1-fas laddning på bara 6A, trasigt?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

1-fas laddning på bara 6A, trasigt?

Inlägg av Skogslasse »

Är hos vänner och laddar enfas. Har alltid gått bra med 10A men nu vill bilen, och appen, bara ladda 6A. Något i bilen som är trasigt eller....?
Ingen uppdatering av mjukvara sedan senast det begav sig
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: 1-fas laddning på bara 6A, trasigt?

Inlägg av tor-ake »

Om det är en model3 så är den lite försiktig med laddströmmen om den känner av att spänningen sjunker när den börjar ladda.

Har det problemet vid morgongåva station ("3,6kW") den börjar på 235 V men när bilen rampar upp laddströmmen går spänningen ned till runt 215, då kommer en liten varning i displayen om att kontrollera kabeln (typ) och bilen drar ned laddströmmen från 16 till 8-9A.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: 1-fas laddning på bara 6A, trasigt?

Inlägg av Skogslasse »

Det är en S uttagen nov 2020. Just nu har jag 6A och 227V. Lite irriterande då jag bara får hälften mot var jag brukar få. Kanske dags att ringa SC på tisdag.
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: 1-fas laddning på bara 6A, trasigt?

Inlägg av tor-ake »

Eller bara prova ladda i ett annat uttag, någon annanstans och se om det är problem där med?

Men SC kanske kan ladda ned loggen från din bil och kolla vad det är som begränsar så du får det svart på vitt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: 1-fas laddning på bara 6A, trasigt?

Inlägg av Frisk »

Det sitter ju också en temp-sensor i schuko-pluggen, blir det för varmt drar den också ner, liksom på spänning som nämnts tidigare, kanske ligger laddaren varmt?
Laddade en gång med skarvkabel som dels var ett par år gammal och dessutom hade förtennade ledare!? Detta hade naturligtvis lett till tappat kontakttryck mellan ledare och kontaktstift och varmgång i kontakten, bilen varnade och ställde ner strömmen. Lyckligtvis var det ju hon- kontakten som var dålig så laddaren detekterade det, hade det enbart varit hanen hade det ju kunnat gå värre, om inte spänningsfallet blivit stort nog för sänkt ström och varning pga det.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 1-fas laddning på bara 6A, trasigt?

Inlägg av jonasl »

Testa ett uttag så nära centralen som möjligt. Spänningsfallet beror inte på din bil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: 1-fas laddning på bara 6A, trasigt?

Inlägg av Frisk »

Fick du någon ordning på det här?
Jag har samma bekymmer. Laddade ett år på schuko utan problem, installerade laddbox och slog då samman två motorvärmaruttag från två grupper till en(hade bara två lediga positioner i centralen så behövde en extra för att få plats med 3-polig brytare till boxen)
Efter installationen fungerade inte uttaget alls, nu åtgärdat men laddaren säger max 6A, och T i Tesla-loggan på laddaren blinkar rött.
Kopplar jag in i bilen indikerar den varm kontrakt, men detta är innan jag ens börjat dra någon ström till bilen och runt 0 grader ute.
Ruckat på kontakten för att utesluta dålig kontakt men samma sak. Likaså samma resultat i olika uttag. Ibland "släpper" felet efter ett tag.
Är det laddaren som är felande?
Spänningen ser bra ut och sjunker heller inte markant när det dras ström.
Skriv svar