Vatten i bagageluckan ÅTGÄRDAT

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jWalker
Teslaägare

Vatten i bagageluckan ÅTGÄRDAT

Inlägg av jWalker »

Gjort två långturer med bilen i dåligt/blött väder i år och upptäckt att det ansamlas vatten på insidan av bagageutrymmet. Ligger vatten i ”rännan” efter tätningslisten.

Någon annan som stött på detta och vet vad det kan bero på? Känns inte helt bra med vatten inne i bilen som sen tar vägen nånstans..
08E43DFB-77DC-4499-BC6D-9488A2934C29.jpeg
4F1C3DCD-C465-486E-BBD6-8BE07B8DEC75.jpeg
Senast redigerad av jWalker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Re: Vatten i bagageluckan

Inlägg av themax »

Jag har samma problem. Har låtit Tesla kolla bilen två gånger men de säger att de inte kan återskapa det. Men jag kommer fortsätta begära service.

Skicka detta foto till Tesla och be om service så det kommer in i deras system. Det är enda sättet att hoppas på fix.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
expat

Inlägg av expat »

Man kan ju titta på tätningslisten och se om man hitta någon färgförändring som tyder på dålig anläggning
Användarvisningsbild
jWalker
Teslaägare

Inlägg av jWalker »

themax skrev: 08 apr 2023 23:55
Jag har samma problem. Har låtit Tesla kolla bilen två gånger men de säger att de inte kan återskapa det. Men jag kommer fortsätta begära service.

Skicka detta foto till Tesla och be om service så det kommer in i deras system. Det är enda sättet att hoppas på fix.
Intressant att fler har detta problem. Känns ju som att listen inte håller tätt fast svårt att veta exakt vart vattnet kommer in..

Har provat nu att skruva in dom där två plupparna som sitter på bagageluckans nederkant kanske gör att den tätar hårdare/bättre…

La ett ärende nu och fick kostnadsförslag på 737kr, känns ovärt om dom inte kan åtgärda det.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

jWalker skrev:
La ett ärende nu och fick kostnadsförslag på 737kr, känns ovärt om dom inte kan åtgärda det.
De tar det som garanti. Fick förslag på 1150:- förra veckan men det försvann när jag lämnade in bilen i onsdags.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
jWalker
Teslaägare

Inlägg av jWalker »

Problemet löst!

Bokade service enligt tips från @themax och tydligen ändrade tesla datum utan att jag märkte (notiser avstängt i appen..) och fick sms idag när jag satt hemma och jobbade att en tekniker är på plats hemma hos mig om 40 minuter. Grym service måste jag säga och det gick på garantin.

Tur man var hemma, lång historia kort så åtgärdades detta genom att skruva loss fästet som bagageluckan låser fast i nedtill som ser ut som ett U. Vilket innebär att denna monterats felaktigt från fabrik, alltså för långt ut (bakåt bilen sett) och därmed har inte bagageluckan slutit tätt mot listen.

Teknikern skruvade loss den och gick loss ett par gånger med en hammare (bra verktyg på en bil för trekvarts miljon 😂) och slog den inåt bilen så den flyttades kanske 5-10 mm, vad vet jag. Så nu stänger luckan tätt mot listen 👍 testade att lägga vatten på tätningslisten och stänga bagageluckan och när jag öppnar den är det fuktigt på bagageluckan så hoppas detta är löst nu!
niklas12

Re: Vatten i bagageluckan ÅTGÄRDAT

Inlägg av niklas12 »

Teslas kvalitet och leveranskontroll påminner om trabant.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

niklas12 skrev: 15 apr 2023 15:53
Eller hos Dacia, arbetarna behöver inte gå på gymmet!

3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Tellus skrev: 15 apr 2023 17:42
niklas12 skrev: 15 apr 2023 15:53
Eller hos Dacia, arbetarna behöver inte gå på gymmet!

Ja hos Dacia var det rätt väntat och om det läcker in vatten i bagaget på en bil för 165000kr kan man förstå.

Men på en ”premium” bil för över halvmiljonen har jag mindre förståelse.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Skriv svar