V90T8 + Model3 > ModelS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

V90T8 + Model3 > ModelS

Inlägg av P_EL »

Hejsan!

Var nära att byta ut min fossil BMW och köpa en 85D i höstas men ett jobbyte kom emellan och jag tappade fokus på bollen några månader, tyvärr. Efter det blev det som att fånga en fallande kniv att köpa en Model S - återkommande prishöjningar, höjda förmånsvärden, 85 blev 90, och ryktena om facelift började komma (ny nos och drag mm). Idag kostar en välutrustad 90D nästan 1,2 mkr, och risken är att man köper en bilmodell som är faceliftad innan den ens hunnit levereras :?

Helt plötsligt känns en välutrustad V90 T8 som kommer att ligga på ca 0,7 mkr och en Model3 för 0,5 mkr som en bättre affär för samma pengar eller vad säger ni?. Det enda som tala emot är väntetiden på model 3 som väl är runt 2år från idag. Ibland faller jag tillbaka till att huvudspåret är att köpa en beg 85D årsmodell 2015 för strax under 1 mkr (dock ont om dem).

Någon klok medlem som kan ge lite input till en villrådig? Ska tilläggas att allt ovan handlar om företagsbilar
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Inlägg av TiborBlomhall »

Vad ska du Volvon till?

Om din BMW håller några år till så behåll den och byt till fullutrustade toppmodellen av Model 3 för sådär 0,7 mkr sen.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Dels trött på BMWn och vill sälja av den innan ny modell av 5-Serien kommer i höst. Sedan är V90 snygg och det bästa som hänt den traditionella fossil/hybrid-bilbranschen på länge. Dessutom bor jag så nära jobbet att jag kan köra el varje dag och behöver bara fossilmotorn för längre ärenden och skjutsa till alla Västsveriges ishallar och fotbollsplaner...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Måste du ha en 90D räcker det inte med en 70? Med en Model S 70 kommer du ner till ca 850kkr.
Tänk på att hybriden drar hyfsat mycket i den verkliga verkligheten i motorvägsfart då batteriet är tomt. Teslan blir istället gratis när du åker långt i och med Superchargern.
Det går vad jag förstår bra att importera bilar från EU. De har samma garantier och service som Svensksålt, men utbudet ökar så går kanske hitta billigare bilar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

P_EL skrev:
Dels trött på BMWn och vill sälja av den innan ny modell av 5-Serien kommer i höst. Sedan är V90 snygg och det bästa som hänt den traditionella fossil/hybrid-bilbranschen på länge. Dessutom bor jag så nära jobbet att jag kan köra el varje dag och behöver bara fossilmotorn för längre ärenden och skjutsa till alla Västsveriges ishallar och fotbollsplaner...
Längre ärenden? Ser inga problem med varken Model S eller Model 3 att klara av längre sträcker. Själv funderar jag på att köra Östersjön runt i min Model X... Ser inte vitsen med en kompromisslösning och frakta runt en förbränningsmotor med allt som hör till den. Två bilar har jag heller aldrig klarat av att köra samtidigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Inser att det blivit summor som inte är helt små att köpa en Model S. Nya XC90n har helt klart sina fördelar. Du kollar dock på en T8 och du bör ju vara smärtsamt medveten om att de elektriska resurserna i den bilen är ganska små. D.v.s. bortser man från kortare resor med trafik i kommer du få igång bensinmotorn ändå. D.v.s. du kommer bara få lite grann av den elektriska upplevelsen som vi med Model S har dagligen.
Driver sajten Car.info
kofoten

Inlägg av kofoten »

P_EL skrev:
Hur långt kommer man ungefär med v90ins eldrift ?
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

kofoten skrev:
P_EL skrev:
Har hört att det är lite längre än m XC90n, typ 4-5 riktiga mil.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

XC90 verkar vara bland det bästa som kommit från eh Volvo sen amazonen, så den är säkert ett bra köp. V90 ??? Inte ett alternativ till Tesla i vart fall. Hybrider tror jag bara är inkörsporten till elbil, men har i praktiken ingen fördel alls och på sikt bara fler problem...
Teslan tycker jag visserligen har en del issues som man måste lära sig att leva med men bilrackarn blir bättre med tiden och är kul att köra. Väl köpt är den också påtagligt billig i drift jmf med de flesta bilar. Och, har man kört el så vill man nog inte tillbaka till ICE.
Visst skulle jag vilja ha en 90D (eller 100D :-)), men 70D fyller mina behov och till en mycket rimlig månadskostnad vid leasing vilket avgjorde för mig. Hade bl.a. en Lexus LS 460 innan, men retade mig på att tanka tusenlappar relativt tätt+ hög skatt mm.
Tittar nu med intresse på model X inför nästa leasing !
/70D
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Är det företagsbilar eller tjänstebilar?
Är det tjänstebilar så är väl en Volvo betydligt dyrare pga förmånsvärdet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Franz »

P_EL skrev:
kofoten skrev:
P_EL skrev:
Då har du nog hört fel. Det är ett ganska litet batteri på bara 9 kWh vilket officiellt ger drygt 3 mils räckvidd. Med lite verklig körning i kallare väder kommer du nog 2 mil. När batteriet sedan är slut är det en ganska törstig bil med liten (50l) bränseltank.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nej, den enda hybridlösningen jag kan tänka mig är den jag har just nu, en bil med dieseldrift och en med el. Att släpa på både en fossilmotor och ett batteri känns inte smart. Dessutom blir bilen onödigt dyr eftersom det är två system som ska samverka.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

P_EL skrev:
kofoten skrev:
P_EL skrev:
Om de sätter samma batteri i V90 som de har i XC90 så kan jag lova att jag kommer äta upp min Model S ifall den går 4-5 riktiga, realistiska mil.

Jag blir också lite fundersam på varför du tycker du behöver både en laddhybrid och en Model 3. Hur skulle de då användas? Vilken körs till vardags? Vilken körs på långresor?

Du ska nog inte heller räkna med att den kombinationen blir lika dyr eller billigare än en Model S. Förmånsvärdet på en XC90 T8 är ungefär samma som för på en Model S. Det finns en god risk att V90 T8 kommer ha ett förmånsvärde som närmar sig det och då spricker den kalkylen direkt. Förmånsvärdena för laddhybrider kommer dessutom höjas mer vid årsskiftet än för elbilar, 1000 kr upp jämfört med 500 kr.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Vettigare är att slå ihop två medeldyra bilar och skaffa en model S och en pundargurka som nödbil
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Danni: var har du läst att förmånsvärdet ska gå upp mer för laddhybrider än elbilar vid årsskiftet?

Jag har för mig att både elbilar och laddhybrider får en "maximal nedsättning" av förmånsvärdet på 10000kr (jmf med 16000kr just nu,) dvs en "höjning" med 6000kr/år =500kr/mån.

Och att det ska gälla till 31/12-2019.
Så stod det i alla fall i förslaget som skulle klubbas i dec 2015.

Nuvarande miljöpremier 40000/20000 kommer ju också att tas bort nu till årsskiftet 31/12-2016 och ersättas av ett Bonus&Malus-system som ska presenteras i maj. Det var vad som sades på elbilskonferensen jag var på i februari där bla Yvonne Ruwaida (MP) från regeringen var med.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Tack för klokskap och sarkasmer - det är det som gör det här forumet!

@svenssons - Håller med om att det är svårt att köra två bilar samtidigt, men det är lika svårt att köra en bil till två ställen samtidigt :P

Oavsett om räckvidden är 2-3mil eller 4-5mil på V90T8 så kommer man efter eldriften att köra resterande bilkörning i ett riktigt miljömonster vilket många påpekar. Känns sådär...

En bättre "hybridlösning" är väl som LarsL/Hybris/mfl är inne på i praktiken en elbil (utan drag) och en snåldiesel (med drag). Får väl återgå till min ursprungsplan att behålla BMW5 kombin m drag och leta vidare efter en beg (P)85D årsmodell 2015. Springer någon på en icke momssmittad svart/grå/silver 85D 2015 med vettig spec utifrån förmånsvärde (typ AP/skinn/pano/19") så får ni gärna tipsa mig!
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Leo skrev:
Danni: var har du läst att förmånsvärdet ska gå upp mer för laddhybrider än elbilar vid årsskiftet?

Jag har för mig att både elbilar och laddhybrider får en "maximal nedsättning" av förmånsvärdet på 10000kr (jmf med 16000kr just nu,) dvs en "höjning" med 6000kr/år =500kr/mån.

Och att det ska gälla till 31/12-2019.
Så stod det i alla fall i förslaget som skulle klubbas i dec 2015.

Nuvarande miljöpremier 40000/20000 kommer ju också att tas bort nu till årsskiftet 31/12-2016 och ersättas av ett Bonus&Malus-system som ska presenteras i maj. Det var vad som sades på elbilskonferensen jag var på i februari där bla Yvonne Ruwaida (MP) från regeringen var med.
Du har helt rätt. Det är jag som snurrat ihop det. Troligen har jag blandat ihop att laddhybriderna får sämre premie med det andra, och tänkt att de också får sämre nedsättning.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

P_EL skrev:
kofoten skrev:
P_EL skrev:

Några 4-5mil tror jag inte alls på. Xc90an kommer 14miles enligt USAs EPA-rating, vilken är ganska bra. V90an kanske kommer 18miles då vilket är knappt 3mil. Kör du motorväg kan du nog räkna med 2mil.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Som några kanske anade på min förvirring läste jag XC90T8 och inte V90T8. D.v.s. mina svar hittills får nog tas med en nypa salt ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
malkolmen

V90T8 + Model3 > ModelS

Inlägg av malkolmen »

BMW 330e hade väl passat? Den har 35km elräckvidd. Förutsatt att du kan tänka dig en BMW då.
Min familj och jag väntar på Model 3.
Just nu har vi en BMW 3 Serie.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

malkolmen skrev:
BMW 330e hade väl passat? Den har 35km elräckvidd. Förutsatt att du kan tänka dig en BMW då.
Den här också 14miles räckvidd enligt epa, dvs 2,3mil vid bra förhållanden. På em motorväg blir det kanske 1,5mil...

Den enda hybriden jag tycker är vettig är chevrolet volt eller opel Ampera alternativt bmw i3. De kommer 4 mil på motorväg och cirka 6 mil vid lite lugnare förhållanden. O i3an kommer 11mil på motorväg.

Opel Ampera finns begagnade till bra pris på blocket i väntan på model 3. När du fått model 3 kan du använda opeln som stadselbil.
Användarvisningsbild
malkolmen

Inlägg av malkolmen »

apkungen skrev:
malkolmen skrev:
Den här också 14miles räckvidd enligt epa, dvs 2,3mil vid bra förhållanden. På em motorväg blir det kanske 1,5mil...

Den enda hybriden jag tycker är vettig är chevrolet volt eller opel Ampera alternativt bmw i3. De kommer 4 mil på motorväg och cirka 6 mil vid lite lugnare förhållanden. O i3an kommer 11mil på motorväg.

Opel Ampera finns begagnade till bra pris på blocket i väntan på model 3. När du fått model 3 kan du använda opeln som stadselbil.

Nya i3 har 30 mil räckvidd enligt NEDC, enligt BMW's egna tester (Med A/C och lite goa grejer igång) går den 20 mil. Inte så dumt va?
Min familj och jag väntar på Model 3.
Just nu har vi en BMW 3 Serie.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Franz skrev:

Då har du nog hört fel. Det är ett ganska litet batteri på bara 9 kWh vilket officiellt ger drygt 3 mils räckvidd. Med lite verklig körning i kallare väder kommer du nog 2 mil. När batteriet sedan är slut är det en ganska törstig bil med liten (50l) bränseltank.[/quote]

Har dom satt ett mindre batteri i V90 T8 än i V60 TE?! Så dumt... :(

Jag kommer drygt 4 mil på el i min V60 nu.. batteriet är på 11.2kwh, där ca 8kwh (om jag läst rätt) är tillgängliga.

I vintras när det var som kallast kom jag bara 3 mil om jag hade värme igång.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Franz skrev:

Då har du nog hört fel. Det är ett ganska litet batteri på bara 9 kWh vilket officiellt ger drygt 3 mils räckvidd. Med lite verklig körning i kallare väder kommer du nog 2 mil. När batteriet sedan är slut är det en ganska törstig bil med liten (50l) bränseltank.

Har dom satt ett mindre batteri i V90 T8 än i V60 TE?! Så dumt... :(

Jag kommer drygt 4 mil på el i min V60 nu.. batteriet är på 11.2kwh, där ca 8kwh (om jag läst rätt) är tillgängliga.

I vintras när det var som kallast kom jag bara 3 mil om jag hade värme igång.[/quote]

Samma som i XC90 - 9,2 kWh totalt, varav 6,7 kWh tillgängliga. Den som tror sig komma 4-5 riktiga mil på det i en sån stor bil ska nog ta en kalldusch och sen tänka om. Räkna med 2-2,5 mil i verkligheten.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Nu med sommartemperatur verkar folk klara 3mil i XC90.. (följer Volvoforum..) På vintern var det inte många som kom över 2.5 mil.

Så 2-2.5mil på vintern och nån halvmil extra på sommaren verkar rimligt.
Jag tycker det är så konstigt att dom snålar så med batterierna trots att kostnaden för dom måste ha halverats sen dom började med V60 Hybrid..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar