Flytt till ny server

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Flytt till ny server

Inlägg av jonasl »

Viktigt är att en grundläggande funktion som alla förutsätter finns på moderna forum ska finnas där men inte alls fungera (automatiska torkare) och inte fixas på flera år. För den riktigt autentiska upplevelsen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Flytt till ny server

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Viktigt är att en grundläggande funktion som alla förutsätter finns på moderna forum ska finnas där men inte alls fungera (automatiska torkare) och inte fixas på flera år. För den riktigt autentiska upplevelsen.
Man borde ta bort möjligheten att skriva inlägg. Det går från och med nu enbart att skapa inlägg via röststyrning. Helst så att forumet inte förstår svenska heller.
Då blir upplevelsen riktigt bra. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flytt till ny server

Inlägg av danni »

mati skrev:
jonasl skrev:
Viktigt är att en grundläggande funktion som alla förutsätter finns på moderna forum ska finnas där men inte alls fungera (automatiska torkare) och inte fixas på flera år. För den riktigt autentiska upplevelsen.
Man borde ta bort möjligheten att skriva inlägg. Det går från och med nu enbart att skapa inlägg via röststyrning. Helst så att forumet inte förstår svenska heller.
Då blir upplevelsen riktigt bra. :)
Jag tycker inte ens du behöver röststyrning. Forumet ska förstå att du vill skriva ett inlägg och vad du vill skriva och göra det automatiskt. FSF - Full Self Foruming. Köp idag för bara 9999 kr, så får du funktionaliteten så fort den är färdigutvecklad. Borde vara på torsdag, ungefär. Om du inte köper nu kan du prenumerera när det finns klart för 1000 kr per månad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Flytt till ny server

Inlägg av mati »

danni skrev:
mati skrev:
jonasl skrev:
Viktigt är att en grundläggande funktion som alla förutsätter finns på moderna forum ska finnas där men inte alls fungera (automatiska torkare) och inte fixas på flera år. För den riktigt autentiska upplevelsen.
Man borde ta bort möjligheten att skriva inlägg. Det går från och med nu enbart att skapa inlägg via röststyrning. Helst så att forumet inte förstår svenska heller.
Då blir upplevelsen riktigt bra. :)
Jag tycker inte ens du behöver röststyrning. Forumet ska förstå att du vill skriva ett inlägg och vad du vill skriva och göra det automatiskt. FSF - Full Self Foruming. Köp idag för bara 9999 kr, så får du funktionaliteten så fort den är färdigutvecklad. Borde vara på torsdag, ungefär. Om du inte köper nu kan du prenumerera när det finns klart för 1000 kr per månad.
Bra. Och för att göra det riktigt rätt så plockar vi bort tangentbordet och skärmen från datorerna. Tibor får lobba för att mobila enheter levereras från och med nu utan skärm till alla som vil använda forumet. Behövs inte längre. Det kan lösas med mjukvara. Vi människor klarar oss ju också utan skärm och tangentbord.
Nu kör vi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Flytt till ny server

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu har vi flyttat till nya servern. :D

De bra nyheterna:
- alla gamla användare och inlägg har flyttats över utan att tappa något.
- nya servern kör senaste versionen av WordPress och phpBB.

De dåliga nyheterna:
- en hel del funktionalitet har gått förlorat. Som till exempel att gilla inlägg.
- en hel del layout har gått förlorat då vi var tvungna att nollställa en del grejer innan flytt.

Jag hoppas kunna föra över dessa funktioner och utseende till nya forumet. Kommer pilla en hel del i mellandagarna.

Flyttet av nyhetssidorna gick utan större missöden men forum-databasen var en betydligt hårdare nöt att knäcka. Det tog mig fyra omgångar med upgrade som spårade ur totalt och fick börjas om från början igen innan jag till sist fick fason på databasen och kunde föra över användarna och inläggen från gamla forumet.

De som uppfann Stack Overflow och phpBB Knowledge Base borde fanimej belönas med Nobelpriset!

Märker ni att grejer inte fungerar hör av er här! Men ingen idé att skriva om utseendet - endast om funktionalitet.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Flytt till ny server

Inlägg av kangru »

Tack för bra jobb! Vi får återkomma när vi har skrivit ett antal inlägg och fått känna på det nya.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flytt till ny server

Inlägg av danni »

Såna här flyttar osv är ju alltid död och förruttnelse att försöka genomföra, så skönt att ni kom igenom det här relativt oskadda. Det här temat känns sjukt ovant (och på något vis lyckas det se ännu mer omodernt ut än det gamla) men det är ju mest en vanesak.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Flytt till ny server

Inlägg av Hertsh »

Tyvärr funkar det inte alls vis Tapatalk som är det verktyg jag använder för att läsa forumet.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6497
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Flytt till ny server

Inlägg av spacecoin »

Bra jobbat Tibor!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Flytt till ny server

Inlägg av TiborBlomhall »

Hertsh skrev: 20 dec 2022 22:02
Tyvärr funkar det inte alls vis Tapatalk som är det verktyg jag använder för att läsa forumet.
Nu har jag lagt till Tapatalk pluginet till forumet, testa om det funkar nu eller om jag måste pilla på några inställningar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Flytt till ny server

Inlägg av TiborBlomhall »

En iaf av mig efterlängtad nyhet med nya forummotorn är att nu kan man bara klistra in länkar till YouTube, Twitter, mfl sajter och de hämtas och visas direkt i inlägget:

I texten skrev jag bara h ttps://twitter.com/elonmusk/status/1604617643973124097
phpBB hämtar då in tweeten och visar:

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7238
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Flytt till ny server

Inlägg av fth »

Känslan idag.
panik2.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6497
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Flytt till ny server

Inlägg av spacecoin »

Kanske en tråd med fel/saknade saker/önskemål? Jag noterar att "bokmärks-ikonen" är Wordpress och inte TCS-loggan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6497
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Flytt till ny server

Inlägg av spacecoin »

"Användare online" visar inte längre användarnamn.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6497
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Flytt till ny server

Inlägg av spacecoin »

🎉 test av UTF-8MB4.🎉💪⚡️🤪

Test av Gif:

[Filtypen gif har inaktiverats och kan inte längre visas.]

Det är ju roligt man animerade giffar (tycker jag i alla fall) och gick inte förut.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Flytt till ny server

Inlägg av Tessi19 »

TiborBlomhall skrev:
Hertsh skrev: 20 dec 2022 22:02
Tyvärr funkar det inte alls vis Tapatalk som är det verktyg jag använder för att läsa forumet.
Nu har jag lagt till Tapatalk pluginet till forumet, testa om det funkar nu eller om jag måste pilla på några inställningar.
Funkar!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 714
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Flytt till ny server

Inlägg av flamman »

Bra jobbat med flytten!!

Finns funktionen ”Senaste inlägg” kvar? (För det var väl så den hette ?) Vad heter eller ligger den isåfall? (”Olästa inlägg” finns och gör ju nästan samma sak men ändå inte riktigt…)

Update: svarar mig själv! Heter numera ”aktiva trådar” (kanske hette så tidigare också och jag bara minns fel… Knappen/genvägen dit är åtminstone inte lika tydlig/enkel att hitta med standard-temat men det är ju nog ganska väntat. Det viktiga för stunden är ju att samma funktion finns kvar)
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flytt till ny server

Inlägg av bjelkeman »

Nu känner jag mig hemma. Samma som andra forum jag hänger på. Hmm kommer svara fel på helt fel frågor nu, när jag tror jag är någon annan stans. :mrgreen:

Har själv jobbat med phpBB migrering. Inget roligt så BRA jobbat!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Flytt till ny server

Inlägg av Dafro »

flamman skrev: 20 dec 2022 23:57
Bra jobbat med flytten!!

Finns funktionen ”Senaste inlägg” kvar? (För det var väl så den hette ?) Vad heter eller ligger den isåfall? (”Olästa inlägg” finns och gör ju nästan samma sak men ändå inte riktigt…)

Update: svarar mig själv! Heter numera ”aktiva trådar” (kanske hette så tidigare också och jag bara minns fel… Knappen/genvägen dit är åtminstone inte lika tydlig/enkel att hitta med standard-temat men det är ju nog ganska väntat. Det viktiga för stunden är ju att samma funktion finns kvar)

Nope hette senaste inlägg när man var på sida, det som stod längst upp och ner på sidan men hette aktiva trådar om man gick in via någon annan väg om jag minns rätt.
Men tack då vet jag att den gör det samma. Fast det är nog olästa som jag villl nyttja, den har jag nog missat tidigare om den fanns.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Flytt till ny server

Inlägg av Hertsh »

Tessi19 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hertsh skrev: 20 dec 2022 22:02
Tyvärr funkar det inte alls vis Tapatalk som är det verktyg jag använder för att läsa forumet.
Nu har jag lagt till Tapatalk pluginet till forumet, testa om det funkar nu eller om jag måste pilla på några inställningar.
Funkar!
Bekräftar. Snabbt jobbat! Vilket hästjobb du gjort. BildBild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Flytt till ny server

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev: 20 dec 2022 22:53
🎉 test av UTF-8MB4.🎉💪⚡️🤪

Test av Gif:
giphy.gif

Det är ju roligt man animerade giffar (tycker jag i alla fall) och gick inte förut.
Det funkade förut också, fast med länk då :) men nu kan man klistra in dom direkt då eller? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Flytt till ny server

Inlägg av Bjelke »

”antal inlägg” funkade iaf, och DET är ju det viktigaste iaf :mrgreen: :lol: 8-) :ugeek:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Flytt till ny server

Inlägg av Bjelke »

Tiden till nästa är kort nu också…
Edit: och Edit funkar :) (tiden = hur snabbt man kan göra ett nytt inlägg, antar att kortare
nu är för att det nu finns filter för bottar? Men spamming kan nog bli dryg nu istället kanske)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Flytt till ny server

Inlägg av Gargamel »

TiborBlomhall skrev: 20 dec 2022 22:10
Hertsh skrev: 20 dec 2022 22:02
Tyvärr funkar det inte alls vis Tapatalk som är det verktyg jag använder för att läsa forumet.
Nu har jag lagt till Tapatalk pluginet till forumet, testa om det funkar nu eller om jag måste pilla på några inställningar.
Hoppas bara att man inte blir spammad med frågan angående använda webbläsaren jag valt att surfa in med och tapatalk som jag hatar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Flytt till ny server

Inlägg av Walker »

Kanske bara jag som är gammal och mossig… men vad betyder ikonerna längst till vänster i listan med trådar? (Runda med olika innehåll, textrader, eld, eld med en stjärna i ringen)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar