Funderar på att byta in min TM3 LR mot en Model Y. Stort pristapp på inbytet efter Teslas prischock. Inbytet har gått ner från ca. 520 tkr till 390 tkr, men inte så konstigt m.h.t. till prischocken. Bilen är leasad.
Vilken strategi är bäst vid beställning av ny bil och ett nytt leasingkontrakt? Skall jag lämna inbyte eller sälja bilen via företaget. Har i dagsläget ca. 50 tkr i övervärde och får väl skatta för detta oavsett hur jag gör?
Inbyte
Moderator: Redaktion
Re: Inbyte
Som jag tolkar det så är din TM3 leasad? För att du ska kunna sälja den själv på företaget (typ blocket) så måste du först köpa loss den från leasingbolaget (till aktuellt restvärde). Då blir den momssmittad om ditt företag inte är bilhandlare/taxi.Flotten skrev: ↑15 jan 2023 10:43Funderar på att byta in min TM3 LR mot en Model Y. Stort pristapp på inbytet efter Teslas prischock. Inbytet har gått ner från ca. 520 tkr till 390 tkr, men inte så konstigt m.h.t. till prischocken. Bilen är leasad.
Vilken strategi är bäst vid beställning av ny bil och ett nytt leasingkontrakt? Skall jag lämna inbyte eller sälja bilen via företaget. Har i dagsläget ca. 50 tkr i övervärde och får väl skatta för detta oavsett hur jag gör?
Om du låter kvd eller handlare direkt lösa bilen så betalar de ut ev. övervärde.
” Om leasingbilen återlämnas till leasingbolaget och bilens marknadsvärde vid detta tillfälle överstiger det beräknade restvärdet får företaget normalt tillbaka en ersättning motsvarande övervärdet. Ersättningen redovisas som en återbetalning av tidigare erlagda leasingavgifter och halva momsen ska återföras.”
Om du byter in/upp dig hos en handlare kan övervärdet användas som förhöjd hyra på nästa bil och dyker då upp igen som förutbetalda leasingavgifter i bokföringen. Ingen skatt.