Äldre Model 3 som begagnad

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av BTC »

Funderar på om en begagnad Model 3 kan vara något för min familj. Har spenderat åtskilliga timmar på att jämföra allsköns elbilar, men till slut kommit fram till att det finns oerhört få kandidater som uppfyller följande kriterier:

-Ren eldrift (ej hybrid)
-Upp till 400k i inköpskostnad (med rimligt miltal)
-Möjlighet till både dragkrok och takräcke
-Utrymme för fyra personer någorlunda bekvämt

Förstått det som att bilar från senaste året är bättre med avseende på exempelvis ljudisolering, lackskydd och räckvidd. Har dock svårt att motivera merkostnaden i inköpspris. Räckvidd är inte särskilt intressant då vi kör få enkelresor över 20 mil per år. Återstår däremot de andra uppgraderingarna, och så lite andra frågor och funderingar till er som faktiskt har praktisk erfarenhet av modellen:

1. Har läst om stora bekymmer med blästrade skärmar/trösklar. Överdrivet eller inte?
2. Hur väl fungerar värmen vintertid i bilar utan värmepump?
3. Bakhjulsdrift och vinterväglag?
4. Allt är ju som bekant relativt, men hur illa är egentligen ljudisoleringen på dessa äldre modellår?

Saker som prestanda, teknik och utrustning i övrigt är egentligen av underordnad betydelse. Vill mest ha en elbil som klarar av vardagen och är hyfsat bekymmersfri. Har också, naturligtvis, sökt runt på forumet kring mina frågeställningar men trådarna börjar bli några år nu och omdömen kan så att säga ha förändrats med lite perspektiv på saker och ting.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av ducce916m »

Har haft en SR+ 2020 och nu en 2021.
1. Har inte haft något som helst problem med blästrade trösklar, kanske beroende på att jag bor i Södra Skåne som är ganska befriat från grusvägar?
2. I min 2020 fanns inte värmepump men har faktiskt inte märkt någon större skillnad mot nuvarande med pump, kanske också beroende på det mildare skånska klimatet.
3. Inga som helst problem, tyvärr i princip omöjligt att försöka leka och sladda, elektroniken stänger av omedelbart
4. Ljudnivån i båda acceptabel i mina öron, dock mycket beroende på vägbeläggningens beskaffenhet (liksom i min tidigare bil, Audi A8 som inte heller gick särskilt tyst på grov asfalt)
I övrigt har bilarna varit helt problemfria sånär som rangerbesök för att fixa till elöppningen av bakluckan på min senaste samt utbyte av backkamera på den tidigare.
Snittförbrukningen 1,54 kWh/mil över hela året (ca 40% motorväg, resten 50 - 80-vägar)
Teslas superchargers i kombination med bilens navigeringsmjukvara är superbt, har aldrig (hittills) behövt vänta vid laddning. Att all mjukvara funkar utan buggar mm är också ett stort plus.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av SwedishAdvocate »

BTC skrev: 15 apr 2023 08:47
...] Räckvidd är inte särskilt intressant då vi kör få enkelresor över 20 mil per år. [...
Är du helt säker på att det inte kan komma att ändras framöver... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av SwedishAdvocate »

BTC skrev: 15 apr 2023 08:47
4. Allt är ju som bekant relativt, men hur illa är egentligen ljudisoleringen på dessa äldre modellår?
Jag har kört en 2019 Long Range med fyrhjulsdrift (den finns även med bakhjulsdrift). Jag tycker den är jämförbar med förra modellerna av VW Golf och Passat. Eller senaste Volvo V70. Eller förra modellen av Volvo V60. Så helt OK med andra ord. Men ljud kan tydligen upplevas olika från person till person. Så om det här är väldigt viktigt för dig och ifall du vill vara helt säker så kan du nog endast veta helt säkert efter en provkörning. Fast provköra den bil du så småningom köper i 120 km/h antar jag att du kommer göra oavsett...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av jonasl »

Kör du aldrig mer än 20 mil spelar avsaknad av värmepumpen mindre roll. Värmen kommer väldigt fort i de gamla bilarna.

Det fungerar helt OK att köra långa resor, men när det är riktigt kallt kan det bli drygt. Vi fick göra två laddstopp på en 35 mils resa i -20 en gång. Då fanns det dock inte riktigt lika mkt Superchargers som nu.

Kolla trösklarna på just den bilen du kikar på, och att den har stänklappar fram. En del bilar ser riktigt risiga ut men de flesta ser bra ut.

Upplevde aldrig att bakhjulsdriften var ett problem. Minst lika bra att köra vintertid som den framhjulsdrivna VW som jag hade innan. Supersnabb antispinn/antisladd, spinner inte även om du trycker gasen i botten när det är halt.

Ljudnivån upplevs som sagt olika för olika personer, den är lite bullrig helt klart men det beror på vad man jämför med.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av pejvic »

Har haft model3 både utan och med värmepump. inga problem utan värmepump faktiskt, ibland tyckte man värmepumpen väsnades i början till och med innan man vande sig. Värmen känns mer direkt utan pumpen tyckte jag. Sen har det ju varit problem med en del värmepumpar. De problemen fanns ej på tidiga treor.

Trösklarna hade jag inga problem med förutom på 2021:an. där färg flagnade. De gick ut med att de bilarna hade problem och min var en sådan. Så de lackade trösklarna i Sverige.

men om man har blästrade trösklar så är det bara att lacka dem i Sverige för några tusen per sida. Då får man ju en bra lack gjord i sverige.
I vårt klimat är det ju egentligen inte så bra med lackade trösklar även om de är lackade bra. Det stänker ju upp där. Man kan tex plasta dem eller nåt ifall man kör mkt i skitväder.
Eller som sagt lacka om dem någon gång. jag tror också på att hålla bilen helt ren minst var tredje vecka på vintern. Det hjälper inte mkt att fylla i stenskott efter ett halvår när de är 50 stycken. Får man ett stenskott så bör man vara där med lackstiftet relativt direkt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av slugger75 »

Jag vet inte om ekonomi spelar roll eftersom du tittar på begagnade bilar?

I så fall kanske du inte ska välja Tesla, då försäkringen blir väldigt dyr efter tre år. Kolla upp det innan köp är ett tips.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av BTC »

Tack för svaren!

Det låter lovande hittills. Onekligen är blästrade trösklar ett reellt problem, men det är mycket möjligt att andelen som drabbas hårt av det inte är så hög som man lätt kan få intrycket av på nätet. Och att det kanske i de flesta fall t om upplevs närmare bagatellartat. Verkar också mycket lovande att värmen tycks fungera OK även på äldre modeller. Vi har en Zoe nu. Nöjd med bilen överlag, men den lämnar en hel del att önska när det gäller värmen så fort det ens närmar sig nollan ute.

Med en uppväxt präglad av just bakhjulsdrift och en och annan frivillig sladd är det däremot ärligt talat lite synd att modellen inte verkar särskilt lekvänlig om så önskas. Fast framkomlighet och säkerhet går såklart före såhär i någorlunda vuxen ålder.

Vad det gäller ljudisoleringen så om den faktiskt är i klass med en något äldre Volvo är det ju dessutom snarare en relativt välisolerad modell. Men visst är frågan av karaktären "Hur långt är ett snöre"...

Har som det säkert märks av aldrig kört någon Model 3 själv. Sannolikheten för att detta kommer inträffa före ett eventuellt inköp är bedömer jag ändå vara relativt hög :)
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av BTC »

slugger75 skrev: 15 apr 2023 21:25
Jag vet inte om ekonomi spelar roll eftersom du tittar på begagnade bilar?

I så fall kanske du inte ska välja Tesla, då försäkringen blir väldigt dyr efter tre år. Kolla upp det innan köp är ett tips.
Ekonomi spelar absolut en roll i det hela.

Har kikat på Trygg-Hansas märkesförsäkring. Tyckte den kändes rimlig.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av SwedishAdvocate »

BTC skrev: 15 apr 2023 08:47
1. Har läst om stora bekymmer med blästrade skärmar/trösklar. Överdrivet eller inte?

[...] Vill mest ha en elbil som klarar av vardagen och är hyfsat bekymmersfri. Har också, naturligtvis, sökt runt på forumet kring mina frågeställningar men trådarna börjar bli några år nu och omdömen kan så att säga ha förändrats med lite perspektiv på saker och ting.
Har inte ägt ngn Model 3 själv men tycker väl ändå att jag kan lägga till det här... ;)

Å ena sidan är vissa trådar kanske lite gamla, men å andra sidan är det ju även äldre bilar som du är ute efter...

Den här tråden (med länkar till en eller flera andra trådar) verkar täcka in det mesta om äldre Model 3:

viewtopic.php?t=32241

Jag är vidare bekant med ett par som köpte en av de första Model 3 LR AWD. Det här var innan Model 3 kom standard från fabrik med stänkskydd i Sverige. De identifierade direkt det här med avsaknaden av stänkskydd som ett potentiellt problemområde. Som många andra vid den här tiden läste de runt på formen och bestämde sig direkt för att montera dit eftermarknadsstänkskydd. De satte även skyddande PPF mellan bilens kaross och de här eftermarknadsskydden. Så vitt jag vet så här fyra år senare så har de inte haft några märkbara problem. Det här paret är dock äldre och pensionerade så de körde inte så himla mkt med bilen under pandemin, men har för mig att bilen ändå rullat ca 6000 mil totalt.

Har vidare följt det här forumet i ca 4 år och kan inte minnas att jag läst ngt om problem med blästring på de bilar som har Teslas originalstänkskydd. Den enda grejen med de här originalskydden är att jag inte vet ifall det sitter skyddande PPF mellan dessa och bilkarossen. Fast skulle det av ngn anledning uppstå ngt slags problem med bilar med originalskydd så kan man ju tycka att Tesla borde kunna tillämpa Goodwill i sådana fall...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av SwedishAdvocate »

jonasl skrev: 15 apr 2023 21:03
...] Kolla trösklarna på just den bilen du kikar på, och att den har stänklappar fram. En del bilar ser riktigt risiga ut men de flesta ser bra ut. [...
Å andra sidan...

Ifall man inte har med sig en lackdjupsmätare kan det kanske vara svårt att se ifall en tröskel som ser bra ut har blivit omlackerad... Tänker här framförallt på bilar som inte har stänkskydd fram.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av BTC »

SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2023 22:13
BTC skrev: 15 apr 2023 08:47
1. Har läst om stora bekymmer med blästrade skärmar/trösklar. Överdrivet eller inte?

[...] Vill mest ha en elbil som klarar av vardagen och är hyfsat bekymmersfri. Har också, naturligtvis, sökt runt på forumet kring mina frågeställningar men trådarna börjar bli några år nu och omdömen kan så att säga ha förändrats med lite perspektiv på saker och ting.
Har inte ägt ngn Model 3 själv men tycker väl ändå att jag kan lägga till det här... ;)

Å ena sidan är vissa trådar kanske lite gamla, men å andra sidan är det ju även äldre bilar som du är ute efter...

Den här tråden (med länkar till en eller flera andra trådar) verkar täcka in det mesta om äldre Model 3:

viewtopic.php?t=32241

Jag är vidare bekant med ett par som köpte en av de första Model 3 LR AWD. Det här var innan Model 3 kom standard från fabrik med stänkskydd i Sverige. De identifierade direkt det här med avsaknaden av stänkskydd som ett potentiellt problemområde. Som många andra vid den här tiden läste de runt på formen och bestämde sig direkt för att montera dit eftermarknadsstänkskydd. De satte även skyddande PPF mellan bilens kaross och de här eftermarknadsskydden. Så vitt jag vet så här fyra år senare så har de inte haft några märkbara problem. Det här paret är dock äldre och pensionerade så de körde inte så himla mkt med bilen under pandemin, men har för mig att bilen ändå rullat ca 6000 mil totalt.

Har vidare följt det här forumet i ca 4 år och kan inte minnas att jag läst ngt om problem med blästring på de bilar som har Teslas originalstänkskydd. Den enda grejen med de här originalskydden är att jag inte vet ifall det sitter skyddande PPF mellan dessa och bilkarossen. Fast skulle det av ngn anledning uppstå ngt slags problem med bilar med originalskydd så kan man ju tycka att Tesla borde kunna tillämpa Goodwill i sådana fall...
Intressant! Stort tack för denna information.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av Dinsdale »

Man ska nog inte överdriva konsekvenserna av blästringen framför bakhjulen. För mig (efter 2000 mil) är det lite ytliga stenskott som man kan dutta i med lackstift, inget som skulle orsaka rost. Man får titta noga på nära håll efter att man tvättat bilen för att se dem. Irriterande givetvis att Tesla designat bilen så dåligt att den ger sig själv stenskott, men inte mycket mer än så för mig. Hade jag satt dit skyddsfilmen som Tesla säljer som extrautrustning hade det nog inte varit några märken alls i lacken där.

Har haft tredjepartsstänkskydd från dag ett då originalet med de stora stänklapparna monterade bara ger 3 cm markfrigång, så de skrapar i hela tiden. Däremot hade originalet med stora stänklapparna monterade nog skyddat bättre just för att de är längre.

Däremot precis bakom framhjulen finns det en ficka i plåten som samlar grus och sand, den bör man rengöra då och då. Det kan vara bra att kolla den på begagnat (kräver att man tar av stänksskydden om det finns sådana monterade).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av NiklasTesla »

BTC skrev: 15 apr 2023 08:47
Funderar på om en begagnad Model 3 kan vara något för min familj. Har spenderat åtskilliga timmar på att jämföra allsköns elbilar, men till slut kommit fram till att det finns oerhört få kandidater som uppfyller följande kriterier:

-Ren eldrift (ej hybrid)
-Upp till 400k i inköpskostnad (med rimligt miltal)
-Möjlighet till både dragkrok och takräcke
-Utrymme för fyra personer någorlunda bekvämt

Förstått det som att bilar från senaste året är bättre med avseende på exempelvis ljudisolering, lackskydd och räckvidd. Har dock svårt att motivera merkostnaden i inköpspris. Räckvidd är inte särskilt intressant då vi kör få enkelresor över 20 mil per år. Återstår däremot de andra uppgraderingarna, och så lite andra frågor och funderingar till er som faktiskt har praktisk erfarenhet av modellen:

1. Har läst om stora bekymmer med blästrade skärmar/trösklar. Överdrivet eller inte?
2. Hur väl fungerar värmen vintertid i bilar utan värmepump?
3. Bakhjulsdrift och vinterväglag?
4. Allt är ju som bekant relativt, men hur illa är egentligen ljudisoleringen på dessa äldre modellår?

Saker som prestanda, teknik och utrustning i övrigt är egentligen av underordnad betydelse. Vill mest ha en elbil som klarar av vardagen och är hyfsat bekymmersfri. Har också, naturligtvis, sökt runt på forumet kring mina frågeställningar men trådarna börjar bli några år nu och omdömen kan så att säga ha förändrats med lite perspektiv på saker och ting.
1. Kolla bilen du är intresserad av (med stänkskärm klarar den sig bättre).
2. Verkar vara mindre strul med bilar utan värmepump av vad jag kan läsa (sjukt nöjd själv med värmen och app i vår Model 3 LR AWD från 2019).
3. Går nog finfint då antispinn är kanon hos elbilar.
4. Låter lite i högre hastigheter men inte jätte jobbigt.

