Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

TheBill
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 maj 2022 11:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TheBill »

malmer skrev: 06 mar 2023 22:34
perdah skrev: 06 mar 2023 22:29
Kan man se vin på lagerbilarna som finns?

Tack för grymt forum förresten. Mycket bra svar här
Nej. Men du kan se prefixet i adressen. Så XP7 (tysk) eller LRW (kina). Tillverkningsdatum går att se i källkoden om du söker på ”gain”.

Har VIN, men hittar inget datum i källkoden mha ordet gain. Kan man ha fått VIN utan att den är satt i produktion? Har 15-29 mars som est d.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

TheBill skrev: 06 mar 2023 23:53
malmer skrev: 06 mar 2023 22:34
perdah skrev: 06 mar 2023 22:29
Kan man se vin på lagerbilarna som finns?

Tack för grymt forum förresten. Mycket bra svar här
Nej. Men du kan se prefixet i adressen. Så XP7 (tysk) eller LRW (kina). Tillverkningsdatum går att se i källkoden om du söker på ”gain”.

Har VIN, men hittar inget datum i källkoden mha ordet gain. Kan man ha fått VIN utan att den är satt i produktion? Har 15-29 mars som est d.
Det är bara på lagerbilssidan som ”gain” finns. Inte på kontosidan. Har du VIN så ring Tesla och fråga.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
ElbilsChrippe
Inlägg: 79
Blev medlem: 30 jan 2019 07:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ElbilsChrippe »

Har Tesla ändrat hemsidan för lagerbilar, det står "klar för leverans" eller "kommer snart". Har inte sätt det förut!
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av robegb »

ElbilsChrippe skrev: 07 mar 2023 06:42
Har Tesla ändrat hemsidan för lagerbilar, det står "klar för leverans" eller "kommer snart". Har inte sätt det förut!
Det är ändrat ja!
2023 Röd M3 AWD
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaqob »

Nu börjar det bli väl mycket rapporter om X och S levererade med HW4 och radar för att det ska kännas riktigt bekvämt att ta emot en Y med HW3... Detta är verkligaste inte den trevligaste biten med att beställa en Tesla, att man inte riktigt vet vad man får, och vilka tider man behöver förhålla sig till.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Klingspor »

Löste sig bra, blir att hämta bilen (MY RWD) på tisdag i Huddinge. Nu är nästa orosmoment dock om man kommer fram till Sillekrog - kan vara tight med 30% enligt ABRP. Då får man börja med räckviddsångest direkt. :lol:
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Klingspor skrev: 07 mar 2023 09:39
Löste sig bra, blir att hämta bilen (MY RWD) på tisdag i Huddinge. Nu är nästa orosmoment dock om man kommer fram till Sillekrog - kan vara tight med 30% enligt ABRP. Då får man börja med räckviddsångest direkt. :lol:
Du har inte exakt 30, kan lika gärna ha 21 det hade jag sist.
Men då ber du om att få fylla upp lite. De har bakom byggnaden, kör runt och plugga i. Eller be om det.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
challius
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 feb 2023 13:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av challius »

pejvic skrev: 07 mar 2023 09:44
Klingspor skrev: 07 mar 2023 09:39
Löste sig bra, blir att hämta bilen (MY RWD) på tisdag i Huddinge. Nu är nästa orosmoment dock om man kommer fram till Sillekrog - kan vara tight med 30% enligt ABRP. Då får man börja med räckviddsångest direkt. :lol:
Du har inte exakt 30, kan lika gärna ha 21 det hade jag sist.
Men då ber du om att få fylla upp lite. De har bakom byggnaden, kör runt och plugga i. Eller be om det.
Pratade med TS och dem säger att bilen ska har minst 30% vid leverans.
Tesla Model Y RWD Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

challius skrev: 07 mar 2023 09:50
pejvic skrev: 07 mar 2023 09:44
Klingspor skrev: 07 mar 2023 09:39
Löste sig bra, blir att hämta bilen (MY RWD) på tisdag i Huddinge. Nu är nästa orosmoment dock om man kommer fram till Sillekrog - kan vara tight med 30% enligt ABRP. Då får man börja med räckviddsångest direkt. :lol:
Du har inte exakt 30, kan lika gärna ha 21 det hade jag sist.
Men då ber du om att få fylla upp lite. De har bakom byggnaden, kör runt och plugga i. Eller be om det.
Pratade med TS och dem säger att bilen ska har minst 30% vid leverans.
De sa de till mig också. Och det var 21. Så jag fick fylla på lite. Vissa får typ 70. Det är som att köpa en lott.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
gish
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 07 feb 2023 20:55
Referralkod: ts.la/erik531122

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av gish »

pejvic skrev: 07 mar 2023 09:53
challius skrev: 07 mar 2023 09:50
pejvic skrev: 07 mar 2023 09:44
Klingspor skrev: 07 mar 2023 09:39
Löste sig bra, blir att hämta bilen (MY RWD) på tisdag i Huddinge. Nu är nästa orosmoment dock om man kommer fram till Sillekrog - kan vara tight med 30% enligt ABRP. Då får man börja med räckviddsångest direkt. :lol:
Du har inte exakt 30, kan lika gärna ha 21 det hade jag sist.
Men då ber du om att få fylla upp lite. De har bakom byggnaden, kör runt och plugga i. Eller be om det.
Pratade med TS och dem säger att bilen ska har minst 30% vid leverans.
De sa de till mig också. Och det var 21. Så jag fick fylla på lite. Vissa får typ 70. Det är som att köpa en lott.
Om man får fylla på hos dem är det ju nice. Då kan man åka därifrån utan range anxiety.
MYLR 2023 vit/vit, beställd 26/1, hämtad 20/3.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

gish skrev: 07 mar 2023 10:00
pejvic skrev: 07 mar 2023 09:53
challius skrev: 07 mar 2023 09:50
pejvic skrev: 07 mar 2023 09:44
Klingspor skrev: 07 mar 2023 09:39
Löste sig bra, blir att hämta bilen (MY RWD) på tisdag i Huddinge. Nu är nästa orosmoment dock om man kommer fram till Sillekrog - kan vara tight med 30% enligt ABRP. Då får man börja med räckviddsångest direkt. :lol:
Du har inte exakt 30, kan lika gärna ha 21 det hade jag sist.
Men då ber du om att få fylla upp lite. De har bakom byggnaden, kör runt och plugga i. Eller be om det.
Pratade med TS och dem säger att bilen ska har minst 30% vid leverans.
De sa de till mig också. Och det var 21. Så jag fick fylla på lite. Vissa får typ 70. Det är som att köpa en lott.
Om man får fylla på hos dem är det ju nice. Då kan man åka därifrån utan range anxiety.
de kan inte lämna ut bilar utan att man klarar sig till närmsta SuC.
Det intressanta här är ju också att de skeppar bilarna från Kina med väldigt låg Soc.
Trots att detta är bilar som "skall laddas till 100% minst en gång i veckan" - så startar bilarna sin karriär med att stå ett par månader med 20%. (Vilket såklart är bra för batterihälsan)
Haft alla 3/Y
Klockan
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 feb 2023 21:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Klockan »

dagr2000 skrev: 06 mar 2023 13:09
Klockan skrev: 06 mar 2023 12:37
flipmac skrev: 06 mar 2023 10:47
Klockan skrev: 06 mar 2023 10:39
Prel. Leverans 21-31 i Stockholm.
Svart/svart MYLR

Inget VIN ännu, när har ni andra fått det?
För mig såg det ut så här:
13 jan beställning
23 jan vin och slutfaktura
8 feb förregistrering och reg nr hos car.info. Kunde då också se att bilen tillverkats 7 jan
24 feb - 10 mars första preliminär leveransfönstret
9-23 mars andra preliminära leveransfönstret
6 mars sms om leverans
10 mars inbokad leverans
Okej! Börjar bli lite nervös att de ska skjuta på leveransen då vi inte fått vin ännu, vi har precis sålt vår gamla bil 😅🙈
Samma här...
2e feb beställning
prel. lev: 19-31 mars
inget VIN än
Leverans Stockholm
MYLR svart/svart / induction
Efter en chat med tesla, där jag försökte få VIN nr men inte fick något eftersom bilen inte är tillverkad ännu blev jag lite bitter.

Idag fanns det en MYLR midnight silver i lager "kommer snart", 10 minuter senare är den svarta ett minne blott och bilen är beräknad 19-24 mars. Från Kina, till Huddinge. Hur vet man vilken båt den kommer med?
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patohr »

Klockan skrev: 07 mar 2023 11:09
dagr2000 skrev: 06 mar 2023 13:09
Klockan skrev: 06 mar 2023 12:37
flipmac skrev: 06 mar 2023 10:47
Klockan skrev: 06 mar 2023 10:39
Prel. Leverans 21-31 i Stockholm.
Svart/svart MYLR

Inget VIN ännu, när har ni andra fått det?
För mig såg det ut så här:
13 jan beställning
23 jan vin och slutfaktura
8 feb förregistrering och reg nr hos car.info. Kunde då också se att bilen tillverkats 7 jan
24 feb - 10 mars första preliminär leveransfönstret
9-23 mars andra preliminära leveransfönstret
6 mars sms om leverans
10 mars inbokad leverans
Okej! Börjar bli lite nervös att de ska skjuta på leveransen då vi inte fått vin ännu, vi har precis sålt vår gamla bil 😅🙈
Samma här...
2e feb beställning
prel. lev: 19-31 mars
inget VIN än
Leverans Stockholm
MYLR svart/svart / induction
Efter en chat med tesla, där jag försökte få VIN nr men inte fick något eftersom bilen inte är tillverkad ännu blev jag lite bitter.

