Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8709
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av Pontus »

spacecoin skrev:
Pontus skrev:
Det finns ett försök här I Stockholm sedan ett par år med att dra ner topparna. Vi, dvs mitt jobb Waybler, som styr en hel del laddare och de som äger dom är med och styr så att om det ser ut att bli brist, dvs en förbrukningstop kommer, så hjälper vi till genom att begränsa förbrukningen den tiden. Givetvis mot en viss kompensation. Efter vad jag har förstått så var det precis i dagarna som ett riktigt fall kördes där deltagarna bads dra ner den kommande förbrukningen mot kompensation. Detta räknas väl fortfarande som ett experiment men ändå görs det något.
På laddplatsen (Cacharge/Waybler) som jag har finns inga incitament för att förlägga laddningen till off-peak.
Vad jag vet så är det bara stora fastighetsägare som är med och de vi samarbetar med i detta är Fabege. Just nu är det bara dom och Waybler som får pengar. Det är svårt att ge möjligheten till en slutanvändare att få betalt så som det är uppbyggt nu annat än att ha timpris på laddningen, vilket vårat system kommer stödja om någon månad förutsatt att ägaren av boxen har timpris på sitt elavtal.
Stockholm flex bygger idag i forskningsprojektet på att en användare, fastighetsbolaget tex, säger att i vanliga fall skulle vi ha använt 10 MWh mellan 15-16 idag men nu sparade vi in på laddningen av bilar till bara 8 MWh och då får vi betalt för de 2 MWh som vi inte använde denna tiden. Så det krävs en väldig repiterbarhet för att detta ska fungera vilket inte finns hos enstaka bilägare tror jag.
Så vad som händer rent praktiskt är att vi drar ner max effekten mellan tex 12-13 och så får bilarna bli färdigladdade lite senare i stället. Förhoppningen är att slutkunden inte märker något. Som sagt för att detta ska funka så krävs det ett stort statistiskt underlag vilket man inte kan få hos enstaka kunder i form av elbilsägare, som det funkar idag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
niklas12
Inlägg: 2580
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av niklas12 »

LarsL skrev:
Det är väl bara att ladda elbilen med en dieselgenerator. Blir ju billigare än att köra dieselbilen direkt. Återigen är det okunskap som skiner igenom när populistiska politiker ska hitta på saker tillsammans.

Däremot skulle man ju kunna tänka sig ett förbud eller stopp av laddning när det är som värst. Men det är ju ändå ingen som frivilligt laddar då ändå på grund av priset.
Vart har du hittat denna uträkning?
Om jag har fått rätt så innehåller 1liter diesel ca 9,5kwh energi.
Om man tänker effektiviteten på ett dieselelverk till 60-70% så får man ut 6.175kwh för att ladda bilen med och minus laddningsförluster ca 10% så får man då 5,5kwh

24kr/5,5=4,36kr/kWh
Så med denna uträkning så är det vinst att dra igång dieselelveket när elpriset överstiger 3,8kr/kWh
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
Inlägg: 11009
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
LarsL skrev:
Det är väl bara att ladda elbilen med en dieselgenerator. Blir ju billigare än att köra dieselbilen direkt. Återigen är det okunskap som skiner igenom när populistiska politiker ska hitta på saker tillsammans.

Däremot skulle man ju kunna tänka sig ett förbud eller stopp av laddning när det är som värst. Men det är ju ändå ingen som frivilligt laddar då ändå på grund av priset.
Vart har du hittat denna uträkning?
Om jag har fått rätt så innehåller 1liter diesel ca 9,5kwh energi.
Om man tänker effektiviteten på ett dieselelverk till 60-70% så får man ut 6.175kwh för att ladda bilen med och minus laddningsförluster ca 10% så får man då 5,5kwh

24kr/5,5=4,36kr/kWh
Så med denna uträkning så är det vinst att dra igång dieselelveket när elpriset överstiger 3,8kr/kWh
Kanske kan effektiviteten bli lite bättre om man kan ta vara på värmeförlusten
niklas12
Inlägg: 2580
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av niklas12 »

Fredrik j skrev:
niklas12 skrev:
LarsL skrev:
Det är väl bara att ladda elbilen med en dieselgenerator. Blir ju billigare än att köra dieselbilen direkt. Återigen är det okunskap som skiner igenom när populistiska politiker ska hitta på saker tillsammans.

