Även oppositionen i form av Socialdemokraterna tar bort bonusen, i sin skuggbudget.
Kan då antaga att den nu är att se som historia även framgent oaktat nyval eller ordinarie.
Det var som tusan!
Då undrar man ju varför de klagar på att den nuvarande regeringen gjort samma sak???
Är det inte MP och C som klagar?
Jobbar de inte med samma budget som S, eller kommer MP och C köra varsit eget race nu?
Dom behöver ju inte vara lika överens nu när regeringens budget har goda förutsättningar att gå igenom.
Även om det är långt till nästa val så börjar valrörelsen nu.
Sossarna vill subventionera fossila drivmedel för medborgare i "glesbygd".
Jag hoppas verkligen att det inte är S, för då talar de med dubbel tunga då de själva inte vill finansiera det om de fick bestämma.
Men det är klart; politiker är kanske inte alltid 100% hederliga. Propaganda och verkliga beslut ser ibland ut att vara två helt olika saker som inte alltid har någon direkt koppling till varandra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är klart att man kan ändra politiker ändrar sig och ibland tvingas extremister analysera verkligheten och anpassa sig. Även om jag tycker att det var fel att ta bort stödet så fort som både S, när de satte 700 kkr gränsen, och nu när SD-blocket tog bort bonusen helt med kort varsel så tycker och tror jag att bonusen ska börja fasas ut. Ryckigheten i att återinföra den näst år skulle jag beteckna som nästan galet, så nu har den tagits bort och då kan den gått vara borta. Sluta vela liksom.
Det som borde göras är att införa en ordentlig malus på nya bilar med förbränningsmotorer. Inte bara lite högre skatt första året utan en riktigt kännbar inköpsskatt typ 20-50%. Den här skatten skulle sedan kunna användas för reseavdrag för landsbygden. Eftersom försäljningen skulle sjunka som plastpåsarna föll så kanske avdraget måste släpa efter med ett år.
Miljönyttan blir här dubbel då vi får färre nya fossilbilar på vägarna och ett reseavdrag som gynnar både elbilar och dem med sämre ekonomi.
Det är klart att man kan ändra politiker ändrar sig och ibland tvingas extremister analysera verkligheten och anpassa sig. Även om jag tycker att det var fel att ta bort stödet så fort som både S, när de satte 700 kkr gränsen, och nu när SD-blocket tog bort bonusen helt med kort varsel så tycker och tror jag att bonusen ska börja fasas ut. Ryckigheten i att återinföra den näst år skulle jag beteckna som nästan galet, så nu har den tagits bort och då kan den gått vara borta. Sluta vela liksom.
Det som borde göras är att införa en ordentlig malus på nya bilar med förbränningsmotorer. Inte bara lite högre skatt första året utan en riktigt kännbar inköpsskatt typ 20-50%. Den här skatten skulle sedan kunna användas för reseavdrag för landsbygden. Eftersom försäljningen skulle sjunka som plastpåsarna föll så kanske avdraget måste släpa efter med ett år.
Miljönyttan blir här dubbel då vi får färre nya fossilbilar på vägarna och ett reseavdrag som gynnar både elbilar och dem med sämre ekonomi.
Ditt förslag skulle ge en än mer föråldrad bilpark. Kanske skulle utsläppsnivåerna minska på sikt men på kort sikt skulle det öka efterfrågan på 5-10år gamla fossilbilar i >100 000kr-klassen.
Låt marknaden vara ifred istället. Elbilarna kommer ändå dominera då det om några år inte finns några alternativ.
Det är klart att man kan ändra politiker ändrar sig och ibland tvingas extremister analysera verkligheten och anpassa sig. Även om jag tycker att det var fel att ta bort stödet så fort som både S, när de satte 700 kkr gränsen, och nu när SD-blocket tog bort bonusen helt med kort varsel så tycker och tror jag att bonusen ska börja fasas ut. Ryckigheten i att återinföra den näst år skulle jag beteckna som nästan galet, så nu har den tagits bort och då kan den gått vara borta. Sluta vela liksom.
Det som borde göras är att införa en ordentlig malus på nya bilar med förbränningsmotorer. Inte bara lite högre skatt första året utan en riktigt kännbar inköpsskatt typ 20-50%. Den här skatten skulle sedan kunna användas för reseavdrag för landsbygden. Eftersom försäljningen skulle sjunka som plastpåsarna föll så kanske avdraget måste släpa efter med ett år.
Miljönyttan blir här dubbel då vi får färre nya fossilbilar på vägarna och ett reseavdrag som gynnar både elbilar och dem med sämre ekonomi.
Du har inte köpt någon ny malus bil nyligen hör jag? En vanlig jobbarbil eller distributionsbil är ju malusbeskattad med 20-30.000kr PER ÅR i 3år. Alternativ saknas. Inköpsskatt på 25% har vi redan. Om du undrade varför allt blivit så dyrt på sistone…
ALLA kommer byta till eldrift när alternativ kommer men dumt att sabotera ekonomin innan dess.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Undrar hur många mil +12 år gamla bilar utgör av totalen.
Precis, väldigt lite förmodligen och därför ganska betydelselöst.
Det är en stor grupp i samhället. Skrotningsavgift på 10000 skulle göra liten skillnad bland bilarna som faktiskt används. Tror jag såg någonstans att en genomsnittlig begagnad bil i Sverige är värd lite över 100000kr. Rimligen är den 5-10år gammal.
Det är fortfarande en bit bort innan elbilarna blir aktuella där. Särskilt gäller det ju bilar som rullar lite kortare. Där slår ju driftskostnader mindre.
Nej, precis 10 000kr skulle få bort de värsta bilarna men inte påverka relativt bra fossilbilar som folk använder. Sedan när de bilarna blir gamla så kommer inte folk kuska omkring i dem utan skrota dem istället.
Nej, precis 10 000kr skulle få bort de värsta bilarna men inte påverka relativt bra fossilbilar som folk använder. Sedan när de bilarna blir gamla så kommer inte folk kuska omkring i dem utan skrota dem istället.
Exakt. Håller med helt och hållet. Man får bort de värsta bilarna med de värsta utsläppen utan att de sker på några stora samhällsbekostnader.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nej, precis 10 000kr skulle få bort de värsta bilarna men inte påverka relativt bra fossilbilar som folk använder. Sedan när de bilarna blir gamla så kommer inte folk kuska omkring i dem utan skrota dem istället.
Exakt. Håller med helt och hållet. Man får bort de värsta bilarna med de värsta utsläppen utan att de sker på några stora samhällsbekostnader.
Man skulle ju också ”få bort” alla bilar som ändå skulle skrotats.
Skrotning premien skulle bara öka värdet på de billigaste bilarna och göra de dyrare att köpa en bil för de som har minst pengar i vårt samhälle.
Jag tror den typen av bidrag skulle skapa mer problem än nytta.
Skulle inte förvåna mig om vi även hade ökat importen av gamla bilar från andra länder eftersom värde på gamla bilar skulle bli så bra i Sverige.
Nej jag tror verkligen inte på ett sådant skrotning bidrag.
Att få fler att lbilarbi samhället görs genom att de är dyrt att köpa ny fossil bil (redan löst med malus) och billigt och förmånligt att köpa elbil.
För stunden är de inte lönt att föröka sänka priset på elbilar eftersom tillverkarna (i allmänhet) ändå inte hinner leverera.
Att ställa om ett så stort system som bilar tar tid oavett vad man önskar.
Sen står inte bilar föe alla utsläpp precis, kanake man ska fokusera på andra utsläpp också..
Nej, precis 10 000kr skulle få bort de värsta bilarna men inte påverka relativt bra fossilbilar som folk använder. Sedan när de bilarna blir gamla så kommer inte folk kuska omkring i dem utan skrota dem istället.
