Har just nu en svart bil och det är helt hopplöst, ser skitig ut direkt när man kommer hem från biltvätten

Vilken färg tycker ni är bäst på att ”dölja smutsen” bland MY?
Bonusfråga: vilken interiör är enklast att hålla ren, svar eller vit?
Moderator: Redaktion
Intressant, har läst på en del Amerikanska forum att vit ska se mindre smutsig ut än Midnight
Min svåger anser att vitt är den bästa färgen eftersom det syns att bilen är smutsig så att man kan tvätta den.
Silvermetallic är väl också rätt bra på det. Tänker på Teslas Quicksilver... Och den finns ju till Model Y.
Som jag minns det är många som skriver att Teslas vita interiör ska klara missfärgning hyfsat bra. Men gissar att det beror en del på hur mycket mörka blå och svarta jeans man använder...
Metalliclacker är väl alltid mer hållbara än solida. Eller? Och Teslas vita är väl också ngn slags metalliclack som jag förstått det... Så om du vill ha bäst lackkvalitet så gissar jag att det står mellan qsilver eller vit...
Vit inredning går bort pga. att det ofelbart för tankarna till shabby chic, Miami vice, axelvaddar och Roland i Torsk på Tallin.
Jag tänker företagsbil som snart skall förses med dekaler för valfritt företag.
Minns inte exakt men finns många klipp på tuben som går igenom färgerna och dess kvalitet. Minns att vit lackas i flera lager så var tydligen den bästa medans svart inte var något vidare och repas lätt.
Menar du att bilen tillverkas i Kina om man väljer blå färg?sockip77 skrev: ↑11 apr 2023 20:38Tack för alla svar!
Blir inte lätt det här:
Svart - snygg men solidlack och lite skrämd av alla trådar kring lackkvalitet och stenmagnet
Vit - prisvärd och hållbar men inte speciellt snygg (till skillnad från S och 3 som jag tycker är riktigt snygga i vitt)
QS - snygg men dyr och dessutom snyggast med svarta fälgar... Så då ännu mindre prisvärd
Blå - veto från sambon och undviker helst Kina
Röd - veto från sambon och dyrast
Tur att jag ändå tänkte vänta 1-2 veckor för att se om prishöjningen från USA slår igenom - lite mer tid att tänka![]()
Då kanske svart vore bäst i sverige? Känns som om det går åt mer energi att värma upp än att kyla svenska bilar.SwedishAdvocate skrev: ↑11 apr 2023 17:34När det gäller funktionell design så finns det ju ytterligare en aspekt man kan applicera på valet av exteriörfärg, och det är vilken färg som reflekterar mest solstrålning.
Dels ger det mindre uppvärmning av kupén när bilen befinner sig i starkt solsken. Men det ger även mest reflekterad solinstrålning utifrån Klimatkrisen/Man-Made Global Warming... Så applicerar man det här på Model Y så vinner vit. Och tvåa kommer väl qsilver.