Vad jag vet så är det bara stora fastighetsägare som är med och de vi samarbetar med i detta är Fabege. Just nu är det bara dom och Waybler som får pengar. Det är svårt att ge möjligheten till en slutanvändare att få betalt så som det är uppbyggt nu annat än att ha timpris på laddningen, vilket vårat system kommer stödja om någon månad förutsatt att ägaren av boxen har timpris på sitt elavtal.spacecoin skrev:På laddplatsen (Cacharge/Waybler) som jag har finns inga incitament för att förlägga laddningen till off-peak.Pontus skrev:Det finns ett försök här I Stockholm sedan ett par år med att dra ner topparna. Vi, dvs mitt jobb Waybler, som styr en hel del laddare och de som äger dom är med och styr så att om det ser ut att bli brist, dvs en förbrukningstop kommer, så hjälper vi till genom att begränsa förbrukningen den tiden. Givetvis mot en viss kompensation. Efter vad jag har förstått så var det precis i dagarna som ett riktigt fall kördes där deltagarna bads dra ner den kommande förbrukningen mot kompensation. Detta räknas väl fortfarande som ett experiment men ändå görs det något.
Stockholm flex bygger idag i forskningsprojektet på att en användare, fastighetsbolaget tex, säger att i vanliga fall skulle vi ha använt 10 MWh mellan 15-16 idag men nu sparade vi in på laddningen av bilar till bara 8 MWh och då får vi betalt för de 2 MWh som vi inte använde denna tiden. Så det krävs en väldig repiterbarhet för att detta ska fungera vilket inte finns hos enstaka bilägare tror jag.
Så vad som händer rent praktiskt är att vi drar ner max effekten mellan tex 12-13 och så får bilarna bli färdigladdade lite senare i stället. Förhoppningen är att slutkunden inte märker något. Som sagt för att detta ska funka så krävs det ett stort statistiskt underlag vilket man inte kan få hos enstaka kunder i form av elbilsägare, som det funkar idag.