Det är värt en hel del pengar per månad att reta folk med sin bils utseende ska du veta. Och den är grym att köra. Jag är ju jävig men tycker att bakdelen är grymt snygg. Tycker ju däremot att MY är ful som stryk och den är väldigt mycket vanligare.improwise skrev: ↑09 maj 2023 21:39Håller med, med en IX50 på uppfarten kommer ingen skämmas för att ha en XPeng ståendes bredvid. Sorry, men jag kan bara inte vänja mig vid designen på IX, som säkert i övrigt är en förträfflig bilDafro skrev: ↑08 maj 2023 08:01Håller helt med dig om xpeng. Slår ett slag för IX50, visst bagaget är inte väldigt stort, tom mindre än E-tron främst pga av mindre volym under botten men vi som har hundbur som tar upp halva bagaget klarar oss bra. Den är dock markant större i kupén än Audin. Kan inte jämföra med X då jag inte suttit i en sådan. Jag tycker även att den gör sig på uppfarten, både om man backar in eller kör in, men helt klart en bil som man tycker olika om. Känns även mycket modernare när man kör, har dock inte kört Q8 än utan bara den gamla.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Bra att inte alla tycker lika, vi är dock helt eniga om att bästa sättet att uppleva en IX är från insidanDafro skrev: ↑10 maj 2023 05:23Det är värt en hel del pengar per månad att reta folk med sin bils utseende ska du veta. Och den är grym att köra. Jag är ju jävig men tycker att bakdelen är grymt snygg. Tycker ju däremot att MY är ful som stryk och den är väldigt mycket vanligare.improwise skrev: ↑09 maj 2023 21:39Håller med, med en IX50 på uppfarten kommer ingen skämmas för att ha en XPeng ståendes bredvid. Sorry, men jag kan bara inte vänja mig vid designen på IX, som säkert i övrigt är en förträfflig bilDafro skrev: ↑08 maj 2023 08:01Håller helt med dig om xpeng. Slår ett slag för IX50, visst bagaget är inte väldigt stort, tom mindre än E-tron främst pga av mindre volym under botten men vi som har hundbur som tar upp halva bagaget klarar oss bra. Den är dock markant större i kupén än Audin. Kan inte jämföra med X då jag inte suttit i en sådan. Jag tycker även att den gör sig på uppfarten, både om man backar in eller kör in, men helt klart en bil som man tycker olika om. Känns även mycket modernare när man kör, har dock inte kört Q8 än utan bara den gamla.
Har själv funderat på att skaffa en IX och gör det fortfarande men just utseendet har jag aldrig förlikat mig med. BMW är väl inga nybörjare direkt, känns som att dom, liksom många tillverkare, känt behovet av att ta i lite väl mycket för att göra något som är helt unikt och verkligen ser annorlunda ut. Ingen direkt fan av MY heller utseendemässigt.
Senast redigerad av improwise, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Kul att du är nöjd!Dafro skrev: ↑10 maj 2023 05:23Det är värt en hel del pengar per månad att reta folk med sin bils utseende ska du veta. Och den är grym att köra. Jag är ju jävig men tycker att bakdelen är grymt snygg. Tycker ju däremot att MY är ful som stryk och den är väldigt mycket vanligare.improwise skrev: ↑09 maj 2023 21:39Håller med, med en IX50 på uppfarten kommer ingen skämmas för att ha en XPeng ståendes bredvid. Sorry, men jag kan bara inte vänja mig vid designen på IX, som säkert i övrigt är en förträfflig bilDafro skrev: ↑08 maj 2023 08:01Håller helt med dig om xpeng. Slår ett slag för IX50, visst bagaget är inte väldigt stort, tom mindre än E-tron främst pga av mindre volym under botten men vi som har hundbur som tar upp halva bagaget klarar oss bra. Den är dock markant större i kupén än Audin. Kan inte jämföra med X då jag inte suttit i en sådan. Jag tycker även att den gör sig på uppfarten, både om man backar in eller kör in, men helt klart en bil som man tycker olika om. Känns även mycket modernare när man kör, har dock inte kört Q8 än utan bara den gamla.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Tack!Nect skrev: ↑10 maj 2023 21:29Kul att du är nöjd!Dafro skrev: ↑10 maj 2023 05:23Det är värt en hel del pengar per månad att reta folk med sin bils utseende ska du veta. Och den är grym att köra. Jag är ju jävig men tycker att bakdelen är grymt snygg. Tycker ju däremot att MY är ful som stryk och den är väldigt mycket vanligare.improwise skrev: ↑09 maj 2023 21:39Håller med, med en IX50 på uppfarten kommer ingen skämmas för att ha en XPeng ståendes bredvid. Sorry, men jag kan bara inte vänja mig vid designen på IX, som säkert i övrigt är en förträfflig bilDafro skrev: ↑08 maj 2023 08:01Håller helt med dig om xpeng. Slår ett slag för IX50, visst bagaget är inte väldigt stort, tom mindre än E-tron främst pga av mindre volym under botten men vi som har hundbur som tar upp halva bagaget klarar oss bra. Den är dock markant större i kupén än Audin. Kan inte jämföra med X då jag inte suttit i en sådan. Jag tycker även att den gör sig på uppfarten, både om man backar in eller kör in, men helt klart en bil som man tycker olika om. Känns även mycket modernare när man kör, har dock inte kört Q8 än utan bara den gamla.
Mitt enda ”problem” är att jag tidigare alltid funderat över vad nästa bil ska bli, men nu har jag ingen bättre på min lista. Var bla och provkörde taycan innan som ska vara bra men nä inget för mig. Kanske borde söka för detta…
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Funderar nu på en Q8 55 SB som alternativ till uppskjuten Polestar. Businesspris 901k sen utrustning ca 150k och förhoppningsvis ca 8% rabatt så borde man kunna klara miljonen. Mycket bil för pengen även om infotainment känns daterat. Det funkar ju bra men inte mer. Skulle vilja se ngt test på där de köra gamla och nya parallellt för att se hur mycket det skiljer i effektivitet. Sen lät det som årsskiftet innan leverans tyvärr.
Re: Audi e-tron
Teslabjörn har väl testat, var mer eller mindre samma förbrukning som tidigare.macky skrev: ↑17 maj 2023 15:28Funderar nu på en Q8 55 SB som alternativ till uppskjuten Polestar. Businesspris 901k sen utrustning ca 150k och förhoppningsvis ca 8% rabatt så borde man kunna klara miljonen. Mycket bil för pengen även om infotainment känns daterat. Det funkar ju bra men inte mer. Skulle vilja se ngt test på där de köra gamla och nya parallellt för att se hur mycket det skiljer i effektivitet. Sen lät det som årsskiftet innan leverans tyvärr.
Nect här har väl fått sin och haft samma upplevelse?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jo vill minnas att det var så. Ix blir snålare på sommaren vilket jag knappt märkte på E-tron. 27 mil idag vid 50%, det visade min E-tron vid 90-95%taliz skrev: ↑17 maj 2023 15:40Teslabjörn har väl testat, var mer eller mindre samma förbrukning som tidigare.macky skrev: ↑17 maj 2023 15:28Funderar nu på en Q8 55 SB som alternativ till uppskjuten Polestar. Businesspris 901k sen utrustning ca 150k och förhoppningsvis ca 8% rabatt så borde man kunna klara miljonen. Mycket bil för pengen även om infotainment känns daterat. Det funkar ju bra men inte mer. Skulle vilja se ngt test på där de köra gamla och nya parallellt för att se hur mycket det skiljer i effektivitet. Sen lät det som årsskiftet innan leverans tyvärr.
Nect här har väl fått sin och haft samma upplevelse?
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Varför inte köpa loss den du har macky? Kör den tills det kommer något annat intressant.
De har ju rasat i värde så borde vara minst sagt överkomligt nu.
Att spendera dubbla pengarna bara för att få samma bil med nybilslukt känns ju minst sagt ovärt.
De har ju rasat i värde så borde vara minst sagt överkomligt nu.
Att spendera dubbla pengarna bara för att få samma bil med nybilslukt känns ju minst sagt ovärt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Känns som du läst Nects inlägg rätt slarvigt om du ser det som samma bil.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Har läst och sett många reviews på youtube. Den stora förändringen är ju batteriet i 55an. Drivlina, interiör, infotainment etc är ju så gott som identiskt.
Ungefär som att gå från en Model X 90D till 100D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ett alternativ men lite många mil på den för att jag ska vilja äga den. Då kan jag lika gärna köra vidare och knuffa in övervärdet i nästa bil om ett år. Är väl restskuld på typ 200k då. Ett problem är att jag behöver ta ut en bil typ detta år då förmånsbilar tas bort som förmån. Annars blir det privatägande, eller byta av arbetsgivare . Vet att TB testat den men skulle gärna se det parallellt med den gamla för att få bättre referens. Det är natt och dag med e-tron om det är 0 grader eller 15. Men ska låna hem en för att testa.
Men i grunden är det väl den vanliga nybilssjukan som spökar.
Ser nu att usa-lanseringen är igång. Out of spec ska ha den nya och deras gamla för jämförelser inom kort. Det blir intressant att se.
Re: Audi e-tron
Den liknelsen är ju uppenbart inkorrekt då det i fallet X90D till X100D enbart handlar om batteristorlek.taliz skrev: ↑17 maj 2023 16:24Har läst och sett många reviews på youtube. Den stora förändringen är ju batteriet i 55an. Drivlina, interiör, infotainment etc är ju så gott som identiskt.
Ungefär som att gå från en Model X 90D till 100D
Läst har du säkert gjort, men som sagt uppenbarligen väldigt slarvigt. Han anser ju att den är mycket roligare att köra pga ny hjulupphängning osv.
En mer rimlig jämförelse är nog hoppet från 100D till Raven LR.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Verkar faktiskt som den nya är mer aggressiv i sin temperaturreglering av batteriet eller nått sånt då den vid kortkörning drar otroligt mycket trots att det är typ 15-20c ute. Man måste nästan åka ca 3-4mil innan förbrukningen har gått ner till normala nivåer (e-tron mätt). Eller så visar den förbrukningen fel. För räckvidden är det inget fel på.Dafro skrev: ↑17 maj 2023 15:43Jo vill minnas att det var så. Ix blir snålare på sommaren vilket jag knappt märkte på E-tron. 27 mil idag vid 50%, det visade min E-tron vid 90-95%taliz skrev: ↑17 maj 2023 15:40Teslabjörn har väl testat, var mer eller mindre samma förbrukning som tidigare.macky skrev: ↑17 maj 2023 15:28Funderar nu på en Q8 55 SB som alternativ till uppskjuten Polestar. Businesspris 901k sen utrustning ca 150k och förhoppningsvis ca 8% rabatt så borde man kunna klara miljonen. Mycket bil för pengen även om infotainment känns daterat. Det funkar ju bra men inte mer. Skulle vilja se ngt test på där de köra gamla och nya parallellt för att se hur mycket det skiljer i effektivitet. Sen lät det som årsskiftet innan leverans tyvärr.
Nect här har väl fått sin och haft samma upplevelse?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Vid kortkörning så upplever jag min Q8 50 som bra mycket törstigare än min gamla 55:a. Men på långresor så drar den ungefär som den gamla (fast nu 21” mot den gamla som hade 20”) så marginellt effektivare som bäst. Däremot så har jag fått ca 2-3 mil längre räckvidd då de låst upp mer av bufferten. Men jag skulle aldrig betala det som skiljer upp till en Q8 55 då det på långresor bara blir marginellt då Q8 50 laddar snabbare. Samtidigt som alla tester visar att Q8 55 har mindre tillgänglig kapacitet än vad Audi saluför. (Om du snabbladdar så minskar de tillgänglig kapacitet…)macky skrev: ↑17 maj 2023 15:28Funderar nu på en Q8 55 SB som alternativ till uppskjuten Polestar. Businesspris 901k sen utrustning ca 150k och förhoppningsvis ca 8% rabatt så borde man kunna klara miljonen. Mycket bil för pengen även om infotainment känns daterat. Det funkar ju bra men inte mer. Skulle vilja se ngt test på där de köra gamla och nya parallellt för att se hur mycket det skiljer i effektivitet. Sen lät det som årsskiftet innan leverans tyvärr.
Jag skulle behållit mig gamla längre om jag kunnat, men då den nya kostar lika mycket som den gamla så är det trots allt roligare med ny bil trots att den är väldigt lika den gamla (förutom att den nya är roligare att köra enligt mig)
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Möjligt ok men typ 30% sämre med de data du visar mot ix50, med samma batteristorlek.Nect skrev: ↑17 maj 2023 19:58Verkar faktiskt som den nya är mer aggressiv i sin temperaturreglering av batteriet eller nått sånt då den vid kortkörning drar otroligt mycket trots att det är typ 15-20c ute. Man måste nästan åka ca 3-4mil innan förbrukningen har gått ner till normala nivåer (e-tron mätt). Eller så visar den förbrukningen fel. För räckvidden är det inget fel på.Dafro skrev: ↑17 maj 2023 15:43Jo vill minnas att det var så. Ix blir snålare på sommaren vilket jag knappt märkte på E-tron. 27 mil idag vid 50%, det visade min E-tron vid 90-95%taliz skrev: ↑17 maj 2023 15:40Teslabjörn har väl testat, var mer eller mindre samma förbrukning som tidigare.macky skrev: ↑17 maj 2023 15:28Funderar nu på en Q8 55 SB som alternativ till uppskjuten Polestar. Businesspris 901k sen utrustning ca 150k och förhoppningsvis ca 8% rabatt så borde man kunna klara miljonen. Mycket bil för pengen även om infotainment känns daterat. Det funkar ju bra men inte mer. Skulle vilja se ngt test på där de köra gamla och nya parallellt för att se hur mycket det skiljer i effektivitet. Sen lät det som årsskiftet innan leverans tyvärr.
Nect här har väl fått sin och haft samma upplevelse?
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Fast nu har jag en Q8 50 och inte 55:an med det större batterietDafro skrev: ↑17 maj 2023 20:26Möjligt ok men typ 30% sämre med de data du visar mot ix50, med samma batteristorlek.Nect skrev: ↑17 maj 2023 19:58Verkar faktiskt som den nya är mer aggressiv i sin temperaturreglering av batteriet eller nått sånt då den vid kortkörning drar otroligt mycket trots att det är typ 15-20c ute. Man måste nästan åka ca 3-4mil innan förbrukningen har gått ner till normala nivåer (e-tron mätt). Eller så visar den förbrukningen fel. För räckvidden är det inget fel på.Dafro skrev: ↑17 maj 2023 15:43Jo vill minnas att det var så. Ix blir snålare på sommaren vilket jag knappt märkte på E-tron. 27 mil idag vid 50%, det visade min E-tron vid 90-95%taliz skrev: ↑17 maj 2023 15:40Teslabjörn har väl testat, var mer eller mindre samma förbrukning som tidigare.macky skrev: ↑17 maj 2023 15:28Funderar nu på en Q8 55 SB som alternativ till uppskjuten Polestar. Businesspris 901k sen utrustning ca 150k och förhoppningsvis ca 8% rabatt så borde man kunna klara miljonen. Mycket bil för pengen även om infotainment känns daterat. Det funkar ju bra men inte mer. Skulle vilja se ngt test på där de köra gamla och nya parallellt för att se hur mycket det skiljer i effektivitet. Sen lät det som årsskiftet innan leverans tyvärr.
Nect här har väl fått sin och haft samma upplevelse?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Ahh, det förklarar ju en hel del, och det har jag ju hört. Sorry.Nect skrev: ↑17 maj 2023 20:28Fast nu har jag en Q8 50 och inte 55:an med det större batterietDafro skrev: ↑17 maj 2023 20:26Möjligt ok men typ 30% sämre med de data du visar mot ix50, med samma batteristorlek.Nect skrev: ↑17 maj 2023 19:58Verkar faktiskt som den nya är mer aggressiv i sin temperaturreglering av batteriet eller nått sånt då den vid kortkörning drar otroligt mycket trots att det är typ 15-20c ute. Man måste nästan åka ca 3-4mil innan förbrukningen har gått ner till normala nivåer (e-tron mätt). Eller så visar den förbrukningen fel. För räckvidden är det inget fel på.
27,8 kWp solceller
-
- elbilist
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 06 jun 2023 09:58
Re: Audi e-tron
Har nu lämnat tillbaka min Etron och väntar med spänning på att få bli tesla ägare. Tyckte Audi var väldigt dyra på lastgaller så jag köpte ett tredje parts som jag inte längre har behov av. Tror det är detta https://www.hundibil.se/travall-lastgal ... gIVNfD_BwE
Så om någon nybliven Audiägare är intresserad så hojta till. Finns i Nacka.
Så om någon nybliven Audiägare är intresserad så hojta till. Finns i Nacka.
MYP QS, VIN 1/6 PB150XXX, EDD 29/6-30/6
SMS 15/6, hämtning bokad 20/6
ETRON 55, såld
ETRON 50,såld
SMS 15/6, hämtning bokad 20/6
ETRON 55, såld
ETRON 50,såld
Re: Audi e-tron
Någon som fått sin Q8 55 än?
Väntar på min men säljaren har inte kunnat ge mig något exakt besked, iof inte pratat med honom på en dryg månad.
Beställde i december!
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Väntar på min men säljaren har inte kunnat ge mig något exakt besked, iof inte pratat med honom på en dryg månad.
Beställde i december!
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Då borde den väl komma snart. Hade en beställning lagd under q1 och den skulle komma i oktober men vet att dom har en del problem med bl.a. q4. Ring försäljaren vet ja.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Har sett ett flertal Q8 i trafik här nere, inte säker på om de är 50 eller 55 dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Audi e-tron
Grannens son, som bor nere i Sthlm, hämtade ut sin 55:a för ett tag sedan (andra sonen en 50:a). Så nog finns det bilar allt… Ring din säljare som sagt! (Bästa är att besöka, då är det svårare att ljuga)
Re: Audi e-tron
Finns ett gäng 55:or på blocket för omgående leverans.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Har hämtat ut min Q8 55 och kört runt 100 mil.
Herregud vilken bil, jag är supernöjd. Så extremt tyst, sen kvalité rakt igenom. Trippla tätningslister runt dörrarna, fit'n finish är 100% och alla material är så härliga inne i bilen. Supersköna stolar. Den luktar väldigt gott (Audi-lukten). Superbra säljare, fin leverans inomhus. Bilen var rekondand till 100% gick ej se den varit på transport, fanns inte ett dammkorn i bilen.
Bilen är ändå stor utan att se svulstig ut. Bra sterero, klockrena knappar på ratten, underbar spak till farthållaren. 360-kameran är magiskt, samma med takluckan. Vet inte vad jag ska skriva mer än att jag är otroligt glad i denna bil.
Herregud vilken bil, jag är supernöjd. Så extremt tyst, sen kvalité rakt igenom. Trippla tätningslister runt dörrarna, fit'n finish är 100% och alla material är så härliga inne i bilen. Supersköna stolar. Den luktar väldigt gott (Audi-lukten). Superbra säljare, fin leverans inomhus. Bilen var rekondand till 100% gick ej se den varit på transport, fanns inte ett dammkorn i bilen.
Bilen är ändå stor utan att se svulstig ut. Bra sterero, klockrena knappar på ratten, underbar spak till farthållaren. 360-kameran är magiskt, samma med takluckan. Vet inte vad jag ska skriva mer än att jag är otroligt glad i denna bil.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld