Nya kartor
Moderator: Redaktion
Re: Nya kartor
Själv bor jag numera på en väg som går att köra på. Det gjorde jag inte med gamla kartan.

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Kan någon i Göteborg, Malmö eller annan sydsvensk stad som har fått nya kartan slå in Stockholm som destination och kolla hur navigatorn ritar kursen kring Sillekrog? Används genvägen?
- Mikael Karlberg
- Teslaägare
Nej den hittar inte genvägen vid Sillekrog utan den föreslår att man åker norrut och vänder.TiborBlomhall skrev:Kan någon i Göteborg, Malmö eller annan sydsvensk stad som har fått nya kartan slå in Stockholm som destination och kolla hur navigatorn ritar kursen kring Sillekrog? Används genvägen?
Testade igår och nu föreslår min att köra av söder om macken och köra norr om motorvägen för att ladda, det har den inte gjort förut (alltid norr ut först). Har dock inte fått någon not om uppdatering.
Det brukar ju gå lite rykten om att man måste vara på wifi för att få kartuppdateringar. Någon som fått den som inte varit på wifi?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag fick utan WiFi igår ! Var på helt okänd plats när det blev klart.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Min bil stod i garage utan varesig wifi eller 3G hela dagen, och när jag skulle köra iväg så hade jag fått uppdateringen. I'm not saying it's aliens, but...
Model X, Pearl White
Hur ser man enklast om kartan är uppdaterad? Nån väg man kan kolla på som avslöjar?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Navigera till Sundsvalls Supercharger om du är söder om Sundsvall. Tar den bron har du nya kartor, vill den köra genom stan har du gamla kartor.LeffeP skrev:Hur ser man enklast om kartan är uppdaterad? Nån väg man kan kolla på som avslöjar?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Du får ett meddelande på skärmen som säger att kartorna har uppdateratsLeffeP skrev:Hur ser man enklast om kartan är uppdaterad? Nån väg man kan kolla på som avslöjar?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Vissa påstår sig ju ha fått utan detta meddelande, därav frågan, hur såg dom det?jonas skrev:Du får ett meddelande på skärmen som säger att kartorna har uppdateratsLeffeP skrev:Hur ser man enklast om kartan är uppdaterad? Nån väg man kan kolla på som avslöjar?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
- TeslaMartin
- Teslaägare
Jag trodde att jag fått ny navigering då kartan hade (C)2016 och att även nya Sundsvallsbron är med på kartan - men tyvärr är själva navigeringen inte uppdaterad. Vet inte om kartan med nya vägar kommit nu eller redan vid uppdatering till 7.1?! Vi t.ex. Sundsvall är "nya" E4:an inlagd söder om bron och även bron är med. Men som sagt så ger den navigering in genom stanLeffeP skrev:Vissa påstår sig ju ha fått utan detta meddelande, därav frågan, hur såg dom det?jonas skrev:Du får ett meddelande på skärmen som säger att kartorna har uppdateratsLeffeP skrev:Hur ser man enklast om kartan är uppdaterad? Nån väg man kan kolla på som avslöjar?

Teslans kartor fungerar som så att den har Navigons kartor nedladdade i bilen, och det som visas på instrumentpanelen bygger på dessa. Det är också dessa som används för navigering. Fördelen med detta är att det fungerar offline. Nackdelen är att kartorna blir gamla.
På mittskärmen visas Google Maps, med navigationsrutten från Navigon som en blå linje ovanpå. Google brukar få in nya vägar inom någon månad, så då kan det lätt bli så att man ser vägar på mittskärmen som inte navigatorn känner till. Det kan få lätt komiska konsekvenser när navigatorn väljer att köra runt en vik istället för över den nya fina bron som man tydligt ser på mittskärmen.
På mittskärmen visas Google Maps, med navigationsrutten från Navigon som en blå linje ovanpå. Google brukar få in nya vägar inom någon månad, så då kan det lätt bli så att man ser vägar på mittskärmen som inte navigatorn känner till. Det kan få lätt komiska konsekvenser när navigatorn väljer att köra runt en vik istället för över den nya fina bron som man tydligt ser på mittskärmen.
But It is Andy på Infra city som försöker införa en ny nivå av service. Är bilen inte uppkopplad när den ska uppdateras så åker han ut med en lokal "service hotspot" och gör uppdateringen. Det baserat på var bilen var när den senast tappade kontakten.Telsa skrev:Min bil stod i garage utan varesig wifi eller 3G hela dagen, och när jag skulle köra iväg så hade jag fått uppdateringen. I'm not saying it's aliens, but...
Jag brukar gå ut med en kopp kaffe åt honom då jag stött på detta vilket tycker kan vara schysst och jag tycker ni andra kan göra det också

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Den moderna varianten av traditionen att ge gröt med smör åt hustomten?Pontus skrev:But It is Andy på Infra city som försöker införa en ny nivå av service. Är bilen inte uppkopplad när den ska uppdateras så åker han ut med en lokal "service hotspot" och gör uppdateringen. Det baserat på var bilen var när den senast tappade kontakten.Telsa skrev:Min bil stod i garage utan varesig wifi eller 3G hela dagen, och när jag skulle köra iväg så hade jag fått uppdateringen. I'm not saying it's aliens, but...
Jag brukar gå ut med en kopp kaffe åt honom då jag stött på detta vilket tycker kan vara schysst och jag tycker ni andra kan göra det också
Du menar att det ser ut sådär efter att du har fått meddelande om att kartorna är uppdaterade?pegs skrev:Uppdaterad karta?
Så här såg det ut igår eftermiddag när jag skulle åka hem från Sthlm City...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
I manualen står det att man ska Wifiad för att få kartuppdateringarna. Jag fick dom fast vad jag vet inte var det.pegs skrev:
Uppdaterad karta?
En (troligen dum) fråga.
vad har den där blåa fyrkanten med tre runda grejor i navigatorn för funktion?

X100 lev.14/8-18.
Trafikljuset är trafikinformation på eller av (grönt där trafiken flyter, rött där den går långsamt o s v)far1far2 skrev:vad har den där blåa fyrkanten med tre runda grejor i navigatorn för funktion?
Tack Bylund. Du har alltid svar till en dumgubbe!bylund skrev:Trafikljuset är trafikinformation på eller av (grönt där trafiken flyter, rött där den går långsamt o s v)far1far2 skrev:vad har den där blåa fyrkanten med tre runda grejor i navigatorn för funktion?
X100 lev.14/8-18.
Fick uppdaterade kartor igår. Nya motorvägen rv40 vid Ulricehamn är dock inte med.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Hur ny är den? Det vore intressant att ta reda på äldsta större vägen som fortfarande inte är med för att kunna datera kartorna.mahulkp skrev:Fick uppdaterade kartor igår. Nya motorvägen rv40 vid Ulricehamn är dock inte med.