Däremot skulle man ju kunna tänka sig ett förbud eller stopp av laddning när det är som värst. Men det är ju ändå ingen som frivilligt laddar då ändå på grund av priset.
Vart har du hittat denna uträkning?
Om jag har fått rätt så innehåller 1liter diesel ca 9,5kwh energi.
Om man tänker effektiviteten på ett dieselelverk till 60-70% så får man ut 6.175kwh för att ladda bilen med och minus laddningsförluster ca 10% så får man då 5,5kwh

24kr/5,5=4,36kr/kWh
Så med denna uträkning så är det vinst att dra igång dieselelveket när elpriset överstiger 3,8kr/kWh
Kanske kan effektiviteten bli lite bättre om man kan ta vara på värmeförlusten
Absolut för egen del används inte denna för uppvärmning men annars är det helt sant.
Om man Kan koppla kylsystemet mot befintligt värmesystem så kan man kanske räkna på 75-80% effektivtet, och beroende på bränsle så kan man nog få breakeven redan vid 2-2.5kr/kWh
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av RagWal »

niklas12 skrev:
LarsL skrev:
Det är väl bara att ladda elbilen med en dieselgenerator. Blir ju billigare än att köra dieselbilen direkt. Återigen är det okunskap som skiner igenom när populistiska politiker ska hitta på saker tillsammans.

Däremot skulle man ju kunna tänka sig ett förbud eller stopp av laddning när det är som värst. Men det är ju ändå ingen som frivilligt laddar då ändå på grund av priset.
Vart har du hittat denna uträkning?
Om jag har fått rätt så innehåller 1liter diesel ca 9,5kwh energi.
Om man tänker effektiviteten på ett dieselelverk till 60-70% så får man ut 6.175kwh för att ladda bilen med och minus laddningsförluster ca 10% så får man då 5,5kwh

24kr/5,5=4,36kr/kWh
Så med denna uträkning så är det vinst att dra igång dieselelveket när elpriset överstiger 3,8kr/kWh
60-70% kan du glömma direkt.

EDIT: För att komplettera en kort (och dryg) kommentar. Jag gissar upp till 25-30% på ett bra dieselelverk. Säkert väldigt varierande beroende på vilket och vid vilken last.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
niklas12 skrev:
Om vi nu ska spara el så borde väl alla vi med elbil välja att åka kollektivt istället
Vi ska spara energi. Det gör man inte genom att sätta sig i en stor dieselbuss med två passagerare i. Det hade faktiskt varit bättre att låta bussen stå och elda upp oljan i Karlshamn för att driva elektriska fordon med elen. Effektivare och troligen bättre för miljön.
Elbussar däremot håller jag med om. Finns de så ska man använda dem.
Här håller jag inte riktigt med. I Sverige är det främst el och effekt som är en bristvara.
Som sagt. Elbilarnas bidrag till effektbristen måste anses vara fullständigt försumbar eftersom de flesta elbilar laddas nattetid när det finns gott om effekt i nätet. Till och med nu.
Det är samma argument, som man har fått höra om och om igen, att elbilar körs på dyr och miljöfarlig marginalel. Det gör de inte.
Jovisst ladda på natten har ju ingen inverkan såklart. Jag tänkter mest på alla snabbladdare 150kW och uppåt där folk laddar dagtid. Är ju också försumbart i normalläge men kanske inte i en krissituation?
flukke
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jul 2016 08:24

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av flukke »

RagWal skrev:
niklas12 skrev:
LarsL skrev:
Det är väl bara att ladda elbilen med en dieselgenerator. Blir ju billigare än att köra dieselbilen direkt. Återigen är det okunskap som skiner igenom när populistiska politiker ska hitta på saker tillsammans.

Däremot skulle man ju kunna tänka sig ett förbud eller stopp av laddning när det är som värst. Men det är ju ändå ingen som frivilligt laddar då ändå på grund av priset.
Vart har du hittat denna uträkning?
Om jag har fått rätt så innehåller 1liter diesel ca 9,5kwh energi.
Om man tänker effektiviteten på ett dieselelverk till 60-70% så får man ut 6.175kwh för att ladda bilen med och minus laddningsförluster ca 10% så får man då 5,5kwh

24kr/5,5=4,36kr/kWh
Så med denna uträkning så är det vinst att dra igång dieselelveket när elpriset överstiger 3,8kr/kWh
60-70% kan du glömma direkt.

EDIT: För att komplettera en kort (och dryg) kommentar. Jag gissar upp till 25-30% på ett bra dieselelverk. Säkert väldigt varierande beroende på vilket och vid vilken last.

https://www.energimyndigheten.se/tester ... verk-2015/


"Bränsleförbrukningen är lägst för dieselverken, med 0,19 liter per kilowattimme medan den ligger strax under en liter per kilowattimme för de flesta reservelverken som använder bensin."

Dvs de fick ut 5kWh per liter diesel eller strax över 50% men detta var små elverk med lägre effektivitet än de större som finns på gårdar med jordbruk osv så 60% är nog inom räckhåll.

Men även med ett mindre elverk blir med dagens priser lönsamt vissa dagar. På macken såg jag idag ca 22.50 liter diesel ca 4.5kr/kWh, så just idag är det lönsamt.
niklas12
Inlägg: 2580
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av niklas12 »

flukke skrev:
RagWal skrev:
niklas12 skrev:
LarsL skrev:
Det är väl bara att ladda elbilen med en dieselgenerator. Blir ju billigare än att köra dieselbilen direkt. Återigen är det okunskap som skiner igenom när populistiska politiker ska hitta på saker tillsammans.

Däremot skulle man ju kunna tänka sig ett förbud eller stopp av laddning när det är som värst. Men det är ju ändå ingen som frivilligt laddar då ändå på grund av priset.
Vart har du hittat denna uträkning?
Om jag har fått rätt så innehåller 1liter diesel ca 9,5kwh energi.
Om man tänker effektiviteten på ett dieselelverk till 60-70% så får man ut 6.175kwh för att ladda bilen med och minus laddningsförluster ca 10% så får man då 5,5kwh

24kr/5,5=4,36kr/kWh
Så med denna uträkning så är det vinst att dra igång dieselelveket när elpriset överstiger 3,8kr/kWh
60-70% kan du glömma direkt.

EDIT: För att komplettera en kort (och dryg) kommentar. Jag gissar upp till 25-30% på ett bra dieselelverk. Säkert väldigt varierande beroende på vilket och vid vilken last.

https://www.energimyndigheten.se/tester ... verk-2015/


"Bränsleförbrukningen är lägst för dieselverken, med 0,19 liter per kilowattimme medan den ligger strax under en liter per kilowattimme för de flesta reservelverken som använder bensin."

Dvs de fick ut 5kWh per liter diesel eller strax över 50% men detta var små elverk med lägre effektivitet än de större som finns på gårdar med jordbruk osv så 60% är nog inom räckhåll.

Men även med ett mindre elverk blir med dagens priser lönsamt vissa dagar. På macken såg jag idag ca 22.50 liter diesel ca 4.5kr/kWh, så just idag är det lönsamt.
Tack för en bra länk

Beroende på hur man kan tillvarata spillvärmen så kanske man kan tillgodoräkna sig en del från det.

Men om man använder vanlig diesel från macken som bränsle så krävs ett elpris på minst 3,80kr/kWh (elöverföring ca 70öre/kWh)
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av LarsOJ »

niklas12 skrev:
flukke skrev:

https://www.energimyndigheten.se/tester ... verk-2015/


"Bränsleförbrukningen är lägst för dieselverken, med 0,19 liter per kilowattimme medan den ligger strax under en liter per kilowattimme för de flesta reservelverken som använder bensin."

Dvs de fick ut 5kWh per liter diesel eller strax över 50% men detta var små elverk med lägre effektivitet än de större som finns på gårdar med jordbruk osv så 60% är nog inom räckhåll.

Men även med ett mindre elverk blir med dagens priser lönsamt vissa dagar. På macken såg jag idag ca 22.50 liter diesel ca 4.5kr/kWh, så just idag är det lönsamt.
Tack för en bra länk

Beroende på hur man kan tillvarata spillvärmen så kanske man kan tillgodoräkna sig en del från det.

Men om man använder vanlig diesel från macken som bränsle så krävs ett elpris på minst 3,80kr/kWh (elöverföring ca 70öre/kWh)
Glöm inte att man får köra på färgad diesel i stationära maskiner som elverk. Det är exakt samma diesel som på macken men utan miljöskatter = mycket billigare.

När det gäller spillvärme så rekommenderar jag alla som tittar på reservkraft att välja ett vattenkylt dieselelverk. Mycket lättare att dra in 2 vattenslangar till en radiator med fläkt i tex garaget eller nedervåningen. Är ju glykolvatten så ingen seriös isolering behövs.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av Mickep »

hmm, vet inte vad andra tycker. men jag ser att använda dieselaggregat för att ladda är både smart och dumt på samma gång.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av LarsOJ »

Mickep skrev:
hmm, vet inte vad andra tycker. men jag ser att använda dieselaggregat för att ladda är både smart och dumt på samma gång.
Det vi diskuterar är ju i första hand vid en nödsituation då det inte finns el från nätet eller att priset är +10kr/kWh. Då tycker jag att en dieselgenerator som backup är en utmärkt lösning om man bara har en elbil.
niklas12
Inlägg: 2580
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av niklas12 »

Mickep skrev:
hmm, vet inte vad andra tycker. men jag ser att använda dieselaggregat för att ladda är både smart och dumt på samma gång.
Det lär nog dyka upp mer och mer dieselelaggregat om elpriset ligger kvar på denna nivån.

Om det blir riktigt kallt och man ska betala 10kr/kWh så blir milkostnaden över 25kr/mil räknar ned 2.5kwh/mil inkl överföringsförluster och uppvärmning (model s)

Vad ligger priset på färgad diesel på ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
niklas12
Inlägg: 2580
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av niklas12 »

Spotpriset nästan snitt på 5kr/kWh imorgon
CE6B475F-E4F4-4E49-A815-BE84F8E2DBE7.jpeg
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av LarsOJ »

niklas12 skrev:
Mickep skrev:
hmm, vet inte vad andra tycker. men jag ser att använda dieselaggregat för att ladda är både smart och dumt på samma gång.
Det lär nog dyka upp mer och mer dieselelaggregat om elpriset ligger kvar på denna nivån.

Om det blir riktigt kallt och man ska betala 10kr/kWh så blir milkostnaden över 25kr/mil räknar ned 2.5kwh/mil inkl överföringsförluster och uppvärmning (model s)

Vad ligger priset på färgad diesel på ?
Listpris bulk inkl. leverans på Diesel MK1 färgad är 14 226kr/m3 ex moms av preem. Så 17,78kr/l för privatperson.

https://www.preem.se/foretag/kund-hos-p ... iser-bulk/
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av RagWal »

flukke skrev:
RagWal skrev:
niklas12 skrev:
LarsL skrev:
Det är väl bara att ladda elbilen med en dieselgenerator. Blir ju billigare än att köra dieselbilen direkt. Återigen är det okunskap som skiner igenom när populistiska politiker ska hitta på saker tillsammans.

Däremot skulle man ju kunna tänka sig ett förbud eller stopp av laddning när det är som värst. Men det är ju ändå ingen som frivilligt laddar då ändå på grund av priset.
Vart har du hittat denna uträkning?
Om jag har fått rätt så innehåller 1liter diesel ca 9,5kwh energi.
Om man tänker effektiviteten på ett dieselelverk till 60-70% så får man ut 6.175kwh för att ladda bilen med och minus laddningsförluster ca 10% så får man då 5,5kwh

24kr/5,5=4,36kr/kWh
Så med denna uträkning så är det vinst att dra igång dieselelveket när elpriset överstiger 3,8kr/kWh
60-70% kan du glömma direkt.

EDIT: För att komplettera en kort (och dryg) kommentar. Jag gissar upp till 25-30% på ett bra dieselelverk. Säkert väldigt varierande beroende på vilket och vid vilken last.

https://www.energimyndigheten.se/tester ... verk-2015/


"Bränsleförbrukningen är lägst för dieselverken, med 0,19 liter per kilowattimme medan den ligger strax under en liter per kilowattimme för de flesta reservelverken som använder bensin."

Dvs de fick ut 5kWh per liter diesel eller strax över 50% men detta var små elverk med lägre effektivitet än de större som finns på gårdar med jordbruk osv så 60% är nog inom räckhåll.

Men även med ett mindre elverk blir med dagens priser lönsamt vissa dagar. På macken såg jag idag ca 22.50 liter diesel ca 4.5kr/kWh, så just idag är det lönsamt.
Faktum är att jag ifrågasätter siffran 0,19l/kWh. Vore smått vansinnigt hög verkningsgrad från en liten diesel.

Antaget energiinnehåll diesel 9,8kWh/l så vore termisk -> elverkningsgrad ca 54%. Det är faktiskt inte rimligt enligt mig.

Tittar man på en säljares data på Gebe PM 5500GL så verkar det till att börja med vara ett bensinaggregat.
Kipor KDE 6700TA3 hittar jag ingen bra data på mer https://mittronik.com/de/energy/stromag ... 700ta3.php
Där anges en drifttid på 6,5h på 15l diesel vid 75%av max 6kW=4,5kW. vilket ger 2,3l/h och alltså 4,5/(2,3*9,8)=20%

Rimligt är altså en felskrivning på 0,19l/kWh som förväxlats med 20% verkningsgrad.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19601
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av Bjelke »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
Hur skulle ett rent praktiskt se ut om man förbjöd elbilar? Det finns numera en ansenlig mängd elbilar, i synnerhet i Sverige, det är inte längre bara några fåniga entusiaster som envisas med att rulla omkring i en radiobil för en miljon. Det finns idag många familjer som inte har nånting annat än elbil i sitt garage. Och dessa personer är beroende av bilen. Hur skulle vi i så fall komma till jobbet? Får man ta taxi då eller cykla flera mil?
Skulle någon någonsin komma på idén att från en dag till en annan förbjuda fossilbilar? Det finns ju en massa goda skäl att göra så. Jag tror dock inte det skulle bli populärt.
Jag tror absolut inte att det kan bli tal om ett förbud i Sverige. Mer som pandemin, råd och vädjanden från staten. Något i stil med: kör inte massa i onödan osv. Sen om elen inte räcker till i alla fall så går det ju ändå inte att ladda typ.
En hantering liknande den vid pandemin borde kunna få stor effekt, om alla som kan jobbar hemifrån
försvinner ju väldigt mycket resor :) Nu är vi förvisso ganska många som jobbar hemifrån redan (många just
tack vare pandemin) men samtidigt väldigt många som gått tillbaks till att jobba på plats.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av RagWal »

Som referens: https://www.nyteknik.se/fordon/deras-di ... nt-7001831
Rejält förfinad teknik jmf en enpetars diesel. Dessutom utan elverkningsgrad.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7688
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
Hur skulle ett rent praktiskt se ut om man förbjöd elbilar? Det finns numera en ansenlig mängd elbilar, i synnerhet i Sverige, det är inte längre bara några fåniga entusiaster som envisas med att rulla omkring i en radiobil för en miljon. Det finns idag många familjer som inte har nånting annat än elbil i sitt garage. Och dessa personer är beroende av bilen. Hur skulle vi i så fall komma till jobbet? Får man ta taxi då eller cykla flera mil?
Skulle någon någonsin komma på idén att från en dag till en annan förbjuda fossilbilar? Det finns ju en massa goda skäl att göra så. Jag tror dock inte det skulle bli populärt.
Jag tror absolut inte att det kan bli tal om ett förbud i Sverige. Mer som pandemin, råd och vädjanden från staten. Något i stil med: kör inte massa i onödan osv. Sen om elen inte räcker till i alla fall så går det ju ändå inte att ladda typ.
En hantering liknande den vid pandemin borde kunna få stor effekt, om alla som kan jobbar hemifrån
försvinner ju väldigt mycket resor :) Nu är vi förvisso ganska många som jobbar hemifrån redan (många just
tack vare pandemin) men samtidigt väldigt många som gått tillbaks till att jobba på plats.
Eller så cyklar man till jobbet som vanligt och då kan laddningsstatistiken se ut så här:
Screenshot_20221121-073348_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Pontus skrev:
spacecoin skrev:
Pontus skrev:
Det finns ett försök här I Stockholm sedan ett par år med att dra ner topparna. Vi, dvs mitt jobb Waybler, som styr en hel del laddare och de som äger dom är med och styr så att om det ser ut att bli brist, dvs en förbrukningstop kommer, så hjälper vi till genom att begränsa förbrukningen den tiden. Givetvis mot en viss kompensation. Efter vad jag har förstått så var det precis i dagarna som ett riktigt fall kördes där deltagarna bads dra ner den kommande förbrukningen mot kompensation. Detta räknas väl fortfarande som ett experiment men ändå görs det något.
På laddplatsen (Cacharge/Waybler) som jag har finns inga incitament för att förlägga laddningen till off-peak.
Vad jag vet så är det bara stora fastighetsägare som är med och de vi samarbetar med i detta är Fabege. Just nu är det bara dom och Waybler som får pengar. Det är svårt att ge möjligheten till en slutanvändare att få betalt så som det är uppbyggt nu annat än att ha timpris på laddningen, vilket vårat system kommer stödja om någon månad förutsatt att ägaren av boxen har timpris på sitt elavtal.
Stockholm flex bygger idag i forskningsprojektet på att en användare, fastighetsbolaget tex, säger att i vanliga fall skulle vi ha använt 10 MWh mellan 15-16 idag men nu sparade vi in på laddningen av bilar till bara 8 MWh och då får vi betalt för de 2 MWh som vi inte använde denna tiden. Så det krävs en väldig repiterbarhet för att detta ska fungera vilket inte finns hos enstaka bilägare tror jag.
Så vad som händer rent praktiskt är att vi drar ner max effekten mellan tex 12-13 och så får bilarna bli färdigladdade lite senare i stället. Förhoppningen är att slutkunden inte märker något. Som sagt för att detta ska funka så krävs det ett stort statistiskt underlag vilket man inte kan få hos enstaka kunder i form av elbilsägare, som det funkar idag.

När jag räknade på ersättningen från Ellevio var det inte så många kronor man kunde få med detta abonnemanget Stockholm Flex.

Däremot tvingar Ellevio många större kunder att teckna detta abonnemang för att överhuvudtaget få en elnätsanslutning.

Alternativt ett tilläggsavtal med vanligt abonnemang som ska strypas ned lika Stockholm flex.

Gränsen verkar ligga runt 1 Megawatt avtalad effekt.

Har ni fått den automatiska styrningen från Ellevio att fungera?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elkrisen i Europa: Förbud mot privata elbilar?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
Hur skulle ett rent praktiskt se ut om man förbjöd elbilar? Det finns numera en ansenlig mängd elbilar, i synnerhet i Sverige, det är inte längre bara några fåniga entusiaster som envisas med att rulla omkring i en radiobil för en miljon. Det finns idag många familjer som inte har nånting annat än elbil i sitt garage. Och dessa personer är beroende av bilen. Hur skulle vi i så fall komma till jobbet? Får man ta taxi då eller cykla flera mil?
Skulle någon någonsin komma på idén att från en dag till en annan förbjuda fossilbilar? Det finns ju en massa goda skäl att göra så. Jag tror dock inte det skulle bli populärt.
Jag tror absolut inte att det kan bli tal om ett förbud i Sverige. Mer som pandemin, råd och vädjanden från staten. Något i stil med: kör inte massa i onödan osv. Sen om elen inte räcker till i alla fall så går det ju ändå inte att ladda typ.
En hantering liknande den vid pandemin borde kunna få stor effekt, om alla som kan jobbar hemifrån
försvinner ju väldigt mycket resor :) Nu är vi förvisso ganska många som jobbar hemifrån redan (många just
tack vare pandemin) men samtidigt väldigt många som gått tillbaks till att jobba på plats.
Jag jobbar numera verkligen hemifrån. Hittills har jag ju gått till mitt kontor på andra sida vägen. Men nu sitter jag hemma i köket och jobbar. Inte för att slippa köra bil utan för att slippa värma upp kontoret. Samtidigt kan ja då elda i brasan hemma vilket jag inte kan när jag är på kontoret. Det är alltså två värmepumpar som jag inte behöver köra på det viset. I november har jag sänkt min elförbrukning med 35% jämfört med förra året, i december kommer jag troligen sänka den med nästan 50% jämfört med förra december. En brutal sänkning. Men samtidigt är det också en ganska stor uppoffring. Det är inte direkt jätteoptimalt att sitta vid köksbordet, utan alla stora skärmar jag brukar ha, utan periferin kring datorn. Jag får försöka jobba med sånt som fungerar. Kontorshuset blir nog inte heller bättre av att stå ouppvärmt. Men men. Det får gå tills elpriserna sjunker till lite mer hanterbara nivåer igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar