Gjort två långturer med bilen i dåligt/blött väder i år och upptäckt att det ansamlas vatten på insidan av bagageutrymmet. Ligger vatten i ”rännan” efter tätningslisten.
Någon annan som stött på detta och vet vad det kan bero på? Känns inte helt bra med vatten inne i bilen som sen tar vägen nånstans..
Vatten i bagageluckan ÅTGÄRDAT
Moderator: Redaktion
Re: Vatten i bagageluckan
Jag har samma problem. Har låtit Tesla kolla bilen två gånger men de säger att de inte kan återskapa det. Men jag kommer fortsätta begära service.
Skicka detta foto till Tesla och be om service så det kommer in i deras system. Det är enda sättet att hoppas på fix.
Skicka detta foto till Tesla och be om service så det kommer in i deras system. Det är enda sättet att hoppas på fix.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Man kan ju titta på tätningslisten och se om man hitta någon färgförändring som tyder på dålig anläggning
Intressant att fler har detta problem. Känns ju som att listen inte håller tätt fast svårt att veta exakt vart vattnet kommer in..
Har provat nu att skruva in dom där två plupparna som sitter på bagageluckans nederkant kanske gör att den tätar hårdare/bättre…
La ett ärende nu och fick kostnadsförslag på 737kr, känns ovärt om dom inte kan åtgärda det.
De tar det som garanti. Fick förslag på 1150:- förra veckan men det försvann när jag lämnade in bilen i onsdags.jWalker skrev:La ett ärende nu och fick kostnadsförslag på 737kr, känns ovärt om dom inte kan åtgärda det.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Problemet löst!
Bokade service enligt tips från @themax och tydligen ändrade tesla datum utan att jag märkte (notiser avstängt i appen..) och fick sms idag när jag satt hemma och jobbade att en tekniker är på plats hemma hos mig om 40 minuter. Grym service måste jag säga och det gick på garantin.
Tur man var hemma, lång historia kort så åtgärdades detta genom att skruva loss fästet som bagageluckan låser fast i nedtill som ser ut som ett U. Vilket innebär att denna monterats felaktigt från fabrik, alltså för långt ut (bakåt bilen sett) och därmed har inte bagageluckan slutit tätt mot listen.
Teknikern skruvade loss den och gick loss ett par gånger med en hammare (bra verktyg på en bil för trekvarts miljon
) och slog den inåt bilen så den flyttades kanske 5-10 mm, vad vet jag. Så nu stänger luckan tätt mot listen
testade att lägga vatten på tätningslisten och stänga bagageluckan och när jag öppnar den är det fuktigt på bagageluckan så hoppas detta är löst nu!
Bokade service enligt tips från @themax och tydligen ändrade tesla datum utan att jag märkte (notiser avstängt i appen..) och fick sms idag när jag satt hemma och jobbade att en tekniker är på plats hemma hos mig om 40 minuter. Grym service måste jag säga och det gick på garantin.
Tur man var hemma, lång historia kort så åtgärdades detta genom att skruva loss fästet som bagageluckan låser fast i nedtill som ser ut som ett U. Vilket innebär att denna monterats felaktigt från fabrik, alltså för långt ut (bakåt bilen sett) och därmed har inte bagageluckan slutit tätt mot listen.
Teknikern skruvade loss den och gick loss ett par gånger med en hammare (bra verktyg på en bil för trekvarts miljon
Re: Vatten i bagageluckan ÅTGÄRDAT
Teslas kvalitet och leveranskontroll påminner om trabant.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Eller hos Dacia, arbetarna behöver inte gå på gymmet!
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Ja hos Dacia var det rätt väntat och om det läcker in vatten i bagaget på en bil för 165000kr kan man förstå.
Men på en ”premium” bil för över halvmiljonen har jag mindre förståelse.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk