Jag hade missat en nyhet (som delvis förklarar det bättre cWt):
"grillen kan täppas igen vid behov."
Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?
S modellen har tre kraftiga elmotorer totalt 503 HK.
Dessa vill ha mycket ström tydligen.....
Övriga modeller har två elmotorer och förmodar att den främre frikopplas på torrt väglag som tidigare.
Mjo... Plaid X har tre mer än dubbelt så kraftiga elmotorer och drar ändå mindre ström. Framförallt är det väldigt liten skillnad mellan tvåmotoriga X Long Range och tremotoriga X Plaid.
Så jag får inte ihop det.
Synd, känns som det kan vara en riktigt trevlig bil annars. Tycker sportcoupen är väldigt mycket snyggare än vanliga e-tron och den har ju faktiskt bra cW numera.
Jag känner redan nu att kärleken inte riktigt kommer infinna sig för min X Plaid, hoppas bli positivt överraskad...
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.
Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.
Snicksnack. 50 är garanterat exakt samma celler som tidigare 55, därav exakt samma kapacitet och laddkurva etc.
55 däremot är nya celler som helt enkelt lagrar mkt mer energi med ~samma volym/vikt.
När man lanserade etron var det ju med NCM622, sedan dess har det kommit tre generationer till där den senaste kallas NCMA. Troligen just NCMA om sitter i nya 55.
Du är trevlig som vanligt ja
Självklart pratar jag om det nya stora batteripaketet, DET är byggt på ett annat sätt, därför dom överhuvudtaget får plats med fler kWh i samma ram. Så som du skriver är det jag beskriver med andra ord.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.
Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.
Snicksnack. 50 är garanterat exakt samma celler som tidigare 55, därav exakt samma kapacitet och laddkurva etc.
55 däremot är nya celler som helt enkelt lagrar mkt mer energi med ~samma volym/vikt.
När man lanserade etron var det ju med NCM622, sedan dess har det kommit tre generationer till där den senaste kallas NCMA. Troligen just NCMA om sitter i nya 55.
Du är trevlig som vanligt ja
Självklart pratar jag om det nya stora batteripaketet, DET är byggt på ett annat sätt, därför dom överhuvudtaget får plats med fler kWh i samma ram. Så som du skriver är det jag beskriver med andra ord.
Vad var otrevligt med det jag skrev?
De har köpt tre generationer nyare celler från LG denna gång. De behöver alltså inte göra något överhuvudtaget designmässigt för att få mer kapacitet.
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader
Etron 50: 386km
Etron 55: 452km
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader
Etron 50: 386km
Etron 55: 452km
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
2.7-3 vill jag hävda motsvarar nuvarande 55 i 120. Sommar mot vinter ungefär, lite lägre än 2.7 på sommaren om det är varmt och torrt. Då med 21” på sommaren och 20” på vintern. Så jag skulle förvänta mig ca 2.4-2.8 i förbrukning i 120 beroende på sommar eller vinter. Plussa på fem mil på din skattning tror jag blir närmare sanningen. Nöjer man sig med 20” så ytterligare en del.
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader
Etron 50: 386km
Etron 55: 452km
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader
Etron 50: 386km
Etron 55: 452km
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
2,5 bara? Det drog ju min ID4. Jag körde väl lite fortare iofs.
Vad drar den i 140kmh?
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader
Etron 50: 386km
Etron 55: 452km
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
2,5 bara? Det drog ju min ID4. Jag körde väl lite fortare iofs.
Vad drar den i 140kmh?
Ja, på 20". "Macky" tyckte ju tom aningen mindre. På kontinenten mindre såklart, men i Sverige sommartid på 20" så skulle jag säga 2,5.
Dock har jag läst att du gillar att ha lågt däcktryck, jag föredrar högt.
140 km/h under samma förutsättningar så skulle jag säga strax under 2,9.
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader
Etron 50: 386km
Etron 55: 452km
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader
Etron 50: 386km
Etron 55: 452km
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.
Oj, skiljer det så mycket med större fälgar. Jag har 19” och körde till Göteborg förra helgen. 120km/h lätt regn, 10,grader och mest motvind. Var 270wh/km..
I somras på Autobahn också 120km/h var det 210-220wh/km. Då var det iof varmt med 26grader.
Under svenska förhållanden som jag skrev innan 15-20 grader, torr väg och 120km/h drar min ca 240wh/km. Nya modellen sägs vara 5% mer effektiv då är det ca 230wh/h (avrundar uppåt). Det var så jag räknade ut mitt estimat ovan.
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader
Etron 50: 386km
Etron 55: 452km
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.
Oj, skiljer det så mycket med större fälgar. Jag har 19” och körde till Göteborg förra helgen. 120km/h lätt regn, 10,grader och mest motvind. Var 270wh/km..
I somras på Autobahn också 120km/h var det 210-220wh/km. Då var det iof varmt med 26grader.
Under svenska förhållanden som jag skrev innan 15-20 grader, torr väg och 120km/h drar min ca 240wh/km. Nya modellen sägs vara 5% mer effektiv då är det ca 230wh/h (avrundar uppåt). Det var så jag räknade ut mitt estimat ovan.
20” sommardäck, sedan hur fort frun körde på motorvägen är något oklart då jag sov och det blåste ju en del idag, en-19.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.
Oj, skiljer det så mycket med större fälgar. Jag har 19” och körde till Göteborg förra helgen. 120km/h lätt regn, 10,grader och mest motvind. Var 270wh/km..
I somras på Autobahn också 120km/h var det 210-220wh/km. Då var det iof varmt med 26grader.
Under svenska förhållanden som jag skrev innan 15-20 grader, torr väg och 120km/h drar min ca 240wh/km. Nya modellen sägs vara 5% mer effektiv då är det ca 230wh/h (avrundar uppåt). Det var så jag räknade ut mitt estimat ovan.
20” sommardäck, sedan hur fort frun körde på motorvägen är något oklart då jag sov och det blåste ju en del idag, en-19.
Tycker man måste samla data från många körningar. Förbrukningen varierar väldigt mycket med vind, höjdskillnad, batterivärmning osv.
Ca 2,5 snittar min i 120 sommartid i Sverige, men allt mellan ca 2,2 och 2,8 beroende på omständigheter.