Det kommer säkert kampanjer, men lär bli svårt att slå 120k avdrag (70k bonus + 48k rabatt fick jag). Var ju extremt generös rabatt om man kör Cupras finansiering med hög ränta. För mig var det ett självklart val, precis som det för mig är självklart att lösa lånet bums.
Dock har jag full förståelse för att man vill ha lite tillval. Jag har inte landat riktigt i hur jag ska göra. Smartast ekonomiskt vore att sälja den blåa så fort bonusen trillat in. Men tyvärr skulle jag då sakna både DCC och HUD väldigt mycket.
Ja du gjorde en bra affär på din särskilt som du gillar bilen också. Då kan man vara dubbelnöjd.
Nä jag tror inte heller det blir några stora kampanjer som matchar bonus bortfallet i närtid. De gjorde ju dessutom en prishöjning nyligen på ca 23’ som precis matchade rabatten han kunde ge
Edit: jag gillar inte heller att ha bilar på lån privat. Vad var det för villkor för att lösa finansieringen i förtid? Var det ens någon spärrtid?
Idag fick jag ett mail från Volkswagen om att registrera min bil på "myVolkswagen" med ett VIN-nummer i mailet. Blev lite osäker på vilken bil som avsågs men visade sig vara min befintliga Cupra (Cupra 2 ska hämtas om en vecka).
Tänkte att det kunde vara kul att se vilken information de visade via kontot så registreade ett konto och skulle lägga till VIN-numret. Då fick man ett "Det här är inte ett giltigt ordernummer eller chassinummer. Kontrollera för säkerhets skull om stora och små bokstäver använts och om eventuellt siffran ”0” har förväxlats med bokstaven ”O”."
"On a different subject" så är jag tyvärr rätt besviken med bilens vinteregenskaper efter snösmockan här i Stockholm...
Solklart den av mina elbilar som fått högst ökning av förbrukningen nu i kyla och snö. Dessutom ganska usel framkomlighet, tom värre än Hondan jag hade förut. Spenderat många timmar idag med att skotta och salta för att överhuvudtaget få upp bilen för uppfarten. E-tronen (med samma Conti Viking 7-däck) är dock helt oberörd, den kunde enkelt köra upp för vår långa backe helt oplogat.
"On a different subject" så är jag tyvärr rätt besviken med bilens vinteregenskaper efter snösmockan här i Stockholm...
Solklart den av mina elbilar som fått högst ökning av förbrukningen nu i kyla och snö. Dessutom ganska usel framkomlighet, tom värre än Hondan jag hade förut. Spenderat många timmar idag med att skotta och salta för att överhuvudtaget få upp bilen för uppfarten. E-tronen (med samma Conti Viking 7-däck) är dock helt oberörd, den kunde enkelt köra upp för vår långa backe helt oplogat.
Hörde samma om polarens Id3 idag. Kom inte ifrån Nacka haha. Men många med tvåhjulsdrivna bilar har haft det tufft i sthlm sista 24h. Audi har alltid haft fina trygga vinterbilar. Iaf de med 4wd.
Ajdå. Har själv inte testat ännu. Audi är ju byggda för sådana här dagar så det var ett enkelt val för dagens turer. Körde obehindrat upp sista 150 metrarna till stugan igår i 25 cm snö. Då tänkte jag att det hade nog inte gått med cupran. Cupran står än så länge och samlar snö på uppfarten. Men imorgon ska den testas lite.
Det kommer säkert kampanjer, men lär bli svårt att slå 120k avdrag (70k bonus + 48k rabatt fick jag). Var ju extremt generös rabatt om man kör Cupras finansiering med hög ränta. För mig var det ett självklart val, precis som det för mig är självklart att lösa lånet bums.
Dock har jag full förståelse för att man vill ha lite tillval. Jag har inte landat riktigt i hur jag ska göra. Smartast ekonomiskt vore att sälja den blåa så fort bonusen trillat in. Men tyvärr skulle jag då sakna både DCC och HUD väldigt mycket.
Ja du gjorde en bra affär på din särskilt som du gillar bilen också. Då kan man vara dubbelnöjd.
Nä jag tror inte heller det blir några stora kampanjer som matchar bonus bortfallet i närtid. De gjorde ju dessutom en prishöjning nyligen på ca 23’ som precis matchade rabatten han kunde ge
Edit: jag gillar inte heller att ha bilar på lån privat. Vad var det för villkor för att lösa finansieringen i förtid? Var det ens någon spärrtid?
Beställde slutfakturan samma dag papper på att jag fått ett år extra garanti och gratis service i 3 år kom. Ringde till Seat och beställde, inga frågor alls.
Vad fick ni med i leveransen av bilen? Laddkabel, var det något mer, förutom bilen då givetvis.
Bara en typ 2 kabel. Fanns väl ett tillval för en klump för att ladda 3-fas mm. Hade en innan så skippade det. I övrigt fick jag inget annat med. Kör med tygmattor för tillfället. Vet inte ens om det finns gummimattor. Säljaren verkade osäker på det.
Vad fick ni med i leveransen av bilen? Laddkabel, var det något mer, förutom bilen då givetvis.
Bara en typ 2 kabel. Fanns väl ett tillval för en klump för att ladda 3-fas mm. Hade en innan så skippade det. I övrigt fick jag inget annat med. Kör med tygmattor för tillfället. Vet inte ens om det finns gummimattor. Säljaren verkade osäker på det.
Jag köpte billiga gummimattor från bilmattor.com. De funkar bra.
Hur känns det med bilen nu efter några månader? Fortsatt nöjd?
Vad fick ni med i leveransen av bilen? Laddkabel, var det något mer, förutom bilen då givetvis.
Bara en typ 2 kabel. Fanns väl ett tillval för en klump för att ladda 3-fas mm. Hade en innan så skippade det. I övrigt fick jag inget annat med. Kör med tygmattor för tillfället. Vet inte ens om det finns gummimattor. Säljaren verkade osäker på det.
Jag köpte billiga gummimattor från bilmattor.com. De funkar bra.
Hur känns det med bilen nu efter några månader? Fortsatt nöjd?
Okej, då fick jag med det som borde varit med. Finns ju någon ”members box” med kolfiberskal till nyckeln och något armband samt en USB-sladd med tre kontakter.
Vad fick ni med i leveransen av bilen? Laddkabel, var det något mer, förutom bilen då givetvis.
Bara en typ 2 kabel. Fanns väl ett tillval för en klump för att ladda 3-fas mm. Hade en innan så skippade det. I övrigt fick jag inget annat med. Kör med tygmattor för tillfället. Vet inte ens om det finns gummimattor. Säljaren verkade osäker på det.
Jag köpte billiga gummimattor från bilmattor.com. De funkar bra.
Hur känns det med bilen nu efter några månader? Fortsatt nöjd?
Okej, då fick jag med det som borde varit med. Finns ju någon ”members box” med kolfiberskal till nyckeln och något armband samt en USB-sladd med tre kontakter.
Är nog lite olika om man får giveaways. Jag fick en termoskopp med första bilen, inget med andra.
Vad fick ni med i leveransen av bilen? Laddkabel, var det något mer, förutom bilen då givetvis.
Bara en typ 2 kabel. Fanns väl ett tillval för en klump för att ladda 3-fas mm. Hade en innan så skippade det. I övrigt fick jag inget annat med. Kör med tygmattor för tillfället. Vet inte ens om det finns gummimattor. Säljaren verkade osäker på det.
Jag köpte billiga gummimattor från bilmattor.com. De funkar bra.
Hur känns det med bilen nu efter några månader? Fortsatt nöjd?
Ja som helhet nöjd. Seg laddning vid kyla men det är inte ofta det görs. Lite segt infotainment men det visste jag innan. Gillar att den känns såpass rapp och direkt. Lite kul med bakhjulsdrift. Mest min fru som kör och hon gillar den. Lite knorr efter en tor Karlskrona i stark kyla men det var nog lika mycket laddköer som bilen som var problemet. Man kanske skulle gått på 77kWh.
Haft lite strul med komfortnyckeln, den vill inte alltid öppna men väl låsa. Men har funkat nu senaste veckorna igen. Får se om det är pga kyla/fukt. Appen funkar nästan alltid men beter sig lite udda.
Som helhet är jag mycket nöjd. Är en riktigt bra andrabil som även duger bra till en och annan längre tur. Bra abonnemang för laddning också. Passar bra när man har en till elbil.
Vad fick ni med i leveransen av bilen? Laddkabel, var det något mer, förutom bilen då givetvis.
Bara en typ 2 kabel. Fanns väl ett tillval för en klump för att ladda 3-fas mm. Hade en innan så skippade det. I övrigt fick jag inget annat med. Kör med tygmattor för tillfället. Vet inte ens om det finns gummimattor. Säljaren verkade osäker på det.
Jag köpte billiga gummimattor från bilmattor.com. De funkar bra.
Hur känns det med bilen nu efter några månader? Fortsatt nöjd?
Ja som helhet nöjd. Seg laddning vid kyla men det är inte ofta det görs. Lite segt infotainment men det visste jag innan. Gillar att den känns såpass rapp och direkt. Lite kul med bakhjulsdrift. Mest min fru som kör och hon gillar den. Lite knorr efter en tor Karlskrona i stark kyla men det var nog lika mycket laddköer som bilen som var problemet. Man kanske skulle gått på 77kWh.
Haft lite strul med komfortnyckeln, den vill inte alltid öppna men väl låsa. Men har funkat nu senaste veckorna igen. Får se om det är pga kyla/fukt. Appen funkar nästan alltid men beter sig lite udda.
Som helhet är jag mycket nöjd. Är en riktigt bra andrabil som även duger bra till en och annan längre tur. Bra abonnemang för laddning också. Passar bra när man har en till elbil.
Kul! Håller med i största allmänhet. Lite besviken med vinteregenskaperna (förbrukning, framkomlighet, laddning) men i övrigt en bra, snygg och prisvärd "riktig" elbil imo.
Gällande upplåsning, bara för att dubbelkolla, du vet att man gör på olika sätt för att låsa och låsa upp? Tog ett tag för mig att fatta
Hämtade ut min Cupra Born E-boost 58 kWh för ett par dagar sedan. Har haft en ID.3 senaste 2 åren. Cupran är mer som en förfinad och färdigutvecklad ID.3. Kanske så som ID.3 borde ha varit om de haft ett år till på sig att göra klart den. Måste gått ganska snabbt när ID.3 skulle ut på marknaden känns det som. Inte för att det är en dålig bil, men Cupran är helt klart en mer "färdigbyggd" version.
Det jag gillar mest är:
*Körkänslan. Den går som på räls då den ligger riktigt bra på vägen.
*E-boost funktionen ger det där extra trycket och lyfter Cupran ytterligare ett snäpp över ID.3. Att det skulle vara en sportbil är väl iofs att ta i dock.
*Inredningen är mer detaljerad och ombonad/mysig. De elektriskt inställda stolarna med massage som ingick i E-boost paketet känns helt klart bättre än standardstolarna hos ID.3.
*Infotainmentsystemet är äntligen "klart". Mkt bättre skärm och mjukvara, även om den kan lagga lite ibland och tyvärr saknas fortfarande belysta knappar för värme och volym...
*Utseendet. Tycker den överlag är en av de snyggaste bland de mindre elbilarna.
Utrymmen, räckvidd, laddhastighet är annars mer eller mindre samma som för ID.3.
Nu ska ju ID.3 få en välbehövd facelift i år där framför allt inredningen ska få sig ett lyft. Men hade jag valt mellan ID.3 och Cupra Born idag så hade jag jag utan tvekan valt Cupran!
Vad fick ni med i leveransen av bilen? Laddkabel, var det något mer, förutom bilen då givetvis.
Bara en typ 2 kabel. Fanns väl ett tillval för en klump för att ladda 3-fas mm. Hade en innan så skippade det. I övrigt fick jag inget annat med. Kör med tygmattor för tillfället. Vet inte ens om det finns gummimattor. Säljaren verkade osäker på det.
Jag köpte billiga gummimattor från bilmattor.com. De funkar bra.
Hur känns det med bilen nu efter några månader? Fortsatt nöjd?
Ja som helhet nöjd. Seg laddning vid kyla men det är inte ofta det görs. Lite segt infotainment men det visste jag innan. Gillar att den känns såpass rapp och direkt. Lite kul med bakhjulsdrift. Mest min fru som kör och hon gillar den. Lite knorr efter en tor Karlskrona i stark kyla men det var nog lika mycket laddköer som bilen som var problemet. Man kanske skulle gått på 77kWh.
Haft lite strul med komfortnyckeln, den vill inte alltid öppna men väl låsa. Men har funkat nu senaste veckorna igen. Får se om det är pga kyla/fukt. Appen funkar nästan alltid men beter sig lite udda.
Som helhet är jag mycket nöjd. Är en riktigt bra andrabil som även duger bra till en och annan längre tur. Bra abonnemang för laddning också. Passar bra när man har en till elbil.
Kul! Håller med i största allmänhet. Lite besviken med vinteregenskaperna (förbrukning, framkomlighet, laddning) men i övrigt en bra, snygg och prisvärd "riktig" elbil imo.
Gällande upplåsning, bara för att dubbelkolla, du vet att man gör på olika sätt för att låsa och låsa upp? Tog ett tag för mig att fatta
Hoppas det. Är väl som på audin, handen i handtaget (sensor på insidan) för att låsa upp och fingret på utsidan för att låsa. Har alltid funkat att låsa men upplåsningen har spökat lite.
Bara en typ 2 kabel. Fanns väl ett tillval för en klump för att ladda 3-fas mm. Hade en innan så skippade det. I övrigt fick jag inget annat med. Kör med tygmattor för tillfället. Vet inte ens om det finns gummimattor. Säljaren verkade osäker på det.
Jag köpte billiga gummimattor från bilmattor.com. De funkar bra.
Hur känns det med bilen nu efter några månader? Fortsatt nöjd?
Ja som helhet nöjd. Seg laddning vid kyla men det är inte ofta det görs. Lite segt infotainment men det visste jag innan. Gillar att den känns såpass rapp och direkt. Lite kul med bakhjulsdrift. Mest min fru som kör och hon gillar den. Lite knorr efter en tor Karlskrona i stark kyla men det var nog lika mycket laddköer som bilen som var problemet. Man kanske skulle gått på 77kWh.
Haft lite strul med komfortnyckeln, den vill inte alltid öppna men väl låsa. Men har funkat nu senaste veckorna igen. Får se om det är pga kyla/fukt. Appen funkar nästan alltid men beter sig lite udda.
Som helhet är jag mycket nöjd. Är en riktigt bra andrabil som även duger bra till en och annan längre tur. Bra abonnemang för laddning också. Passar bra när man har en till elbil.
Kul! Håller med i största allmänhet. Lite besviken med vinteregenskaperna (förbrukning, framkomlighet, laddning) men i övrigt en bra, snygg och prisvärd "riktig" elbil imo.
Gällande upplåsning, bara för att dubbelkolla, du vet att man gör på olika sätt för att låsa och låsa upp? Tog ett tag för mig att fatta
Hoppas det. Är väl som på audin, handen i handtaget (sensor på insidan) för att låsa upp och fingret på utsidan för att låsa. Har alltid funkat att låsa men upplåsningen har spökat lite.
Finns det någon funktion som gör att lamporna tänds när man närmar sig bilen?
Rullar 25 mil totalt sedan den hämtades ut, känns bra än så länge. Även om man inte riktigt vant sig gällande reglagen för temperatur och rattvärme. På Enyaq finns rattvärmen som en knapp på ratten, och temperatur är alltid tillgänglig längst ner på skärmen.
Bara en typ 2 kabel. Fanns väl ett tillval för en klump för att ladda 3-fas mm. Hade en innan så skippade det. I övrigt fick jag inget annat med. Kör med tygmattor för tillfället. Vet inte ens om det finns gummimattor. Säljaren verkade osäker på det.
Jag köpte billiga gummimattor från bilmattor.com. De funkar bra.
Hur känns det med bilen nu efter några månader? Fortsatt nöjd?
Ja som helhet nöjd. Seg laddning vid kyla men det är inte ofta det görs. Lite segt infotainment men det visste jag innan. Gillar att den känns såpass rapp och direkt. Lite kul med bakhjulsdrift. Mest min fru som kör och hon gillar den. Lite knorr efter en tor Karlskrona i stark kyla men det var nog lika mycket laddköer som bilen som var problemet. Man kanske skulle gått på 77kWh.
Haft lite strul med komfortnyckeln, den vill inte alltid öppna men väl låsa. Men har funkat nu senaste veckorna igen. Får se om det är pga kyla/fukt. Appen funkar nästan alltid men beter sig lite udda.
Som helhet är jag mycket nöjd. Är en riktigt bra andrabil som även duger bra till en och annan längre tur. Bra abonnemang för laddning också. Passar bra när man har en till elbil.
Kul! Håller med i största allmänhet. Lite besviken med vinteregenskaperna (förbrukning, framkomlighet, laddning) men i övrigt en bra, snygg och prisvärd "riktig" elbil imo.
Gällande upplåsning, bara för att dubbelkolla, du vet att man gör på olika sätt för att låsa och låsa upp? Tog ett tag för mig att fatta
Hoppas det. Är väl som på audin, handen i handtaget (sensor på insidan) för att låsa upp och fingret på utsidan för att låsa. Har alltid funkat att låsa men upplåsningen har spökat lite.
Det är Seat sjuka. Har en Leon -21 med samma problem , - grader och fukt = ingen keyless
Finns det någon funktion som gör att lamporna tänds när man närmar sig bilen?
Rullar 25 mil totalt sedan den hämtades ut, känns bra än så länge. Även om man inte riktigt vant sig gällande reglagen för temperatur och rattvärme. På Enyaq finns rattvärmen som en knapp på ratten, och temperatur är alltid tillgänglig längst ner på skärmen.
Inte vad jag vet.
Ang temperatur, rattvärme, stolsvärme så använder jag röststyrning. Den funkar mkt bra/stabilt.