Tonen på forumet

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Tonen på forumet

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
.. Antar att de gått vidare i livet och hittat betydligt meningsfullare sysselsättning än att hänga på TCS. :lol:
Hurdå menar du? Vad skulle det kunna vara? Finns det nåt annat forum eller vadå? :lol:
Håller f ö med dig angående dessa personer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
.. Antar att de gått vidare i livet och hittat betydligt meningsfullare sysselsättning än att hänga på TCS. :lol:
Hurdå menar du? Vad skulle det kunna vara? Finns det nåt annat forum eller vadå? :lol:
Håller f ö med dig angående dessa personer.
Samma här, dom saknar man verkligen, plus några till som tex Herr X (som också tittar in här sporadiskt) men
även några till…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

HelectriC skrev:
Tars skrev:
mati skrev:
Den gamla goda tiden. När man ringde SC och de visste vem man var utan att man ens behövde säga nåt. När de aldrig frågade efter bilens VIN eftersom de hade koll på det. När man blev emottagen av någon som öppnade och höll upp dörren med ett vänligt "Hej <förnamn>". Det var tider det.
Utan att veta så antar jag att det inte riktigt är så längre.
Men jag är glad och tacksam att jag har fått uppleva det. Som en sann elbilspionjär.
Upplever samma sak än idag. =)
Du är fortfarande där så ofta att de känner dig vid namn?
Jepp. Är iofs inte ofta där. Har ändå haft ett gäng bilar samt att vi alla nästan på firman kör tesla.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

När jag gock med i forumet 2015 var det en del inlägg från Sondell. Minns att jag läste dem noga. Håller med om de andra namnen TCS ”hall of fame”
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

On topic:
Har det inte blivit lite bättre ton här på forumet typ de senaste två dagarna? Inte så många ”spamtrådar” med clickbait-rubriker heller.

Skönt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Vi är rätt många som övergett detta forum mer eller mindre. Vi skriver inte så mycket längre här då folk som kommer in inte lyssnar. Det är helt annan stämning på Slacken som hör till och som danni startat och släpper in folk i. Vi som hör hemma där skriver knappt här, några av de som omnämns i inlägg ovan verkar där istället.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Problemet är ju att folk får härja rätt fritt här utan att det modereras. För många år sedan hade vi kanske ett eller två troll som ogillade elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Nu verkar var och varannan vara här för att trycka ner elbilar och Tesla, ja eller sprida SD propaganda. De borde så klart ha rensats ut.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Problemet är ju att folk får härja rätt fritt här utan att det modereras. För många år sedan hade vi kanske ett eller två troll som ogillade elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Nu verkar var och varannan vara här för att trycka ner elbilar och Tesla, ja eller sprida SD propaganda. De borde så klart ha rensats ut.
Så S M V C KD MP och L propaganda är okej?
Eller är du så förblindad av ditt SD-hat att du inte kan se att det sprids propaganda för andra partier också?

Jag hade önskat att all politik skulle bannlysas och modereras bort. Det har inte på ett Tesla/elbilsforum att göra. Här ska vi diskutera elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet.

Och skulle politiken försvinna kan jag garantera att det skulle bli en bättre ton på forumet.

Just nu:
C7D24A1D-55B3-4767-A2B8-E0999F33FEEC.png
Inte förrän på femte plats finns det inlägg som har med elbilar att göra. Vad är det här för ”elbilsforum”? :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

LarsL skrev:
Buhu det var bättre förr när bara 7 aktivister hade elbil…

Nu börjar ju elbilar bli mainstream och då får du nog vänja dig vid att folk med annan politisk åskådning än dig själv. Det är väl bra eller?
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

LarsOJ skrev:
LarsL skrev:

Nu börjar ju elbilar bli mainstream och då får du nog vänja dig vid att folk med annan politisk åskådning än dig själv. Det är väl bra eller?
Kan väl tycka att det är konstigt att hänga på ett elbilsforum om man hatar elbilar, än värre på ett Tesla-forum om man hatar Tesla (och Musk) men det är ju enkelt att hoppa över inlägg som den individen skrivit (precis som jag gör med vissa kärnkraftskramare som tenderar att upprepa sig).

Annars tycker jag det är tråkigt att Zalman och Spacecoin tystnat de senaste dagarna, håller inte med om allt de skriver men dom hittar mycket på nätet. Har inga problem med ”clickbait” trådar, är dom inte intressanta nog så försvinner dom bara.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsaR skrev:
LarsOJ skrev:
LarsL skrev:

Kan väl tycka att det är konstigt att hänga på ett elbilsforum om man hatar elbilar, än värre på ett Tesla-forum om man hatar Tesla (och Musk) men det är ju enkelt att hoppa över inlägg som den individen skrivit (precis som jag gör med vissa kärnkraftskramare som tenderar att upprepa sig).

Annars tycker jag det är tråkigt att Zalman och Spacecoin tystnat de senaste dagarna, håller inte med om allt de skriver men dom hittar mycket på nätet. Har inga problem med ”clickbait” trådar, är dom inte intressanta nog så försvinner dom bara.
Har vi nu tre stycken "Lars" som diskuterar med varandra? Upplagt för förvirring ;)

Med tanke på att detta snarare är ett elbilsforum än ett Teslaforum så tycker jag inte det är konstigt alls med folk som ogillar Tesla. Än mindre konstigt med folk som ogillar Musk, han är ju en person som gör extremt kontroversiella saker utanför elbilsområdet. Personligen är jag otroligt tacksam för det han gjort med Tesla och extremt imponerad av honom som entreprenör. Samtidigt hatar jag tex hans involvering i Ryssland vs Ukraina, hans narcissism och raderna av brutna löften.

Jag tycker det är mycket märkligare med alla högerextrema som verkar hittat hit. Det brukar vara extremt hög överlappning/korrelation mellan rasister/LHSare/klimatförnekare och elbilshatare. Så utöver att ton/diskussion förstörs så är det extremt märkligt att de väljer att vara här.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har minskat min närvaro här på sistone. Dels känns det som att mycket av allt som jag ville diskutera om elbilar tidigare uttömt. Det är inte längre intressant att diskutera alla nya elbilsmodeller som kommer, inte kommer eller förväntas komma. Men det tillhör min personlighet. Jag är en "projektmänniska" och har haft olika perioder av intressen under mitt liv. Nu känner jag själv hur elbilsperioden är på upphällningen. När leasingen på min Tesla går ut vet jag inte om jag kommer att hänga här längre.

Jag har också varit rätt aktiv i både politik- och miljötrådar men jag känner att det står mig upp i halsen, så jag har ingen lust att debattera där heller.

Jag nådde 10000 inlägg men kommer att halka allt längre ned på listan. Bara en tidsfråga innan jag åker ut från 10 i topp.

Edit:
Att folk diskuterar allt annat än elbilar här är ett känt fenomen i alla typer av specialforum. Jag tror att det beror på att man är en krets av människor som binds samman av ett gemensamt intresse och som därför börjar diskutera vad som helst. Det blir som när kompisar träffas. Man har lärt känna varandra via ett gemensamt intresse och sen börjar man prata om allt annat också. Ett stort forum där samma fenomen finns är Bukefalos, som är ett hästforum. Men där finns alla typer av diskussioner, som absolut inte har nån som helst koppling till hästar.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

LarsaR skrev:
LarsOJ skrev:
LarsL skrev:

Vad det mig beträffar så älskar jag elbilar. Insåg direkt att elbilar är framtiden när jag körde en Model S i Norge 2014. Jag hatar absolut inte Tesla bilar de bara inte tilltalar mig längre. Inget ha begär. Det var en kort stund när det var nära affär på en S när refreshen kom med nya fronten 2016?
En av de absolut mest stilrena bilarna genom tiderna och med prestanda för att backa upp utseendet. Började läsa detta forum då nästan dagligen.

Jag älskar alla bilar. 50 och 70 talare hör till de absoluta favoriterna. Jag älskar till och med Epa traktorer och har ett gäng gamla mopeder. Har hållt på med bilar, motorcyklar och båtar hela livet även tävlat motorsport i +20 år.

Vad gör jag då på detta forum? Elbilsintresserad så klart. Men det betyder inte att jag håller med om allt som OG members tycker eller säger.

Sen var det faktiskt LarsL som fick mig att registrera konto och börja skriva här. Blev så jäkla trött på att han kallade alla SD troll :mrgreen:

Edit: Zalman och Spacecoin är nog bara på semester ihop (höstlov nu).
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare

Inlägg av LarsaR »

Lars var ett vanligt namn en gång, halva min gymnasieklass hette Lars eller dubbelnamn på det.
Ja, det är uppenbart ett elbilsforum där jag som tämligen nybliven elbilsägare (aug -20) lär mig enormt mycket och är glad över den hjälpsamhet som finns. Det jag har svårt att förstå, men inte invänder mot är att man som motståndare till elbilar söker sig hit, men vi gör olika val.
backe

Inlägg av backe »

LarsaR skrev:
LarsOJ skrev:
LarsL skrev:

Kan väl tycka att det är konstigt att hänga på ett elbilsforum om man hatar elbilar, än värre på ett Tesla-forum om man hatar Tesla (och Musk)
Jag tror att det är ytterst få som hänger här inne som hatar Tesla, elbilar eller FSD, men jag tror ibland att vissa beteenden här inne kan trigga ett motstånd hos de som inte köper parfym som luktar bränt hår(En Elon-produkt) eller tycker att det är särskilt trovärdigt att vara helt säker på att släppa L4/L5 FSD 6-7-8-9 år i rad.

Det finns ytterst få saker som jag hatar, men skulle det bli ett galet hyllande av något kontra något annat så skulle jag säkert kunna tänka mig att försöka tona ner det hela, då kanske det kan tolkas som hat men det är det definitivt inte.

Postar någon i aktietråden något där man jämför Teslas Y/Y resultat och jämför med ett bolag som mognat klart för 10 år sedan så kan jag posta något annat där ett annat bolag som är i kraftig tillväxtfas konkurrerar ut Tesla, det kan mycket väl vara en dålig jämförelse men det är mer för att belysa att det inte blir intressant att jämföra tillväxt mellan Apple och Tesla t.ex. Det har inget med hat mot Tesla att göra. Postar någon 4 dagar i rad när aktien går upp och inte den dagen den går ner så kan jag posta den negativa dagen också, borde vara lika intressant för de som är intresserade av aktien Tesla kan jag tycka.

Jag kan nog tänkas reagera bakvänt även när man som i mitt fall dagligen när jag väntade på min nya ID4 bara fick läsa massor av negativt om ID4 i en tråd om ID4 från flertalet personer som tycker att det är jobbigt att någon är kritisk mot FSD/Tesla/Elon. Vore en sak om jag gick in och bashade en tråd om Model 3 och sa att ID4 var bättre, men det här blir rent knäppt när vissa gör såhär i alla trådar om bilmodeller som inte är PRO Tesla där personer som gillar elbilar ser fram emot sin beställda bil.

Som någon form av parallell så har jag varit med om samma sak tidigare, men då var det Apple kontra Android.

Jag hatar inte Apple eller iPhone, men när det var som värst med Apple-kulten och Steve Jobs så hände det att jag hamnade i diskussioner kring Apple/Android. Det hade inget med hat mot Apple/iPhone att göra, det hade mer med det onyanserade hyllandet att göra.

Android(Samsung) börjar med stor skärm. Apple/Jobs säger att stor skärm är dåligt och 4.5" skärm är det största man någonsin kommer vilja ha, många iPhonefanatiker(hade själv en iPhone då och nu) hänger med och tycker att det är kasst med stor skärm.
Apple släpper iPhone 6/ 6Plus med stor/större skärm, genialiskt helt plötsligt och samma personer som hatade stora skärmar ska nu ha exakt det för att det är sååå skönt med en stor skärm.

Widgets på telefonen som Android tidigt hade, kasst, Apple släpper det, genialiskt. Finns många fler exempel på detta.

Min upplevda känsla är att med Steve Jobs bortgång så blev Apple ett mer nyanserat företag, jag tror personligen att även Tesla skulle må bra av att ledas av någon annan än Elon Musk. Inte för att jag hatar Elon Musk utan för att jag tycker att Tesla ska handla om Tesla och inte om Elon och alla hans personliga kamper(shorts, dykare i Thailand o.s.v.) mot allt och alla.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Spot on!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare

Inlägg av LarsaR »

HelectriC skrev:
Spot on!
Ja, bra skrivet!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsaR skrev:
Lars var ett vanligt namn en gång, halva min gymnasieklass hette Lars eller dubbelnamn på det.
Ja, det är uppenbart ett elbilsforum där jag som tämligen nybliven elbilsägare (aug -20) lär mig enormt mycket och är glad över den hjälpsamhet som finns. Det jag har svårt att förstå, men inte invänder mot är att man som motståndare till elbilar söker sig hit, men vi gör olika val.
Finns det verkligen så många elbilsmotståndare här på forumet? Eller blir man elbilsmotståndare om man har kritiska synpunkter på Tesla?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
LarsaR skrev:
Finns det verkligen så många elbilsmotståndare här på forumet? Eller blir man elbilsmotståndare om man har kritiska synpunkter på Tesla?
en nyanserad syn på Tesla och övriga är nog sunt. Är man för insnöad, så blir man inte seriös. Tyvärr upplever jag i perioder att en del härinne är aningen för insnöade på Tesla och då blir man nästan anti-Tesla (iaf jag). Men en stor skillnad märker jag efter att SuC har dels gått upp i pris samt öppnat för andra märken, nu är det inte lika svart/vitt längre och ett av fanatikernas huvudargument har försvunnit.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare

Inlägg av LarsaR »

Fredrik j skrev:
LarsaR skrev:
Skrev väl inte att det var många? Bara att jag tyckte att det var konstigt att man sökte sig hit.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag tycker faktiskt att det är fullständigt logiskt att såna som hatar elbilar och allt annat kring det
letar sig hit med tiden för det är väl precis här man kan få utlopp för sina negativa känslor kring
det här (även om man samtidigt hänger på andra ställen och ”hetsar upp” stämningen tillsammans med
likasinnade).
Här kan man ju orsaka en del skada liksom, vilket för en del är det viktigaste (knappast för att omvända
oss till elektrifiering-motståndare).
Och som redan nämnts, det är ganska tydligt att dessa personer är motståndare mot en hel massa saker,
det ligger en slags missnöjdhet, hopplöshet och misstänksamhet mot mycket i samhället i grunden.
Nästan varje gång jag stöter på en kritiker mot elbilar (vid en laddare tex) och pratar en stund så bubblar
det upp en jäkla massa annat som dom ”vet” är helt fel i samhället, och oftast ungefär samma saker också,
men jag vet inte (eller förstår inte) vad och varför det är så här förutom att jag hört talas om en del
sajter där det samlas en massa folk som är liknande.
Jag förstår att man kan tycka att det finns mycket elände i världen osv men att man ska
”dra alla med sig ner i avgrunden” hela tiden?, för det är precis det dom i praktiken gör ju, fakta-resistens
verkar ju vara en gemensam faktor förvisso (men ändå svårt att förstå tycker jag iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsaR skrev:
Fredrik j skrev:
LarsaR skrev:
Skrev väl inte att det var många? Bara att jag tyckte att det var konstigt att man sökte sig hit.
Ok. Finns det ens någon elbilsmotståndare som är aktiv här?
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare

Inlägg av LarsaR »

Bjelke, så är det förstås. Bara det att jag själv inte skulle kunna tänka mig att göra motsvarande, är man entusiast så är man svår att omvända….
Senast redigerad av LarsaR, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare

Inlägg av LarsaR »

Fredrik j skrev:
LarsaR skrev:
Fredrik j skrev:
LarsaR skrev:
Ok. Finns det ens någon elbilsmotståndare som är aktiv här?
Ja, någon, minns ej vem och hittar inte i vilken tråd, påstod sig vara det och jag uppfattade inte det som ironi. Någon som minns?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Jag har minskat min närvaro här på sistone.
Samma här. Nu har jag ett fåtal bevakade trådar jag följer men sällan skriver i (det här är en av dem som du startade – alla bör läsa första inlägget i denna tråd en gång till) och så markerar jag resten "läst". Livet är för kort för att argumentera med idioter så jag låter de trådarna leva sitt liv så lägger jag undan skärmen och kör min bil.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Skriv svar