Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Inlägg av Herr X »

Jag är helt övertygad om att Model 3 kommer ha grym prestanda. Alla Teslas varianter har till dags dato haft exceptionell prestanda för sin klass, och detta har blivit något av Teslas signum. Grym prestanda kostar inte särskilt mycket mer för Tesla men skapar ett "vill-ha"-begär hos en mycket mycket stor grupp män. Själv har jag aldrig varit särskilt bilintresserad tidigare (min förra bil var en 2,0 VW passat diesel), men när jag provkörde Tesla blev jag så överväldigad att jag beställde P85D.

Jag gissar därför att prestandan hos Model 3 kommer motsvara den hos Model S.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

lator skrev:
apkungen skrev:
Tror på kanske så lågt som 50kW ingång och 8s acceleration till hundra.
Det blir tufft att dra iväg typ 1500 kg till hundra på 8 sek med bara 50 kW... :(
Jag skrev h, jag lovar att jag skrev h... :cry: :oops:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Självklart att du gjorde det! Alla våra maskiner försöker ju hålla koll på vad du menar och då blir det lite så ibland... 8-)

Men, om vi då resonerar runt 50 kWh och 320 km (äkta) räckvidd så kommer vi till att den bara får dra knappt 1,5 kWh/10 km (brickprotection ca 6% på 50 kWh = 47 kWh utnyttjbart) och det borde ju fungera eller??? En Leaf som borde vara jämförbar i mångt och mycket (utom utseende och villha-faktor) kan man köra på ca 1,35 kWh/10 km, i 80 km/h!

Jag tror och hoppas på ett batteri i grundutförande på minst 60 kWh för annars kommer GM att ha ett övertag i batterikapacitet och det kommer att räknas, var så säker.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tesla model s 60 har en epa på 215miles. (Jag tror att chevrolet bolt kommer få typ 230miles). Tesla model 3 som blir 20% mindre kommer väga 20% mindre ( jag tror på aluminium) och ha 10% mindre luftmotstånd tillsammans med en effektivare mindre motor, vilket gör att den kommer få en förbrukning cirka 20% längre vilket innebär 48kWh istället för 60 för att få 215miles.

Jag tror på tre versioner. Kort räckvidd, lång räckvidd eller bra prestanda och kort räckvidd.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Tänk om Model 3 ser ut som Model S

Inlägg av Herr X »

Bild

Model 3 spotted near LA:
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Linijerna på den senaste överensstämmer inte med målgruppen och konkurenterna
Det måste bli sedan om den ska fajtas med BMW 3 och Audi A4
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Ser trevlig ut!
Och det ser ju onekligen troligt ut att det är riktiga bilen. Men det konstiga är ju att de bara låter den stå ute publikt? Ok om det vore när de kör/förflyttar den, men bara så publikt är ju konstigt?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Gissar på fejk... Varför är bakhjulen så mycket mindre än framhjulen tex?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Gissar på fejk... Varför är bakhjulen så mycket mindre än framhjulen tex?
Exakt. Och tittar man noga så "svävar" bilen i jämförelse med marken och bakgrunden. Och fronten är identisk med Model S, vilket jag kan sätta min högra hand på att den inte kommer att bil.

Definitivt fejk...
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Valgoraren

Inlägg av Valgoraren »

Denna tråd är väldigt intressant!

Tänkte dock göra en version baserad på var ni har sagt + detta...

Bild

Bild

Min egna version...

Sidovy (lekte lite med andra bilden)

Bild

Fast denna blev jag lite mer nöjd över (ska göra en sidovy av den också) - Fast den ser ut som andra bilar...

Bild

Man kan tolka Elon på två sätt - Att den inte kommer se ut som andra bilar (Och kommer då se ut som S/X eftersom de inte ser ut som andra bilar) eller så menar han att den inte kommer se ut som någon annan bil någonsin har gjort (ej inräknat med alla conceptbilar som finns..) - Eller så är jag helt ute i skogen och cyklar
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Model 3 -17 lär knappast ha S-fronten som kom 2013...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Valgoraren skrev:
Bild
Har du tagit framlyktorna från en A8:a och satt som baklyktor? :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Strandnet

Inlägg av Strandnet »

leiflodde skrev:
Personliga tankar men är ju forumets fördelar ;)

Om Modell 3 skall klara sig fullt ut och ej blir för dyr (tror jag) att det behövs minst 2 starka kundsegment för en överlevnad och det första är tjänstebilsåkarna som ofta byter bil (2-3 år) och tror på detta koncept samt dagligen klara sig med minst 30 riktiga mil eller bättre och tätare möjligheter att ladda snabbt är ett krav.

Andra kundsegmentet är (kanske som vi) lite nördiga, kostnadsmedvetna, eller förstår sig på miljön de ekonomiska aspekterna kring elbilar och/eller har pengar att kunna köpa denna typ av farkost som kanske gagnar framtiden.

Så tror jag personligen eller vad är alternativet?
Och vi som inte har så mycket pengar samt de som har inte så hög månadslön för att ha tjänste/personal - bil. Men behöver en ny ordinarie eller en andra bil.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tesladrömmare
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Den videon är garanterat fejk...
Om en person är så insatt att man förstår att detta är en model 3 skulle man ju springa ärevarv runt bilen med kameran. Nu loopar skakningarna för att se ut som att kameran rör sig fast det egentligen är en fejk bild. Kasst och barnsligt.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Har Elon verkligen tweetat nyligen om att den inte kommer se ut som något annat vi sett förr?
Det låter oroväckande, och då är jag ändå härdad då Leafen inte sticker ut i mina ögon längre.
Sen är det konstigt att det inte kommit ut några 'spionbilder' alls än, för om den skall provåkas om en vecka så kan de inte ha sett dagsljus än.
Dignitieten på en sån bild nu innan är ju nästan att Nasa har riktat sina bästa satellitet mot Teslas fabriken och håller koll.
MX läckte ut relativt tidigt ju.

Och vad ska man kalla bilen som presenteras? Vi är väl förbi konceptstadiet, så förseriebil? Karossen måste ju vara spikad nu.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
vigge50

Inlägg av vigge50 »

_TonyV skrev:
Har Elon verkligen tweetat nyligen om att den inte kommer se ut som något annat vi sett förr?
Det låter oroväckande, och då är jag ändå härdad då Leafen inte sticker ut i mina ögon längre.
Sen är det konstigt att det inte kommit ut några 'spionbilder' alls än, för om den skall provåkas om en vecka så kan de inte ha sett dagsljus än.
Dignitieten på en sån bild nu innan är ju nästan att Nasa har riktat sina bästa satellitet mot Teslas fabriken och håller koll.
MX läckte ut relativt tidigt ju.

Och vad ska man kalla bilen som presenteras? Vi är väl förbi konceptstadiet, så förseriebil? Karossen måste ju vara spikad nu.
På vilket sätt läckte Model X ut tidigt?
Jag skulle tro att det än så länge kanske bara är ett tiotal, kanske upp mot 100 som har sätt bilen och då är det inte så svårt att hålla den hemlig.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

vigge50 skrev:
Det fanns väl bilder och tom. videon på MX ute på provkörning på avhysta platser och även i trafiken.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Wahll skrev:
Om en person är så insatt att man förstår att detta är en model 3 skulle man ju springa ärevarv runt bilen med kameran. Nu loopar skakningarna för att se ut som att kameran rör sig fast det egentligen är en fejk bild. Kasst och barnsligt.
Det är naturligtvis en fejk - någon har ställt en kamera på stativ framför en röd Mazda 3 i exakt samma vinkel som en bild de hittat på en Model S. Därefter har de frilagt Model S-bilden och försökt matcha grain och färg med filmen på deras Mazda 3. Slutligen har de lagt på fejkad kameraskakning.

Tycker att det var ett hedervärt försök och roligt projekt. Jag skulle säkert givit mig på något liknande om jag fortfarande studerade.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

_TonyV skrev:
vigge50 skrev:
Det fanns väl bilder och tom. videon på MX ute på provkörning på avhysta platser och även i trafiken.
Ja fast då hade ju redan MX visats upp på ett event 2012, nu var det bara fronten de gjort om sedan bilen visades fram, och den hade de ju som regel maskerat.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Jag skulle tro att det än så länge kanske bara är ett tiotal, kanske upp mot 100 som har sätt bilen och då är det inte så svårt att hålla den hemlig.
Tror det krävs fler än 100 personer för att utveckla en personbil... Om de visar upp bilen 31 Mars så är i princip all utveckling klar. Nu går de inte i test och verifieringsfasen och kommer då behöva åka runt med bilen ute i den stora världen, då är det bra om den redan är avslöjad. De slipper då hålla på och smyga och trassla utan kan ha lite mer arbetsro.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

_TonyV skrev:
vigge50 skrev:
Men som sagt, den visades upp för första gången i februari 2012
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Herr X skrev:
Wahll skrev:
Det är naturligtvis en fejk - någon har ställt en kamera på stativ framför en röd Mazda 3 i exakt samma vinkel som en bild de hittat på en Model S. Därefter har de frilagt Model S-bilden och försökt matcha grain och färg med filmen på deras Mazda 3. Slutligen har de lagt på fejkad kameraskakning.

Tycker att det var ett hedervärt försök och roligt projekt. Jag skulle säkert givit mig på något liknande om jag fortfarande studerade.

Haha, ja en annan går ju på vad som helst. Det alla påpekar är ju ganska uppenbart. Vet inte vad jag ska skylla på.
Om en vecka så vet vi hur det blir.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Valgoraren skrev:
Bild

Det var det första jag tänkte på också :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Valgoraren

Inlägg av Valgoraren »

HelectriC skrev:
danni skrev:
Valgoraren skrev:
Bild

Det var det första jag tänkte på också :lol:
Haha, kul att ni såg det! :D Eftersom Elon twittrade för ca ett år sedan att Model ≡ inte kommer att se ut som någon annan bil ("It won't look like other cars") så tyckte jag att det var kul att ta framlampor och använda dem som baklampor ;)

Men nu verkar det som att Model ≡ kommer att likna S/X - Nu är det dock bara 2 h och 15 minuter kvar tills vi får se den. Men hittade denna - tror dock att det är en Moddad S... Men man kan ha fel.. :roll:

Bild

EDIT: Dock så kan man med garanterad säkerhet säga så här: X:en har en ny front - Tesla kommer att köra den designen på alla deras bilar i fortsättningen. Därför så är ovanstående bild inte Model ≡ - En biltillverkare har oftast grillen som "riksmärke" - Men Tesla gör det mesta annorlunda - det är dock högst troligt att de kommer att använda samma front (Alltså X:ens "facelift").
Kommer att införskaffa en Tesla Model S under 2016 | Har en(1) reservation av Model ≡
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Valgoraren skrev:
Men nu verkar det som att Model ≡ kommer att likna S/X - Nu är det dock bara 2 h och 15 minuter kvar tills vi får se den. Men hittade denna - tror dock att det är en Moddad S... Men man kan ha fel.. :roll:

Bild
Det är ett photoshop-job den också. Finns ett par trådar om den samt länk till originalvideon som bilden togs ifrån.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar