Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snigeln
Teslaägare

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Snigeln »

Mitt SMS kom också nyss. Bokat upphämtning den 22/12 kl 13.00 i Mölndal. Blir en lång vecka :D
Model Y RWD -23
Model 3 LR -20 (Såld)
PBateman

Inlägg av PBateman »

Snigeln skrev:
Mitt SMS kom också nyss. Bokat upphämtning den 22/12 kl 13.00 i Mölndal. Blir en lång vecka :D
Samma för mig, bara hoppas dom kan hålla tiden så blir det en trevlig julklapp
Användarvisningsbild
jimhalpert
Teslaägare

Inlägg av jimhalpert »

pejvic skrev:
jimhalpert skrev:
pejvic skrev:
CrazyGang skrev:
Hur känns den jämfört med en LR? Saknas det klipp eller räcker det som finns? (Misstänker att du kanske har svårt att gissa mtp sommardäck ;) )
HAHAHA :) , i sthlm är det kaos nu. från Trosta fram till motorvägen så var det 40km/h som gällde. På E4 var det 55km/h.
Testade faktiskt att stämpla några gånger men bilen kväver effektivt försöket. Det finns ingetsomhelst grepp någonstans att prova just nu.
Imorrn åker nog vinterhjulen på och jag kommer att köra bilarna parallellt för att jämföra. Hittills känner jag ingen skillnad alls.
Cleant och fint utan parkeringssensorerna, det gillade jag.
Jävligt fint med svart också. Vitt på Y känns sådär. Vitt på model3 känns mer rätt tycker jag. Men smaken är ju helt personlig.
Särskilt fult är det med Vit Y och Geminikapslar. Och nästan ännu värre när man tar av dem :shock:
Jag har beställt vit med geminikapslar och tycker det ser trevligt ut. Helst av allt hade jag velat ha en LR Quicksilver, men då drar det iväg. Det här blir jättebra. Hämtar min nästa vecka i Trosta med vinterdäck beställda! Smaken är helt personlig som du säger ;) Kul att du är nöjd!
Om du gillar Quick så kan jag rekommendera att göra såhär. Gjorde det med min förra och det blir sjuukt snyggt! 20.000. Men då skyddar man ju lacken lite också!
Du det där såg helt fantastiskt bra ut! Var har du gjort det och vad heter "färgen" eller vad man ska kalla det? :D
Hane73

Inlägg av Hane73 »

Jag fick också sms nyss. Ska hämta i Mölndal kl 13 den 22/12. Ni som redan hämtat, hur många procent var den laddad med? Jag ska upp till Stora Höga och det vore ju skönt att slippa stanna och fylla på.
Foosa
elbilist

Inlägg av Foosa »

jimhalpert skrev:
pejvic skrev:
CrazyGang skrev:
Hur känns den jämfört med en LR? Saknas det klipp eller räcker det som finns? (Misstänker att du kanske har svårt att gissa mtp sommardäck ;) )
HAHAHA :) , i sthlm är det kaos nu. från Trosta fram till motorvägen så var det 40km/h som gällde. På E4 var det 55km/h.
Testade faktiskt att stämpla några gånger men bilen kväver effektivt försöket. Det finns ingetsomhelst grepp någonstans att prova just nu.
Imorrn åker nog vinterhjulen på och jag kommer att köra bilarna parallellt för att jämföra. Hittills känner jag ingen skillnad alls.
Cleant och fint utan parkeringssensorerna, det gillade jag.
Jävligt fint med svart också. Vitt på Y känns sådär. Vitt på model3 känns mer rätt tycker jag. Men smaken är ju helt personlig.
Särskilt fult är det med Vit Y och Geminikapslar. Och nästan ännu värre när man tar av dem :shock:
Jag har beställt vit med geminikapslar och tycker det ser trevligt ut. Helst av allt hade jag velat ha en LR Quicksilver, men då drar det iväg. Det här blir jättebra. Hämtar min nästa vecka i Trosta med vinterdäck beställda! Smaken är helt personlig som du säger ;) Kul att du är nöjd!
ja jävlar va quicksilver ser fin ut. jag ogillar spexiga fälgar, matta bilar, röda bromsklossar och allt sånt. men damn, den karossfärgen är fine.
Beställd: Tesla Model Y Standard Range RWD 2022
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare

Inlägg av uncle_bob »

Fick också sms igår kväll för hämtning i Gbg, 22/12 var tidigast möjliga. Vit/Svart 19" + dubbade vinterhjul, beställd 7/9. Vågar knappast fira förrän jag har den hemma i garaget innan nyår. Men det känns ju onekligen skönt om man får fulla 70k i bonus och således lite extra fallhöjd på andrahandsvärdet om man nu lyckats pricka en udda fågel mitt emellan USS, ny radar, kameror i lyktorna osv...
Användarvisningsbild
hirvimies
Teslaägare

Inlägg av hirvimies »

Ni som hämtat ut era kärror och beställt vinterdäck, var sulorna redan på eller levereras bilen på sommardäck så länge du inte säger till?
Användarvisningsbild
jimhalpert
Teslaägare

Inlägg av jimhalpert »

hirvimies skrev:
Ni som hämtat ut era kärror och beställt vinterdäck, var sulorna redan på eller levereras bilen på sommardäck så länge du inte säger till?
Har du beställt vinterdäck så sitter de på. Det står i leveransmeddelandet och beställningen.
mossa

Inlägg av mossa »

Fick också sms igår kväll, så upphämtning i Gbg den 22:a är bokad. :D
Trist bara att jag inte själv kan hämta ut den utan kommer behöva fullmakt. Nån som vet hur jag kommer i kontakt med dem för att ordna med ”fullmakts-upphämtning”?
Användarvisningsbild
jimhalpert
Teslaägare

Inlägg av jimhalpert »

mossa skrev:
Trist bara att jag inte själv kan hämta ut den utan kommer behöva fullmakt. Nån som vet hur jag kommer i kontakt med dem för att ordna med ”fullmakts-upphämtning”?
Trist att inte få hämta bilen själv, men vad gör man :)

Det finns en tråd om det sen tidigare. Här är länken: viewtopic.php?f=53&t=30136
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare

Inlägg av Domenix »

jimhalpert skrev:
mossa skrev:

Det finns en tråd om det sen tidigare. Här är länken: viewtopic.php?f=53&t=30136
Ja lite tråkigt är det allt, å andra sidan, processen att hämta ut en Tesla (beroende på vilket betalningssätt) består av att i stort sett leta efter din Tesla på en stor yta, låsa upp bilen och köra iväg, så det är inte något fett event man missar genom att inte hämta bilen själv xD
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11741XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11748XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP QS Beställd 2024-11-14 RN12316XXXX FSD Levererad ----TBD----
MrDuco

Inlägg av MrDuco »

Fick ett SMS i tisdags att tid för hämtning är schemalagd till 16/12 kl 13:10 på Trosta och att de kommer bekräfta tiden via SMS, men sen inte ett ljud...
Borde jag bli orolig för upphämtningen? :?
martinio

Inlägg av martinio »

Nu fick man äntligen smset för tredje gången om upphämtning i Malmö 22/12. Hoppas detta datum är det korrekta datumet. Fint med 70k bonus och en tidig julklapp!

Har ni tankar på att foliera/ppf/keramiskt lackbehandla era bilar nu i samband med uthämtning? Medans lacken fortfarande är "fräsch".

Personligen så är jag inne på keramisk lackbehandling. Billigare, lättare att hålla bilen ren samt ett ger extra lyster.

Funderar dessutom på att lackera mina gemini fälgar till svart, blir nog plastidip. Någon som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare

Inlägg av migato »

Vet ni hur det funkar med att ändra i ordern till annan bili närtid till upphämtning? En MY fast med annan interiör/exteriör. Har planerad upphämtning i Malmö den 22a men vill byta till en bil som kommer till Stockholm. Enligt Tesla så kommer det innebära att mitt beställningsdatum ändras då det är för långt från bokningstillfället och idag (beställde 7 november) alternativt att det är för nära inpå upphämtningsdatumet. Om beställningsdatumet ändras, vilket det gör enligt de, kommer jag förlora klimatbonusmöjligheten.
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare

Inlägg av Player »

martinio skrev:
Nu fick man äntligen smset för tredje gången om upphämtning i Malmö 22/12. Hoppas detta datum är det korrekta datumet. Fint med 70k bonus och en tidig julklapp!

Har ni tankar på att foliera/ppf/keramiskt lackbehandla era bilar nu i samband med uthämtning? Medans lacken fortfarande är "fräsch".

Personligen så är jag inne på keramisk lackbehandling. Billigare, lättare att hålla bilen ren samt ett ger extra lyster.

Funderar dessutom på att lackera mina gemini fälgar till svart, blir nog plastidip. Någon som har erfarenhet?
Jag har bokat foliering på min, hämtar den 22a och foliering mitten på januari. Känns skönt att skydda lacken så den är mint den dagen man ska sälja, plus att då en lite roligare look.

Finns ju snygga navkapslar att beställa så man kan snöra bort de fula originalkapslarna, har hört att plastidip inte alltid sitter så bra. Trist när det väl börjar släppa.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Några fler omdömen eller redlektioner från er som hunnit hämta ut bilar?

I morgon kör jag hem min Umeå-Östersund. (Med vinterdäck på! ;) )Blir ett bra möjlighet för utvärdering och jämförelser mot tidigare bilar.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare

Inlägg av uncle_bob »

CrazyGang skrev:

I morgon kör jag hem min Umeå-Östersund. (Med vinterdäck på! ;) )Blir ett bra möjlighet för utvärdering och jämförelser mot tidigare bilar.
Gott, ser fram emot lite förbrukningsdata på vinterväg!
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

martinio skrev:

Plastdip är ju gjort för att vara icke-permanent. Så vill man ha det så är det ju bra. Bara peta bort när man tröttnar på det. Men vill ma att det ska sitta kvar permanent så kan nog pulverlack eller vanlig lack.
mossa

Inlägg av mossa »

jimhalpert skrev:
mossa skrev:

Tack för svaret. Jag har sett den tråden tidigare och har laddat ner fullmakten därifrån. Men problemet är att jag varken har telefonnummer eller emailadress till dem. Någon som har det att dela?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

uncle_bob skrev:
CrazyGang skrev:

Gott, ser fram emot lite förbrukningsdata på vinterväg!
Riktig vinter! Blir 15-20 minusgrader minst i morgon. Lägger upp separat tråd när det blir dags.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Player skrev:
martinio skrev:

Jag har bokat foliering på min, hämtar den 22a och foliering mitten på januari. Känns skönt att skydda lacken så den är mint den dagen man ska sälja, plus att då en lite roligare look.

Finns ju snygga navkapslar att beställa så man kan snöra bort de fula originalkapslarna, har hört att plastidip inte alltid sitter så bra. Trist när det väl börjar släppa.
Foliering är löjligt najs :mrgreen: och dom bättre är absolut lättvättade men man kan lägga på lackskydd
på dom också om man vill ha det ännu bättre :) matt och halvmatt blir då lite blankare såklart…
En bra folie håller dessutom flera år och det är ju enkelt att foliera om tex fronten och backspeglar om
man får mycket stenskott och vill ha det extra tjusigt :)
Han som köpte min första Tesla har passerat 35 tusen mil och folien är fortfarande fin (front och backspeglar
folierade jag om precis innan jag sålde den för tre år sedan) :)
Det var en halvmatt folie, dom klarar sig lite bättre än blanka tycker jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare

Inlägg av Player »

Bjelke skrev:
Player skrev:
martinio skrev:

Foliering är löjligt najs :mrgreen: och dom bättre är absolut lättvättade men man kan lägga på lackskydd
på dom också om man vill ha det ännu bättre :) matt och halvmatt blir då lite blankare såklart…
En bra folie håller dessutom flera år och det är ju enkelt att foliera om tex fronten och backspeglar om
man får mycket stenskott och vill ha det extra tjusigt :)
Han som köpte min första Tesla har passerat 35 tusen mil och folien är fortfarande fin (front och backspeglar
folierade jag om precis innan jag sålde den för tre år sedan) :)
Det var en halvmatt folie, dom klarar sig lite bättre än blanka tycker jag…
Kul att höra! Jag ska göra mattsvart så är lite orolig över hur mycket skiten kommer sitta. Någon som vet vad man ska behandla folien med för att få den lättvättad?
Användarvisningsbild
hirvimies
Teslaägare

Inlägg av hirvimies »

Information om min regplåt finns nu på carinfo, registrerades på Lucia så känns som den borde vara framme snart! Hoppas på SMS om leverans nu likt ni andra som får hämta i Göteborg :D
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare

Inlägg av Skar11n »

För lite info om hur bilarna kom till Sverige till slut.

Detta gäller iallafall alla bilar som kommer hämtas innan jul i Göteborg.

Bilarna kom med Carrera till Zeebrugge och sen va det Auto Achieve som levererade dom till Göteborg den 13/12.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Tack för svaret. Jag har sett den tråden tidigare och har laddat ner fullmakten därifrån. Men problemet är att jag varken har telefonnummer eller emailadress till dem. Någon som har det att dela?[/quote]

Man hämtar kontaktlöst. Dvs se bara till att betala den. Sen godkänner du leveransen i appen / webbsidan på teslakontot. Sen får du bilen i appen. Lås upp den så ligger nycklarna i mitten.
Du kan låsa upp den alltså utan att vara där sen kan du låta vem du vill köra iväg bara.

Men ta med ett par vanligt papper bara för säkerhets skull till hen och ditt körkort om det blir några problem.

Men som sagt man pratar aldrig med någon.
Bara hoppa in och åka.
Skriv svar