Vem orkar driva detta? Först går man till en tredjepartsverkstad just för att man inte vill ha med Tesla att göra och sen riskerar man att behöva driva en eventuell process mot dem? Nej tack.kenjon skrev: ↑20 mar 2023 02:35Den frågan var väl uppe till diskussion när Mekonomen försökte göra service, som något bilföretag tyckte att garantin då inte skulle gälla? Och utslaget var att det gör den visst. Det utslaget måste gälla även Tesla. Vi har ju rätt stark konsumenträtt i Sverige.
Jag kommer inte ihåg vilket företag det gällde, men det borde man kunna googla fram.
Service... -eller vad man skall kalla det
Moderator: Redaktion
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Kia var det som fälldesmati skrev: ↑20 mar 2023 05:53Vem orkar driva detta? Först går man till en tredjepartsverkstad just för att man inte vill ha med Tesla att göra och sen riskerar man att behöva driva en eventuell process mot dem? Nej tack.kenjon skrev: ↑20 mar 2023 02:35Den frågan var väl uppe till diskussion när Mekonomen försökte göra service, som något bilföretag tyckte att garantin då inte skulle gälla? Och utslaget var att det gör den visst. Det utslaget måste gälla även Tesla. Vi har ju rätt stark konsumenträtt i Sverige.
Jag kommer inte ihåg vilket företag det gällde, men det borde man kunna googla fram.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... in-119589/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Sant, jag har ingen garanti kvar och då blir det lite enklare.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Det är väl bara att hänvisa till domslutet (gällande KIA som visas ovan).mati skrev: ↑20 mar 2023 05:53Vem orkar driva detta? Först går man till en tredjepartsverkstad just för att man inte vill ha med Tesla att göra och sen riskerar man att behöva driva en eventuell process mot dem? Nej tack.kenjon skrev: ↑20 mar 2023 02:35Den frågan var väl uppe till diskussion när Mekonomen försökte göra service, som något bilföretag tyckte att garantin då inte skulle gälla? Och utslaget var att det gör den visst. Det utslaget måste gälla även Tesla. Vi har ju rätt stark konsumenträtt i Sverige.
Jag kommer inte ihåg vilket företag det gällde, men det borde man kunna googla fram.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Vad tror du händer om Tesla säger "Nej, det är inte samma sak. Vi har vår policy."? Mati har 100% rätt ovan.
Det enda raka för oss icke-masochister är att köpa en annan bil nästa gång om man vill ha ett annat bemötande.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Juridisk hjälp från försäkringen och stämma dem...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Som sagt, jag är med Mati 100%, men alla är vi olika. Jag vill bara ha en bil som funkar, inte en rättslig process.
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Ingen garantisak i världen är värd den psykiska påfrestningen som en juridisk process innebär. Såvida man inte på något vis får energi av att driva rättsprocesser. Det finns ju sådana människor.
Det kostar alltid mer än det smakar, och bara för att man har rätt betyder inte att man får rätt. Det är två helt olika saker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Hitta ett par drivna pensionärer på jakt efter folk att prata med. De kan gå runt med pärmar och jaga Tesla i 15 år, så det är bara att ge upp direkt.
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.
Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.
Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.
Mindre auktiriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.
Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.
Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.
Mindre auktiriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.