Zlatje skrev:Hjälp mig! Velar mellan PS2 AWD Pilot med pixel led och pluspaket. Nu kan man hitta sådana för strax under 500.000. Det man kan hitta för samma peng och mil, ca 8000 mil, är model S100D... Jag har haft en 3a och Y och det är definitivt inte bara fördelar med Tesla men hur mycket nackdelar finns det med PS2?
Det jag gillar med PS2 utan att ha ägt en:
Utseende både inne/ute
Mer unik bil
Betydligt billigare helförsäkring. Ca 1000kr/mån billigare än model S utan att letat allt för mycket.
Med pilot och plus får man Pixel LED, 360 kamera, döda vinkel-varnare osv. lite mer 2020+ system
Liljas ligger 3.5 mil bort och har haft volvo innan och är alltid supernöjd med deras service
Tygklädsel. Blir inte varmt på sommaren
Det jag inte har någon aning om med PS2 är:
Hur bra funkar appen? Kan man förvärma? Förkyla?
Buggar systemet ofta?
OTA verkar man behöva åka till verkstad för att göra? Får man inte förbättringar lite då och då OTA hemma?
S100D är inte supersnål, 180-200wh kanske. Ligger PS2 AWD runt samma?
Hur kvaliten är efter en tid. Den känns mer robust i alla fall
Negativa jag vet än så länge jämfört med Tesla:
Behöva lägga några 1000 för service. Såg någon som betalade 6000kr för byte av bromsvätska, torkarblad och kupefilter. rena rånet.
Positiva med S100D
Räckvidd tack vare stort batteri
luftfjädring (dock stor nackdel också då jag nojjar över att det pajar och det är dyrt)
Tesla superchargers även om jag i princip aldrig använder dom (nu kan väl typ alla ladda där i alla fall?)
Också subjektivt lika snygg på sitt sätt. Lite mer sportigare utseende
Appen/uppdateringar.
Mjukvara
Stor bil
Negativa med Tesla
30-35 mil till närmsta verkstad
Service generellt skitdålig. Värsta som kan hända är att man får problem som endast dom kan fixa och man inte får lånebil
Dyr försäkring
S100D är 2-3 år äldre. Har enbart ca 3 år garanti kvar på batteriet
Lädersäten utan ventilering. Blir svettigt
TLDR; är att generellt oroar jag mig för PS2 infotainment-system och hur bra app funkar. Dvs allt med mjukvara
Model S är kvaliten jag oroar mig mest för och har bara erfarenhet av värdelös service
All input på PS2 ägande uppskattas! Ärliga svar tack
Försöka svara på en del.
Den nackdel som jag stört mig på mest (men till stor del nu vant mig vid så jag inte tänker på det) är att mittkonsolen är så bred. Den störde mitt högerben i början och det tog nån månad eller så innan jag vande mig.
Jag älskar bilen i övrigt och skulle inte vilja ha någon annan just nu.
Appen har funkat riktigt bra för mig. Hade lite strul i början kring sommaren 2021, men de verkar löst de flesta problemen med uppkoppling.
I appen kan man; förvärma/kyla (men alltid till 22c, går inte att ändra än), ändra A för AC-laddning, se laddning och när den beräknas klar (till den procent man satt i bilen), ställa timers, hur många som helst typ. Vet att vissa använt det som "camp mode" där de ställt förvärmning med jämna mellanrum för att hålla värme under natten.
Man kan låsa/låsa upp dörrar eller se om någon dörr är öppen.
Man ser även position var bilen är parkerad.
Vardagar kan mam chatta med supporten via den också.
Det saknas vissa saker man gärna hade haft, t.ex möjlighet att ställa in laddprocent (hur högt bilen ska laddas).
Första service (3000 mil eller 2 år) ingår, andra servicen kostade mig 2050kr på märkesverkstad (Bilbolaget Gävle).
Torkarblad byter jag själv.. tackar nej om det erbjuds på service.
Räckvidden för min 2021 LRDM är nu sommartid med blandad körning ca 400km. Jag är nu i Norge och utan motorvägar har jag en bit över 400km. Idag tog vi första pausen efter 2 timmar och ca 140km, då hade jag 71% kvar och jag helt enkelt sket i att ladda trots att det fanns Tesla-laddare 100m från där vi åt.
Vintertid har jag som absolut sämst, där det var -18, snöigt och jag körde motorväg och höll rätt hög hastighet (kring 120km/h), varit nere på 27 mils räckvidd.
Har även lyckats göra av med ca 70% batteri på ca 15 mil i Tyskland med snittfart på 170km/h mellan två laddare.
Där det under flertalet mil gick i drygt 200km/h.
Inga problem med vare sig värme eller snabbladdning direkt efter men man hörde att bilen jobbade rätt hårt med kylning.
Med husvagn har jag 200-220km räckvidd. Har funkat bra för oss som sällan kör mer än 300-350km per dag när vi har vagn. En laddning (där vi ändå behöver paus) har räckt fint.
Har även kört på bana utanför Eskilstuna. Sjukt kul och bilen har trots sin vikt fantastisk kurvtagning. Polestar är ju ett märke som inte precis "glömt bort" hur man bygger en rolig bil.
Då har jag inte ens performace pack med justerbar fjädring.
OTA-uppdateringarna har funkat fint.
Infotainment-systemet tycker jag är det bästa jag haft. Det har "hängt" sig typ 4 ggr under mina 2 år och 7000 mil. Man startar om genom att hålla in en knapp i ca 20s. Det har löst problemet alla gånger.
ABRP som tredjepartsapp är tyvärr väldigt seg, men google maps är väl integrerat och ger väldigt bra förutsägelse på procent kvar vid resmål samt föreslår laddare längst med vägen om det behövs.
Näst nästa vecka gör jag Ystad - Haparanda igen... tillsammans (eller mot) 11 andra elbilar.
siktar på att slå förra årets tid på 19:34h.