700k för en RWD MY, nej tackNogo skrev:Ingen lär köpa dem då man inte får bonus.

Moderator: Redaktion
700k för en RWD MY, nej tackNogo skrev:Ingen lär köpa dem då man inte får bonus.
Varför skulle de inte ge bonus? Det är grundpriset som avgör bonusen.Nogo skrev:Ingen lär köpa dem då man inte får bonus.
Har du verkligen missat att bonusen är borttagen nu?TeslaNiklas skrev:Varför skulle de inte ge bonus? Det är grundpriset som avgör bonusen.Nogo skrev:Ingen lär köpa dem då man inte får bonus.
Bara att köpa den och vänta glatt för bonusen då.TeslaNiklas skrev:Varför skulle de inte ge bonus? Det är grundpriset som avgör bonusen.Nogo skrev:Ingen lär köpa dem då man inte får bonus.
Hur är det med baksätet, är det större sittdjup på de yttre platserna?gudas skrev:Ringde Tesla-butiken som säger att de fått det bekräftat att alla Model Y RWD som nu är på väg saknar parkeringssensorer. Det stämmer även med det jag sett på spanska och italienska klipp på Youtube.
F*n vad irriterande .. En anledning till att köpa ny bil var just parkeringssensorer. Har "problem" med frun som kör in i saker hela tiden. Lexusen vi har nu har bara backkamera. Hade sett fram emot att äntligen kliva in i 2000-talet.gudas skrev:Ringde Tesla-butiken som säger att de fått det bekräftat att alla Model Y RWD som nu är på väg saknar parkeringssensorer. Det stämmer även med det jag sett på spanska och italienska klipp på Youtube.
Ett förtydliganden här, att dem saknar p-sensorer gör inte att den inte visar avstånd både bak och fram (med centimeter avstånd) precis som innan, skillnaden är bara att de är kamerorna som läser avståndet.kaffekoko skrev:F*n vad irriterande .. En anledning till att köpa ny bil var just parkeringssensorer. Har "problem" med frun som kör in i saker hela tiden. Lexusen vi har nu har bara backkamera. Hade sett fram emot att äntligen kliva in i 2000-talet.gudas skrev:Ringde Tesla-butiken som säger att de fått det bekräftat att alla Model Y RWD som nu är på väg saknar parkeringssensorer. Det stämmer även med det jag sett på spanska och italienska klipp på Youtube.
Det är typ så som Tesla säger att det ska funka med Tesla Vision. Men just nu funkar det inte så alls för mjukvaran för avstånd mha Tesla Vision finns inte än.DasTesla skrev:Ett förtydliganden här, att dem saknar p-sensorer gör inte att den inte visar avstånd både bak och fram (med centimeter avstånd) precis som innan, skillnaden är bara att de är kamerorna som läser avståndet.kaffekoko skrev:F*n vad irriterande .. En anledning till att köpa ny bil var just parkeringssensorer. Har "problem" med frun som kör in i saker hela tiden. Lexusen vi har nu har bara backkamera. Hade sett fram emot att äntligen kliva in i 2000-talet.gudas skrev:Ringde Tesla-butiken som säger att de fått det bekräftat att alla Model Y RWD som nu är på väg saknar parkeringssensorer. Det stämmer även med det jag sett på spanska och italienska klipp på Youtube.
För en som aldrig kört en Tesla innan kommer ej märka skillnad på en Model 3 från 2020 mot en Model Y från 2023 utan sensor, som jag fattat det skall det se exakt likadant ut, bara att det är Tesla Vision som mäter avståndet.
Rätta mig gärna om jag har fel?
Den funktionen du beskriver har ännu inte visats i praktiken, bara beskrivits i teorin. I praktiken kommer det initialt inte finnas avståndsmätning varken framför eller bakom bilen. Bara kameravy bakåt. Bakom kanske löses på sikt, framför känns osäkert.DasTesla skrev:Ett förtydliganden här, att dem saknar p-sensorer gör inte att den inte visar avstånd både bak och fram (med centimeter avstånd) precis som innan, skillnaden är bara att de är kamerorna som läser avståndet.kaffekoko skrev:F*n vad irriterande .. En anledning till att köpa ny bil var just parkeringssensorer. Har "problem" med frun som kör in i saker hela tiden. Lexusen vi har nu har bara backkamera. Hade sett fram emot att äntligen kliva in i 2000-talet.gudas skrev:Ringde Tesla-butiken som säger att de fått det bekräftat att alla Model Y RWD som nu är på väg saknar parkeringssensorer. Det stämmer även med det jag sett på spanska och italienska klipp på Youtube.
För en som aldrig kört en Tesla innan kommer ej märka skillnad på en Model 3 från 2020 mot en Model Y från 2023 utan sensor, som jag fattat det skall det se exakt likadant ut, bara att det är Tesla Vision som mäter avståndet.
Rätta mig gärna om jag har fel?
Absolut! Hoppas bara de får till en mjukvara som kan hantera en smutsig kameralins också.DasTesla skrev:Aha! Då får vi hoppas dem rappar på med mjukvaruutvecklingen!
Jag har precis sålt min Model 3 LR där de funkat smidigit med sensorer, hoppades på att de skulle bli hyffsat lika bra på den nya.
Nåja det löser sig
Ja, helt otroligt att de tar bort ultraljudssensorna innan ett annat system är på plats. Enkel teknik som funnits sen stenåldern och funkar klockrent (även i regn en mörk natt i sverige). Med tanke på hur svårt det är att lösa helljusautomatiken och regnsensorn tvivlar jag att de någonsin kommer komma i närheten av hur bra en ultraljudssensor är. Men man får lov att beundra Teslas optimism.Arctic Drifter skrev:Absolut! Hoppas bara de får till en mjukvara som kan hantera en smutsig kameralins också.DasTesla skrev:Aha! Då får vi hoppas dem rappar på med mjukvaruutvecklingen!
Jag har precis sålt min Model 3 LR där de funkat smidigit med sensorer, hoppades på att de skulle bli hyffsat lika bra på den nya.
Nåja det löser sig![]()
Nu har jag sensorer och de tål betydligt mer "skit" med bibehållen funktion än vad kameralinsen gör.
Fast är verkligen helljusautomatiken så dålig?kaffekoko skrev:Ja, helt otroligt att de tar bort ultraljudssensorna innan ett annat system är på plats. Enkel teknik som funnits sen stenåldern och funkar klockrent (även i regn en mörk natt i sverige). Med tanke på hur svårt det är att lösa helljusautomatiken och regnsensorn tvivlar jag att de någonsin kommer komma i närheten av hur bra en ultraljudssensor är. Men man får lov att beundra Teslas optimism.Arctic Drifter skrev:Absolut! Hoppas bara de får till en mjukvara som kan hantera en smutsig kameralins också.DasTesla skrev:Aha! Då får vi hoppas dem rappar på med mjukvaruutvecklingen!
Jag har precis sålt min Model 3 LR där de funkat smidigit med sensorer, hoppades på att de skulle bli hyffsat lika bra på den nya.
Nåja det löser sig![]()
Nu har jag sensorer och de tål betydligt mer "skit" med bibehållen funktion än vad kameralinsen gör.
Den har varit dålig men är bättre nu, skillnaden är dock att kameran för helljusautomatiken rengörs av vindrutetorkarna.pejvic skrev:Fast är verkligen helljusautomatiken så dålig?kaffekoko skrev:Ja, helt otroligt att de tar bort ultraljudssensorna innan ett annat system är på plats. Enkel teknik som funnits sen stenåldern och funkar klockrent (även i regn en mörk natt i sverige). Med tanke på hur svårt det är att lösa helljusautomatiken och regnsensorn tvivlar jag att de någonsin kommer komma i närheten av hur bra en ultraljudssensor är. Men man får lov att beundra Teslas optimism.Arctic Drifter skrev:Absolut! Hoppas bara de får till en mjukvara som kan hantera en smutsig kameralins också.DasTesla skrev:Aha! Då får vi hoppas dem rappar på med mjukvaruutvecklingen!
Jag har precis sålt min Model 3 LR där de funkat smidigit med sensorer, hoppades på att de skulle bli hyffsat lika bra på den nya.
Nåja det löser sig![]()
Nu har jag sensorer och de tål betydligt mer "skit" med bibehållen funktion än vad kameralinsen gör.
Visst - jag har bländat några några gånger men inte i Y:n.
Regnsensorn har spökat lite men det är ju bara att trycka på sidoknappen tex eller prata med bilen.
I övrigt är det sjukt smidiga grejer.
Har stort hopp om att även detta lär lösas så de flesta blir nöjda.
Jag frågade bara om parkeringssensor och stötdämpningen. Säljaren var väldigt tydlig med att parkeringssensorerna inte fanns monterade på denna leverans. Stötdämpningen skulle vara bättre än innan sommaren dock individuellt om man fortsatt tycker den upplevs som för stötig eller inte. Vad gäller sittdjupet har jag inte kunnat se förbättringar på baksätet på de som levererats till sydeuropa senaste två vekorna. Det blir högintressant när de första bilarna levereras här i Sverige.flamman skrev:Hur är det med baksätet, är det större sittdjup på de yttre platserna?gudas skrev:Ringde Tesla-butiken som säger att de fått det bekräftat att alla Model Y RWD som nu är på väg saknar parkeringssensorer. Det stämmer även med det jag sett på spanska och italienska klipp på Youtube.
Japp, vi får se vad som kommer hit till oss i denna leveransen. Jag har inte fått någon fråga i efterhand om att godkänna utebliven USS som vissa verkar ha fått.Westtech skrev:Nu bör vi ta det lite lugnt och inte går igång på va EN säljare på Tesla säger. De har sällan korrekt info.
Enligt min källkod så har min USS. Men det är så klart att det kanske inte stämmer och det visar sig att den inte har det. Jag kan hålla med om att det är väldigt tråkigt om så är fallet. Tesla snålar in på sensorerna men tar fullpris av oss. Det är en lång lista med saker som mjukvarukodarna ska lösa men hittills blir saker bara sämre.
Jag har slutat använda farthållare och autopilot på min nuvarande MYP. Jag har behandlad ruta och den vill köra torkarna hela tiden. Rutan är typ topp och då skär det i hjärtat när torkarna sveper över.
Synd att alternativen är så mycket sämre än Tesla. Synd att Tesla inte är så bra som de hade kunnat vara.
Kunde inte skrivit det bättre själv.Westtech skrev:Nu bör vi ta det lite lugnt och inte går igång på va EN säljare på Tesla säger. De har sällan korrekt info.
Enligt min källkod så har min USS. Men det är så klart att det kanske inte stämmer och det visar sig att den inte har det. Jag kan hålla med om att det är väldigt tråkigt om så är fallet. Tesla snålar in på sensorerna men tar fullpris av oss. Det är en lång lista med saker som mjukvarukodarna ska lösa men hittills blir saker bara sämre.
Jag har slutat använda farthållare och autopilot på min nuvarande MYP. Jag har behandlad ruta och den vill köra torkarna hela tiden. Rutan är typ topp och då skär det i hjärtat när torkarna sveper över.
Synd att alternativen är så mycket sämre än Tesla. Synd att Tesla inte är så bra som de hade kunnat vara.
Snyggt detektivarbete, tack!Skar11n skrev:Auto Achieve har nu lagt till på Carreras tidigare plats i Zeebrugge och jag tror att det är en riktig låg oddsare att hon kommer fakta en del av de bilarna över till Sverige nu, ETA Göteborg 07:00 4/12
Med programvara 2022.40.4.1 bländar bilen numer av rätt nästan jämt. De få gånger den gör fel kan man blända av manuellt. Däremot är bilen otroligt seg på att slå på helljuset igen, den väntar 4 sek eller mer. Under den tiden går det inte manuellt slå på helljuset, däremot kan man hålla inne "ljustutan" för nästan-helljus. Så det är otroligt nog på väg att bli godkänt, efter bara fyra fem år eller så.pejvic skrev:Fast är verkligen helljusautomatiken så dålig?kaffekoko skrev:Ja, helt otroligt att de tar bort ultraljudssensorna innan ett annat system är på plats. Enkel teknik som funnits sen stenåldern och funkar klockrent (även i regn en mörk natt i sverige). Med tanke på hur svårt det är att lösa helljusautomatiken och regnsensorn tvivlar jag att de någonsin kommer komma i närheten av hur bra en ultraljudssensor är. Men man får lov att beundra Teslas optimism.Arctic Drifter skrev:Absolut! Hoppas bara de får till en mjukvara som kan hantera en smutsig kameralins också.DasTesla skrev:Aha! Då får vi hoppas dem rappar på med mjukvaruutvecklingen!
Jag har precis sålt min Model 3 LR där de funkat smidigit med sensorer, hoppades på att de skulle bli hyffsat lika bra på den nya.
Nåja det löser sig![]()
Nu har jag sensorer och de tål betydligt mer "skit" med bibehållen funktion än vad kameralinsen gör.
Visst - jag har bländat några några gånger men inte i Y:n.
Regnsensorn har spökat lite men det är ju bara att trycka på sidoknappen tex eller prata med bilen.
I övrigt är det sjukt smidiga grejer.
Har stort hopp om att även detta lär lösas så de flesta blir nöjda.