Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av Dexter86 »

Ni som har laddning hemma, har ni eller har ni inte lastbalansering?
Vet inte om jag ska installera med eller utan, går ju alltid att ställa ner laddeffekt i bilen ifall man nödvändigtvis måste ladda på dagen när man gör annat

Varit inne på att montera Easee, men Eways för kampanj på 4995:- för Zaptec ... Tycker dock man aldrig ser Zaptec på husfasader
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av Trevlig »

Easee med last så klart!

Du kan ladda billigt om du har timdebitering med högsta möjliga farten. Sen om du har två bilar i framtiden är det med viktigt!
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av NEO »

Dexter86 skrev:
Ni som har laddning hemma, har ni eller har ni inte lastbalansering?
Vet inte om jag ska installera med eller utan, går ju alltid att ställa ner laddeffekt i bilen ifall man nödvändigtvis måste ladda på dagen när man gör annat

Varit inne på att montera Easee, men Eways för kampanj på 4995:- för Zaptec ... Tycker dock man aldrig ser Zaptec på husfasader
Har tidigare alltid kört Teslas WC. Men nu när vi byggde nytt hus så smackade jag på en easee med lastbalansering. Trots att vi har fjärrvärme och inte LVP så lastbalanserar den ändå vid andra höga förbrukare. Det fungerar klockrent, kör med Tibbers lastbalansering. Har inte bytt en enda propp sedan vi flyttade in i februari. Bekvämligheten med att laddboxen sköter det där själv är guldvärt, så dyr är inte mojängen för lastbalansering. Är det typ 595kr som tibberkund? Så ringer man sin lokala elnisse och ber de aktiver HAN porten innan installationsdatum bara (vattenfall eller liknande)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av Dexter86 »

Ska sätta upp det hos mina föräldrar så det finns tillgängligt där, är ganska så säker på att dom Inte har Han-port i elcentralen utan old-school, så väljer jag Easee kan jag inte ha lastbalansering pga Han-port
Zaptec står det ingenting om Han så antar det är något annat som fungerar ?
1400 för easee o 1995 för zaptec kostar lastbalansering (så inga 595 inte)

Känns så jäääävla meck detta, därav inte installerat något hos dom ännu
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av J_Pettersson »

NEO skrev:
Dexter86 skrev:
Ni som har laddning hemma, har ni eller har ni inte lastbalansering?
Vet inte om jag ska installera med eller utan, går ju alltid att ställa ner laddeffekt i bilen ifall man nödvändigtvis måste ladda på dagen när man gör annat

Varit inne på att montera Easee, men Eways för kampanj på 4995:- för Zaptec ... Tycker dock man aldrig ser Zaptec på husfasader
Har tidigare alltid kört Teslas WC. Men nu när vi byggde nytt hus så smackade jag på en easee med lastbalansering. Trots att vi har fjärrvärme och inte LVP så lastbalanserar den ändå vid andra höga förbrukare. Det fungerar klockrent, kör med Tibbers lastbalansering. Har inte bytt en enda propp sedan vi flyttade in i februari. Bekvämligheten med att laddboxen sköter det där själv är guldvärt, så dyr är inte mojängen för lastbalansering. Är det typ 595kr som tibberkund? Så ringer man sin lokala elnisse och ber de aktiver HAN porten innan installationsdatum bara (vattenfall eller liknande)

695kr via deras app.
Har man inte Tibber idag och blir värvad av någon så får man 500kr att shoppa för. Då blir det 195kr i slutändan.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av Dexter86 »

Inte aktuellt att byta elleverantör osv hemma hos dom
Frågan är egentligen är Lastbalansering nödvändigt överhuvudtaget eller inte, fattar noll av den skiten. Det är la bara anpassa o koppla in o ladda bilen när man inte göra 315.000 andra saker samtidigt, svårare än så är det väl egentligen inte ?

I vårat nybygge som är klart i april finns han-port

Vad gäller boxerna är det väl hugget som stucket vilken man väljer ?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av Dinsdale »

Lastbalansering är extra mycket värt till föräldrarna för då slipper man oroa sig för att propparna ska gå (om de har proppar som man fysiskt måste byta ut och då lagerhålla). Enklare handhavande och mindre support med lastbalanseraren.

Dock kräver de flesta lastbalanseringslösningar internetuppkoppling, vilket kan medföra att man får ta supporten där istället om man måste bygga ut wifi-nätet eller så.
Model 3 SR+ 18" 2021
Markus
elbilist
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av Markus »

Har dina föräldrar inte han-port finns lite olika lösningar för laststyrning som funkar för både zaptec och easee. Se länk tex.
https://enegic.com/

Även easee equalizer finns med lite olika kitt för att lösa laststyrning utan hanport tex efuel.se har lösning för detta till installatör.
Men det absolut smidigase är helt klart om man kan förmå sin elnätsägare att byta abonentsmätare till ny med hanport.

Och ja laststyrning är helt klart att föredra. Framförallt om den som ska nyttja anläggningen har ett minimalt intresse i att engagera sig
Senast redigerad av Markus, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev:
Ni som har laddning hemma, har ni eller har ni inte lastbalansering?
Vet inte om jag ska installera med eller utan, går ju alltid att ställa ner laddeffekt i bilen ifall man nödvändigtvis måste ladda på dagen när man gör annat

Varit inne på att montera Easee, men Eways för kampanj på 4995:- för Zaptec ... Tycker dock man aldrig ser Zaptec på husfasader
Ingen kommentar om Zaptec (varken + eller -) då jag inte haft de, men kör med Easee Home och Easee Equalizer. Lite buggigt ibland, men tycker det verkligen är vettigt med lastbalansering hos oss. Kan ladda fullt spett när priserna är som lägst. Har man timdebitering så är det guld värt att kunna maxa laddning under rätt timmar utan att vara rädd att blåsa säkringarna. Vi har bara 25A in huset. Hade vi haft högre säkrat så kanske vi inte behövt lastbalansering, så det beror på hur ni har det på den fronten. Innan lastbalansering så blåste jag rätt många huvudsäkringar. Skönt att slippa jobbet att byta.

Men man kan ju alltid starta utan lastbalansering, och komplettera sedan om man vill (dock får man då inte 50% av staten i ROT-avdrag).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av Smutt »

Lastbalancering får men men Ferroamp energihub, pulse är en enkel effektvakt vilket är nice typ som en fosilbil, Ferroamp är som en Tesla 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av martinot »

Dinsdale skrev:
Lastbalansering är extra mycket värt till föräldrarna för då slipper man oroa sig för att propparna ska gå (om de har proppar som man fysiskt måste byta ut och då lagerhålla). Enklare handhavande och mindre support med lastbalanseraren.

Dock kräver de flesta lastbalanseringslösningar internetuppkoppling, vilket kan medföra att man får ta supporten där istället om man måste bygga ut wifi-nätet eller så.
Håller med om att man skall göra det så enkelt och automatiskt för äldre föräldrar som möjligt.

Gällande Easee Equalizer så behöver den ingen koppling till Internet för att strypa laddeffekten till rätt nivå i bilen (däremot så kommer du inte kunna se aktuell effekt via mobilapp som går via Internet). Den kör på radiolänk point-point mellan väggboxen och lastbalanseraren om Internet är nere.

Fördel med Easee Home är att den har inbyggd 4G/LTE om WiFi inte skulle räcka ut till där den är placerad (detta har dock rätt många andra tillverkare också).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av mikaELbil »

Angående HAN-port så ringde jag till min nätägare och frågade om och hur man kan få det. Dom kom en vecka senare och bytte till en med detta utan kostnad för mig.
Enligt nätägaren så skulle alla deras kunder få detta p.g.a. någon ändring som jag inte riktigt kommer ihåg. Tror det hade något med att förbereda så alla kunde få tim-debitering?

*Edit: Nätägaren är i mitt fall Ystad Energi.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Easee vs Zaptec (lastbalansering eller ej)

Inlägg av CrazyGang »

Vi kör två Easee med lastbalansering på 16A huvudsäkring. Har även bergvärmepump, elbastu osv. Helt klart den mest flexibla och effektiva lösningen. Bara plug and play så sköter boxen resten.

Alternativet är ju att ställa ner effekten i bilen/boxen för att inte riskera säkringar och kör du inte timtaxa så kostar det ju inte mer att ladda så. Däremot blir laddtiderna längre men spelar oftast ingen roll om man inte kör långt dagligen.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar