Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Nelkin

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nelkin »

znabben skrev:
TeslaNiklas skrev:
znabben skrev:
Enligt de jag pratat med på Tesla så skulle alla RWD till Sverige komma in via Malmö, det är ju dock bekräftat att det inte stämmer då det kommit bilar via både Göteborg och Södertälje redan.

intressanta båtar är dock Prominent Ace som lade till i Malmö imorse, Auto Energy väntas anlända den 20:e December, båda Vehicle Carriers från Zeebrugge.
Det där inger ju faktiskt lite hopp, tack för det! :D
23-31 December i appen nu, håller tummarna! :mrgreen:
Samma här, 22-31 fick jag nyss.
Användarvisningsbild
znabben
Teslaägare

Inlägg av znabben »

CrazyGang skrev:
Mycket nöjd med utrymmen, byggkvalitet, komfort.

Tillräckliga fartresurser. Hoppas att batteristorlek ska funka när väl batteriet är kalibrerat.

Har än så länge svårt för stolen.

Kul att kunna provocera lite sladd på vintern! Tas snabbt omhand av antispinn dock.
Har ju spekulerats en del kring rattvärmen då den försvann från utrustningsspecen, ni som fått era RWD, har ni rattvärme i era bilar ? :)
Senast redigerad av znabben, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Finns rattvärme, stolsvärme, automatisk avimning. :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
TeslaNiklas

Inlägg av TeslaNiklas »

Nelkin skrev:
znabben skrev:
TeslaNiklas skrev:
znabben skrev:
Enligt de jag pratat med på Tesla så skulle alla RWD till Sverige komma in via Malmö, det är ju dock bekräftat att det inte stämmer då det kommit bilar via både Göteborg och Södertälje redan.

intressanta båtar är dock Prominent Ace som lade till i Malmö imorse, Auto Energy väntas anlända den 20:e December, båda Vehicle Carriers från Zeebrugge.
Det där inger ju faktiskt lite hopp, tack för det! :D
23-31 December i appen nu, håller tummarna! :mrgreen:
Samma här, 22-31 fick jag nyss.
Fick också 22-31 för en stund sedan. Nej men vi väntar lite till.
Användarvisningsbild
Ofo
Teslaägare

Inlägg av Ofo »

Elbe Highway slussar just nu ut från Zeebrugge.
Den kanske har med sig rwd bilar. Förväntas komma till Malmö på onsdag fm.
Användarvisningsbild
znabben
Teslaägare

Inlägg av znabben »

Ofo skrev:
Elbe Highway slussar just nu ut från Zeebrugge.
Den kanske har med sig rwd bilar. Förväntas komma till Malmö på onsdag fm.
Även Flandria Seaways är på väg till Göteborg, beräknad att lägga till imorgon förmiddag, låg i Zeebrugge i över 10 timmar så man bör ha lastat på ett större gäng Teslor.

Många båtar på g in nu så det bör gå iväg en del sms imorgon och på onsdag! :D
Användarvisningsbild
Rogga
Teslaägare

Inlägg av Rogga »

Väntar också in en Y RWD v/s odubbade vinterdäck som beställdes 9 september.
Fått vin och regnr men inget annat.
Mailade min kontakt på Tesla i Norrköping 16 december och fick då information att bilen stod i Zeebrugge och inväntade transport.
Inget sms än om upphämtning tyvärr.
Bilen byggdes 4/11

Vet att några som beställde 6/9 och även senare har fått hämta ut redan.
Så det är väl som vanligt med Tesla och deras tombola, har kanske dragit nitlott eller så får dom ha öppet varje dag fram till nyår :D
Tesla M3LR-21
Tesla MY RWD-23
Tesla MS 70D-16 såld
Joppe86

Inlägg av Joppe86 »

Beställde 21/9 och fick bilen i fredags. Vit/Svart 19’’. Fick den hemkörd utan några problem alls. Känns välbyggd och fin. Ska enligt VIN vara byggd i Kina. Överraskande pigg för mig som kommer från en Passat GTE. Värmaren i både ratt och bil är nästan obekvämt bra, blir till en bastu när man drar på. Går bättre på snö och is med bakhjulsdrift än Passaten jag kört de senaste åren med framhjulsdrift.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Rogga skrev:
Väntar också in en Y RWD v/s odubbade vinterdäck som beställdes 9 september.
Fått vin och regnr men inget annat.
Mailade min kontakt på Tesla i Norrköping 16 december och fick då information att bilen stod i Zeebrugge och inväntade transport.
Inget sms än om upphämtning tyvärr.
Bilen byggdes 4/11

Vet att några som beställde 6/9 och även senare har fått hämta ut redan.
Så det är väl som vanligt med Tesla och deras tombola, har kanske dragit nitlott eller så får dom ha öppet varje dag fram till nyår :D
De har t o m öppet på nyårsafton.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Jojjeb

Inlägg av Jojjeb »

Player skrev:
Jojjeb skrev:
Skulle hämtat idag i Trosta v/s 19” sommar! Men fick sms igår kväll om att upphämtning blir uppskjuten…
De meddelar alltså kvällen innan med ett sms? Blir galen om de gör så, tåg och hotell bokat. Får verkligen hoppas de håller sin tidsplan.

Är det någon som fått hämta sin bil på första leveransdatumet eller har alla fått framflyttat?

Fått ny upphämtningars i eftermiddag, så hoppas på bättre tur idag!
Någon som bytt däck själv vid upphämtning? Plats bör ju finnas för ett snabbt skifte?
TeslaNiklas

Inlägg av TeslaNiklas »

Jojjeb skrev:
Player skrev:
Jojjeb skrev:
Skulle hämtat idag i Trosta v/s 19” sommar! Men fick sms igår kväll om att upphämtning blir uppskjuten…
De meddelar alltså kvällen innan med ett sms? Blir galen om de gör så, tåg och hotell bokat. Får verkligen hoppas de håller sin tidsplan.

Är det någon som fått hämta sin bil på första leveransdatumet eller har alla fått framflyttat?

Fått ny upphämtningars i eftermiddag, så hoppas på bättre tur idag!
Någon som bytt däck själv vid upphämtning? Plats bör ju finnas för ett snabbt skifte?
Kul! Hoppas allt går bra!
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Då kom sms även här, upphämtning 29:e i Norrköping
V/S Y RWD!

Frun byter sin 3 LR-20 till Y RWD.
Det enda som 3:an är lite bättre på än Y LR är accet och värmen när det är riktigt kallt (> -20).
Men accelerationen får jag lösa med acceleration boost till min Y LR och värmen får vi leva med :mrgreen:
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Pekuliar

Inlägg av Pekuliar »

Hur kommer ni att göra med försäkring?
Trygg Hansa vill ha 5408 kr/år för en halvförsäkring. Jag tycker spontant att det är ett rimligt pris och ungefär vad jag hade räknat med inför bilköpet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Första året får man bra rabatt hos TH så då brukar de vara svårslagna.

Signade just upp med Motormännen (som erbjuder försäkring via Gjensidige) för år två, faktiskt en aning billigare än första året hos TH. Plus att hemförsäkringen sjönk från 6000 / år till 2000 / år.

Riktiga utmaningen är väl när bilen ska helförsäkras. Hoppas att MY-kollektivet sköter sig så det inte blir så dyrt :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare

Inlägg av migato »

Pekuliar skrev:
Trygg Hansa vill ha 5408 kr/år för en halvförsäkring. Jag tycker spontant att det är ett rimligt pris och ungefär vad jag hade räknat med inför bilköpet.
Ehh, Ttrygg Hansa och InsureMyTesla vill ha 9015 kr per år för halvförsäkring. Detta trots att jag har min företagsförsäkring där som ger mig fjuttiga 30 kr rabatt per månad. Är det dyrare med företagsförsäkring? Antar jag inte kan ha privatförsäkring på en förmånsbil?

EDIT: Med privat ville de ha 7150 SEK enligt webben. Låter fortfarande som väldigt dyrt i mina öron. Får ringa de istället.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

migato skrev:
Pekuliar skrev:
Ehh, Ttrygg Hansa och InsureMyTesla vill ha 9015 kr per år för halvförsäkring. Detta trots att jag har min företagsförsäkring där som ger mig fjuttiga 30 kr rabatt per månad. Är det dyrare med företagsförsäkring? Antar jag inte kan ha privatförsäkring på en förmånsbil?

EDIT: Med privat ville de ha 7150 SEK enligt webben. Låter fortfarande som väldigt dyrt i mina öron. Får ringa de istället.
Låter sjukt dyrt.

Min MYP med 3000mil per år kostar 400kr/mån med TH.

32år, inga olyckor, villa med varmgarage i mälardalen.
Jojjeb

Inlägg av Jojjeb »

Ingår det tex 2v försäkring när man hämtar bilen ? Eller lär man teckna egen direkt?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Jojjeb skrev:
Ingår det tex 2v försäkring när man hämtar bilen ? Eller lär man teckna egen direkt?
Ingår 2v gratis.
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

Beslutet att ta bort parkeringssensorerna visar sig direkt på premien ! :) Enda som jag faktiskt tyckt varit dåligt på bilen. Kameror funkar sådär .. i stort sett värdelöst om man backar och svänger (för framdelen av bilen) Eller kör framåt och svänger.

Verkar ju som många försäkringsbolag inte uppdaterat sina listor riktigt heller. Ny bilmodell och nyregistrerade bilar.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare

Inlägg av CrazyGang »

kaffekoko skrev:
Beslutet att ta bort parkeringssensorerna visar sig direkt på premien ! :) Enda som jag faktiskt tyckt varit dåligt på bilen. Kameror funkar sådär .. i stort sett värdelöst om man backar och svänger (för framdelen av bilen) Eller kör framåt och svänger.

Verkar ju som många försäkringsbolag inte uppdaterat sina listor riktigt heller. Ny bilmodell och nyregistrerade bilar.
Jag har bara kollat LF och TH ännu men här i Jämtland är premien 900kr dyrare än offerten jag fick på en 2022 LR. Helt ologiskt. :(
Nissan LEAF 40kwh 2018
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare

Inlägg av migato »

När jag ringde Trygghansa sa han att det var bättre att be tesla lägga på en försäkring. De hade bättre avtal med Trygg Hansa och man får mer rabatt än vad man hade fått om man ringt eller gjort via webben. Så får kolla om det är något de på leveransen i Torsta kan fixa.

Annars tänker jag att DN/Santander borde kunna fixa försäkring med bra pris, även för finansiell leasing för företag.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare

Inlägg av CrazyGang »

Nu har jag påtalat det märkliga i att en effektstarkare bil hade 20% lägre premie. LF gick ner till 4500kr/år även på RWD.

Verkar finnas en del luft i kalkylerna…
Nissan LEAF 40kwh 2018
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

migato skrev:
När jag ringde Trygghansa sa han att det var bättre att be tesla lägga på en försäkring. De hade bättre avtal med Trygg Hansa och man får mer rabatt än vad man hade fått om man ringt eller gjort via webben. Så får kolla om det är något de på leveransen i Torsta kan fixa.

Annars tänker jag att DN/Santander borde kunna fixa försäkring med bra pris, även för finansiell leasing för företag.
Man får två veckor försäkring gratis och innan den går ut så får man ett erbjudande från TH ned 25% rabatt första året.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
znabben
Teslaägare

Inlägg av znabben »

Där kom äntligen det efterlängtade sms:et, upphämtning nu på fredag i Norrköping :D

Troligen Elbe Highways ankomst till Malmö tidigare idag som ligger bakom! Kommer surt nog behöva senarelägga leveranstiden till nästa vecka, då ingen däckfirma i närheten håller öppet så sent dagen innan jul och jag tänker inte chansa på att köra 30 mil hem på sommardäck.
Nelkin

Inlägg av Nelkin »

znabben skrev: 21 dec 2022 09:43
Där kom äntligen det efterlängtade sms:et, upphämtning nu på fredag i Norrköping :D

Troligen Elbe Highways ankomst till Malmö tidigare idag som ligger bakom! Kommer surt nog behöva senarelägga leveranstiden till nästa vecka, då ingen däckfirma i närheten håller öppet så sent dagen innan jul och jag tänker inte chansa på att köra 30 mil hem på sommardäck.
Grattis. kul! Inväntar fortfarande SMS men hoppas det kommer när som helst eftersom Tesla nämnde idag att bilen hade kommit fram till Sverige. Upphämtning i Trosta Vit/Svart med 20"
Skriv svar