistorna sker under hösten (oktober/november).
Bilens nybilspris är det pris som bilen hade när den som ny introducerades på den svenska marknaden och de nybilspriser som ska tillämpas vid förmånsberäkningen (billistorna) som fastställs av Skatteverket.”
De skriver även:
”Det som gäller är att man ska beräkna förmånsvärde när bilen tas i trafik. Det vill säga när du få bilen och börjar använda den som en förmånsbil då ska förmånsvärde beräknas.
Du kan göra förmånsberäkning i förhand om du vill veta förmånsvärdet men du ska vara medveten om att en ny beräkning behöver göras efter bilen är levererad och börjar användas som förmånsbil.
Med vänliga hälsningar,
Ivana
Skattehandläggare
”
Detta tolkar jag som att man kan använda det rabatterade förmånsvärdet OM man tar leverans INNAN de släpper de nya föreskrifterna om ändring.. Vilket väl dessvärre ser mörkt ut om de kommer i ”okt/nov” och bilarna börjar levereras i ”nov/dec”.
Även 2021 uppdaterade de ju listorna i november…
Det är tillverkningsår och inte leveransdatum som gäller för att bestämma förmånsvärdet. Ja, du ska beräkna förmånsvärdet när bilen har levererats, men det är tillverkningsåret som används för att hitta det förmånsgrundande priset för en viss modell. Det stämmer att Skatteverket uppdaterar listorna under året, men det känns inte som om de borde uppdatera priset på en befintlig modell. Det skulle ju innebära att om man haft en bil sen tidigare på året och sen ska räkna om sitt förmånsvärde (vilket man åtminstone ska göra i januari varje år) så skulle det förmånsgrundande priset då kunna ändras, och det ska det ju inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det är tillverkningsår och inte leveransdatum som gäller för att bestämma förmånsvärdet. Ja, du ska beräkna förmånsvärdet när bilen har levererats, men det är tillverkningsåret som används för att hitta det förmånsgrundande priset för en viss modell. Det stämmer att Skatteverket uppdaterar listorna under året, men det känns inte som om de borde uppdatera priset på en befintlig modell. Det skulle ju innebära att om man haft en bil sen tidigare på året och sen ska räkna om sitt förmånsvärde (vilket man åtminstone ska göra i januari varje år) så skulle det förmånsgrundande priset då kunna ändras, och det ska det ju inte.
Absolut tillverkningsår, men det är inte så enkelt att det är ett fast nybilspris som är fast under året. Skatteverket kan mycket väl justera nybilspriset under året för en redan befintlig modell genom en ändringsföreskrift om leverantören justerat priset.
T.ex skedde detta för Tesla Model 3 Long Range (22TE001) som under första halvåret i år hade ett nybilspris på 619900 (se SKVFS 2021:29), men som ändrades per 1/7 till 682900 (se SKVFS 2022:3).
Jag skulle verkligen önska att jag har fel, men om inte Tesla missat skicka in ändring till den strax kommande ändringsföreskriften så lär Plaids nybilspris höjas inom kort.
Registreringsdatumet blir ju då viktigt om man lyckas få leverans/registrering innan ändringsföreskriften kommer ut, då ska man ju kunna motivera det lägre nybilspriset i förmånsberäkningen trots att det högre kanske framgår i Skatteverkets e-tjänst.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21 Model S Ludicrous Performance -20 Model S Plaid, röd
Det är tillverkningsår och inte leveransdatum som gäller för att bestämma förmånsvärdet. Ja, du ska beräkna förmånsvärdet när bilen har levererats, men det är tillverkningsåret som används för att hitta det förmånsgrundande priset för en viss modell. Det stämmer att Skatteverket uppdaterar listorna under året, men det känns inte som om de borde uppdatera priset på en befintlig modell. Det skulle ju innebära att om man haft en bil sen tidigare på året och sen ska räkna om sitt förmånsvärde (vilket man åtminstone ska göra i januari varje år) så skulle det förmånsgrundande priset då kunna ändras, och det ska det ju inte.
Absolut tillverkningsår, men det är inte så enkelt att det är ett fast nybilspris som är fast under året. Skatteverket kan mycket väl justera nybilspriset under året för en redan befintlig modell genom en ändringsföreskrift om leverantören justerat priset.
T.ex skedde detta för Tesla Model 3 Long Range (22TE001) som under första halvåret i år hade ett nybilspris på 619900 (se SKVFS 2021:29), men som ändrades per 1/7 till 682900 (se SKVFS 2022:3).
Jag skulle verkligen önska att jag har fel, men om inte Tesla missat skicka in ändring till den strax kommande ändringsföreskriften så lär Plaids nybilspris höjas inom kort.
Registreringsdatumet blir ju då viktigt om man lyckas få leverans/registrering innan ändringsföreskriften kommer ut, då ska man ju kunna motivera det lägre nybilspriset i förmånsberäkningen trots att det högre kanske framgår i Skatteverkets e-tjänst.
Det finns ju bara ett värde per tillverkningsår i skvs bilförmånsberäkning så förstår inte hur dubbla eller trippa värden skulle kunna förekomma? (Kommer sv någon anledning inte åt skvs beräkning just nu).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ser att på SKV beräkning finns just en fråga om bilen togs i bruk före eller efter 1/7 2022 men var inte det för att reglerna för förmånsvärden för elbilar justerades 1/7 2022? Tror inte det annars är så.
Alltså, riktigt bra förmånsvärde på Plaid X om man hade reggat den före 1 juli i år, 10913 kr utan extrautrustning
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD