Varierar, finns även de som kör lördag som stugbytardag. Jag skulle säga att torsdag och söndag är i klar majoritet som stugbytardagar då det öppnar upp för kortvecka och weekend samt hel vecka.
Det är sällan man hör krav på att Göteborgs stad ska bygga en arena för 100 000 pers bara för att Bruce Springsteen ska spela där en gång per år och ALLA som vill ska få komma in (utan att köa givetvis).
Man har löst det genom att ha 2-3 konserter i rad för denna typ av artister. Har fungerat utmärkt.
Vilket ju i praktiken är en form av kö
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jobbig kö. Danmark har också sportlov v7, det bidrar säkert till extra kö just denna veckan längs västkusten.
Men intressant frågeställning att hitta rätt balans mellan utbud av snabbladdare i relation till efterfrågan i peak-perioder. Fler tillfälliga laddare? Att alla ska få en egen snabbladdare oavestt plats i Sverige vid lunchtid en söndag i februari är nog en utopi.
Det är sällan man hör krav på att Göteborgs stad ska bygga en arena för 100 000 pers bara för att Bruce Springsteen ska spela där en gång per år och ALLA som vill ska få komma in (utan att köa givetvis).
Måste hitta en hållbar balans. Var den går vet jag inte.
Problemet är att endast ”Göteborg stad” och Tesla försöker bidrar till en bra upplevelse. De andra tillverkarna smyger in under staketet från ”snikens kulle” och hoppas att Tesla och Gbg stad löser det åt dom.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Det är sällan man hör krav på att Göteborgs stad ska bygga en arena för 100 000 pers bara för att Bruce Springsteen ska spela där en gång per år och ALLA som vill ska få komma in (utan att köa givetvis).
Man har löst det genom att ha 2-3 konserter i rad för denna typ av artister. Har fungerat utmärkt.
Vilket ju i praktiken är en form av kö
/fth
Nej, inte alls. Inga köer alls.
Nu har jag inte varit på Springsteen, men väl Rammstein i Göteborg. Där var två konserter planerade på Ullevi, men sedan valde Göteborg & Co att sätta in en extra konsertdag då trycket efter platser var så stort. Var inga köer alls. Bara att beställa biljetter på nätet. Tyckte de löste det oerhört bra och smidigt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är sällan man hör krav på att Göteborgs stad ska bygga en arena för 100 000 pers bara för att Bruce Springsteen ska spela där en gång per år och ALLA som vill ska få komma in (utan att köa givetvis).
Man har löst det genom att ha 2-3 konserter i rad för denna typ av artister. Har fungerat utmärkt.
Vilket ju i praktiken är en form av kö
/fth
Nej, inte alls. Inga köer alls.
Nu har jag inte varit på Springsteen, men väl Rammstein i Göteborg. Där var två konserter planerade på Ullevi, men sedan valde Göteborg & Co att sätta in en extra konsertdag då trycket efter platser var så stort. Var inga köer alls. Bara att beställa biljetter på nätet. Tyckte de löste det oerhört bra och smidigt!
Jag var också på Rammstein och det var bra. Men det han menar är väl att som som gick på konsert 2 eller 3 fick vänta ett eller 2 dygn efter de första. Sedan om liknelsen är bra kan man väl fundera över.
Det är sällan man hör krav på att Göteborgs stad ska bygga en arena för 100 000 pers bara för att Bruce Springsteen ska spela där en gång per år och ALLA som vill ska få komma in (utan att köa givetvis).
Man har löst det genom att ha 2-3 konserter i rad för denna typ av artister. Har fungerat utmärkt.
Vilket ju i praktiken är en form av kö
/fth
Nej, inte alls. Inga köer alls.
Nu har jag inte varit på Springsteen, men väl Rammstein i Göteborg. Där var två konserter planerade på Ullevi, men sedan valde Göteborg & Co att sätta in en extra konsertdag då trycket efter platser var så stort. Var inga köer alls. Bara att beställa biljetter på nätet. Tyckte de löste det oerhört bra och smidigt!
Jag var också på Rammstein och det var bra. Men det han menar är väl att som som gick på konsert 2 eller 3 fick vänta ett eller 2 dygn efter de första. Sedan om liknelsen är bra kan man väl fundera över.
Fast det där är inte att vänta. Knappast så man kampade i kö utanför i två dygn.
Tycker analogin är fel från början, men om något så kanske det snarare motsvarar tidsbokning hos en viss laddplats. Men det är som sagt långsökt hela analogin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Man har löst det genom att ha 2-3 konserter i rad för denna typ av artister. Har fungerat utmärkt.
Vilket ju i praktiken är en form av kö
/fth
Nej, inte alls. Inga köer alls.
Nu har jag inte varit på Springsteen, men väl Rammstein i Göteborg. Där var två konserter planerade på Ullevi, men sedan valde Göteborg & Co att sätta in en extra konsertdag då trycket efter platser var så stort. Var inga köer alls. Bara att beställa biljetter på nätet. Tyckte de löste det oerhört bra och smidigt!
Jag var också på Rammstein och det var bra. Men det han menar är väl att som som gick på konsert 2 eller 3 fick vänta ett eller 2 dygn efter de första. Sedan om liknelsen är bra kan man väl fundera över.
Fast det där är inte att vänta. Knappast så man kampade i kö utanför i två dygn.
Tycker analogin är fel från början, men om något så kanske det snarare motsvarar tidsbokning hos en viss laddplats. Men det är som sagt långsökt hela analogin.
Håller med dig, gjorde bara ett försök att förklara hur jag uppfattade fth.
Men vi kan väl vara överens om att mängden laddare på stugbytardagar är för få om man inte anpassar körmönstret och så kommer det troligen alltid förbli. Tyvärr.
Håller med dig, gjorde bara ett försök att förklara hur jag uppfattade fth.
Oj, det var bara ett (ganska misslyckat) försök till skämt, men det verkar ha fått ett eget liv i tråden
För att klargöra: jag gjorde bara den iakttagelsen att man med lite god vilja kan pressa in Ullevi-scenariot i köteori, med en betjäningsstation (Ullevi) med betjäningsintensiteten en konsert per dygn.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nu har jag inte varit på Springsteen, men väl Rammstein i Göteborg. Där var två konserter planerade på Ullevi, men sedan valde Göteborg & Co att sätta in en extra konsertdag då trycket efter platser var så stort. Var inga köer alls. Bara att beställa biljetter på nätet. Tyckte de löste det oerhört bra och smidigt!
Jag var också på Rammstein och det var bra. Men det han menar är väl att som som gick på konsert 2 eller 3 fick vänta ett eller 2 dygn efter de första. Sedan om liknelsen är bra kan man väl fundera över.
Fast det där är inte att vänta. Knappast så man kampade i kö utanför i två dygn.
Tycker analogin är fel från början, men om något så kanske det snarare motsvarar tidsbokning hos en viss laddplats. Men det är som sagt långsökt hela analogin.
Håller med dig, gjorde bara ett försök att förklara hur jag uppfattade fth.
Men vi kan väl vara överens om att mängden laddare på stugbytardagar är för få om man inte anpassar körmönstret och så kommer det troligen alltid förbli. Tyvärr.
Skulle väl vara om man satsade ytterligare på olika former av dynamiska lösningar, som tex. många fler mobila laddpunkter.
Skall bli intressant att se hur detta utvecklar sig de kommande åren. Kan nog både riskera att bli värre (med allt fler elbilar) och bättre (med fler mobila lösningar).
Typ2 AC-uttag vid alla stugor skulle också kunna vara en del av lösningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ur det här hänseendet tror jag tyvärr det var något av ett misstag att släppa in andra bilar. Inte främst för att det blir fler som laddar utan för att det inte går att styra det hela snyggt med bilarnas navigering och ruttplanering och på så vis delvis optimera bort köer.
Tror få säger emot om det kommer upp ett tips på skärmen "Undvik köer genom att ladda på stationen innan, tryck här för att ändra din ruttt" eller liknande. Optimerar dessutom beläggningen på stationerna.
De har ju full koll på vilka bilar som är på väg mot en SuC och var de som långkör åker. Både historiskt och momentant.
Ur det här hänseendet tror jag tyvärr det var något av ett misstag att släppa in andra bilar. Inte främst för att det blir fler som laddar utan för att det inte går att styra det hela snyggt med bilarnas navigering och ruttplanering och på så vis delvis optimera bort köer.
Tror få säger emot om det kommer upp ett tips på skärmen "Undvik köer genom att ladda på stationen innan, tryck här för att ändra din ruttt" eller liknande. Optimerar dessutom beläggningen på stationerna.
De har ju full koll på vilka bilar som är på väg mot en SuC och var de som långkör åker. Både historiskt och momentant.
Fast detta gör ju inte att det blir mindre köer för elbilar, men visst för dom som äger tesla.
Så är det förstås. Det bästa vore ju om alla bilar kunde rapportera och jobba mot ett centralt system som kunde optimera var alla laddade och anpassa vägvalen lite för att sprida ut belastningen. Men det lär ju vara en utopi.
Så är det förstås. Det bästa vore ju om alla bilar kunde rapportera och jobba mot ett centralt system som kunde optimera var alla laddade och anpassa vägvalen lite för att sprida ut belastningen. Men det lär ju vara en utopi.
Tesla gör väl så numera? Bilen kan ändra från en belastad supercharger till en mindre belastad om det finns nån mer inom räckvidden. Superchargern i Uppsala som förstördes nyligen är ett snarlikt exempel, där verkar man ha styrt om navigationen vad jag förstår.
Så är det förstås. Det bästa vore ju om alla bilar kunde rapportera och jobba mot ett centralt system som kunde optimera var alla laddade och anpassa vägvalen lite för att sprida ut belastningen. Men det lär ju vara en utopi.
Tesla gör väl så numera? Bilen kan ändra från en belastad supercharger till en mindre belastad om det finns nån mer inom räckvidden. Superchargern i Uppsala som förstördes nyligen är ett snarlikt exempel, där verkar man ha styrt om navigationen vad jag förstår.
Jo, det var väl det Jonas var inne på. Hade det bara varit Teslor som laddade på Tesla SuC så hade man ju just kunnat ordna den här typen av optimeringar när ett bolag kan se på helheten på både laddsidan och bilsidan.
Men nu när Tesla öppnat upp för alla bilar att ladda på SuC, så fungerar ju det inte att ta fram den typen av effektiva lösningar.
Jonas; du får rätta mig om jag tolkat dig fel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Så är det förstås. Det bästa vore ju om alla bilar kunde rapportera och jobba mot ett centralt system som kunde optimera var alla laddade och anpassa vägvalen lite för att sprida ut belastningen. Men det lär ju vara en utopi.
Tesla gör väl så numera? Bilen kan ändra från en belastad supercharger till en mindre belastad om det finns nån mer inom räckvidden. Superchargern i Uppsala som förstördes nyligen är ett snarlikt exempel, där verkar man ha styrt om navigationen vad jag förstår.
Jo, det var väl det Jonas var inne på. Hade det bara varit Teslor som laddade på Tesla SuC så hade man ju just kunnat ordna den här typen av optimeringar när ett bolag kan se på helheten på både laddsidan och bilsidan.
Men nu när Tesla öppnat upp för alla bilar att ladda på SuC, så fungerar ju det inte att ta fram den typen av effektiva lösningar.
Jonas; du får rätta mig om jag tolkat dig fel.
Då kvarstår väl dynamisk prissättning och minuttaxa vid 100% beläggning, så tänker man sig nog för med hur mycket man laddar. Annars är ju risken att någon tänker att nu nör jag har fått min plats så laddar jag fullt, hoppas såklart att det inte är vanligt men vem vet. Trodde att alla ny laddare som kommit upp sista året skulle underlätta men tydlige. Så har det kommit än mer bilar och många laddar långsamt och ja jag tycker att man ska betal högre pris om man säg använder mindre än 50% av kapaciteten på en laddare. Nu ör är väl grums en v2 men om man då inte ens nyttjar 75Kw så borde man få betala högre pris för att öka genomströmningen.
Dom borde införa dubbla priset när man laddar över 80%. Skulle nog få många att tänka en extra gång innan de laddar fullt.
En god tanke absolut men många bilar laddar ju dåligt redan vid 50% medans min E-tron laddar vad en delad v2 kan ge vid 90%, men 80% kanske är rättvisare. Tänker att man borde försöka få långsamtladdande bilar till långsammare laddare.
Dom borde införa dubbla priset när man laddar över 80%. Skulle nog få många att tänka en extra gång innan de laddar fullt.
En god tanke absolut men många bilar laddar ju dåligt redan vid 50% medans min E-tron laddar vad en delad v2 kan ge vid 90%, men 80% kanske är rättvisare. Tänker att man borde försöka få långsamtladdande bilar till långsammare laddare.
Vore kanske mer rimligt att ha en prismodell där man betalar per kWh inledningsvis, men efter en viss tid, t ex 20 min, tillkommer en minuttaxa. Man skulle då också kunna variera brytpunkten beroende på belastning på stationen. Vid låg beläggning kan den ligga på över en timme, vid hög beläggning kan den kicka in tidigt.
Självklart är det önskvärt med en så transparent prissättning som möjligt, men jag tycker inte en sådan modell är svår att förstå sig på. Det kan också framgå på bilens skärm (om det är en Tesla) vid ankomsten till laddstationen (eller i appen för andra bilar) att minuttaxa tillkommer efter X minuter.
Dom borde införa dubbla priset när man laddar över 80%. Skulle nog få många att tänka en extra gång innan de laddar fullt.
En god tanke absolut men många bilar laddar ju dåligt redan vid 50% medans min E-tron laddar vad en delad v2 kan ge vid 90%, men 80% kanske är rättvisare. Tänker att man borde försöka få långsamtladdande bilar till långsammare laddare.
Vore kanske mer rimligt att ha en prismodell där man betalar per kWh inledningsvis, men efter en viss tid, t ex 20 min, tillkommer en minuttaxa. Man skulle då också kunna variera brytpunkten beroende på belastning på stationen. Vid låg beläggning kan den ligga på över en timme, vid hög beläggning kan den kicka in tidigt.
Självklart är det önskvärt med en så transparent prissättning som möjligt, men jag tycker inte en sådan modell är svår att förstå sig på. Det kan också framgå på bilens skärm (om det är en Tesla) vid ankomsten till laddstationen (eller i appen för andra bilar) att minuttaxa tillkommer efter X minuter.
Minuttaxa är väldans schysst mot de som har teslor med begränsad laddhastighet, där tesla strypt den!
Då får man nog lägga in en brytpunkt även beroende på bil, vilket tar bort lite av dess mening.
Dom borde införa dubbla priset när man laddar över 80%. Skulle nog få många att tänka en extra gång innan de laddar fullt.
En god tanke absolut men många bilar laddar ju dåligt redan vid 50% medans min E-tron laddar vad en delad v2 kan ge vid 90%, men 80% kanske är rättvisare. Tänker att man borde försöka få långsamtladdande bilar till långsammare laddare.
Vore kanske mer rimligt att ha en prismodell där man betalar per kWh inledningsvis, men efter en viss tid, t ex 20 min, tillkommer en minuttaxa. Man skulle då också kunna variera brytpunkten beroende på belastning på stationen. Vid låg beläggning kan den ligga på över en timme, vid hög beläggning kan den kicka in tidigt.
Självklart är det önskvärt med en så transparent prissättning som möjligt, men jag tycker inte en sådan modell är svår att förstå sig på. Det kan också framgå på bilens skärm (om det är en Tesla) vid ankomsten till laddstationen (eller i appen för andra bilar) att minuttaxa tillkommer efter X minuter.
Minuttaxa är väldans schysst mot de som har teslor med begränsad laddhastighet, där tesla strypt den!
Då får man nog lägga in en brytpunkt även beroende på bil, vilket tar bort lite av dess mening.
Det får inte vara enkelt mörker jag, blir dessa strypta redan från 0 eller en bit upp? Då kanske det fr´ gälla bilar som inte är tesla höll jag på att säga men 60-70% gräns kanske vore något.
Dom borde införa dubbla priset när man laddar över 80%. Skulle nog få många att tänka en extra gång innan de laddar fullt.
En god tanke absolut men många bilar laddar ju dåligt redan vid 50% medans min E-tron laddar vad en delad v2 kan ge vid 90%, men 80% kanske är rättvisare. Tänker att man borde försöka få långsamtladdande bilar till långsammare laddare.
Vore kanske mer rimligt att ha en prismodell där man betalar per kWh inledningsvis, men efter en viss tid, t ex 20 min, tillkommer en minuttaxa. Man skulle då också kunna variera brytpunkten beroende på belastning på stationen. Vid låg beläggning kan den ligga på över en timme, vid hög beläggning kan den kicka in tidigt.
Självklart är det önskvärt med en så transparent prissättning som möjligt, men jag tycker inte en sådan modell är svår att förstå sig på. Det kan också framgå på bilens skärm (om det är en Tesla) vid ankomsten till laddstationen (eller i appen för andra bilar) att minuttaxa tillkommer efter X minuter.
Minuttaxa är väldans schysst mot de som har teslor med begränsad laddhastighet, där tesla strypt den!
Då får man nog lägga in en brytpunkt även beroende på bil, vilket tar bort lite av dess mening.
Hur man än vrider och vänder på det kommer en modell att drabba vissa hårdare än andra. Jag ser det som att man använder en tjänst och medan man gör det förhindrar man någon annan att göra det (förutsatt att det inte finns andra lediga platser på stationen). En delvis tidsbaserad taxa är därmed klart rimlig (då det är hög belastning).
Just i fallet med nerfade Teslor är det lite speciellt, det håller jag med om, i och med att det är Tesla som gått in och strypt bilarna utan ägarnas medgivande.