Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
- Vito Corleone
- Teslaägare
Re: Väntrum Model Y
Hej! Nu är Lake Kivu framme i Belgium. Hur kan man följa nästa båt intill Sverige?
Ngn som vet hur det funkar med betalningar? Räcker det att betala några dagar innan leverans? Har fått slutfakturan. Leveransfönstret är från idag till 3 mars. Har ännu inte blivit kontaktad av tesla för exakt tid. Men ska försöka skjuta fram leveransdagen några dagar pga sportlov och Investor day. Det optimala hade varit att lyssna på investor day och sedan fullt ut betala, och sedan hämta ut bilen om den sekvensen funkar.
Lutar mot att jag tar den bil jag blivit tilldelad. Vill man vänta på HW4 finns en stor risk att man får leverans i sommar eller senare. Just nu månadshyr jag en XC40 för 7000 i månaden och den besparingen måste man räkna i i kalkylen, pluss överhängande risk för prisökningar.
Dessutom kommer de kanske avaktivera sensorerna på gamla bilar vilket ju gör att det blir en extremt stor vagnpark som de ändå måste fixa vision för. Alternativt, om ni ser i USS tråder här på forumet så ryktas att det kommer en ny parkeringsassistentfunktion redan om några veckor.
Lutar mot att jag tar den bil jag blivit tilldelad. Vill man vänta på HW4 finns en stor risk att man får leverans i sommar eller senare. Just nu månadshyr jag en XC40 för 7000 i månaden och den besparingen måste man räkna i i kalkylen, pluss överhängande risk för prisökningar.
Dessutom kommer de kanske avaktivera sensorerna på gamla bilar vilket ju gör att det blir en extremt stor vagnpark som de ändå måste fixa vision för. Alternativt, om ni ser i USS tråder här på forumet så ryktas att det kommer en ny parkeringsassistentfunktion redan om några veckor.
Hur skulle den parkeringsassistentfunktionen fungera med befintliga kameror?vasarely skrev: ↑18 feb 2023 12:44Ngn som vet hur det funkar med betalningar? Räcker det att betala några dagar innan leverans? Har fått slutfakturan. Leveransfönstret är från idag till 3 mars. Har ännu inte blivit kontaktad av tesla för exakt tid. Men ska försöka skjuta fram leveransdagen några dagar pga sportlov och Investor day. Det optimala hade varit att lyssna på investor day och sedan fullt ut betala, och sedan hämta ut bilen om den sekvensen funkar.
Mycket bra poäng faktiskt! Jag tror inte heller detta kommer påverka andrahandsvärdet så mycket som andra tror heller. Tänk bara hur många köpare idag som inte har koll på skillnaden mellan hw 2.5 och 3.vasarely skrev: ↑18 feb 2023 12:44Ngn som vet hur det funkar med betalningar? Räcker det att betala några dagar innan leverans? Har fått slutfakturan. Leveransfönstret är från idag till 3 mars. Har ännu inte blivit kontaktad av tesla för exakt tid. Men ska försöka skjuta fram leveransdagen några dagar pga sportlov och Investor day. Det optimala hade varit att lyssna på investor day och sedan fullt ut betala, och sedan hämta ut bilen om den sekvensen funkar.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Thames Highway har tidigare kört Teslor från Zeebrügge till Sverige så jag tänkte följa den. Den ligger mitt emot just nu då verkar logiskt att bilar flyttas över till den.Vito Corleone skrev: ↑18 feb 2023 12:28Hej! Nu är Lake Kivu framme i Belgium. Hur kan man följa nästa båt intill Sverige?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Där är det ju inte speciellt stor skillnad.flipmac skrev: ↑18 feb 2023 13:38Mycket bra poäng faktiskt! Jag tror inte heller detta kommer påverka andrahandsvärdet så mycket som andra tror heller. Tänk bara hur många köpare idag som inte har koll på skillnaden mellan hw 2.5 och 3.vasarely skrev: ↑18 feb 2023 12:44Ngn som vet hur det funkar med betalningar? Räcker det att betala några dagar innan leverans? Har fått slutfakturan. Leveransfönstret är från idag till 3 mars. Har ännu inte blivit kontaktad av tesla för exakt tid. Men ska försöka skjuta fram leveransdagen några dagar pga sportlov och Investor day. Det optimala hade varit att lyssna på investor day och sedan fullt ut betala, och sedan hämta ut bilen om den sekvensen funkar.
HW3 -> HW4 blir nog ett minst lika stort steg som 2020 -> 2021 för Model 3 och 2021 -> 2022 för Model Y.
Bara att få en radarbaserad farthållare (igen) värderar jag mycket högt. Förhoppningsvis också fungerande parkeringsassistans.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Din syn på detta har blivit mycket tydlig i trådenmikebike skrev: ↑18 feb 2023 14:06Där är det ju inte speciellt stor skillnad.flipmac skrev: ↑18 feb 2023 13:38Mycket bra poäng faktiskt! Jag tror inte heller detta kommer påverka andrahandsvärdet så mycket som andra tror heller. Tänk bara hur många köpare idag som inte har koll på skillnaden mellan hw 2.5 och 3.vasarely skrev: ↑18 feb 2023 12:44Ngn som vet hur det funkar med betalningar? Räcker det att betala några dagar innan leverans? Har fått slutfakturan. Leveransfönstret är från idag till 3 mars. Har ännu inte blivit kontaktad av tesla för exakt tid. Men ska försöka skjuta fram leveransdagen några dagar pga sportlov och Investor day. Det optimala hade varit att lyssna på investor day och sedan fullt ut betala, och sedan hämta ut bilen om den sekvensen funkar.
HW3 -> HW4 blir nog ett minst lika stort steg som 2020 -> 2021 för Model 3 och 2021 -> 2022 för Model Y.
Bara att få en radarbaserad farthållare (igen) värderar jag mycket högt. Förhoppningsvis också fungerande parkeringsassistans.

Min bild är dock inte att du är en typisk köpare av begagnad Tesla utan en som bara köper nytt och har stenkoll på när olika uppgraderingar kom. Min poäng är att många köpare inte har det. För ett inte tala om alla dessa handlare som har ännu sämre koll.
Men visst gör det säkert skillnad för några i en annons om 5 år om det står 360-kamera. Däremot kommer det aldrig stå ”halvtaskig farthållare” eller ”saknar parkeringssensorer”.
- Vito Corleone
- Teslaägare
Fick min datum ändrade idag. Från 27f/13m till 21m/31m. Då kanske inte min bil sitter i Lake Kivu ändå...flipmac skrev: ↑18 feb 2023 13:39Thames Highway har tidigare kört Teslor från Zeebrügge till Sverige så jag tänkte följa den. Den ligger mitt emot just nu då verkar logiskt att bilar flyttas över till den.Vito Corleone skrev: ↑18 feb 2023 12:28Hej! Nu är Lake Kivu framme i Belgium. Hur kan man följa nästa båt intill Sverige?
Värdet på 360 kamera om 5 år är i princip 0kr. Det som avgör det mesta av priset är värdeminskningen dvs årsmodell, antal mil körda och skicket i relation till ålder.flipmac skrev: ↑18 feb 2023 14:14Din syn på detta har blivit mycket tydlig i trådenmikebike skrev: ↑18 feb 2023 14:06Där är det ju inte speciellt stor skillnad.flipmac skrev: ↑18 feb 2023 13:38Mycket bra poäng faktiskt! Jag tror inte heller detta kommer påverka andrahandsvärdet så mycket som andra tror heller. Tänk bara hur många köpare idag som inte har koll på skillnaden mellan hw 2.5 och 3.vasarely skrev: ↑18 feb 2023 12:44Ngn som vet hur det funkar med betalningar? Räcker det att betala några dagar innan leverans? Har fått slutfakturan. Leveransfönstret är från idag till 3 mars. Har ännu inte blivit kontaktad av tesla för exakt tid. Men ska försöka skjuta fram leveransdagen några dagar pga sportlov och Investor day. Det optimala hade varit att lyssna på investor day och sedan fullt ut betala, och sedan hämta ut bilen om den sekvensen funkar.
Min bild är dock inte att du är en typisk köpare av begagnad Tesla utan en som bara köper nytt och har stenkoll på när olika uppgraderingar kom. Min poäng är att många köpare inte har det. För ett inte tala om alla dessa handlare som har ännu sämre koll.
Men visst gör det säkert skillnad för några i en annons om 5 år om det står 360-kamera. Däremot kommer det aldrig stå ”halvtaskig farthållare” eller ”saknar parkeringssensorer”.
de flesta bryr sig inte HW1 eller 100. De bryr sig mest att batteriet håller många år till.
Vi har Sverige elpriser såsom fanboys tesla priser också
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Hämtade min rwd igår, riktigt nöjd
Gick riktigt smidigt, anlände 1 timma för tidigt pga stormen och inga problem ändå. Fick notis ca 2 timmar innan att den ställts fram.

Gick riktigt smidigt, anlände 1 timma för tidigt pga stormen och inga problem ändå. Fick notis ca 2 timmar innan att den ställts fram.

AliExpress, får se hur de håller upp i längden
Inte direkt billiga heller ca 2000:-
Tack! Nej det är galna priser på hjulsidor/navkapslar.
Någon som vet om man kan pausa sin order när man redan har betalt in sin slutbetalning och få tillbaka sin slutbetalning?
Om jag skulle pausa i tex 3 månader så vill jag inte att Tesla sitter på mina pengar under denna tiden. Men jag får kanske skylla mig själv då jag var för snabb med att betala?
Om jag skulle pausa i tex 3 månader så vill jag inte att Tesla sitter på mina pengar under denna tiden. Men jag får kanske skylla mig själv då jag var för snabb med att betala?

Tesla Model Y RWD Vit/Svart 20” - Beställd 17/01
Jag har köpt de här:
https://a.aliexpress.com/_mNgR570
Lite billigare. Men ligger ute i garaget nu i väntan på en bil att faktiskt sätta dem på...
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Helt ok, men föredrar "uberturbine" looken som de andra hade...malmer skrev: ↑18 feb 2023 21:18
Jag har köpt de här:
https://a.aliexpress.com/_mNgR570
Lite billigare. Men ligger ute i garaget nu i väntan på en bil att faktiskt sätta dem på...
Nu har Thames Highway precis glidit ur Zeebrugge där omlastningen av Lake Kivu skett.
Beräknad ankomst till Malmö imorgon kväll.
Nu känns det nära
Beräknad ankomst till Malmö imorgon kväll.
Nu känns det nära
-
- elbilist
Ni som tror att era bilar finns på nämnd kärra, har ni fått leveransdag eller hur funkar det?
Jag har inte fått någon mer info än uppskattad tid (mars-april).
MY RWD 2023
Har datum mellan 21 februari till 7 mars.Spid3r skrev: ↑19 feb 2023 10:11Ni som tror att era bilar finns på nämnd kärra, har ni fått leveransdag eller hur funkar det?
Jag har inte fått någon mer info än uppskattad tid (mars-april).
Fått VIN och sen i fredags har jag regnummer.
Tillverkad i januari 2023.