Idag fanns det en MYLR midnight silver i lager "kommer snart", 10 minuter senare är den svarta ett minne blott och bilen är beräknad 19-24 mars. Från Kina, till Huddinge. Hur vet man vilken båt den kommer med?
Skillnaden är väl att den svarta MYLR nu tillverkas i Berlin och kan där med tillverkas typ idag och levereras väldigt snabbt därefter. Vilket gör att man får VIN nummer väldigt inpå leverans. Min MYP jag fick tillverkades i Berlin 16/5 och levererades till mig 26/5.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Klingspor »

pejvic skrev: 07 mar 2023 09:44
Klingspor skrev: 07 mar 2023 09:39
Löste sig bra, blir att hämta bilen (MY RWD) på tisdag i Huddinge. Nu är nästa orosmoment dock om man kommer fram till Sillekrog - kan vara tight med 30% enligt ABRP. Då får man börja med räckviddsångest direkt. :lol:
Du har inte exakt 30, kan lika gärna ha 21 det hade jag sist.
Men då ber du om att få fylla upp lite. De har bakom byggnaden, kör runt och plugga i. Eller be om det.
Låter bra! Måste man säga till eller är det bara att köra isåfall om man vill plugga in? Antar att de kan ha mycket att göra kommande dagar och att det kan vara svårt att "haffa" någon. Som jag förstår det är det annars bara att hämta ut bilen på egen hand och ingen kontakt med en säljare är ens nödvändig.
MY RWD 2023
Chjogaas
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 feb 2023 09:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Chjogaas »

Hej, hade fått uppfattningen att alla nya MYLR och MYP tillverkades i Berlin. Nu när jag söker på VIN-nr på biluppgifter.se till min bil som jag ska hämta nästa vecka så står där att den är tillverkad i Nederländerna. Någon mer som har samma? Något speciellt man ska tänka på i och med detta? Något dåligt med detta?
MYP vit/vit beställd 10/9. Leverans bokad 14/3.
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

Hej, alldeles ny på forumet (så ursäkta om det blir redan besvarade frågor) :

För en MYLR (vit) Ungefär hur långt fram i beställningsdatum (Februari X) har man kommit, där upphämtningstid konfirmerats eller bil lämnats ut ?

Jag har beställt bilen som Tjänstebil via en leasing-partner till företaget - sett bakåt, har det skiljt nåt mellan Privat-köp och Företag-köp vad gäller leveranstider ?
(jag har order-bekräftelse den 15/2 från Teslas enterprise operations)

PS ser för övrigt ingen info alls inloggad på Tesla-kontot, men gissar att detta är det "vanliga" för Företagsbilar
Tkim
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 jan 2023 08:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tkim »

Chjogaas skrev: 07 mar 2023 13:05
Hej, hade fått uppfattningen att alla nya MYLR och MYP tillverkades i Berlin. Nu när jag söker på VIN-nr på biluppgifter.se till min bil som jag ska hämta nästa vecka så står där att den är tillverkad i Nederländerna. Någon mer som har samma? Något speciellt man ska tänka på i och med detta? Något dåligt med detta?
Teslas leveranscenter för b2b (Tesla Enterprise) ligger i Nederländerna så antagligen därför det står så. Du kan själv se vart bilen är tillverkad på VIN, Shanghai eller Berlin för MYLR och Berlin för MYP.
Tkim
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 jan 2023 08:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tkim »

JR_4321 skrev: 07 mar 2023 13:14
Hej, alldeles ny på forumet (så ursäkta om det blir redan besvarade frågor) :

För en MYLR (vit) Ungefär hur långt fram i beställningsdatum (Februari X) har man kommit, där upphämtningstid konfirmerats eller bil lämnats ut ?

Jag har beställt bilen som Tjänstebil via en leasing-partner till företaget - sett bakåt, har det skiljt nåt mellan Privat-köp och Företag-köp vad gäller leveranstider ?
(jag har order-bekräftelse den 15/2 från Teslas enterprise operations)

PS ser för övrigt ingen info alls inloggad på Tesla-kontot, men gissar att detta är det "vanliga" för Företagsbilar
Samma för mig. Enterprise bekräftade min beställning 17/2. Har fått EDD 21-31 mars förra veckan men inget VIN. Bara att vänta på samtal om att boka tid för upphämtning. Finns inget i appen att se för mig heller.
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

Tkim : fick du infon om EDD 21-31 mars i Appen/Kontot (?) eller via email/SMS ?
roocket
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 mar 2023 10:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av roocket »

rexikan skrev: 04 mar 2023 12:43
Piggelin skrev: 04 mar 2023 12:13
rexikan skrev: 04 mar 2023 10:39
Teslabobban skrev: 04 mar 2023 01:29
Nu sänktes precis priset rejält på massa lagerbilar! Billigaste RWD Vit/svart med dragkrok ligger nu ute för 516k.
Jag köpte en lagerbil istället för den som är på väg med Hoegh Oslo. Gött att kunna spara 30k+ extra. Otroligt prisvärt jämfört med andra elbilar nu. Leverans står från idag till 18 mars, så det är lagerbilar på plats som det tycks. Tillverkningsdatum är den 16 december, samma som på den andra bilen jag beställt. Så nu återstår förstås att avboka den andra och hoppas att man kan flytta över betalningen till den nya (vi betalade väl tidigt eftersom vi först hade att väldigt kort leveransdatum). Och så blir det en tripp till Stockholm (från GTB), men det blir en trevlig roadtrip att inviga bilen med.

Någon som har erfarenheter om hur man lättast flyttar betalningen och avbokar? Jag antar att jag får en kontaktperson till nu, eller löser de det så att jag får samma?
Jag trodde man behövde kontakta Tesla som gjorde bytet. Meh detta sätt kanske också fungerar...
Det hade förstås varit att föredra med en ombokning, men de bilar som låg ute gick åt ganska snabbt, så jag vet inte om det var ett alternativ i praktiken. Som det är nu har jag två separata ordrar, men man har ju rätt att backa från beställningen fram till leverans, och faktiskt även efter leverans i 14 dagar. Så jag räknar med att förlora 2500 kr i beställningsavgift vid avbokning av första bilen, men det kompenserar ju mer än väl av det sänkta priset och tidigare leverans.

En rolig detalj är att det bara skiljer 79 mellan serienumren på de båda bilarna.

Hur gick det för dig, ja försökte utnyttja 14 dagar ångerrätt för att förhandla ner priset, men de enda de kunde göra var att ta tillbaka bilen, och att jag då inte fick beställa en bil för om ett halvår.... :(
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ippii »

roocket skrev: 07 mar 2023 13:54
Hur gick det för dig, ja försökte utnyttja 14 dagar ångerrätt för att förhandla ner priset, men de enda de kunde göra var att ta tillbaka bilen, och att jag då inte fick beställa en bil för om ett halvår.... :(
Då kan man starta ett nytt Tesla-konto med en annan e-postadress.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
TC Model Y
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 feb 2023 04:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TC Model Y »

Är det någon son vet hur jag kan se vart bilen är byggt någonstans
Mitt VIN börjar med XP7Y
Polstar 2 performance Avbeställd v3
Model Y Dual Motor svart/svart beställd lev v13
Användarvisningsbild
Vito Corleone
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 jan 2023 23:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vito Corleone »

TC Model Y skrev: 07 mar 2023 14:26
Är det någon son vet hur jag kan se vart bilen är byggt någonstans
Mitt VIN börjar med XP7Y
Berlin bil.
Kolla Vin decoder i google
DcH
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 feb 2023 14:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DcH »

JR_4321 skrev: 07 mar 2023 13:14
Hej, alldeles ny på forumet (så ursäkta om det blir redan besvarade frågor) :

För en MYLR (vit) Ungefär hur långt fram i beställningsdatum (Februari X) har man kommit, där upphämtningstid konfirmerats eller bil lämnats ut ?

Jag har beställt bilen som Tjänstebil via en leasing-partner till företaget - sett bakåt, har det skiljt nåt mellan Privat-köp och Företag-köp vad gäller leveranstider ?
(jag har order-bekräftelse den 15/2 från Teslas enterprise operations)

PS ser för övrigt ingen info alls inloggad på Tesla-kontot, men gissar att detta är det "vanliga" för Företagsbilar

Jag har beställt 26/1 LR vit/ svart via leasingbolag, beställning gick till tesla enterprise. Har preliminärt leverans 20 april.
MYLR Vit/Svart beställd 26/1 preliminär leverans 20/4
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MY_piraya »

Snackade med Tesla i Norrköping idag då de har en "lager" bil med samma specifikation som den jag beställt. Visade sig då att den inkommer i mitten av Mars, undrade då om jag kunde matcha min beställning mot den, då jag har en estimerad tid Maj-Juni... visade sig att de räknade med att min bil kom samtidigt som denna "lagerbil" och att det var en bugg i leverans datumen i appen ... :D :lol: :shock:
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Skriv svar