Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3641
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

Tanka 90st vid 150,2
Avanza kredit,
Får se om det blir vinst eller kronofogden framöver 8-)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6538
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev:
Du tycker alltså att detta stämmer efter att ha sett videon med henne?
Nöjd med att ha köpt en större post för $151 idag :mrgreen:
Någon måste ju plocka upp alla dom där aktierna som Elon vill bli av med. Hoppas det blir bra för dig!

Även journalister har fel ibland. Det var fler än Lopez som inte trodde att Tesla skulle spotta ut bilar ur GF3 2019 med tanke på deras dåvarande/nuvarande track-record ang deadlines. Vad är din poäng? Ska hon inte få rapportera om Tesla tycker du? Har du funderat på att flytta till Kina?

ps. Här är orginal-rapporteringen från BI: https://www.youtube.com/watch?v=nFt7WTY ... erBusiness och inte något vinklat ihopklipp.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
Fortsätter Elon dumpa? Jag gissar det. Tror att det är sista dagen i fönstret. 52wk low och nära 150 nu...
Och fortfarande lite drygt 2 år sedan kursen var så här låg, typ hösten 20…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6538
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Bjelke skrev:
spacecoin skrev:
Fortsätter Elon dumpa? Jag gissar det. Tror att det är sista dagen i fönstret. 52wk low och nära 150 nu...
Och fortfarande lite drygt 2 år sedan kursen var så här låg, typ hösten 20…
Problemet som jag ser det är att marknaden vet att Musk behöver sälja mera i närtid pga av lånen i Twitter… Tesla lär ju behöva smula sönder förväntningarna med Q4-rapporten för att det ska orka lyfta den våta filen.

Med tanke på att man börjat ge rabatter på $4k plus 10k fria SuC-miles så tror jag det blir tufft.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
spacecoin skrev:
Fortsätter Elon dumpa? Jag gissar det. Tror att det är sista dagen i fönstret. 52wk low och nära 150 nu...
Och fortfarande lite drygt 2 år sedan kursen var så här låg, typ hösten 20…
Problemet som jag ser det är att marknaden vet att Musk behöver sälja mera i närtid pga av lånen i Twitter… Tesla lär ju behöva smula sönder förväntningarna med Q4-rapporten för att det ska orka lyfta den våta filen.

Med tanke på att man börjat ge rabatter på $4k plus 10k fria SuC-miles så tror jag det blir tufft.
Och jag tror att det allra största problemet just nu är herr Musk själv, det är nog (inte så mycket osäkerhet
egentligen) väldigt många investerare/aktieägare som är rädd för att Elon är på väg att balla ur totalt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Melon Must »

Nu börjar man se inlägg från nya Teslaägare som upptäcker att bilarna saknar parkeringssensorer. Att man tar bort en sådan självklar sak är en riktig skandal som inte bättrar på bilmärkets rykte. Kan bara tänka mig hur snacket kommer låta på arbetsplatserna. Jag tror att sådana förhastade beslut drar ner Teslas anseende brutalt och faktiskt på riktigt kommer skada försäljningen. Jag hade helt ärligt inte plockat ut min bil utan UCC och är jävligt tacksam att jag hann med. De flesta nya bilköparna sitter inte och lusläser nyheter om borttagna features som vi andra nördar.

Klipp från facebook:
”Och idag märker jag att jag har fått en bil från stenåldern utan parkeringssensorer. Känns som man fått en jävla traktor.”
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

Sabbe skrev:
”Linette Lopez has done amazing investigative reporting on Tesla."

Tack för ett gott skratt :lol:

Titta gärna själv vad hon rapporterat:
https://youtu.be/xUR_G_GvE0c
Ja det var kanske ingen lysande analys eller rapport. Men jag vet samtidigt inte om det rättfärdigar att bli avstängd från Twitter? Hela tanken med vårt samhälle är väl att marknaden och konsumenter belönar det som är bra och att det som är sämre straffas i längden. Oavsett om det är dålig journalistik eller biltillverkning. Att stänga av någon från en medie-plattform verkar då lite desperat kan jag tycka...
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 377
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

Som jag sagt massa gånger (och blivit idiotförklarad för): Väldigt låga trösklar för legacytillverkare att bygga konkurrenskraftiga elbilar. Lägg till Elons foliehattsaura och Teslas oförmåga att utveckla förarhjälpmedel.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:
Som jag sagt massa gånger (och blivit idiotförklarad för): Väldigt låga trösklar för legacytillverkare att bygga konkurrenskraftiga elbilar. Lägg till Elons foliehattsaura och Teslas oförmåga att utveckla förarhjälpmedel.
Så varför finns det då fortfarande ingen som säljer i Teslas volymer och tjänar bra med pengar på dem?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jeppe_E »

spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
spacecoin skrev:
Fortsätter Elon dumpa? Jag gissar det. Tror att det är sista dagen i fönstret. 52wk low och nära 150 nu...
Och fortfarande lite drygt 2 år sedan kursen var så här låg, typ hösten 20…
Problemet som jag ser det är att marknaden vet att Musk behöver sälja mera i närtid pga av lånen i Twitter… Tesla lär ju behöva smula sönder förväntningarna med Q4-rapporten för att det ska orka lyfta den våta filen.

Med tanke på att man börjat ge rabatter på $4k plus 10k fria SuC-miles så tror jag det blir tufft.
Problemet ligger nog mer i att du saknar förståelse, eller väljer att vinkla det för att passa din agenda. Rabatten ges pga det incitament som kommer 2023 i USA. Det är alltså för att Tesla ska försöka få folk att inte vänta med att hämta ut sina bilar. Det handlar alltså inte om rabatter för att de ser en minskning i efterfrågan. Fria SuC-mil är ju definitivt en kvartalspush men kostar Tesla väldigt lite.

Men fortsätt du vara björn, det är ok.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Bör man stoppa musk från att sälja fler aktier? Då miljardbelopp sänker kursen.
Fast å andra sidan kan det vara ett köpläge. Frågan är om kursen kommer nå lika höga höjder. Att göra rekordvinster duger inte längre, likaså hög produktion eller ens monopol på marknaden.
Kanske bättre om de gör utdelning (låg) istället för att stödköpa för att behålla stabila aktieägare.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Aktien TSLA

Inlägg av VoltAmpere »

Är han på väg ut?
Twittrad "True creation eventually becomes independent of its creator. Evolution takes the original product far from its origin, with an uncertain outcome"
Han verkar ju dessutom flyga långt bort och gömma sig nu...
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FredrikR »

VoltAmpere skrev:
Är han på väg ut?
Twittrad "True creation eventually becomes independent of its creator. Evolution takes the original product far from its origin, with an uncertain outcome"
Han verkar ju dessutom flyga långt bort och gömma sig nu...
Verkligen intressant att han skrev så. Kan absolut vara att han tänker ta ett steg ner (eller fått signaler på att han snart blir tvingad till det). Men å andra sidan vet man aldrig vad han menar med det han skriver.

Elon har minskat ägandet från att legat stabilt omkring och strax över 20% i flera år 2018-2021 (vet inte vad han hade som max innan det).
Till att nu ha 12,5-13%. Han sitter verkligen inte säkert på makten där längre.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6538
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jeppe_E skrev:
spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
spacecoin skrev:
Fortsätter Elon dumpa? Jag gissar det. Tror att det är sista dagen i fönstret. 52wk low och nära 150 nu...
Och fortfarande lite drygt 2 år sedan kursen var så här låg, typ hösten 20…
Problemet som jag ser det är att marknaden vet att Musk behöver sälja mera i närtid pga av lånen i Twitter… Tesla lär ju behöva smula sönder förväntningarna med Q4-rapporten för att det ska orka lyfta den våta filen.

Med tanke på att man börjat ge rabatter på $4k plus 10k fria SuC-miles så tror jag det blir tufft.
Problemet ligger nog mer i att du saknar förståelse, eller väljer att vinkla det för att passa din agenda. Rabatten ges pga det incitament som kommer 2023 i USA. Det är alltså för att Tesla ska försöka få folk att inte vänta med att hämta ut sina bilar. Det handlar alltså inte om rabatter för att de ser en minskning i efterfrågan. Fria SuC-mil är ju definitivt en kvartalspush men kostar Tesla väldigt lite.

Men fortsätt du vara björn, det är ok.
Min huvudtes är att kursen kommer att vara pressad så länge Musk måste sälja mera. Det skrev även t ex Ross Gerber för ett par timmar sedan.

Q4 kommer att vara OK, Q1 är jag mer skeptisk till.
@TroyTeslike: The backlog is gone in China. That's why Tesla's order page in China still shows December delivery for all five Model 3/Y versions if you order now.

Björn är jag definitivt så länge det är lågkonjuktur, bolaget spar in på fel saker, ljuger för kunderna och Elon är CEO. Hans bäst före datum gick ut 2020. Efter det har han bara pumpat FSD, robotar och krypto. Till och med hans största påhejare har ju tappat tron nu.

Om Model3-refreshen är mer än vad man förväntar sig kanske det kan vända aktien, men ASP kommer att gå ned under 2023, det är garanterat.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6538
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

FredrikR skrev:
Han sitter verkligen inte säkert på makten där längre.
Elons makt är total så länge han får ha kvar sin köpta styrelse. Bara en massa puppets där som Elon gjort rika. Det är ägarna som satt sig själva i den sitsen. Denholm, Murdoch, Kimbal et.c. Vilket skämt.

Går Elon så är det för han själv vill det.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tommyd »

FredrikR skrev:
VoltAmpere skrev:
Är han på väg ut?
Twittrad "True creation eventually becomes independent of its creator. Evolution takes the original product far from its origin, with an uncertain outcome"
Han verkar ju dessutom flyga långt bort och gömma sig nu...
Verkligen intressant att han skrev så. Kan absolut vara att han tänker ta ett steg ner (eller fått signaler på att han snart blir tvingad till det). Men å andra sidan vet man aldrig vad han menar med det han skriver.

Elon har minskat ägandet från att legat stabilt omkring och strax över 20% i flera år 2018-2021 (vet inte vad han hade som max innan det).
Till att nu ha 12,5-13%. Han sitter verkligen inte säkert på makten där längre.
Har Tesla A- och B-aktier (med olika mycket rösträtt) eller bara en typ av aktier, dvs att alla aktier har lika mycket rösträtt? Jag frågar för jag undrar hur mycket rösträtt Elon har kvar med sina 12,5-13 % av hans Tesla-aktier.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

tommyd skrev:
FredrikR skrev:
VoltAmpere skrev:
Är han på väg ut?
Twittrad "True creation eventually becomes independent of its creator. Evolution takes the original product far from its origin, with an uncertain outcome"
Han verkar ju dessutom flyga långt bort och gömma sig nu...
Verkligen intressant att han skrev så. Kan absolut vara att han tänker ta ett steg ner (eller fått signaler på att han snart blir tvingad till det). Men å andra sidan vet man aldrig vad han menar med det han skriver.

Elon har minskat ägandet från att legat stabilt omkring och strax över 20% i flera år 2018-2021 (vet inte vad han hade som max innan det).
Till att nu ha 12,5-13%. Han sitter verkligen inte säkert på makten där längre.
Har Tesla A- och B-aktier (med olika mycket rösträtt) eller bara en typ av aktier, dvs att alla aktier har lika mycket rösträtt? Jag frågar för jag undrar hur mycket rösträtt Elon har kvar med sina 12,5-13 % av hans Tesla-aktier.
Det finns inga A & B aktier i USA. Tror knappt det existerar utanför Sverige faktiskt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tommyd »

Legato skrev:
tommyd skrev:
FredrikR skrev:
VoltAmpere skrev:
Är han på väg ut?
Twittrad "True creation eventually becomes independent of its creator. Evolution takes the original product far from its origin, with an uncertain outcome"
Han verkar ju dessutom flyga långt bort och gömma sig nu...
Verkligen intressant att han skrev så. Kan absolut vara att han tänker ta ett steg ner (eller fått signaler på att han snart blir tvingad till det). Men å andra sidan vet man aldrig vad han menar med det han skriver.

Elon har minskat ägandet från att legat stabilt omkring och strax över 20% i flera år 2018-2021 (vet inte vad han hade som max innan det).
Till att nu ha 12,5-13%. Han sitter verkligen inte säkert på makten där längre.
Har Tesla A- och B-aktier (med olika mycket rösträtt) eller bara en typ av aktier, dvs att alla aktier har lika mycket rösträtt? Jag frågar för jag undrar hur mycket rösträtt Elon har kvar med sina 12,5-13 % av hans Tesla-aktier.
Det finns inga A & B aktier i USA. Tror knappt det existerar utanför Sverige faktiskt.
Aha. Nice, då röstar aktieägarna förhoppningsvis bort Elon ur Teslas styrelse så snart som möjligt så Tesla kan få en mycket vettigare beslutsfattare. Hoppas det inte blir den där CCP-kinesen som det ryktas om ska ta över Tesla som VD ifall Elon av nån anledning inte längre skulle kunna vara VD. Hoppas att aktieägarna är tillräckligt smarta att byta ut hela styrelsen ifall styrelsen skulle försöka få CCP-kinesen som nästa VD efter att Elon kickats. Annars blir det ändå ovärt att äga Tesla-aktier.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6538
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
Det finns inga A & B aktier i USA. Tror knappt det existerar utanför Sverige faktiskt.
Det här stämmer inte. Ungefär 10% av amerikanska företag har olika röststarka aktier. Alphabet har tre olika klasser (A, en röst, B, 10 röster (grundarnas + Schmidt och två andra tror jag), C, inga röster). GOOG och GOOGL (a och c) handlas på börsen.

Så länge Brin och Page är överrens så har dom full kontroll fortfarande.

TSLA har däremot bara en klass.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Skulle det vara nackdel om Elon steg ned till kanske utvecklingsansvarig istället för att ha jobbet att släcka bränder (och lösa produktionshinder och personalkonflikter) som VD.
Eller kanske hittade en ny vd för twitter.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

tommyd skrev:
Legato skrev:
tommyd skrev:
FredrikR skrev:
VoltAmpere skrev:
Är han på väg ut?
Twittrad "True creation eventually becomes independent of its creator. Evolution takes the original product far from its origin, with an uncertain outcome"
Han verkar ju dessutom flyga långt bort och gömma sig nu...
Verkligen intressant att han skrev så. Kan absolut vara att han tänker ta ett steg ner (eller fått signaler på att han snart blir tvingad till det). Men å andra sidan vet man aldrig vad han menar med det han skriver.

Elon har minskat ägandet från att legat stabilt omkring och strax över 20% i flera år 2018-2021 (vet inte vad han hade som max innan det).
Till att nu ha 12,5-13%. Han sitter verkligen inte säkert på makten där längre.
Har Tesla A- och B-aktier (med olika mycket rösträtt) eller bara en typ av aktier, dvs att alla aktier har lika mycket rösträtt? Jag frågar för jag undrar hur mycket rösträtt Elon har kvar med sina 12,5-13 % av hans Tesla-aktier.
Det finns inga A & B aktier i USA. Tror knappt det existerar utanför Sverige faktiskt.
Aha. Nice, då röstar aktieägarna förhoppningsvis bort Elon ur Teslas styrelse så snart som möjligt så Tesla kan få en mycket vettigare beslutsfattare. Hoppas det inte blir den där CCP-kinesen som det ryktas om ska ta över Tesla som VD ifall Elon av nån anledning inte längre skulle kunna vara VD. Hoppas att aktieägarna är tillräckligt smarta att byta ut hela styrelsen ifall styrelsen skulle försöka få CCP-kinesen som nästa VD efter att Elon kickats. Annars blir det ändå ovärt att äga Tesla-aktier.
Det kan man hoppas. Om inget ändrats de senaste åren så gäller dock fortfarande kvalificerad majoritet för alla större beslut i Tesla. Det blir sålunda svårare att få stöd för att rösta bort Elon.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Legato skrev:
Det finns inga A & B aktier i USA. Tror knappt det existerar utanför Sverige faktiskt.
Det här stämmer inte. Ungefär 10% av amerikanska företag har olika röststarka aktier. Alphabet har tre olika klasser (A, en röst, B, 10 röster (grundarnas + Schmidt och två andra tror jag), C, inga röster). GOOG och GOOGL (a och c) handlas på börsen.

Så länge Brin och Page är överrens så har dom full kontroll fortfarande.

TSLA har däremot bara en klass.
Intressant, detta kände jag inte till!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6538
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
spacecoin skrev:
Legato skrev:
Det finns inga A & B aktier i USA. Tror knappt det existerar utanför Sverige faktiskt.
Det här stämmer inte. Ungefär 10% av amerikanska företag har olika röststarka aktier. Alphabet har tre olika klasser (A, en röst, B, 10 röster (grundarnas + Schmidt och två andra tror jag), C, inga röster). GOOG och GOOGL (a och c) handlas på börsen.

Så länge Brin och Page är överrens så har dom full kontroll fortfarande.

TSLA har däremot bara en klass.
Intressant, detta kände jag inte till!
Ofta har man ju detta för att grundarna ska kunna styra vidare. Numera är det vanligt att man har "sunset"-regler vid IPO i S-1 så att b-class aktierna övergår till a-class efter 5-7 år.
https://www.cii.org/dualclass_stock
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

Problemet snart löst!
6E7D8523-FE6B-46A0-A09A-ADBFC320B595.jpeg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Fredrik j
Inlägg: 11054
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Lika trovärdigt som en sån där ja/nej-fråga på aftonbladets hemsida.
Vilka är det som svarar och vilka motiv har dom med sitt svar?
Skriv svar