Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Moderator: Redaktion
Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Mitt ägande av en Model S Raven Performance 2019 har förvisso inte varit helt problemfritt genom åren, men heller inga allvarliga fel som på riktigt kostat pengar (än).
Nu står jag här med snart 10.000 mil på mätaren - men med en helt fantastisk bil som dessutom har fri supercharging (för första ägaren). Vi gör en del långkörningar ganska regelbundet och vardagsladdar ibland lite på supercharger. Bara för att. Och trots att det inte är superdyrt att ladda hemma med timprisomptimering eller på betald supercharger (eller annan snabbladdare), så kan jag ändå inte låta bli att vara sjukt nöjd med denna lilla vardagliga ekonomiska uppsida och glädje med bilen.
Jag haft rutinen att byta bil var tredje år ungefär. Men nu kan jag inte för mitt liv komma på varför jag skulle byta ut den här bilen. Och det är det enkla svaret antar jag - varför skulle jag? Det är ju helt orimligt, dessutom omotiverat både miljömässigt och ekonomiskt. Och väldigt lite kan gå sönder. Processor etc är bland de nyare modellerna. Riktigt bra räckvidd. Toppsäkerhet. Batteriet ska ju lätt klara 100.000 mil. Flera år garanti kvar på drivlina/batteri.
Kanske kunde en ny generation av Model S eller X med 4680-batterier och kraftigt (+30% typ) förbättrad räckvidd få mig ur gängorna.
Fler som känner likadant? Har Tesla fått er att ompröva bilägandet och hur ofta ni överväger att byta?
Nu står jag här med snart 10.000 mil på mätaren - men med en helt fantastisk bil som dessutom har fri supercharging (för första ägaren). Vi gör en del långkörningar ganska regelbundet och vardagsladdar ibland lite på supercharger. Bara för att. Och trots att det inte är superdyrt att ladda hemma med timprisomptimering eller på betald supercharger (eller annan snabbladdare), så kan jag ändå inte låta bli att vara sjukt nöjd med denna lilla vardagliga ekonomiska uppsida och glädje med bilen.
Jag haft rutinen att byta bil var tredje år ungefär. Men nu kan jag inte för mitt liv komma på varför jag skulle byta ut den här bilen. Och det är det enkla svaret antar jag - varför skulle jag? Det är ju helt orimligt, dessutom omotiverat både miljömässigt och ekonomiskt. Och väldigt lite kan gå sönder. Processor etc är bland de nyare modellerna. Riktigt bra räckvidd. Toppsäkerhet. Batteriet ska ju lätt klara 100.000 mil. Flera år garanti kvar på drivlina/batteri.
Kanske kunde en ny generation av Model S eller X med 4680-batterier och kraftigt (+30% typ) förbättrad räckvidd få mig ur gängorna.
Fler som känner likadant? Har Tesla fått er att ompröva bilägandet och hur ofta ni överväger att byta?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Känner exakt lika med vår S75D, men jag har ju en med 100-batteri också som vi ofta tar
på längre resor..
Den S75D känns så välbyggd på något sätt (plus fri SuC) att jag inte gärna byter ut den liksom
Ionicen försökte jag få tag i somras men lyckades inte, den hade jag kunna tänka mig, speciellt
om man har en SP100DL också liksom (den har också fri SuC)
på längre resor..
Den S75D känns så välbyggd på något sätt (plus fri SuC) att jag inte gärna byter ut den liksom
Ionicen försökte jag få tag i somras men lyckades inte, den hade jag kunna tänka mig, speciellt
om man har en SP100DL också liksom (den har också fri SuC)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Konstigt hur olika vi är. Jag har aldrig tidigare bytt bil så snabbt som jag gjorde när jag körde Tesla. Har tidigare alltid kört mina bilar i flera år, minst 4-5 eller betydligt mer. Det var bara Tesla och Audi som jag sålde redan efter mindre än 2 år.
Det är först nu med Ioniq och e-Golf att jag känner att det är bilar som jag kan behålla i många år utan att det blir jobbigt.
Det är först nu med Ioniq och e-Golf att jag känner att det är bilar som jag kan behålla i många år utan att det blir jobbigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Vad var det som fick dig att byta?mati skrev:Konstigt hur olika vi är. Jag har aldrig tidigare bytt bil så snabbt som jag gjorde när jag körde Tesla. Har tidigare alltid kört mina bilar i flera år, minst 4-5 eller betydligt mer. Det var bara Tesla och Audi som jag sålde redan efter mindre än 2 år.
Det är först nu med Ioniq och e-Golf att jag känner att det är bilar som jag kan behålla i många år utan att det blir jobbigt.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Byta ut en Raven S Performance känns som man bara byter ut mot en Plaid.
Oavsett pris på 1.280.000 eller 1.390.000 eller senaste 1.560.000 så är fallhöjden enorm på en bil som kom på marknaden 2012.
Om man inte ens får 850-900 för en fullutrustad Raven Performance idag, hur mycket är en Plaid värd när alla som hämtar ut vill tjäna en hacka?
Mellanskillnaden på 430000-710000kr ger:
0-100 på 2.1s istället för 2.5s -0.4s
600km WLTP istället för 593WLTP +7km
280km/h?1 i Toppfart istället för 261km/h, för 322km/h behövs keramiska bromsar och 21" för 250.000kr. +19km/h
Halv ratt
Skärm bak
Fräschare inredning
Oavsett pris på 1.280.000 eller 1.390.000 eller senaste 1.560.000 så är fallhöjden enorm på en bil som kom på marknaden 2012.
Om man inte ens får 850-900 för en fullutrustad Raven Performance idag, hur mycket är en Plaid värd när alla som hämtar ut vill tjäna en hacka?
Mellanskillnaden på 430000-710000kr ger:
0-100 på 2.1s istället för 2.5s -0.4s
600km WLTP istället för 593WLTP +7km
280km/h?1 i Toppfart istället för 261km/h, för 322km/h behövs keramiska bromsar och 21" för 250.000kr. +19km/h
Halv ratt
Skärm bak
Fräschare inredning
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Brottas med samma tankar med min 100D med tillräcklig performance….
Jag har ett bra pris på beställd LR, 980’, men inbytespriserna är så låga nu att jag undrar om mellanskillnaden ändå motiverar bilbyte. Ångest light…
Jag har ett bra pris på beställd LR, 980’, men inbytespriserna är så låga nu att jag undrar om mellanskillnaden ändå motiverar bilbyte. Ångest light…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Är det verkligen så det hänger ihop?NEO skrev:Oavsett pris på 1.280.000 eller 1.390.000 eller senaste 1.560.000 så är fallhöjden enorm på en bil som kom på marknaden 2012.
Man kan ju annars tänka sig att om en modell sällan uppdateras så tar det lång tid innan den blir "förra modellen".
Eller menar du att just med tanke på att det redan gått lång tid så ökar risken att det kommer en ny kaross snart?
Teslaägare sedan 2013
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
710.000:- för:NEO skrev:Byta ut en Raven S Performance känns som man bara byter ut mot en Plaid.
Oavsett pris på 1.280.000 eller 1.390.000 eller senaste 1.560.000 så är fallhöjden enorm på en bil som kom på marknaden 2012.
Om man inte ens får 850-900 för en fullutrustad Raven Performance idag, hur mycket är en Plaid värd när alla som hämtar ut vill tjäna en hacka?
Mellanskillnaden på 430000-710000kr ger:
0-100 på 2.1s istället för 2.5s -0.4s
600km WLTP istället för 593WLTP +7km
280km/h?1 i Toppfart istället för 261km/h, för 322km/h behövs keramiska bromsar och 21" för 250.000kr. +19km/h
Halv ratt
Skärm bak
Fräschare inredning
- 0,4 s
+ 7 km
+ 19 km/h
- halva ratten och båda rattspakarna
+ skärm bak
Väger man både + och - så verkar det ganska dyrt.
Men det handlar väl ganska lite om pengar, om man köper en Pläd.
Model Y P
Model S P
Model S P
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Fallhöjden är enorm, tänk själv när alla tröttnat på att launcha och ge familj/vänner whiplash och blodtrycksfall samt förbudet från respektive kickar in om att "kör inte om i 200km/h på 70-väg tack" När vardagskörningen kickar in och inredningen håller samma gamla kvalitet men nu kostar 1.5mSEK så tror jag många kommer känna sig snopna. Det är ingen lyxbil någonstans utan en häftig prestandabil med schysst software (regnsensor vilken torsdag som helst, ljusautomatik tok 6 år från AP2 2016)Olof Tenghoff skrev:Är det verkligen så det hänger ihop?NEO skrev:Oavsett pris på 1.280.000 eller 1.390.000 eller senaste 1.560.000 så är fallhöjden enorm på en bil som kom på marknaden 2012.
Man kan ju annars tänka sig att om en modell sällan uppdateras så tar det lång tid innan den blir "förra modellen".
Eller menar du att just med tanke på att det redan gått lång tid så ökar risken att det kommer en ny kaross snart?
Självklart ligger en ny kaross runt hörnet senast 2025, att öka 7km WLTP och trycka på prestanda är inte nog för många att byta sina gamla Raven P.
Jag ser en perfekt storm framför mig. Inte omöjligt med dumpade priser.
Och ja jag tycker att inredningen i MYP är av bra kvalitet. Men det kostar inte heller 1.3-1.6mSEK.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Oavsett hur rik man än är kastar man inte 710.000kr bara sådär. Även rika har krav på kvalitet och service, oavsett hur inbiten Teslafan man är så har Tesla aldrig konkurrerat i byggkvalitet någonsin. Och man kan inte säga att de inte byggt bilar tillräckligt länge, kom igen nu är det ett decennium sedan man kickade igång ordentligt.Nicke Nyfiken skrev:710.000:- för:NEO skrev:Byta ut en Raven S Performance känns som man bara byter ut mot en Plaid.
Oavsett pris på 1.280.000 eller 1.390.000 eller senaste 1.560.000 så är fallhöjden enorm på en bil som kom på marknaden 2012.
Om man inte ens får 850-900 för en fullutrustad Raven Performance idag, hur mycket är en Plaid värd när alla som hämtar ut vill tjäna en hacka?
Mellanskillnaden på 430000-710000kr ger:
0-100 på 2.1s istället för 2.5s -0.4s
600km WLTP istället för 593WLTP +7km
280km/h?1 i Toppfart istället för 261km/h, för 322km/h behövs keramiska bromsar och 21" för 250.000kr. +19km/h
Halv ratt
Skärm bak
Fräschare inredning
- 0,4 s
+ 7 km
+ 19 km/h
- halva ratten och båda rattspakarna
+ skärm bak
Väger man både + och - så verkar det ganska dyrt.
Men det handlar väl ganska lite om pengar, om man köper en Pläd.
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Det gör jag också, men det beror mest på världsekonomin.NEO skrev:Jag ser en perfekt storm framför mig. Inte omöjligt med dumpade priser.
Lär gälla alla dyra bilar, inkl begagnade sådana.
Tror gränsen kommer gå någonstans runt 4-500k.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Världsekonomin är absolut en aspekt som var högoddsare när Plaid öppnade orderboken.taliz skrev:Det gör jag också, men det beror mest på världsekonomin.NEO skrev:Jag ser en perfekt storm framför mig. Inte omöjligt med dumpade priser.
Lär gälla alla dyra bilar, inkl begagnade sådana.
Tror gränsen kommer gå någonstans runt 4-500k.
Idag har de flesta människors sparkapital sinat då börserna rasat
Idag har de flesta högre ränta på sina bostadslån och är mindre benägna att belåna kåken när räntan är 3-5% för en bil.
Idag är inflationen skyhög och man har mindre att leva på vid varje månadslön.
Lägg till att MS plötsligt spelar i en annan prisliga än tidigare, tidigare fick man en SP100DL eller S Performance för runt 980-1.020mSEK nu är det 1.6mSEK.
Och nej alla som köper Plaid är långt ifrån ekonomiskt oberoende, så mina argument är faktiskt ganska spot on.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Med den argumentationen borde prestandabilar kosta samma som grundmodellen efter ett tag. Men ändå är ju tex en M5 avsevärt dyrare än en 518 av samma årgång.NEO skrev:Fallhöjden är enorm, tänk själv när alla tröttnat på att launcha och ge familj/vänner whiplash och blodtrycksfall samt förbudet från respektive kickar in om att "kör inte om i 200km/h på 70-väg tack" När vardagskörningen kickar in och inredningen håller samma gamla kvalitet men nu kostar 1.5mSEK så tror jag många kommer känna sig snopna. Det är ingen lyxbil någonstans utan en häftig prestandabil med schysst software (regnsensor vilken torsdag som helst, ljusautomatik tok 6 år från AP2 2016)
Är det självklart? Men ja, kommer det en ny så faller de nog.NEO skrev:Självklart ligger en ny kaross runt hörnet senast 2025
Instämmer. Tesla ändrar priserna enormt i takt med skiftande tillgång och efterfrågan.NEO skrev:Inte omöjligt med dumpade priser.
Teslaägare sedan 2013
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Jag håller med om att det inte är en lyxbil, men min bild är att nya modellen är ett enormt kliv upp på den fronten. Enormt.
Kör idag en Taycan Cross Turismo, och interiören är fantastisk. När jag var i USA i somras så provåkte jag nya Model S och blev väldigt positivt överraskad, både över hur tyst den var, men även material, kvalitetskänsla etc.
Ska bli kul att höra vad folk här tycker ett tag efter leverans.
Kör idag en Taycan Cross Turismo, och interiören är fantastisk. När jag var i USA i somras så provåkte jag nya Model S och blev väldigt positivt överraskad, både över hur tyst den var, men även material, kvalitetskänsla etc.
Ska bli kul att höra vad folk här tycker ett tag efter leverans.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Extremt skevt att jämföra begagnatpris på Raven med nypris på Plaid...NEO skrev:Byta ut en Raven S Performance känns som man bara byter ut mot en Plaid.
Oavsett pris på 1.280.000 eller 1.390.000 eller senaste 1.560.000 så är fallhöjden enorm på en bil som kom på marknaden 2012.
Om man inte ens får 850-900 för en fullutrustad Raven Performance idag, hur mycket är en Plaid värd när alla som hämtar ut vill tjäna en hacka?
Mellanskillnaden på 430000-710000kr ger:
0-100 på 2.1s istället för 2.5s -0.4s
600km WLTP istället för 593WLTP +7km
280km/h?1 i Toppfart istället för 261km/h, för 322km/h behövs keramiska bromsar och 21" för 250.000kr. +19km/h
Halv ratt
Skärm bak
Fräschare inredning
En Raven Performance med 0 mil på mätaren skulle man nog få 1-1,1 för.
Tror fallhöjden är stor på alla Model S. Men långt ifrån säker på att andrahandsvärdet kommer vara bättre på de gamla än de nya... Om något år känns nog Raven lika fräsch som Nosecone gjorde efter faceliften.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Skevt på vilket sätt? Tråden handlar om hur ska jag kunna byta ut min Raven S Performance? Då är väl en aspekt hur mycket han får för sin gamla Raven, och det är högst 850 i dagens marknad. På samma sätt kommer Refresh nummer 4 kännas lika fräsch som nosecone S när en helt ny plattform till Model S görs. Då är nog plaid värd samma som en Raven P idag med 4-5000mil. Det är större fallhöjd än Raven S Performance. För den kostade aldrig 1.6mSEK.Legato skrev:Extremt skevt att jämföra begagnatpris på Raven med nypris på Plaid...NEO skrev:Byta ut en Raven S Performance känns som man bara byter ut mot en Plaid.
Oavsett pris på 1.280.000 eller 1.390.000 eller senaste 1.560.000 så är fallhöjden enorm på en bil som kom på marknaden 2012.
Om man inte ens får 850-900 för en fullutrustad Raven Performance idag, hur mycket är en Plaid värd när alla som hämtar ut vill tjäna en hacka?
Mellanskillnaden på 430000-710000kr ger:
0-100 på 2.1s istället för 2.5s -0.4s
600km WLTP istället för 593WLTP +7km
280km/h?1 i Toppfart istället för 261km/h, för 322km/h behövs keramiska bromsar och 21" för 250.000kr. +19km/h
Halv ratt
Skärm bak
Fräschare inredning
En Raven Performance med 0 mil på mätaren skulle man nog få 1-1,1 för.
Tror fallhöjden är stor på alla Model S. Men långt ifrån säker på att andrahandsvärdet kommer vara bättre på de gamla än de nya... Om något år känns nog Raven lika fräsch som Nosecone gjorde efter faceliften.
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Därför att det är helt självklart att det är prisskillnad mellan en begagnad och en ny bil.NEO skrev:Skevt på vilket sätt? Tråden handlar om hur ska jag kunna byta ut min Raven S Performance? Då är väl en aspekt hur mycket han får för sin gamla Raven, och det är högst 850 i dagens marknad. På samma sätt kommer Refresh nummer 4 kännas lika fräsch som nosecone S när en helt ny plattform till Model S görs. Då är nog plaid värd samma som en Raven P idag med 4-5000mil. Det är större fallhöjd än Raven S Performance. För den kostade aldrig 1.6mSEK.Legato skrev:Extremt skevt att jämföra begagnatpris på Raven med nypris på Plaid...NEO skrev:Byta ut en Raven S Performance känns som man bara byter ut mot en Plaid.
Oavsett pris på 1.280.000 eller 1.390.000 eller senaste 1.560.000 så är fallhöjden enorm på en bil som kom på marknaden 2012.
Om man inte ens får 850-900 för en fullutrustad Raven Performance idag, hur mycket är en Plaid värd när alla som hämtar ut vill tjäna en hacka?
Mellanskillnaden på 430000-710000kr ger:
0-100 på 2.1s istället för 2.5s -0.4s
600km WLTP istället för 593WLTP +7km
280km/h?1 i Toppfart istället för 261km/h, för 322km/h behövs keramiska bromsar och 21" för 250.000kr. +19km/h
Halv ratt
Skärm bak
Fräschare inredning
En Raven Performance med 0 mil på mätaren skulle man nog få 1-1,1 för.
Tror fallhöjden är stor på alla Model S. Men långt ifrån säker på att andrahandsvärdet kommer vara bättre på de gamla än de nya... Om något år känns nog Raven lika fräsch som Nosecone gjorde efter faceliften.
Sen är det såklart helt irrelevant att jämföra med listpris på Plaid när marknadspriset är mycket lägre. Givetvis gör man en usel affär om man är dum nog att betala 1,6M idag, men är man dum skiljs man snabbt från sina pengar oavsett.
Om du nu ska lista egenskaper vad mellanskillnaden ger så är den allra största en ny bil...
Eller tänker du påstå att en bil av samma modell och årgång med 0 mil inte borde vara dyrare än en bil med 5000 mil då mellanskillnaden inte ger några extra egenskaper alls?
Verkligheten är att prisskillnaden är ungefär hälften av det du påstår. Ca 300k mellan en ny Raven P och en Plaid. Sen skulle man egentligen lika gärna kunna jämföra Raven P med nya S LR, prestandaskillnaden är ungefär densamma. Då handlar det snarare om ca 100k i prisskillnad för resp ny bil.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
De flesta som köper ny bil kvittar sig med sin gamla, eller menar du att man som nybilsköpare byter från ny bil? Då är väl priset på sin gamla bil en stor faktor om man väljer att uppgradera till ny bil. Självklart kommer en ny bil i refreshversion vara dyrare, men hoppet är IMO för högt för många att byta ut sin gamla. Efterfrågan på plaid kommer då vara mindre än om mellanskillnaden var lägre. Därför är jag ganska säker på att fallhöjden är hög på plaid, man riktar in sig på klientel som kan betala 1.6mSEK för en ny bil. I dagens marknad kommer det vara slakt när Plaid leveranserna börjar rulla, alla kommer vilja tjäna en hacka och priserna kommer gå ner, Tesla kommer förmodligen justera priset då begagnatmarknaden kommer vara mättad på "nya" Plaid. Det blir dominoeffekt. Tesla har gjort det förr och gör det redan i Kina.Legato skrev:Därför att det är helt självklart att det är prisskillnad mellan en begagnad och en ny bil.NEO skrev:Skevt på vilket sätt? Tråden handlar om hur ska jag kunna byta ut min Raven S Performance? Då är väl en aspekt hur mycket han får för sin gamla Raven, och det är högst 850 i dagens marknad. På samma sätt kommer Refresh nummer 4 kännas lika fräsch som nosecone S när en helt ny plattform till Model S görs. Då är nog plaid värd samma som en Raven P idag med 4-5000mil. Det är större fallhöjd än Raven S Performance. För den kostade aldrig 1.6mSEK.Legato skrev:Extremt skevt att jämföra begagnatpris på Raven med nypris på Plaid...NEO skrev:Byta ut en Raven S Performance känns som man bara byter ut mot en Plaid.
Oavsett pris på 1.280.000 eller 1.390.000 eller senaste 1.560.000 så är fallhöjden enorm på en bil som kom på marknaden 2012.
Om man inte ens får 850-900 för en fullutrustad Raven Performance idag, hur mycket är en Plaid värd när alla som hämtar ut vill tjäna en hacka?
Mellanskillnaden på 430000-710000kr ger:
0-100 på 2.1s istället för 2.5s -0.4s
600km WLTP istället för 593WLTP +7km
280km/h?1 i Toppfart istället för 261km/h, för 322km/h behövs keramiska bromsar och 21" för 250.000kr. +19km/h
Halv ratt
Skärm bak
Fräschare inredning
En Raven Performance med 0 mil på mätaren skulle man nog få 1-1,1 för.
Tror fallhöjden är stor på alla Model S. Men långt ifrån säker på att andrahandsvärdet kommer vara bättre på de gamla än de nya... Om något år känns nog Raven lika fräsch som Nosecone gjorde efter faceliften.
Sen är det såklart helt irrelevant att jämföra med listpris på Plaid när marknadspriset är mycket lägre. Givetvis gör man en usel affär om man är dum nog att betala 1,6M idag, men är man dum skiljs man snabbt från sina pengar oavsett.
Om du nu ska lista egenskaper vad mellanskillnaden ger så är den allra största en ny bil...
Eller tänker du påstå att en bil av samma modell och årgång med 0 mil inte borde vara dyrare än en bil med 5000 mil då mellanskillnaden inte ger några extra egenskaper alls?
Verkligheten är att prisskillnaden är ungefär hälften av det du påstår. Ca 300k mellan en ny Raven P och en Plaid. Sen skulle man egentligen lika gärna kunna jämföra Raven P med nya S LR, prestandaskillnaden är ungefär densamma. Då handlar det snarare om ca 100k i prisskillnad för resp ny bil.
Nja att jämföra en Raven P med en LR 2022 är inte helt riktigt, prestandan på LR är i nivå med P85D utan ludi. Raven P går bra mycket bättre än så. Sen är inte prestanda allt, bromsar, kolfiberspoiler osv osv för P.
0-100 på Raven P är 2.5s
0-100 på LR 2022 är 3.2s
1/4 milen på Raven P är låga 10
1/4 milen på LR 2022 är 11
Toppfart Raven P är 261km/h
Toppfart LR 2022 är 250km/h
Inte heller är räckvidden imponerande för att byta upp sig.
Ingen vet vad pris på LR landar på heller, tidigare var det runt 1mSEK, kan tänka mig att den landar på 1.2-1.3 när orderboken öppnas igen 2023.
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Är också sjukt nöjd med min Raven LR som dessutom fått krok. Tyst, snabb, lastar massor, man kan som vuxen sitta bra på mittplatsen i baksätet (mkt värt med 3 barn), snål på motorväg och rejält batteri. Hade en MYP bokad men hämtade inte ut den. Tyckte inte den höll alls samma nivå.
Tror vår SLR+ kommer få rulla många år i familjen.
Tror vår SLR+ kommer få rulla många år i familjen.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Krok har vi på MYPen, men ges möjlighet utan krångel så blir det kanske en från MR.Dotcom.ergo skrev:Är också sjukt nöjd med min Raven LR som dessutom fått krok. Tyst, snabb, lastar massor, man kan som vuxen sitta bra på mittplatsen i baksätet (mkt värt med 3 barn), snål på motorväg och rejält batteri. Hade en MYP bokad men hämtade inte ut den. Tyckte inte den höll alls samma nivå.
Tror vår SLR+ kommer få rulla många år i familjen.
En annan viktig aspekt för mig är möjlighet till 7-sits.
Raven har ALLT förberett för RFS medans nya refreshen inte har.
Kommer montera i min närmaste vecka.
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Är din Model S med dragkrok också godkänd av bilprovningen för att dra släp?ergo skrev:Är också sjukt nöjd med min Raven LR som dessutom fått krok. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Nix, använder kroken mest till cykelhållare eller bakbox. Kör jag någon runda till brädgården eller tippen brukar jag ta lilla hållet (småvägarna).
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Återigen #1 Den stora skillnaden är att man får en ny bil, en skillnad du helt ignorerade i din lista trots att den givetvis är helt central.NEO skrev:De flesta som köper ny bil kvittar sig med sin gamla, eller menar du att man som nybilsköpare byter från ny bil? Då är väl priset på sin gamla bil en stor faktor om man väljer att uppgradera till ny bil. Självklart kommer en ny bil i refreshversion vara dyrare, men hoppet är IMO för högt för många att byta ut sin gamla. Efterfrågan på plaid kommer då vara mindre än om mellanskillnaden var lägre. Därför är jag ganska säker på att fallhöjden är hög på plaid, man riktar in sig på klientel som kan betala 1.6mSEK för en ny bil. I dagens marknad kommer det vara slakt när Plaid leveranserna börjar rulla, alla kommer vilja tjäna en hacka och priserna kommer gå ner, Tesla kommer förmodligen justera priset då begagnatmarknaden kommer vara mättad på "nya" Plaid. Det blir dominoeffekt. Tesla har gjort det förr och gör det redan i Kina.Legato skrev:Därför att det är helt självklart att det är prisskillnad mellan en begagnad och en ny bil.NEO skrev:Skevt på vilket sätt? Tråden handlar om hur ska jag kunna byta ut min Raven S Performance? Då är väl en aspekt hur mycket han får för sin gamla Raven, och det är högst 850 i dagens marknad. På samma sätt kommer Refresh nummer 4 kännas lika fräsch som nosecone S när en helt ny plattform till Model S görs. Då är nog plaid värd samma som en Raven P idag med 4-5000mil. Det är större fallhöjd än Raven S Performance. För den kostade aldrig 1.6mSEK.Legato skrev:Extremt skevt att jämföra begagnatpris på Raven med nypris på Plaid...NEO skrev:Byta ut en Raven S Performance känns som man bara byter ut mot en Plaid.
Oavsett pris på 1.280.000 eller 1.390.000 eller senaste 1.560.000 så är fallhöjden enorm på en bil som kom på marknaden 2012.
Om man inte ens får 850-900 för en fullutrustad Raven Performance idag, hur mycket är en Plaid värd när alla som hämtar ut vill tjäna en hacka?
Mellanskillnaden på 430000-710000kr ger:
0-100 på 2.1s istället för 2.5s -0.4s
600km WLTP istället för 593WLTP +7km
280km/h?1 i Toppfart istället för 261km/h, för 322km/h behövs keramiska bromsar och 21" för 250.000kr. +19km/h
Halv ratt
Skärm bak
Fräschare inredning
En Raven Performance med 0 mil på mätaren skulle man nog få 1-1,1 för.
Tror fallhöjden är stor på alla Model S. Men långt ifrån säker på att andrahandsvärdet kommer vara bättre på de gamla än de nya... Om något år känns nog Raven lika fräsch som Nosecone gjorde efter faceliften.
Sen är det såklart helt irrelevant att jämföra med listpris på Plaid när marknadspriset är mycket lägre. Givetvis gör man en usel affär om man är dum nog att betala 1,6M idag, men är man dum skiljs man snabbt från sina pengar oavsett.
Om du nu ska lista egenskaper vad mellanskillnaden ger så är den allra största en ny bil...
Eller tänker du påstå att en bil av samma modell och årgång med 0 mil inte borde vara dyrare än en bil med 5000 mil då mellanskillnaden inte ger några extra egenskaper alls?
Verkligheten är att prisskillnaden är ungefär hälften av det du påstår. Ca 300k mellan en ny Raven P och en Plaid. Sen skulle man egentligen lika gärna kunna jämföra Raven P med nya S LR, prestandaskillnaden är ungefär densamma. Då handlar det snarare om ca 100k i prisskillnad för resp ny bil.
Nja att jämföra en Raven P med en LR 2022 är inte helt riktigt, prestandan på LR är i nivå med P85D utan ludi. Raven P går bra mycket bättre än så. Sen är inte prestanda allt, bromsar, kolfiberspoiler osv osv för P.
0-100 på Raven P är 2.5s
0-100 på LR 2022 är 3.2s
1/4 milen på Raven P är låga 10
1/4 milen på LR 2022 är 11
Toppfart Raven P är 261km/h
Toppfart LR 2022 är 250km/h
Inte heller är räckvidden imponerande för att byta upp sig.
Ingen vet vad pris på LR landar på heller, tidigare var det runt 1mSEK, kan tänka mig att den landar på 1.2-1.3 när orderboken öppnas igen 2023.
Återigen #2 1,6 MSEK är inte ett relevant pris att jämföra med då det inte är nuvarande marknadspris. Givetvis gör man en dålig affär om man betalar 1,6.
Återigen #3 Ja, det du skriver om prestandan bevisar bara det jag just sa. Hoppet mellan nya LR till gamla P är inte större än hoppet från gamla P till Plaid sett till prestanda, snarare tvärtom med tanke på Plaids 300 km/h...
Återigen #4 Så kommer det såklart finnas en marknad för billigare LR precis som det nu gör för Plaid. Pris på ca 1,1MSEK troligen.
Personligen är jag övertygad om att en ny LR inköpt för 1,1 MSEK kommer ha mindre värdefall än en begagnad Raven köpt för 900k. Time will tell...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1738
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Miljömässigt skulle jag hävda att det är positivt att köpa en Tesla. Ja, hade du tänkt skrota den gamla bilen är det ju så klart ingen vidare men annars skulle jag säga att det är riktigt bra.
Så här resonerar jag:
Bilen du säljer går så klart vidare till någon annan så resurserna att tillverka den är ju oförändrade. Givetvis är det ju i vanlig ordning så att köparen av din bil skickar vidare en bil o.s.v. och i slutet av kedjan har vi förhoppningsvis en riktigt skitig fossildriven och farlig bil som hamnar på skroten. Det som gör ekvationen extra intressant här är att du ju tillför en elbil i toppen av kedjan och med största sannolikhet är det en bensin/dieselbil i botten som tas bort från trafiken. Nu kanske inte just en 2019 Model S är det billigaste man kan tänka sig men du möjliggör ändå för någon som antagligen inte kunnat lägga pengar på en ny Model S att kunna överge en fossilbil. Och har köparen redan elbil kommer ju dennes bil att istället vara den första elbilen för någon annan längre ner i kedjan.
Så här resonerar jag:
Bilen du säljer går så klart vidare till någon annan så resurserna att tillverka den är ju oförändrade. Givetvis är det ju i vanlig ordning så att köparen av din bil skickar vidare en bil o.s.v. och i slutet av kedjan har vi förhoppningsvis en riktigt skitig fossildriven och farlig bil som hamnar på skroten. Det som gör ekvationen extra intressant här är att du ju tillför en elbil i toppen av kedjan och med största sannolikhet är det en bensin/dieselbil i botten som tas bort från trafiken. Nu kanske inte just en 2019 Model S är det billigaste man kan tänka sig men du möjliggör ändå för någon som antagligen inte kunnat lägga pengar på en ny Model S att kunna överge en fossilbil. Och har köparen redan elbil kommer ju dennes bil att istället vara den första elbilen för någon annan längre ner i kedjan.
Driver sajten Car.info
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Hur ska jag kunna byta ut min '19 Raven S?
Inte nuvarande marknadspris? Vad kostar en Plaid ny idag? Har plaid toppfart på 300km/h? Nej. Då måste man köpa keramiska bromsar som inte finns samt 21” då är vi uppe i 1.850.000kr med dagens pris som ÄR marknadspris då Tesla säljer den till 1.6 oavsett om det är en bra affär eller ej.Legato skrev:
Återigen #1 Den stora skillnaden är att man får en ny bil, en skillnad du helt ignorerade i din lista trots att den givetvis är helt central.
Återigen #2 1,6 MSEK är inte ett relevant pris att jämföra med då det inte är nuvarande marknadspris. Givetvis gör man en dålig affär om man betalar 1,6.
Återigen #3 Ja, det du skriver om prestandan bevisar bara det jag just sa. Hoppet mellan nya LR till gamla P är inte större än hoppet från gamla P till Plaid sett till prestanda, snarare tvärtom med tanke på Plaids 300 km/h...
Återigen #4 Så kommer det såklart finnas en marknad för billigare LR precis som det nu gör för Plaid. Pris på ca 1,1MSEK troligen.
Personligen är jag övertygad om att en ny LR inköpt för 1,1 MSEK kommer ha mindre värdefall än en begagnad Raven köpt för 900k. Time will tell...
Ytterst få som köper bil av privatperson för 1.4-1.5 på blocket istället för av Tesla. Trygghet > pris