Fel laddtid och procent

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 633
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Fel laddtid och procent

Inlägg av Arn »

Igår precis när jag klivit ur bilen och kopplat in laddsladden gick jag in i appen och ställde in vilket klockslag laddningen skulle starta samt önskad laddprocent.

På morgonen upptäckte jag att den hade laddat till en helt annan nivå än den jag begärt samt annat klockslag. Blev förstås dyrare än jag tänkt mig.

Misstänker att bilen blev låst ungefär i samma vända som jag höll på med appen och att kopplingen till bilen därför bröts och jag fick gårdagens laddschema istället.

I appen såg jag nämligen tydligt att den är tid och den laddprocent jag ställde in blev aktuell.

Har det hänt er andra att det har blivit fel vid laddning? Misstänker som sagt att jag borde ha väntat med att ställa in laddning tills bilen var låst och därefter kopplat upp mig mot bilen. Alternativt ställt in allt från displayen medan bilen var olåst. Just det faktum att bilen låstes när jag rörde mig bort från bilen tror jag var orsaken till att kommandot inte fungerade.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 957
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Fel laddtid och procent

Inlägg av agehall »

Kopplingen bryts inte av att bilen låser sig (iallafall inte för mig), så den förklaringen tror jag inte på.

Däremot kan jag tänka mig att om man är snabb på att stänga ner appen efter att ha justerat saker, så kanske den inte hinner skicka requesten till bilen innan den avslutas.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 633
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Fel laddtid och procent

Inlägg av Arn »

Ok tack. Då ska jag kolla på det i fortsättningen. Hänt samma sak vid ett tidigare tillfälle då utan koppling till att bilen låste sig. Är det då bättre att ha appen öppen i bakgrunden istället för att stänga ner appen efter att ha genomfört sin justering?
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Fel laddtid och procent

Inlägg av Knix »

Samma sak har hänt mig när jag låst telefonen direkt efter att ha ställt ny laddgräns.
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
Ort: Kisa

Re: Fel laddtid och procent

Inlägg av Mikael Karlberg »

Appen skall alltid var öppen i bakgrunden.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 633
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Fel laddtid och procent

Inlägg av Arn »

Ok. Då ska jag låta appen vara öppen i bakgrunden men samtidigt undvika att gå in i appen i onödan eftersom man då väcker bilen från djupsömn. Men kan låta appen finnas öppen i bakgrunden i några timmar och hoppas att sådana bekymmer inte uppstår framöver. Har ingen lust att bli tvångsmässig av mig och börja dubbelkolla mina kommandon för att se att de verkligen gått igenom
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 633
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Fel laddtid och procent

Inlägg av Arn »

Fick samma problem idag igen trots att appen var öppen i bakgrunden i flera timmar. Misstänker att jag behöver göra en omstart av bilen där jag trycker in båda rattknapparna.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Fel laddtid och procent

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 06 apr 2023 21:36
Ok. Då ska jag låta appen vara öppen i bakgrunden men samtidigt undvika att gå in i appen i onödan eftersom man då väcker bilen från djupsömn. Men kan låta appen finnas öppen i bakgrunden i några timmar och hoppas att sådana bekymmer inte uppstår framöver. Har ingen lust att bli tvångsmässig av mig och börja dubbelkolla mina kommandon för att se att de verkligen gått igenom
Appen ska inte väcka bilen om den lämnas på i bakgrunden.
Det är när man fipplar i appen man kan väcka bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar