Jag kör en en Model Y performance med 20" Monaco GP6 fälgar och Continental VC7 däck.
Har ju 25 mil från supercharger i Sundsvall till nästa i Dorotea, så är ju lite tight då... kan eventuellt ta lite extra ström i Ramsele på en vanlig laddare.
Om man räknar på 78 kWh och 25 mil så ger ju det ett teoretiskt snitt 312 Wh/km, det känns ju fullt rimligt att det ska gå och köra på lägre än så!
Men vill du kunna snitta 140 km/h även om det är -30 C så lär det bli tuffare...
Jag kör en en Model Y performance med 20" Monaco GP6 fälgar och Continental VC7 däck.
Har ju 25 mil från supercharger i Sundsvall till nästa i Dorotea, så är ju lite tight då... kan eventuellt ta lite extra ström i Ramsele på en vanlig laddare.
Om man räknar på 78 kWh och 25 mil så ger ju det ett teoretiskt snitt 312 Wh/km, det känns ju fullt rimligt att det ska gå och köra på lägre än så!
Men vill du kunna snitta 140 km/h även om det är -30 C så lär det bli tuffare...
Några 140km/h blir det inte tal om men 100-120 kan det nog bli. Hoppar jag över takboxen så känns det safe, men väldigt osäker på hur mycket en Thule motion kloss på taket påverkar... lutar åt att jag skiter i boxen, fäller mittsättet bak å slänger in skidorna där.
[
Tesla använder 4.5% av batterikapaciteten till buffer under 0% (0km) på mätaren.
Det innebär att det finns *0.955* av batterikapaciteten tillgänglig över 0%.
(Det går köra upp resten också men man har ingen aning om hur mycket som är kvar).
Det är nog smartast att räkna med 95% av kapaciteten så 74 kWh. Då hamnar man just under 300 Wh/km.