Exakt. Håller med helt och hållet. Man får bort de värsta bilarna med de värsta utsläppen utan att de sker på några stora samhällsbekostnader.
Man skulle ju också ”få bort” alla bilar som ändå skulle skrotats.
Och om nu dessa gamla bilar rullar så lite så blir väl miljönyttan låg också…
Det blir en väldans massa ”nog bör kanske rimligen antar” osv här, skulle vara intressant med någon form
av statistiskt underlag egentligen…
OM dom flesta gamla bilar rullar väldigt få mil så borde dom iaf kunna ersättas med äldre elbilar som börjar
få kort räckvidd (både dom som redan från början hade det men även dom med degradering), tyvärr har vi
inte kommit dit än (inga billiga elbilar finns än med några få undantag)…
Grund idéen var ju att få slut på nya fossilbilar i potten genom att införa en ordentlig malus. Om vi slutar fylla på typ nu så borde fossilerna vara nästan helt borta åtminstone per mil om 10-15 år. Men då säger folk att gamla bilar kommer rulla på och därför behöver man plocka lite i andra ändan också.
Tricket är ju att genomföra det och fortfarande få sitta kvar i regeringsställning.
Ja, det är därför jag tror att vi inte kommer lyckas stoppa klimatförändringarna. En regering som verkligen försöker blir avsatt.
Men ett bra sätt är att inte höja bränslepriser utan bara inköp av nya fossilbilar, utan förbud.
Då gäller det att ha fingertoppskänsla och inte höja straffskatten innan en tillräckligt stor del av väljarna ser ett alternativ bland elbilarna. Annars blir det bara 4år.
Jag tror på ett förbud med lång horisont. Sen får man väl göra en avstämning när man närmar sig och se om det finns någon fordonskategori som trots allt inte är elektrifierad ännu. Förslagsvis gör man den i samband med nästa val då man är halvvägs till 2030.
Nej, precis 10 000kr skulle få bort de värsta bilarna men inte påverka relativt bra fossilbilar som folk använder. Sedan när de bilarna blir gamla så kommer inte folk kuska omkring i dem utan skrota dem istället.
Exakt. Håller med helt och hållet. Man får bort de värsta bilarna med de värsta utsläppen utan att de sker på några stora samhällsbekostnader.
Man skulle ju också ”få bort” alla bilar som ändå skulle skrotats.
Det finns ju massvis med totalt skrotfärdiga bilar som en del folk samlar på sig utan att de går att använda längre. Någon form av "hobby" på landsbygden. Gamla bilen parkeras nånstans där den inte står i vägen och så ersätter man den med en lite mindre skrotfärdig bil som fungerar fram tills besiktningen säger ifrån. Och sen parkeras den på samma ställe som den förra, som kanske har rostat ihop lite under tiden. Och så fortsätter man.
Jag har aldrig förstått varför man tillåter detta. Men med en skroningspremie skulle man kanske kunna få bort en del av denna kultur. Det skulle visserligen inte skapa incitament att skaffa elbilar, men att få bort rostande och oljeläckande skrotbilar från naturen är ju också en bra sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nej, precis 10 000kr skulle få bort de värsta bilarna men inte påverka relativt bra fossilbilar som folk använder. Sedan när de bilarna blir gamla så kommer inte folk kuska omkring i dem utan skrota dem istället.
Exakt. Håller med helt och hållet. Man får bort de värsta bilarna med de värsta utsläppen utan att de sker på några stora samhällsbekostnader.
Man skulle ju också ”få bort” alla bilar som ändå skulle skrotats.
Det finns ju massvis med totalt skrotfärdiga bilar som en del folk samlar på sig utan att de går att använda längre. Någon form av "hobby" på landsbygden. Gamla bilen parkeras nånstans där den inte står i vägen och så ersätter man den med en lite mindre skrotfärdig bil som fungerar fram tills besiktningen säger ifrån. Och sen parkeras den på samma ställe som den förra, som kanske har rostat ihop lite under tiden. Och så fortsätter man.
Jag har aldrig förstått varför man tillåter detta. Men med en skroningspremie skulle man kanske kunna få bort en del av denna kultur. Det skulle visserligen inte skapa incitament att skaffa elbilar, men att få bort rostande och oljeläckande skrotbilar från naturen är ju också en bra sak.
Ja det är väldigt underligt att vi inte har pant-system för bilar.
Vi har det för burkar och flaskor, men vad är värst för naturen liksom? Tomma burkar och flaskor eller skrotbilar fulla med massa miljöfarliga vätskor och metaller?
Nej, precis 10 000kr skulle få bort de värsta bilarna men inte påverka relativt bra fossilbilar som folk använder. Sedan när de bilarna blir gamla så kommer inte folk kuska omkring i dem utan skrota dem istället.
Exakt. Håller med helt och hållet. Man får bort de värsta bilarna med de värsta utsläppen utan att de sker på några stora samhällsbekostnader.
Man skulle ju också ”få bort” alla bilar som ändå skulle skrotats.
Det finns ju massvis med totalt skrotfärdiga bilar som en del folk samlar på sig utan att de går att använda längre. Någon form av "hobby" på landsbygden. Gamla bilen parkeras nånstans där den inte står i vägen och så ersätter man den med en lite mindre skrotfärdig bil som fungerar fram tills besiktningen säger ifrån. Och sen parkeras den på samma ställe som den förra, som kanske har rostat ihop lite under tiden. Och så fortsätter man.
Jag har aldrig förstått varför man tillåter detta. Men med en skroningspremie skulle man kanske kunna få bort en del av denna kultur. Det skulle visserligen inte skapa incitament att skaffa elbilar, men att få bort rostande och oljeläckande skrotbilar från naturen är ju också en bra sak.
Visst. Men är miljönyttan värd 10000kr?
Oljeläckande? Ingen fyller väl på olja i en skrotbil? Vad kan det handla om? Rost? Är rostig metall ett miljöproblem?
Ska miljönyttan bli märkbar måste ju skrotningspremien vara så hög att den pensionerar bilar som används till vardags.
Men är miljönyttan värd 10000kr?
Oljeläckande? Ingen fyller väl på olja i en skrotbil? Vad kan det handla om? Rost? Är rostig metall ett miljöproblem?
Ska miljönyttan bli märkbar måste ju skrotningspremien vara så hög att den pensionerar bilar som används till vardags.
Bensin, motoroljor och glykol förstör vattenkvalitén i sjöar, vattendrag och brunnar. Tungmetaller som bly och kvicksilver bryts inte ned utan stannar kvar i marken och lagras i växter och organismer. Kvicksilver från en enda skrotbil, ca 5-10 gram, är tillräcklig för att förgifta en kvadratkilometer stor sjö. Andra miljöfarliga ämnen är HA-oljor (HA=högaromatiska) i däck och batterisyror.
Men är miljönyttan värd 10000kr?
Oljeläckande? Ingen fyller väl på olja i en skrotbil? Vad kan det handla om? Rost? Är rostig metall ett miljöproblem?
Ska miljönyttan bli märkbar måste ju skrotningspremien vara så hög att den pensionerar bilar som används till vardags.
Bensin, motoroljor och glykol förstör vattenkvalitén i sjöar, vattendrag och brunnar. Tungmetaller som bly och kvicksilver bryts inte ned utan stannar kvar i marken och lagras i växter och organismer. Kvicksilver från en enda skrotbil, ca 5-10 gram, är tillräcklig för att förgifta en kvadratkilometer stor sjö. Andra miljöfarliga ämnen är HA-oljor (HA=högaromatiska) i däck och batterisyror.
Allt du beskriver ovan (utom bensin) finns i elbilar och vissa ämnen i betydligt större kvantiteter än en avgasbil. Är ju tex hela 11liter kylvätska i en ModelS.
Kanske dags att införa en skrotningspremie även på elbilar? Lägg på 20000kr på nypriset som sen betalas tillbaka när bilen skrotas.