Lycka till med kanske bästa begköpet på marknaden just nu samt MVH (älskar vår Model 3 LR AWD från 2019 med +15000mil avverkade kul och superbilligt)
Användarvisningsbild
69Qwerty69
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 apr 2023 12:33

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av 69Qwerty69 »

Är det någon signifikant skillnad på årsmodellerna 2019 och 2020 för en Longrange Model 3. Eller är det skick / mil och eventuell kvarvande garanti som är avgörande för vad som är ett bra köp?
Model S SR 2019 Silver , Audi Q7 4,2 FSI
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av taliz »

69Qwerty69 skrev: 20 apr 2023 07:01
Är det någon signifikant skillnad på årsmodellerna 2019 och 2020 för en Longrange Model 3. Eller är det skick / mil och eventuell kvarvande garanti som är avgörande för vad som är ett bra köp?
Nej. ”Facelift” kom till årsm 2021.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5520
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av Gustafsson »

Enda fördelen med värmepump är ju något lägre elförbrukning under körning i vissa köldintervall. Värmen i bilar utan värmepump är extremt bra om man jämför med ICE bilar. För övrigt bara nackdelar vad jag vet ( buller, en grej till som kan gå sönder, långsammare värme (?)).
Men är räckvidd viktigt kan det ha en liten betydelse tänker jag. Hemma förvärmer man ju via eluttaget. Det har dock blivet en grej ”man vill ha” vilket kanske påverkar andrahandsvärdet något. Bra? Nja.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av Jerker »

Jag, som först körde en Renault Zoe med en värmepump som lät som ett tröskverk (och dessutom krånglade så mycket att de till slut bytte in min bil) kände en otrolig lättnad när jag gick över till Tesla som är helt tyst. Värmen kommer ju ännu snabbare i en utan värmepump än i en med, som ändå är väldigt mycket snabbare än en ICE.

Att räckvidden är mindre utan värmepump spelar ju ingen roll om man mest kör kortare sträckor. Jag har en SR+ från 2019, så det är det är den model 3 med kortast räckvidd och jag har aldrig upplevt nåt besvär med räckvidden. Men jag jämför ju med en Renault Zoe, iofs... :lol:
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av BTC »

Nu går jag OT i min egen tråd, men har mycket väl förstått att just Zoe är något av en vattendelare. Många missnöjda ägare. Kanske ännu fler nöjda?

Vår har rullat ca 2500 mil till dags dato. Problemen har varit få. En knapp för att öppna laddningsluckan har fått bytas under garantin. Nämnda lucka har också frusit fast en handfull gånger när det varit som mest besvärligt väder. Förutom det, och så den tämligen usla värmen vintertid då, så är vi helnöjda. 30 mils räckvidd sommartid och 20 mil på vintern räcker som sagt fint till våra ändamål.

Gällande trådens ämne så framstår verkligen Model 3 som ett bättre och bättre köp ju mer jag läser in mig på modellen. Dessutom så är den ju numera nästan skamligt billig jämfört med konkurrenterna även som ny. Alla andra märken bör få det rejält svettigt framöver ifall de håller fast vid sina (över?)priser.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Äldre Model 3 som begagnad

Inlägg av taliz »

BTC skrev: 20 apr 2023 20:42
Gällande trådens ämne så framstår verkligen Model 3 som ett bättre och bättre köp ju mer jag läser in mig på modellen. Dessutom så är den ju numera nästan skamligt billig jämfört med konkurrenterna även som ny. Alla andra märken bör få det rejält svettigt framöver ifall de håller fast vid sina (över?)priser.
Enda problemet är att Y är en ännu bättre bil. ;)
(Well, det ryktas ju om en ny generation inom kort också..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar