Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
HenrikC skrev:
Jag tror (ännu en elbilstroende här) att priserna kommer att falla långsammare på elbilar är traditionella bensin och dieselbilar. Inte som det varit nu, men jämfört med hur det var historiskt.

Förr var en bil som gått 10000 mil iskall, idag är det snarare 20000 mil som är stupet. Med elbilar blir det 30000 mil. Då får nybilspriserna vara högre, men antalet bilar som säljs färre.
Håller med. Bilar har ju generellt blivit hållbarare med åren.
Har dom? Jag tycker nog tvärtom. Min ID4 tex hade extremt tunn lack, plast och paneler var så tunna att man kunde buckla dom med fingrarna. En Volvo 240 känns extremt mkt mer hållbar på lång sikt.
Billackerna har helt klart gått ner i kvalitet de senaste 10-15 åren. Gäller i stort sett alla tillverkare. Tunnare och färre lager än förr.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Bjelke »

Och mer miljövänliga varianter… antagligen största anledningen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tstorm
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 sep 2021 19:23
Kontakt:

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av tstorm »

tstorm skrev:
Uppdatering:

Inköparen ringde precis, Tesla-marknaden kraschar inte längre :roll:
De ger just nu ca 660' för en Model Y LR AWD '21.
Fick inbytesoffert från Tesla idag, de bjuder betydligt högre än Riddermark, >700'. Än verkar inte Teslamarknaden vara död.
Mest av allt önskar jag mig själslig rikedom, men jag skulle nöja mig med en Tesla Model X Plaid (röd/vit).

Model 3 LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av CrazyGang »

Jag fick offert på min M3 LR 2020 med 5500 mil.

432.000kr, 100.000kr lägre än den indikerade offerten i augusti. (?!)

:shock:
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Tiimpan »

tstorm skrev:
tstorm skrev:
Uppdatering:

Inköparen ringde precis, Tesla-marknaden kraschar inte längre :roll:
De ger just nu ca 660' för en Model Y LR AWD '21.
Fick inbytesoffert från Tesla idag, de bjuder betydligt högre än Riddermark, >700'. Än verkar inte Teslamarknaden vara död.
Vad fick du 700?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Bjelke »

tstorm skrev:
tstorm skrev:
Uppdatering:

Inköparen ringde precis, Tesla-marknaden kraschar inte längre :roll:
De ger just nu ca 660' för en Model Y LR AWD '21.
Fick inbytesoffert från Tesla idag, de bjuder betydligt högre än Riddermark, >700'. Än verkar inte Teslamarknaden vara död.
Tesla har ju en dimension till vid affären och det är ju såklart att dom får en till bil såld :)
dom kanske kan ”pressa” lite extra ett tag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av LarsOJ »

CrazyGang skrev:
Jag fick offert på min M3 LR 2020 med 5500 mil.

432.000kr, 100.000kr lägre än den indikerade offerten i augusti. (?!)

:shock:
Jag har en polare som försöker bli av med sin M3 LR -19. Marknaden verkar ganska iskall. Eller tillbaka till mer normalt kanske man ska säga.
Sedaner är ju en ganska ovanlig biltyp i Sverige också.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av NiklasTesla »

LarsOJ skrev:
CrazyGang skrev:
Jag fick offert på min M3 LR 2020 med 5500 mil.

432.000kr, 100.000kr lägre än den indikerade offerten i augusti. (?!)

:shock:
Jag har en polare som försöker bli av med sin M3 LR -19. Marknaden verkar ganska iskall. Eller tillbaka till mer normalt kanske man ska säga.
Sedaner är ju en ganska ovanlig biltyp i Sverige också.
Ge det några veckor. Många lär nu ha köpt ny bil pga ändrade reglerna men snart kommer dom som är sugna på elbil att börja titta mer på begagnatmarknaden nu när bonusen på 70tkr är borta.

Billigaste Model 3 LR från 2019 ligger ute på blocket för ca 440tkr sek i skrivande stund och den har gått nästan 17000mil (bra andrahandsvärde fortfarande och ett tapp på mindre än 10sek per mil efter bonus om Svensksåld).

Kan tänkte mig att motsvarande bil om några månader kan gå för över 450tkr på Blocket.

MVH
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av LarsOJ »

NiklasTesla skrev:
LarsOJ skrev:
CrazyGang skrev:
Jag fick offert på min M3 LR 2020 med 5500 mil.

432.000kr, 100.000kr lägre än den indikerade offerten i augusti. (?!)

:shock:
Jag har en polare som försöker bli av med sin M3 LR -19. Marknaden verkar ganska iskall. Eller tillbaka till mer normalt kanske man ska säga.
Sedaner är ju en ganska ovanlig biltyp i Sverige också.
Ge det några veckor. Många lär nu ha köpt ny bil pga ändrade reglerna men snart kommer dom som är sugna på elbil att börja titta mer på begagnatmarknaden nu när bonusen på 70tkr är borta.

Billigaste Model 3 LR från 2019 ligger ute på blocket för ca 440tkr sek i skrivande stund och den har gått nästan 17000mil (bra andrahandsvärde fortfarande och ett tapp på mindre än 10sek per mil efter bonus om Svensksåld).

Kan tänkte mig att motsvarande bil om några månader kan gå för över 450tkr på Blocket.

MVH
Vad folk vill ha på blocket är inte samma som dom får och är ingen bra indikator på värdet på en fallande marknad. Inflationen mörkar ju prisfallet en del också. Obs endast min erfarenhet.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av B99 »

NiklasTesla skrev:
LarsOJ skrev:
CrazyGang skrev:
Jag fick offert på min M3 LR 2020 med 5500 mil.

432.000kr, 100.000kr lägre än den indikerade offerten i augusti. (?!)

:shock:
Jag har en polare som försöker bli av med sin M3 LR -19. Marknaden verkar ganska iskall. Eller tillbaka till mer normalt kanske man ska säga.
Sedaner är ju en ganska ovanlig biltyp i Sverige också.
Ge det några veckor. Många lär nu ha köpt ny bil pga ändrade reglerna men snart kommer dom som är sugna på elbil att börja titta mer på begagnatmarknaden nu när bonusen på 70tkr är borta.

Billigaste Model 3 LR från 2019 ligger ute på blocket för ca 440tkr sek i skrivande stund och den har gått nästan 17000mil (bra andrahandsvärde fortfarande och ett tapp på mindre än 10sek per mil efter bonus om Svensksåld).

Kan tänkte mig att motsvarande bil om några månader kan gå för över 450tkr på Blocket.

MVH
Med utgången batterigaranti är nog fallhöjden ganska stor.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av CrazyGang »

Har slängt ut ett gäng förfrågningar så får se var det landar.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Blipblop »

962 annonser på teslor på blocket, varav 117 privata. Flera 3or runt 420-430.

Nästan tusen bokserier bilar är rätt många… känns överetablerat.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dagfinn »

Man kan väl säga att Tesla inte är så värst sugna på Model S i inbyte iaf, fick ett bud som ligger 150k+ under priserna för motsvarande på blocket...
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av LarsOJ »

Dagfinn skrev:
Man kan väl säga att Tesla inte är så värst sugna på Model S i inbyte iaf, fick ett bud som ligger 150k+ under priserna för motsvarande på blocket...
Men sker det några affärer för de priserna på blocket då? Tycker samma bilar ligger kvar i veckor och månader.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dagfinn »

LarsOJ skrev:
Dagfinn skrev:
Man kan väl säga att Tesla inte är så värst sugna på Model S i inbyte iaf, fick ett bud som ligger 150k+ under priserna för motsvarande på blocket...
Men sker det några affärer för de priserna på blocket? Tycker samma bilar ligger kvar i veckor och månader.
Det är ju en annan femma, det har jag dålig koll på. Men det är ju märkligt om man inte justerar priser ifall dom inte går att sälja? Hur som haver, vi får se vad Riddermark återkommer med.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av LarsOJ »

Dagfinn skrev:
LarsOJ skrev:
Dagfinn skrev:
Man kan väl säga att Tesla inte är så värst sugna på Model S i inbyte iaf, fick ett bud som ligger 150k+ under priserna för motsvarande på blocket...
Men sker det några affärer för de priserna på blocket? Tycker samma bilar ligger kvar i veckor och månader.
Det är ju en annan femma, det har jag dålig koll på. Men det är ju märkligt om man inte justerar priser ifall dom inte går att sälja? Hur som haver, vi får se vad Riddermark återkommer med.
Kul att höra vad de säger!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dagfinn skrev:
Man kan väl säga att Tesla inte är så värst sugna på Model S i inbyte iaf, fick ett bud som ligger 150k+ under priserna för motsvarande på blocket...
Ja Model S verkar inte stå så högt i kurs hos Tesla. Jag blev erbjuden 290k i inbyte för min när jag skulle köpa MYP.
Sålde den istället för 440k privat. Så jag fick lite drygt 50% mer än vad Tesla erbjöd. :shock:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av apkungen »

Kolla elbila. Jag fick erbjudande om 60 kkr högre från dem än Riddermark, som enligt mig gav mig ett skambud. Men de har väl sina nyckeltal att gå efter som ändras stup i kvarten.
https://www.elbila.se/
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dagfinn »

apkungen skrev:
Kolla elbila. Jag fick erbjudande om 60 kkr högre från dem än Riddermark, som enligt mig gav mig ett skambud. Men de har väl sina nyckeltal att gå efter som ändras stup i kvarten.
https://www.elbila.se/
Tack för tipset, ska kollas!
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:
Dagfinn skrev:
Man kan väl säga att Tesla inte är så värst sugna på Model S i inbyte iaf, fick ett bud som ligger 150k+ under priserna för motsvarande på blocket...
Ja Model S verkar inte stå så högt i kurs hos Tesla. Jag blev erbjuden 290k i inbyte för min när jag skulle köpa MYP.
Sålde den istället för 440k privat. Så jag fick lite drygt 50% mer än vad Tesla erbjöd. :shock:
440 för en 8 år gammal P85? Not bad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
current
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av current »

Osäkerheten är stor.

Priserna på en 2021 varierar från 540k till 700k på blocket för exakt samma miltal.

Verkar vara ganska kall marknad för Tesla nu. Kan tänka mig flera hellre köper en ny ID4 för 600k än en begagnad sedan för 700k.
Börjar finnas rätt mycket alternativ.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av LarsOJ »

current skrev:
Osäkerheten är stor.

Priserna på en 2021 varierar från 540k till 700k på blocket för exakt samma miltal.

Verkar vara ganska kall marknad för Tesla nu. Kan tänka mig flera hellre köper en ny ID4 för 600k än en begagnad sedan för 700k.
Börjar finnas rätt mycket alternativ.
Ja just Model 3 tror jag kan bli rätt iskall. De såldes ju en hel del innan de fanns alternativ men de flesta vill ju inte ha en sån bil (sedan).

Syns tydligt på nybilsförsäljningen nu där Model 3 säljer lika dåligt som BMW I3 och hittils i år 1000 bilar färre än Leaf :shock:. Samma i Norge. Kommer ju ut massor av beg Model 3 nu som såldes 19-20.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dagfinn skrev:
Man kan väl säga att Tesla inte är så värst sugna på Model S i inbyte iaf, fick ett bud som ligger 150k+ under priserna för motsvarande på blocket...
Ja Model S verkar inte stå så högt i kurs hos Tesla. Jag blev erbjuden 290k i inbyte för min när jag skulle köpa MYP.
Sålde den istället för 440k privat. Så jag fick lite drygt 50% mer än vad Tesla erbjöd. :shock:
440 för en 8 år gammal P85? Not bad.
Jag blev nöjd. Men det var på den nivån de låg i slutet av sommaren när begpriserna var på top innan räntehöjningarna.
Bilhandlarna tog runt 500k för motsvarande bil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av GreenMachine »

Sålde min MXLR (5 seat, ej FSD) som gått ca 7000 mil i slutet av sommaren till bilhandlare och fick 900´. En bekant sålde sin för någon dryg vecka sedan (samma model konfiguration) men tusen mil mindre på mätaren och fick då 700´så. . .. . ?

Känner även folk i bilbranschen och de säger alla att begagnatpriserna över lag har gått ner rätt mycket sedan sommaren men att Tesla i synnerhet sjunkit extremt kraftigt mycket.

Som många redan varit inne på så är det väl tveksamt om det kan kallas krasch utan mer snarare att priser och värdeminskning på Telsa helt enkelt bara blivit som för vilken bil som helst, men å andra sidan så tror jag inte att rätt många inte i praktiken räknat med att man bara ska får ut ca 50% efter tre år så.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
Sålde min MXLR (5 seat, ej FSD) som gått ca 7000 mil i slutet av sommaren till bilhandlare och fick 900´. En bekant sålde sin för någon dryg vecka sedan (samma model konfiguration) men tusen mil mindre på mätaren och fick då 700´så. . .. . ?

Känner även folk i bilbranschen och de säger alla att begagnatpriserna över lag har gått ner rätt mycket sedan sommaren men att Tesla i synnerhet sjunkit extremt kraftigt mycket.

Som många redan varit inne på så är det väl tveksamt om det kan kallas krasch utan mer snarare att priser och värdeminskning på Telsa helt enkelt bara blivit som för vilken bil som helst, men å andra sidan så tror jag inte att rätt många inte i praktiken räknat med att man bara ska får ut ca 50% efter tre år så.
Var ju inte andrahandsvärdet på Tesla som var unikt, gällde ju alla elbilar.
Jag fick ju 130k mer än jag köpte min ID4 för, efter knappt 3000 mil och 16 mån.
Nu säljs dom(kollar KVD) fortfarande för mer än dom kostade nya efter bonus, men droppat närmare 100k.

Din kompis måste förövrigt varit väldigt dålig på att höra sig för. Alla handlare justerade inte ner priset så markant på en vecka…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar