Är det "någon out there" som har haft motsvarande "problem", och vad krävdes det för åtgärd för att komma till rätta med det.

Moderator: Redaktion
Förmodligen ”uppger control arm”. Service på Tesla SC på ca 1-2 timmar. Tror alla får byta dessa. Har du garanti? Då skall de byta på den. Hr garantin gått ut (mer än 8000 mil) så rekommenderar jag att försöka med att hänvisa till 3-års reklamations rätt med konsumentköpslagen. Detta är ett ursprungligt fel eftersom alla verkar ha detta felet. Är bilen mer än 3-år är nog detta inte möjligt heller.Hebbe skrev:Min 3-års gamla Model 3 har börjat "gnägga". Ljudet kommer från vänstra framvagnen och låter som plast mot plast, eller plast mot metall. Missljudet tycks verka öka och det krävs nog en åtgärd.
Är det "någon out there" som har haft motsvarande "problem", och vad krävdes det för åtgärd för att komma till rätta med det.
Om det är upper control arm och garanti gått ut kan du själv även lösa genom att köpa fettspruta, Molyfett, samt adapter med nålspruta och trycka in fett i gummibälg (finns info i andra trådar samt massa klipp på Youtube). Gjorde så själv och det blev tyst efter några få mil (nu kört ca 3 månader utan problem).Elix747 skrev:Förmodligen ”uppger control arm”. Service på Tesla SC på ca 1-2 timmar. Tror alla får byta dessa. Har du garanti? Då skall de byta på den. Hr garantin gått ut (mer än 8000 mil) så rekommenderar jag att försöka med att hänvisa till 3-års reklamations rätt med konsumentköpslagen. Detta är ett ursprungligt fel eftersom alla verkar ha detta felet. Är bilen mer än 3-år är nog detta inte möjligt heller.Hebbe skrev:Min 3-års gamla Model 3 har börjat "gnägga". Ljudet kommer från vänstra framvagnen och låter som plast mot plast, eller plast mot metall. Missljudet tycks verka öka och det krävs nog en åtgärd.
Kostade mig 5000kr styck att byta. Jag har bytt båda på min -19 M3.
Kan även varaHebbe skrev:Min 3-års gamla Model 3 har börjat "gnägga". Ljudet kommer från vänstra framvagnen och låter som plast mot plast, eller plast mot metall. Missljudet tycks verka öka och det krävs nog en åtgärd.
Tack för tippset! Besökte Biltema och efter en 1/2 timme så var problemet löstNiklasTesla skrev:Om det är upper control arm och garanti gått ut kan du själv även lösa genom att köpa fettspruta, Molyfett, samt adapter med nålspruta och trycka in fett i gummibälg (finns info i andra trådar samt massa klipp på Youtube). Gjorde så själv och det blev tyst efter några få mil (nu kört ca 3 månader utan problem).Elix747 skrev:Förmodligen ”uppger control arm”. Service på Tesla SC på ca 1-2 timmar. Tror alla får byta dessa. Har du garanti? Då skall de byta på den. Hr garantin gått ut (mer än 8000 mil) så rekommenderar jag att försöka med att hänvisa till 3-års reklamations rätt med konsumentköpslagen. Detta är ett ursprungligt fel eftersom alla verkar ha detta felet. Är bilen mer än 3-år är nog detta inte möjligt heller.Hebbe skrev:Min 3-års gamla Model 3 har börjat "gnägga". Ljudet kommer från vänstra framvagnen och låter som plast mot plast, eller plast mot metall. Missljudet tycks verka öka och det krävs nog en åtgärd.
Allt gick på ca 800sek på Biltema samt MVH
Härligt att höra samt MVHHebbe skrev:Tack för tippset! Besökte Biltema och efter en 1/2 timme så var problemet löstNiklasTesla skrev:Om det är upper control arm och garanti gått ut kan du själv även lösa genom att köpa fettspruta, Molyfett, samt adapter med nålspruta och trycka in fett i gummibälg (finns info i andra trådar samt massa klipp på Youtube). Gjorde så själv och det blev tyst efter några få mil (nu kört ca 3 månader utan problem).Elix747 skrev:Förmodligen ”uppger control arm”. Service på Tesla SC på ca 1-2 timmar. Tror alla får byta dessa. Har du garanti? Då skall de byta på den. Hr garantin gått ut (mer än 8000 mil) så rekommenderar jag att försöka med att hänvisa till 3-års reklamations rätt med konsumentköpslagen. Detta är ett ursprungligt fel eftersom alla verkar ha detta felet. Är bilen mer än 3-år är nog detta inte möjligt heller.Hebbe skrev:Min 3-års gamla Model 3 har börjat "gnägga". Ljudet kommer från vänstra framvagnen och låter som plast mot plast, eller plast mot metall. Missljudet tycks verka öka och det krävs nog en åtgärd.
Ja. Kul att höra att det gick lätt att lösa och att det blir liiiite billigare.NiklasTesla skrev:Härligt att höra samt MVHHebbe skrev:Tack för tippset! Besökte Biltema och efter en 1/2 timme så var problemet löstNiklasTesla skrev:Om det är upper control arm och garanti gått ut kan du själv även lösa genom att köpa fettspruta, Molyfett, samt adapter med nålspruta och trycka in fett i gummibälg (finns info i andra trådar samt massa klipp på Youtube). Gjorde så själv och det blev tyst efter några få mil (nu kört ca 3 månader utan problem).Elix747 skrev:Förmodligen ”uppger control arm”. Service på Tesla SC på ca 1-2 timmar. Tror alla får byta dessa. Har du garanti? Då skall de byta på den. Hr garantin gått ut (mer än 8000 mil) så rekommenderar jag att försöka med att hänvisa till 3-års reklamations rätt med konsumentköpslagen. Detta är ett ursprungligt fel eftersom alla verkar ha detta felet. Är bilen mer än 3-år är nog detta inte möjligt heller.Hebbe skrev:Min 3-års gamla Model 3 har börjat "gnägga". Ljudet kommer från vänstra framvagnen och låter som plast mot plast, eller plast mot metall. Missljudet tycks verka öka och det krävs nog en åtgärd.
Varför fick du betala det? Borde väl gå på garantin? Jag fick det på garanti M3LR 2019.Elix747 skrev:Förmodligen ”uppger control arm”. Service på Tesla SC på ca 1-2 timmar. Tror alla får byta dessa. Har du garanti? Då skall de byta på den. Hr garantin gått ut (mer än 8000 mil) så rekommenderar jag att försöka med att hänvisa till 3-års reklamations rätt med konsumentköpslagen. Detta är ett ursprungligt fel eftersom alla verkar ha detta felet. Är bilen mer än 3-år är nog detta inte möjligt heller.Hebbe skrev:Min 3-års gamla Model 3 har börjat "gnägga". Ljudet kommer från vänstra framvagnen och låter som plast mot plast, eller plast mot metall. Missljudet tycks verka öka och det krävs nog en åtgärd.
Jag hade då kört mer än 8000 mil. Tesla ville därför inte ta det på garantin.HenricL skrev:Varför fick du betala det? Borde väl gå på garantin? Jag fick det på garanti M3LR 2019.Elix747 skrev:Förmodligen ”uppger control arm”. Service på Tesla SC på ca 1-2 timmar. Tror alla får byta dessa. Har du garanti? Då skall de byta på den. Hr garantin gått ut (mer än 8000 mil) så rekommenderar jag att försöka med att hänvisa till 3-års reklamations rätt med konsumentköpslagen. Detta är ett ursprungligt fel eftersom alla verkar ha detta felet. Är bilen mer än 3-år är nog detta inte möjligt heller.Hebbe skrev:Min 3-års gamla Model 3 har börjat "gnägga". Ljudet kommer från vänstra framvagnen och låter som plast mot plast, eller plast mot metall. Missljudet tycks verka öka och det krävs nog en åtgärd.
Vara samma sak för mig (goodwill gick inte heller) samt MVHElix747 skrev:Jag hade då kört mer än 8000 mil. Tesla ville därför inte ta det på garantin.HenricL skrev:Varför fick du betala det? Borde väl gå på garantin? Jag fick det på garanti M3LR 2019.Elix747 skrev:Förmodligen ”uppger control arm”. Service på Tesla SC på ca 1-2 timmar. Tror alla får byta dessa. Har du garanti? Då skall de byta på den. Hr garantin gått ut (mer än 8000 mil) så rekommenderar jag att försöka med att hänvisa till 3-års reklamations rätt med konsumentköpslagen. Detta är ett ursprungligt fel eftersom alla verkar ha detta felet. Är bilen mer än 3-år är nog detta inte möjligt heller.Hebbe skrev:Min 3-års gamla Model 3 har börjat "gnägga". Ljudet kommer från vänstra framvagnen och låter som plast mot plast, eller plast mot metall. Missljudet tycks verka öka och det krävs nog en åtgärd.
Då det låter som "upper Control arm Noise" så är det inget som märks mjukvarumässigt utan människa måste lyssna.Lars L skrev: ↑22 jun 2023 19:33Jag har också drabbats av missljud från framvagnen, låter som gummi som gnids mot något, förmodligen på båda sidor. Då jag bara kört ca 3500 mil med Teslan räknar jag med att få det fixat på garantin, det kommer ett mobilt team till sommarstället! Fått ett kostnadsförslag på 1475 kr inkl moms, men med infon att jag inte behöver betala om det gå på garantin. Lite knas att de inte kan avgöra det direkt, de har ju koll på hur lite jag kört.
Men det står också en rad "Retrofit Trunk Upper Harness" 0 kronor. Är detta något alla får och vad innebär det?
Tog bara några dagar att bli uppringd och sedan samma dag fick jag en tid om en vecka, inte alls så illa som det jag läser om här allt som oftast.
Antar att jag behöver godkänna kostnadsförslaget för att servicen ska bli av, även om det ser lite knasigt ut.