Bilen laddas inte
Moderator: Redaktion
Bilen laddas inte
Nu ikväll så vägrar bilen (S85D från 2015) ladda. Inkopplad, men drar ingen ström (0 A). Varit så i 2 timmar...
WC eller UMC spelar ingen roll.
Gjort hård reset, ingen skillnad.
Till saken hör att jag under en månad haft felmeddelandet "kylmedium nivå låg" eller liknande. Service bokad för det, dock den 15e januari hade de tid.
Ska på resa i morgon, så vet inte exakt hur jag borde göra. Jag har förlängd nybilsgaranti via Allianz.
Detta är första kalla natten på ett tag. Den kanske inte kan värma batteriet av någon anledning? Vad vet jag. Stått i telefonkö hos tesla nu i 56 minuter utan svar.
WC eller UMC spelar ingen roll.
Gjort hård reset, ingen skillnad.
Till saken hör att jag under en månad haft felmeddelandet "kylmedium nivå låg" eller liknande. Service bokad för det, dock den 15e januari hade de tid.
Ska på resa i morgon, så vet inte exakt hur jag borde göra. Jag har förlängd nybilsgaranti via Allianz.
Detta är första kalla natten på ett tag. Den kanske inte kan värma batteriet av någon anledning? Vad vet jag. Stått i telefonkö hos tesla nu i 56 minuter utan svar.
Re: Bilen laddas inte
Jag har märkt att om jag har klima / sätesvärme igång vid kall bil och dessutom kallt batteri så går all kräm till det - ingen laddning. Fast det har du säkert kollat.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Bilen laddas inte
Har på min X råkat ut för att bilen inte går köra pga. trasig AC. AC:n verkar även kyla batterierna. En skydd för att inte skada batterier.
Kan vara så att för att skydda dina batterier med låg vätskenivå så stänger bilen av laddningen.
Kan vara så att för att skydda dina batterier med låg vätskenivå så stänger bilen av laddningen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Bilen laddas inte
Min S laddar inte heller sedan några dagar tillbaka .
Blir SC måndag alternativt bärgning om de inte har öppet+lånebil.
Blir SC måndag alternativt bärgning om de inte har öppet+lånebil.
Re: Bilen laddas inte
Kom fram till supporten efter en timme. De gick igenom allt inkl omstart, de kunde se att bms:en sa att batteriet var -2 grader och för kallt för att laddas men inget annat uppenbart fel. Ingen aning om varför batteriet inte värmdes. Kanske ansåg bilen det för varm för det (min spekulation)?
Vi kom överens om att ha bilen fortsatt inkopplad och följa upp på morgonen. Jag kollade senare på natten (småbarn ) och då hade laddningen kommit igång, dock bara 2km/h.
En timme senare laddade den med full effekt!
Jag har ändå service inbokad pga felmeddelandet om kylvätska så den ska in snart. Får se om det händer igen innan dess.
Vi kom överens om att ha bilen fortsatt inkopplad och följa upp på morgonen. Jag kollade senare på natten (småbarn ) och då hade laddningen kommit igång, dock bara 2km/h.
En timme senare laddade den med full effekt!
Jag har ändå service inbokad pga felmeddelandet om kylvätska så den ska in snart. Får se om det händer igen innan dess.
Re: Bilen laddas inte
Ja, med värmen på drar den 3x8A. Stängde jag av värmen så tillbaka till 0A, ingen (eller väldigt väldigt liten) laddning oavsett.Kilowatt skrev:Jag har märkt att om jag har klima / sätesvärme igång vid kall bil och dessutom kallt batteri så går all kräm till det - ingen laddning. Fast det har du säkert kollat.
Re: Bilen laddas inte
Har för mig att Batterivärmaren kan dra ungefär lika mycket effekt som kupevärmare.
Så batterivärmaren kan även den dra 3x8A. När det är riktigt kallt försöker den nog värma batteriet först innan den börjar ladda.
Har du då något fel på batterivärmningen (låg kylvätskenivå?) så kanske den inte vill/får börja ladda, eller bara får ladda med väldigt låg effekt eftersom den batterivärmningen inte lyckas sköta sitt jobb?
Blir då batteriet lite uppvärmt av den låga laddningen så kan den succesivt öka på laddeffekten och efter ett tag laddar den normalt.
Laddade ett par nätter då det var -39 ute och då tog det ett tag att komma igång...
Så batterivärmaren kan även den dra 3x8A. När det är riktigt kallt försöker den nog värma batteriet först innan den börjar ladda.
Har du då något fel på batterivärmningen (låg kylvätskenivå?) så kanske den inte vill/får börja ladda, eller bara får ladda med väldigt låg effekt eftersom den batterivärmningen inte lyckas sköta sitt jobb?
Blir då batteriet lite uppvärmt av den låga laddningen så kan den succesivt öka på laddeffekten och efter ett tag laddar den normalt.
Laddade ett par nätter då det var -39 ute och då tog det ett tag att komma igång...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Bilen laddas inte
Om det inte finns tillräckligt med kylvätska finns rimligen inte heller tillräckligt med värmevätska, då det är sammaPlinder skrev:Kom fram till supporten efter en timme. De gick igenom allt inkl omstart, de kunde se att bms:en sa att batteriet var -2 grader och för kallt för att laddas men inget annat uppenbart fel. Ingen aning om varför batteriet inte värmdes. Kanske ansåg bilen det för varm för det (min spekulation)?
Vi kom överens om att ha bilen fortsatt inkopplad och följa upp på morgonen. Jag kollade senare på natten (småbarn ) och då hade laddningen kommit igång, dock bara 2km/h.
En timme senare laddade den med full effekt!
Jag har ändå service inbokad pga felmeddelandet om kylvätska så den ska in snart. Får se om det händer igen innan dess.
Om den inte lyckas pumpa runt värme i systemet så kommer den inte starta laddningen förrän batteriet är tillräckligt varmt, vilket då kan ta tid. När laddningen väl är startad så räcker nog spillvärme från laddningen för att hålla temperaturen, om det inte är jättekallt ute. Så mitt tips är att ladda genast efter avslutad körning, så att batteriet inte hinner bli kallt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Bilen laddas inte
Jag har haft ett liknande fel. Jag kollade då med lite besvär kylvätskenivån och den var ok. Jag kunde inte ladda bilen så det blev bärgning till SC på garantin. Det visade sig att felet var en dålig jordanslutning eller liknande som lurade både mätning av nivån och laddaren.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Re: Bilen laddas inte
Känns rimligt . Jag tar ditt tips om att ladda direkt efter användning (fast oftast dyrare el då, bu hu) så länge.bylund skrev:Om det inte finns tillräckligt med kylvätska finns rimligen inte heller tillräckligt med värmevätska, då det är samma
Om den inte lyckas pumpa runt värme i systemet så kommer den inte starta laddningen förrän batteriet är tillräckligt varmt, vilket då kan ta tid. När laddningen väl är startad så räcker nog spillvärme från laddningen för att hålla temperaturen, om det inte är jättekallt ute. Så mitt tips är att ladda genast efter avslutad körning, så att batteriet inte hinner bli kallt.
Det kommer inte att hinna uppstå någon situation där det inte funkar tills det är dags för service i mitt fall och vädret i Stockholm är milt framöver för det mesta.
Hade kunnat vara värre, om vi hade kommit fram till vemdalen på kvällen i -20 och struntat i att ladda tills nästa dag hade det nog blivit jobbigt.
Re: Bilen laddas inte
Jag har haft jordfel en gång förut i bilen, det kan hända vad tusan som helst. Kan absolut vara det. Jag rapporterar vad det blevml42 skrev:Jag har haft ett liknande fel. Jag kollade då med lite besvär kylvätskenivån och den var ok. Jag kunde inte ladda bilen så det blev bärgning till SC på garantin. Det visade sig att felet var en dålig jordanslutning eller liknande som lurade både mätning av nivån och laddaren.
Re: Bilen laddas inte
Ah, här var en till med samma fel. Men på min bil har den inte varnat för låg kylvätskenivå först utan det slutade bara ladda (Visade 1/16A hela natten, men gick i 3km räckvidd, vilket försvann och mer därtill vid förvärmningen innan jag åkte iväg imorse). Åkte därför till SuC för att testa det och fick 10kW, stadigt, varken mer eller mindre. Satt 1,5tim och fick upp SoC lite iaf, så känns det bättre. Åkte sen och parkerade i varmgarage, så går det kanske ladda hemma i carporten ikväll. Väntar på återkoppling från SC Segeltorp där jag hade bokat service om en månad för andra saker ändå. Lite jobbigt åka till fjällen utan att kunna ladda vid stugan...
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Bilen laddas inte
Det blev Roadside Assistance; hyrbil till mig och transport av den skadade till Segeltorp för vidare undersökning. Verkar alltså vara batterivärmningen som är trasig på nåt vis.samuelsu skrev:Ah, här var en till med samma fel. Men på min bil har den inte varnat för låg kylvätskenivå först utan det slutade bara ladda (Visade 1/16A hela natten, men gick i 3km räckvidd, vilket försvann och mer därtill vid förvärmningen innan jag åkte iväg imorse). Åkte därför till SuC för att testa det och fick 10kW, stadigt, varken mer eller mindre. Satt 1,5tim och fick upp SoC lite iaf, så känns det bättre. Åkte sen och parkerade i varmgarage, så går det kanske ladda hemma i carporten ikväll. Väntar på återkoppling från SC Segeltorp där jag hade bokat service om en månad för andra saker ändå. Lite jobbigt åka till fjällen utan att kunna ladda vid stugan...
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Bilen laddas inte
Ja då var det min tur att uppleva att bilen inte vill ladda varken på SuC eller Wallbox. På SuC några futtiga km / timme så hade inte tid att vänta och trodde det bara var tillfälligt. Men ännu värre när jag kom hem. Inga varningar över huvudtaget, allt verkar fungera utom laddningen det är minus 3 grader ute.
Låter sladden sitta i får se vad som händer. Annars blir det SC i morgon om batteriet räcker.
Återkommer när jag vet mer..
Låter sladden sitta i får se vad som händer. Annars blir det SC i morgon om batteriet räcker.
Återkommer när jag vet mer..
Re: Bilen laddas inte
OK fast vi har kört Tesla Model S sedan 2014 samt 27.000 mil och haft betydligt kallare nätter än -3 grader så har vi inte råkat ut för detta att bilen inte vill ladda på morgonen. Detta beror på att vi alltid tidigare haft mer än vad vi behöver i batteriet för att nå vår destination och nästan alltid satt bilen på schemalagd laddning på natten.Top12 skrev:Ja då var det min tur att uppleva att bilen inte vill ladda varken på SuC eller Wallbox. På SuC några futtiga km / timme så hade inte tid att vänta och trodde det bara var tillfälligt. Men ännu värre när jag kom hem. Inga varningar över huvudtaget, allt verkar fungera utom laddningen det är minus 3 grader ute.
Låter sladden sitta i får se vad som händer. Annars blir det SC i morgon om batteriet räcker.
Återkommer när jag vet mer..
När man kört 3 - 5 mil så börjar batteriet bli varmt och tar emot laddning igen. Idag kom solen fram och tinade upp bilen så laddningen kom igång på eftermiddagen. Så ladda upp dagen innan eller schema lägg så den startar ladda lite tidigare innan bilen blivit helt kall är mitt tips.
Inget fel alltså utan bara handhavande fel.
Re: Bilen laddas inte
För mig dyker det alltid upp en varning om man parkerar med låg batterinivå: Ladda snart, för om det blir kallare kan det uppstå tråkig stämning. Låg nivå verkar vara under 8-10% eller så.Top12 skrev:OK fast vi har kört Tesla Model S sedan 2014 samt 27.000 mil och haft betydligt kallare nätter än -3 grader så har vi inte råkat ut för detta att bilen inte vill ladda på morgonen. Detta beror på att vi alltid tidigare haft mer än vad vi behöver i batteriet för att nå vår destination och nästan alltid satt bilen på schemalagd laddning på natten.Top12 skrev:Ja då var det min tur att uppleva att bilen inte vill ladda varken på SuC eller Wallbox. På SuC några futtiga km / timme så hade inte tid att vänta och trodde det bara var tillfälligt. Men ännu värre när jag kom hem. Inga varningar över huvudtaget, allt verkar fungera utom laddningen det är minus 3 grader ute.
Låter sladden sitta i får se vad som händer. Annars blir det SC i morgon om batteriet räcker.
Återkommer när jag vet mer..
När man kört 3 - 5 mil så börjar batteriet bli varmt och tar emot laddning igen. Idag kom solen fram och tinade upp bilen så laddningen kom igång på eftermiddagen. Så ladda upp dagen innan eller schema lägg så den startar ladda lite tidigare innan bilen blivit helt kall är mitt tips.
Inget fel alltså utan bara handhavande fel.
Klokt att lyda goda råd!
Re: Bilen laddas inte
Batteri ”coolent heater” ett element som jobbar som en elpatron för att värma batteriets kylvätska om det är kallt ute och bilen skall laddas detta gäller både om man laddar hemma och om man ställt in att man skall navigera till en SuC, då visas förvärmning av batteri när man kör.
När coolent heater går sönder och batteriet har hunnit bli riktigt kallt så den visar en blå snöflinga och att batteriet visar en sektion som är blå istället för grön så vägrar bilen att ladda.
Lösningen är att hitta ett varmgarage eller bilverkstad, redan efter någon timma när bilen börjar närma sig +10 grader så börjar den åter att ladda. Så länge man håller bilen varm så går den att köra som vanligt och även att ladda på SuC men inte lämnas ute i minusgrader även om man har sladden i.
Sen blir det att byta coolent heater som sitter längst inne bakom frunken på väggen mot kupén. En ny kostar ett par tusen kronor och jobbet lika mycket om du inte gör detta själv.
När coolent heater går sönder och batteriet har hunnit bli riktigt kallt så den visar en blå snöflinga och att batteriet visar en sektion som är blå istället för grön så vägrar bilen att ladda.
Lösningen är att hitta ett varmgarage eller bilverkstad, redan efter någon timma när bilen börjar närma sig +10 grader så börjar den åter att ladda. Så länge man håller bilen varm så går den att köra som vanligt och även att ladda på SuC men inte lämnas ute i minusgrader även om man har sladden i.
Sen blir det att byta coolent heater som sitter längst inne bakom frunken på väggen mot kupén. En ny kostar ett par tusen kronor och jobbet lika mycket om du inte gör detta själv.
Re: Bilen laddas inte
Kan berätta att min Raven -19 där gav batterivärmaren upp första helgen i december och då tog den även med sig 12V systemet. Bilen var hel död. Fick bärga den till SC vid Infracity. Sedan tog det 2v att få fram en ny värmare. Värmare, bytet och felsökningen gick på 12900kr!!!
Men det beror väl mer på hur denna batterivärmare går sönder. I mitt fall så blev det stor belastning både på HV-systemet och 12v delen.
När bärgaren kom och kopplade in start hjälp så var det bara 4V på batteriet. Blev ett nytt batteri också.
Men det beror väl mer på hur denna batterivärmare går sönder. I mitt fall så blev det stor belastning både på HV-systemet och 12v delen.
När bärgaren kom och kopplade in start hjälp så var det bara 4V på batteriet. Blev ett nytt batteri också.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard