Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av spacemoose »

Har blivit erbjuden av en bekant att köpa en model X 2018 P100D med 7 säten där min bekant har haft den sedan ny.
Nackdelen är att den har gått 22 000 mil. Fördelen är att den är i bra skick och att merparten av de delar som orsakat problem på model X troligen är utbytta (ska kolla detta mer noggrant). Vad borde jag kolla på bilen innan jag accepterar erbjudandet?
Vågar man ge sig på en model X som gått så långt? :geek:
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5581
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacemoose skrev: 18 jun 2023 21:51
Har blivit erbjuden av en bekant att köpa en model X 2018 P100D med 7 säten där min bekant har haft den sedan ny.
Nackdelen är att den har gått 22 000 mil. Fördelen är att den är i bra skick och att merparten av de delar som orsakat problem på model X troligen är utbytta (ska kolla detta mer noggrant). Vad borde jag kolla på bilen innan jag accepterar erbjudandet?
Vågar man ge sig på en model X som gått så långt? :geek:
Det låter således som din bekant bytt ut de här komponenterna i hjulupphängningen/att den här bilen levererades med de uppgraderade komponenterna i hjulupphängningen. Se t.ex:

viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101

Men kanske säkrast att dubbelkolla...

Innan inflationsspiralen tog fart har jag för mig att jag sett ngn prisuppgift om att de här komponenterna skulle ha kostat ca 16.000 att byta ut (fast den uppgiften kanske bara gällde Model S...). Vad det skulle kunna kosta idag vet jag dock inte. Oavsett så får du dubbelkolla den här prisuppgiften också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av spacecoin »

Jag skulle inte köpa en Tesla som gått 20k mil.
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av spacemoose »

spacecoin skrev: 18 jun 2023 22:17
Jag skulle inte köpa en Tesla som gått 20k mil.
Rätta mig om jag har fel, men är det inte garanti på 8 år med obegränsade mil på batteri och drivlina? Då borde det vara 3 år kvar.
Något specifikt du tänker på som är viktigt att kolla efter 20 tusen mil?
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av spacemoose »

SwedishAdvocate skrev: 18 jun 2023 22:15
spacemoose skrev: 18 jun 2023 21:51
Har blivit erbjuden av en bekant att köpa en model X 2018 P100D med 7 säten där min bekant har haft den sedan ny.
Nackdelen är att den har gått 22 000 mil. Fördelen är att den är i bra skick och att merparten av de delar som orsakat problem på model X troligen är utbytta (ska kolla detta mer noggrant). Vad borde jag kolla på bilen innan jag accepterar erbjudandet?
Vågar man ge sig på en model X som gått så långt? :geek:
Det låter således som din bekant bytt ut de här komponenterna i hjulupphängningen/att den här bilen levererades med de uppgraderade komponenterna i hjulupphängningen. Se t.ex:

viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101

Men kanske säkrast att dubbelkolla...

Innan inflationsspiralen tog fart har jag för mig att jag sett ngn prisuppgift om att de här komponenterna skulle ha kostat ca 16.000 att byta ut (fast den uppgiften kanske bara gällde Model S...). Vad det skulle kunna kosta idag vet jag dock inte. Oavsett så får du dubbelkolla den här prisuppgiften också...
Tack för tipset! ska kolla upp detta.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av Lerumsexpressen »

spacemoose skrev: 18 jun 2023 21:51
Har blivit erbjuden av en bekant att köpa en model X 2018 P100D med 7 säten där min bekant har haft den sedan ny.
Nackdelen är att den har gått 22 000 mil. Fördelen är att den är i bra skick och att merparten av de delar som orsakat problem på model X troligen är utbytta (ska kolla detta mer noggrant). Vad borde jag kolla på bilen innan jag accepterar erbjudandet?
Vågar man ge sig på en model X som gått så långt? :geek:
En genuin fråga, gillar du personen och vill du behålla bekantskapen?
Om du vill behålla, köp inte bilen till närmelsevis ett marknadspris. Är den nästa ”gratis” så kanske men annars så kan bara bli knas och du kommer för evigt förknippa bilaffären med bekantingen och vice versa
Finns inget att vinna på att köpa riskabla bilar till ett marknadspris av bekanta. Därför många av oss heller köper och säljer till firmor.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av spacemoose »

Lerumsexpressen skrev: 18 jun 2023 23:08
spacemoose skrev: 18 jun 2023 21:51
Har blivit erbjuden av en bekant att köpa en model X 2018 P100D med 7 säten där min bekant har haft den sedan ny.
Nackdelen är att den har gått 22 000 mil. Fördelen är att den är i bra skick och att merparten av de delar som orsakat problem på model X troligen är utbytta (ska kolla detta mer noggrant). Vad borde jag kolla på bilen innan jag accepterar erbjudandet?
Vågar man ge sig på en model X som gått så långt? :geek:
En genuin fråga, gillar du personen och vill du behålla bekantskapen?
Om du vill behålla, köp inte bilen till närmelsevis ett marknadspris. Är den nästa ”gratis” så kanske men annars så kan bara bli knas och du kommer för evigt förknippa bilaffären med bekantingen och vice versa
Finns inget att vinna på att köpa riskabla bilar till ett marknadspris av bekanta. Därför många av oss heller köper och säljer till firmor.
Jag förstår vad du menar. Jag tror jag har fått ett rätt bra erbjudande om pris. Vad hade varit ett bra pris för en sådan bil med de milen enligt dig?
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av Yxel »

Nej det är inga problem med miltalet om övrigt i bilen är fungerande och up to date.
Min har gått 21000 och går som en klocka.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av spacemoose »

Yxel skrev: 19 jun 2023 08:31
Nej det är inga problem med miltalet om övrigt i bilen är fungerande och up to date.
Min har gått 21000 och går som en klocka.
Upplever du att batterikapaciteten är lägre efter de milen? Vad hade du bedömt värdet till för din bil?
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5581
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacemoose skrev: 18 jun 2023 23:27
Lerumsexpressen skrev: 18 jun 2023 23:08

En genuin fråga, gillar du personen och vill du behålla bekantskapen?
Om du vill behålla, köp inte bilen till närmelsevis ett marknadspris. Är den nästa ”gratis” så kanske men annars så kan bara bli knas och du kommer för evigt förknippa bilaffären med bekantingen och vice versa
Finns inget att vinna på att köpa riskabla bilar till ett marknadspris av bekanta. Därför många av oss heller köper och säljer till firmor.
Jag förstår vad du menar. Jag tror jag har fått ett rätt bra erbjudande om pris. Vad hade varit ett bra pris för en sådan bil med de milen enligt dig?
Jag är inte särskilt kunnig på värdering av bilar, men det här har diskuterats en hel del i andra existerande trådar på sistone eftersom det ju varit 'en del' rörelser i begagnatpriserna...

Det är rätt många på forumet som brukar hänvisa till priserna för avslutade auktioner hos Kvarndammen. De här priserna är tydligen offentliga. Jag har dock ingen länk, men det borde ju gå att googla sig fram till... Å andra sidan verkar det ju dock vara rätt vanligt att bilarna hos KvD har 'en aning' fler exteriöra och interiöra skavanker än de bilar som finns hos bilhandlare. I många fall kanske bilarna på KvD ej heller har blivit rekondade innan de säljs. Jag vet inte ifall bilarnas skick framgår i KvD's redovisning av avslutspriserna. Framgår inte skicket får man väl kanske ta med det i beräkningen. Och beroende på hur man definierar marknadspris så kanske man även vill väga in en rimlig vinstmarginal för en bilfirma. Fast å andra sidan så är ju det här ett privatköp så då ska väl en bilfirmas eventuella vinstmarginal räknas bort...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5581
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Sen kanske det även kan finnas en trend över tiden hos de här avslutspriserna på KvD. En sådan eventuell trend har jag dock inte koll på. Men om det finns en sån trend, och ifall den för närvarande pekar neråt så kanske det också kan säga något om marknadspris inom en näraliggande framtid...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av Vindens »

Här kan du se KVD avslutade auktioner=

https://www.kvd.se/stangda-auktioner


Det säljs inte så många x p100d på KVD men här har du ett exempel=

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-x-p100d-175623
435 tkr 16 k mil

Observera att bilen ovan var knappt provkörd, se utlåtande från KVD i länken. Denna bil är faktiskt såld (ägarbyte transportstyrelsen) då många bilar på KVD ej blir sålda och kommer upp igen.

Här är en x 100d med lite lägre mil från 2018=

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-x-100d-175519
460 tkr 10k mil

Det ser ej ut att ha blivit ett ägarbyte på denna.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av BigEasy »

spacecoin skrev: 18 jun 2023 22:17
Jag skulle inte köpa en Tesla som gått 20k mil.
Något speciellt du tänker på? Min har gått drygt 15' och fick visserligen lägga nästan 50 tusen på den i höstas pga hjulupphängningen bak som var utsliten och glappade samt vatten i baklyktan och nya bromsbelägg. Fick även betala 3-4 tusen nu i våras för att få en ny kabelstam då kabeln till en parkeringssensor hade gått av. Har även fått byta knapp till röststyrningen på ratten för inte så länge sen.

Men det är småpengar jämfört med vad en splitter ny bil med samma spec m a p utrymmen, prestanda och räckvidd går på. Iaf om du vill ha just parkeringssensorer o dyl. Annars kunde väl en Model Y duga antar jag. Iofs kanske det är där jag hamnar till sist.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av BigEasy »

Lerumsexpressen skrev: 18 jun 2023 23:08
spacemoose skrev: 18 jun 2023 21:51
Har blivit erbjuden av en bekant att köpa en model X 2018 P100D med 7 säten där min bekant har haft den sedan ny.
Nackdelen är att den har gått 22 000 mil. Fördelen är att den är i bra skick och att merparten av de delar som orsakat problem på model X troligen är utbytta (ska kolla detta mer noggrant). Vad borde jag kolla på bilen innan jag accepterar erbjudandet?
Vågar man ge sig på en model X som gått så långt? :geek:
En genuin fråga, gillar du personen och vill du behålla bekantskapen?
Om du vill behålla, köp inte bilen till närmelsevis ett marknadspris. Är den nästa ”gratis” så kanske men annars så kan bara bli knas och du kommer för evigt förknippa bilaffären med bekantingen och vice versa
Finns inget att vinna på att köpa riskabla bilar till ett marknadspris av bekanta. Därför många av oss heller köper och säljer till firmor.
Kan man inte skilja på bilen och vänskapen så är det väl en dålig idé men går man in med det med öppna ögon och förstår att det är en gammal bil som kan gå sönder och kan ta det utan att bli sur på vännen som sålde bilen till en så är det inga som helst problem.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av spacecoin »

BigEasy skrev: 19 jun 2023 09:34
spacecoin skrev: 18 jun 2023 22:17
Jag skulle inte köpa en Tesla som gått 20k mil.
Något speciellt du tänker på? Min har gått drygt 15' och fick visserligen lägga nästan 50 tusen på den i höstas pga hjulupphängningen bak som var utsliten och glappade samt vatten i baklyktan och nya bromsbelägg. Fick även betala 3-4 tusen nu i våras för att få en ny kabelstam då kabeln till en parkeringssensor hade gått av. Har även fått byta knapp till röststyrningen på ratten för inte så länge sen.

Men det är småpengar jämfört med vad en splitter ny bil med samma spec m a p utrymmen, prestanda och räckvidd går på. Iaf om du vill ha just parkeringssensorer o dyl. Annars kunde väl en Model Y duga antar jag. Iofs kanske det är där jag hamnar till sist.
Nä men visst. Har man tagit hjulupphängningen och har kvar några år på garantin så borde det väl vara ok. Jag tänkte inte på drivline/batterigarantin.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av Yxel »

spacemoose skrev: 19 jun 2023 08:43
Yxel skrev: 19 jun 2023 08:31
Nej det är inga problem med miltalet om övrigt i bilen är fungerande och up to date.
Min har gått 21000 och går som en klocka.
Upplever du att batterikapaciteten är lägre efter de milen? Vad hade du bedömt värdet till för din bil?
När jag köpte den hade den gått 14500, fick då 35 mil vid 90%. Och det får jag nu också. Så ingen försämring sedan dess.
Supercharge blåser på i 140kw upp till 35% för att sen minska men ändå ligger det på typ 90kw vid 60%. Så tycker inte det har minskat heller.

Skulle kanske värdera den till ~550. Men det är en 6 sätes med allt utan premium ljud.
Multicoat Red Model X P100D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5581
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacemoose skrev: 18 jun 2023 21:51
Har blivit erbjuden av en bekant att köpa en model X 2018 P100D med 7 säten där min bekant har haft den sedan ny.
Nackdelen är att den har gått 22 000 mil. Fördelen är att den är i bra skick och att merparten av de delar som orsakat problem på model X troligen är utbytta (ska kolla detta mer noggrant). Vad borde jag kolla på bilen innan jag accepterar erbjudandet?
Vågar man ge sig på en model X som gått så långt? :geek:
Bortsett från det här med hjulupphängningskomponenterna samt två medlemmar som råkat ut för att dimljusen fastnat i fel läge, vilket resulterat i lite 'strul' hos bilprovningen (pga av dimljusen alltså), så kan jag nog inte minnas att jag läst så mkt om div. grejer med Model X på sistone...

Jo just det... Precis som på äldre S(?) kan det förkomma snedslitna däck. Som jag förstått det så beror det på att hjulinställningen gjorts i ett läge på luftfjädringen, men så har bilen körts mycket i ett annat läge. Fast det kan så klart vara mer komplicerat än så. Har t.ex. ett vagt minne av att folk även bytt komponenter pga av det här, men det kan ju vara jag som blandar ihop saker eller minns fel...

Om det här med snedslitna däck finns det äldre trådar. Och det kan ju finnas trådar om annat med...

Du har ju varit medlem på forumet ett tag så gissar att du redan har sett ett inlägg liknande det här, men för den eventualitet att du inte skulle ha gjort det... :)

Ifall du vill skulle du ju kunna testa att söka i de redan existerande trådarna på forumet. Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum emellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model X" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, S och Y. Men det kände du säkert till... ;)

Vill du söka på det amerikanska forumet är det ju bara att använda:

site:teslamotorsclub.com

...istället.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Vad undersöka på en model X som gått >20000 mil?

Inlägg av spacemoose »

SwedishAdvocate skrev: 20 jun 2023 17:59

Bortsett från det här med hjulupphängningskomponenterna samt två medlemmar som råkat ut för att dimljusen fastnat i fel läge, vilket resulterat i lite 'strul' hos bilprovningen (pga av dimljusen alltså), så kan jag nog inte minnas att jag läst så mkt om div. grejer med Model X på sistone...
Tack för den utförliga beskrivningen. :) Det uppskattas.
Har inte varit så aktiv på forumet nu på en tid. Hade en model S i 4 år och nu en model 3. Nu har vi tagit beslut på att kombinera 3:an med en X.
Har blivit erbjuden 460 tkr som pris så hoppas det är ett bra pris för en model X P100DL 7sits. Nackdelen är att den har gått lite långt, men då mest som pedlarbil och ej familjebil.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Skriv svar