Massor av fel vid leverans av ny MS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av taliz »

Går det inte att laga den där bucklan utan omlackering?
Går väl ibland att poppa ut med sugpropp eller peta inifrån.
Kör förbi nån karosseriverkstad och hör vad de tror?

Men det kan väl vara bra att skriva till dem att man vill nyttja sin ångerrätt, så det finns skriftligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6535
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av spacecoin »

Trevlig skrev: 14 jul 2023 13:26
AAKEE skrev: 14 jul 2023 13:23
Kontakten i Umeå går då absolut prata med.
Förhoppningsvis löser sig det mesta, däremot är jag skeptisk till att det går lacka om en multilagerlack så kulören blir rätt.

Det som stör mig mest är att de lovade att de hade kollat bilen och att den var i ett skick som en ny bil ska ha, vilket den inte hade.
Tesla Stockholms ord är nog inte vatten värt.

Jag får antingen leva med en buckla eller en omlack som man inte vet hur det blir, färgrinn inte ens inräknat :shock:

Vad jag sett hittills är lacken rätt bra i övrigt, frånsett skador.
Det jag stör mig mest på när man läser sånt här är att det är ju inget fel på bilen det är fel på personalen hos Tesla som är slarviga. Fattar inte att Elon inte tar tag i detta....
Det är ju inte ett problem med enstaka personer eller leveranser. Kvaliteten är för låg på lackarbetet och annat. Det här är ett systemfel i framförallt Fremont, och att ta tag i det kostar marginaler. Det har varit så här i alla fall sedan 2019, antagligen sedan längre tillbaka. Så länge folk tar emot bilar som har relativt stora fel så lär ju Tesla fortsätta på samma vis, tyvärr.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 14 jul 2023 13:39
Går det inte att laga den där bucklan utan omlackering?
Går väl ibland att poppa ut med sugpropp eller peta inifrån.
Kör förbi nån karosseriverkstad och hör vad de tror?

Men det kan väl vara bra att skriva till dem att man vill nyttja sin ångerrätt, så det finns skriftligt.
Den bulan har sannolikt kommit före lack som det ser ut. Ploppa om det gick blir nog inte slätt pga det.
Den är precis på en kant i skärmen så den går inte ploppa ut, gissar jag.

Skärmarna är väl (som övrig bil) i aluminium, vilket inte alls är lika lättarbetat som stål.
Gisdningsvis därför det är en buckla också.

Får nog leva med den.

Tesla återkom i appen med ”gör ett ärende så tittar vi på det” efter att jag hade nämt ångerrätten. —> de köper sig isf tid, så jag är rökt. De har ju redan avslutat ärendet.

Är inte just nå nöjd med Tesla just nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

Verkar som kontakten i Umeå också drar ut på det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av Trevlig »

AAKEE skrev: 14 jul 2023 15:16
Verkar som kontakten i Umeå också drar ut på det.
Har för mig det står i kontraktet hur man ska göra för att utnyttja ångerrätten.

Tycker du borde göra det
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av Nogo »

Vad svarade de på ångerrätten? Den gäller väl tills du har tagit tillbaka det? Under tiden kan du ju sitta lugnt och vänta tills de har svarat antingen på garantiärendet eller när de har svarat hur du ska göra med återlämning av bil.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev: 14 jul 2023 15:20
Vad svarade de på ångerrätten? Den gäller väl tills du har tagit tillbaka det? Under tiden kan du ju sitta lugnt och vänta tills de har svarat antingen på garantiärendet eller när de har svarat hur du ska göra med återlämning av bil.
Jag har ju inte formellt skickat in den. Jag är inte säker på att jag kan ångra ångtingen heller.

Jag gillar bilen, och är överlag nöjd.

Hade jag inte gillat den hade det ju vart ett bra drag att använda returrätten. Just nu skulle jag drabbas mer än Tesla av att använda den.

Men jag nämnde det i serviceärendet, då jag ville få de att förstå att jag har laglig rätt att återlämna den och att det förmodligen är en mycket bättre affär för Tesla att göra rätt för dig och fixa de skador den kom med.

De svarade ”lägg ett serviceärende så tittar vi på det”. Innebär isf att de ”lurar mig förbi” gränsen för ångerrätten.

Får man man svära i forumet? :evil:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev: 14 jul 2023 15:45
Nogo skrev: 14 jul 2023 15:20
Vad svarade de på ångerrätten? Den gäller väl tills du har tagit tillbaka det? Under tiden kan du ju sitta lugnt och vänta tills de har svarat antingen på garantiärendet eller när de har svarat hur du ska göra med återlämning av bil.
Jag har ju inte formellt skickat in den. Jag är inte säker på att jag kan ångra ångtingen heller.

Jag gillar bilen, och är överlag nöjd.

Hade jag inte gillat den hade det ju vart ett bra drag att använda returrätten. Just nu skulle jag drabbas mer än Tesla av att använda den.

Men jag nämnde det i serviceärendet, då jag ville få de att förstå att jag har laglig rätt att återlämna den och att det förmodligen är en mycket bättre affär för Tesla att göra rätt för dig och fixa de skador den kom med.

De svarade ”lägg ett serviceärende så tittar vi på det”. Innebär isf att de ”lurar mig förbi” gränsen för ångerrätten.

Får man man svära i forumet? :evil:
Störigt att få en buckla på en ny bil. Hade nog aldrig låtit de komma undan med det.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av LarsaR »

Hade en liten lackskada på min Pläds baklucka när jag hämtade den. Fick efter någon månad den omlackad i Umeå. Såg bra ut under vinterljus men nu ser även en skumögd 67 åring att det är en nyansskillnad! Ska lägga ett ärende. Annars är jag extremt nöjd. Kört 2000 mil sen nyår. Just kommit hem från en 1000 Mila resa till Italien, Slovenien, Kroatien, Österrike Tjeckien , Tyskland och Danmark. Snittförbrukning 1,75/mil trots frifart korta bitar och övervägande 130.

Har ju turen att ytterst sällan se bakluckan men hade nog inte lämnat igen bilen även om jag sett skavanken dagligen. Blir nog ingen fler bil ( läste just Sofie ’s inlägg om att bilen passerat 30 000 mil!) så oroar mig inte för det sjunkande andrahandsvärdet.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

LarsaR skrev: 14 jul 2023 21:08
Hade en liten lackskada på min Pläds baklucka när jag hämtade den. Fick efter någon månad den omlackad i Umeå. Såg bra ut under vinterljus men nu ser även en skumögd 67 åring att det är en nyansskillnad! Ska lägga ett ärende. Annars är jag extremt nöjd. Kört 2000 mil sen nyår. Just kommit hem från en 1000 Mila resa till Italien, Slovenien, Kroatien, Österrike Tjeckien , Tyskland och Danmark. Snittförbrukning 1,75/mil trots frifart korta bitar och övervägande 130.
Såna multilagerfärger är svåra att få rätt kulör om det inte lackeras allt samtidigt, så färgskiftningar kommer nog synas i något ljus hurän man gör. Man ska nog ha mycket tur om det ska se rätt ut…

En av anledningarna till att jag undersökte och tog hjälp av Tesla Umeå fast bilen stod i Stockholm var just att jag för allt i världen ville undvika lackbehov. Det gick ju jättebra 🤥😵‍💫😡.

Med det sagt, under hemresan från stockholm med samma snittfart som med min M3P ned, drog Plaiden tom aningen mindre än min M3P.
Förvånande, hade räknat med 15% högre förbrukning…imponerande med 175Wh/km för din långresa!

LarsaR skrev: 14 jul 2023 21:08
Har ju turen att ytterst sällan se bakluckan men hade nog inte lämnat igen bilen även om jag sett skavanken dagligen. Blir nog ingen fler bil ( läste just Sofie ’s inlägg om att bilen passerat 30 000 mil!) så oroar mig inte för det sjunkande andrahandsvärdet.
Du får ju tänka på alla andra, rätt många som måste tvingas se den bakluckan! 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av Tellus »

Jag skulle skicka in i appen eller maila om att ångra köpet idag. Då blir dom nog lättare att förhandla med om ni vill det.
Jag skulle dock inte orka med alla processer med att rikta och lacka skärmen och det kommer troligtvis inte bli så bra som man vill.
Risken med olika verkstadsbesök är också att det tillkommer nya defekter eller lackdamm på övriga ytor till exempel.
Jag skulle vilja ha en annan bil(ej omlackad).
Speciellt om man tänkt behålla bilen länge.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 14 jul 2023 21:32
LarsaR skrev: 14 jul 2023 21:08
Hade en liten lackskada på min Pläds baklucka när jag hämtade den. Fick efter någon månad den omlackad i Umeå. Såg bra ut under vinterljus men nu ser även en skumögd 67 åring att det är en nyansskillnad! Ska lägga ett ärende. Annars är jag extremt nöjd. Kört 2000 mil sen nyår. Just kommit hem från en 1000 Mila resa till Italien, Slovenien, Kroatien, Österrike Tjeckien , Tyskland och Danmark. Snittförbrukning 1,75/mil trots frifart korta bitar och övervägande 130.
Såna multilagerfärger är svåra att få rätt kulör om det inte lackeras allt samtidigt, så färgskiftningar kommer nog synas i något ljus hurän man gör. Man ska nog ha mycket tur om det ska se rätt ut…

En av anledningarna till att jag undersökte och tog hjälp av Tesla Umeå fast bilen stod i Stockholm var just att jag för allt i världen ville undvika lackbehov. Det gick ju jättebra 🤥😵‍💫😡.

Med det sagt, under hemresan från stockholm med samma snittfart som med min M3P ned, drog Plaiden tom aningen mindre än min M3P.
Förvånande, hade räknat med 15% högre förbrukning…imponerande med 175Wh/km för din långresa!

LarsaR skrev: 14 jul 2023 21:08
Har ju turen att ytterst sällan se bakluckan men hade nog inte lämnat igen bilen även om jag sett skavanken dagligen. Blir nog ingen fler bil ( läste just Sofie ’s inlägg om att bilen passerat 30 000 mil!) så oroar mig inte för det sjunkande andrahandsvärdet.
Du får ju tänka på alla andra, rätt många som måste tvingas se den bakluckan! 😂
Gör man som Tellus så behöver dom ju inte se den så länge….
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

LarsaR skrev: 14 jul 2023 22:51
AAKEE skrev: 14 jul 2023 21:32
LarsaR skrev: 14 jul 2023 21:08
Hade en liten lackskada på min Pläds baklucka när jag hämtade den. Fick efter någon månad den omlackad i Umeå. Såg bra ut under vinterljus men nu ser även en skumögd 67 åring att det är en nyansskillnad! Ska lägga ett ärende. Annars är jag extremt nöjd. Kört 2000 mil sen nyår. Just kommit hem från en 1000 Mila resa till Italien, Slovenien, Kroatien, Österrike Tjeckien , Tyskland och Danmark. Snittförbrukning 1,75/mil trots frifart korta bitar och övervägande 130.
Såna multilagerfärger är svåra att få rätt kulör om det inte lackeras allt samtidigt, så färgskiftningar kommer nog synas i något ljus hurän man gör. Man ska nog ha mycket tur om det ska se rätt ut…

En av anledningarna till att jag undersökte och tog hjälp av Tesla Umeå fast bilen stod i Stockholm var just att jag för allt i världen ville undvika lackbehov. Det gick ju jättebra 🤥😵‍💫😡.

Med det sagt, under hemresan från stockholm med samma snittfart som med min M3P ned, drog Plaiden tom aningen mindre än min M3P.
Förvånande, hade räknat med 15% högre förbrukning…imponerande med 175Wh/km för din långresa!

LarsaR skrev: 14 jul 2023 21:08
Har ju turen att ytterst sällan se bakluckan men hade nog inte lämnat igen bilen även om jag sett skavanken dagligen. Blir nog ingen fler bil ( läste just Sofie ’s inlägg om att bilen passerat 30 000 mil!) så oroar mig inte för det sjunkande andrahandsvärdet.
Du får ju tänka på alla andra, rätt många som måste tvingas se den bakluckan! 😂
Gör man som Tellus så behöver dom ju inte se den så länge….
😂😂😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 14 jul 2023 22:44
Jag skulle skicka in i appen eller maila om att ångra köpet idag. Då blir dom nog lättare att förhandla med om ni vill det.
Jag skulle dock inte orka med alla processer med att rikta och lacka skärmen och det kommer troligtvis inte bli så bra som man vill.
Risken med olika verkstadsbesök är också att det tillkommer nya defekter eller lackdamm på övriga ytor till exempel.
Jag skulle vilja ha en annan bil(ej omlackad).
Speciellt om man tänkt behålla bilen länge.
Då blir man ju av med rabatten på 100K, de tre åren med fri SuC och själva bilen som jag ju gillar.
Det är mest Teslas sätt att lämna ut inte kurrant materiel och sedan föra över problemet på köparen. (Pissa på köparen rent ut sagt).
Det är så jäkla dåligt att det inte är sant. Men för att stå på sig sabbar jag mer för mig själv än Tesla. De märker knappast det ändå i sin fartblindhet.

Så, dygnsgränsen passerad utan att ha skickat in nåt, behåller.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av NEO »

Min hade bucklad huv, repor i skärm och kofångare bak. Framruta samt bakruta med fel. Alla fel åtgärdades, även bucklan som drogs ut av extern firma utan omlack. Dock hade min bil typ 12mil på mätaren och alla fel upptäcktes av TopLayer i Västerås.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

Man hittar nya skador hela tiden.

Höger sparklåda har helt uppenbart vart skadad och är ytterst taffligt reparerad med någon form av touch up -färg.

Det är bara det att mina barn hade nog gjort det bättre när de var 5 år.

Jag kröp runt bilen innan vi lämnade Huddinge delivery, men bilen var så jäkla dammig att det inte gick upptäcka med rimliga medel.
IMG_4329.jpeg
IMG_4330.jpeg
Det här är en bil där personalen på Huddinge garanterade att bilen var i det skick som motsvarar en ny bil utan skador.

-Buckla på höger framskärm.
-Flisa borta höger dörr
-Repa i klarlacken på V bakskärm
-Märken av kulspetspenna på förardörrens klädsel
-Dåligt (osnyggt reparerad skada på två ställen på höger sparklåda).

Panel gaps och saker som inte sitter fast som de ska utelämnade.

I övrigt gillar jag bilen, men det är inte okey att låmna ut en bil som inte håller representabelt skick och sedan föra över det på kunden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av vampyren »

AAKEE skrev: 14 jul 2023 15:45
Nogo skrev: 14 jul 2023 15:20
Vad svarade de på ångerrätten? Den gäller väl tills du har tagit tillbaka det? Under tiden kan du ju sitta lugnt och vänta tills de har svarat antingen på garantiärendet eller när de har svarat hur du ska göra med återlämning av bil.
Jag har ju inte formellt skickat in den. Jag är inte säker på att jag kan ångra ångtingen heller.

Jag gillar bilen, och är överlag nöjd.

Hade jag inte gillat den hade det ju vart ett bra drag att använda returrätten. Just nu skulle jag drabbas mer än Tesla av att använda den.

Men jag nämnde det i serviceärendet, då jag ville få de att förstå att jag har laglig rätt att återlämna den och att det förmodligen är en mycket bättre affär för Tesla att göra rätt för dig och fixa de skador den kom med.

De svarade ”lägg ett serviceärende så tittar vi på det”. Innebär isf att de ”lurar mig förbi” gränsen för ångerrätten.

Får man man svära i forumet? :evil:
Sorry jag skrattar lite här när jag läser dina problem men jag var/är i exakt samma situation.
Det är ganska tragiskt att man betalar över en miljon och ska ha så mycket fel på bilen dag1.
Jag hittade över 10 punkter och fick sluta leta för jag hittade mer och mer saker....
Precis som du så gillar jag bilen's funktioner och vet att deras teknologi som batteri, motor, mjukvara är bland det bästa om inte det bästa.
Så jag fick anmäla de saker som var måste fixa i appen och slutade leta mer. Allt som hade med lacken har jag rapporterat + några andra saker du kan läsa i tråden.
Visst finns det många andra e-bilar ute och speciellt de kinesiska som har fantastiskt kvalitet. Men min oro är hur länge de är kvar i Sverige, reservdelar, deras teknologi (säkert bra) och viktigast mjukvara där tesla verkar fortfarande vara bäst.
Frågan är bara om du orkar gå igenom besväret med lämna in och allt.

Jag lämnade själv in min för lackning förra måndag och väntar på resultatet. Kan uppdatera när jag får min tillbaka.
Finns fler saker de ska fixa fortfarande ....
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

vampyren skrev: 23 jul 2023 12:33


Sorry jag skrattar lite här när jag läser dina problem men jag var/är i exakt samma situation.
Det är ganska tragiskt att man betalar över en miljon och ska ha så mycket fel på bilen dag1.
Jag hittade över 10 punkter och fick sluta leta för jag hittade mer och mer saker....
Precis som du så gillar jag bilen's funktioner och vet att deras teknologi som batteri, motor, mjukvara är bland det bästa om inte det bästa.
Så jag fick anmäla de saker som var måste fixa i appen och slutade leta mer. Allt som hade med lacken har jag rapporterat + några andra saker du kan läsa i tråden.
Visst finns det många andra e-bilar ute och speciellt de kinesiska som har fantastiskt kvalitet. Men min oro är hur länge de är kvar i Sverige, reservdelar, deras teknologi (säkert bra) och viktigast mjukvara där tesla verkar fortfarande vara bäst.
Frågan är bara om du orkar gå igenom besväret med lämna in och allt.

Jag lämnade själv in min för lackning förra måndag och väntar på resultatet. Kan uppdatera när jag får min tillbaka.
Finns fler saker de ska fixa fortfarande ....
De multilagerlackerna är inte lätta att få rätt kulör på så själva grundiden är att få en oskadad bil och försöka hålla den skadefri.

Teslas partners i lackering verkar inte ligga i topp heller.

Har 300km enkel väg till SC, lämna bil + hämta bil blir två hela dagar det tar ur ens liv. Dessutom behöver man lånebil med deras orimligt höga självrisk.
Omlack känns inte aktuellt tyvärr, utan jag får nog leva med skiten.

Men jag kommer inte ge mig med Teslas sätt att avboka servicen för att bilen hade gått mer än 160km.
Det ska inte vara Tesla som avgör om jag ska få bilen fixad eller ej.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av Tellus »

Ja det är tråkigt sådant ni skriver om.
Jag är rättså pedant och bilen var felfri vid leverans och har inte blivit några fel än. Några små pipplor i lacken som alla bilar från Fremont har enligt rosenbergs.

Så rådet till nya ägare, kolla bilen noga vid leverans speciellt om man är pedant. Ta inte emot bilen om den ej når upp till förväntningarna, speciellt om omlackning behövs.
Problemet brukar också vara att när man lämnar in bilen för ett fel, så får man två nya. Antagligen av dom som försökt bättra på sparklådan ovan.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev: 23 jul 2023 12:21
Man hittar nya skador hela tiden.

Höger sparklåda har helt uppenbart vart skadad och är ytterst taffligt reparerad med någon form av touch up -färg.

Det är bara det att mina barn hade nog gjort det bättre när de var 5 år.

Jag kröp runt bilen innan vi lämnade Huddinge delivery, men bilen var så jäkla dammig att det inte gick upptäcka med rimliga medel.

IMG_4329.jpeg
IMG_4330.jpeg

Det här är en bil där personalen på Huddinge garanterade att bilen var i det skick som motsvarar en ny bil utan skador.

-Buckla på höger framskärm.
-Flisa borta höger dörr
-Repa i klarlacken på V bakskärm
-Märken av kulspetspenna på förardörrens klädsel
-Dåligt (osnyggt reparerad skada på två ställen på höger sparklåda).

Panel gaps och saker som inte sitter fast som de ska utelämnade.

I övrigt gillar jag bilen, men det är inte okey att låmna ut en bil som inte håller representabelt skick och sedan föra över det på kunden.
Skulle montera Nöd-PPF från Biltema i väntan på tid för riktig PPF.

Döm om min förvåning när färgblobbarna löstes upp av t-röd. De hade inte påverkats av varmvatten/kallvatten/avfettning/pre-wash foam och de var rätt hårda när man könde på den innan.

Med T-röd inför montering av skyddsfilm blev polerpappret Ultra rött. Efter lite mer T-röd släppte färgblobbarna och det fanns ingen skada under heller.
Jag fattar egentligen inte, det var uppenbarligen färg i samma kulör som bilen.
Nåja, det *löste sig* ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av Dafro »

AAKEE skrev: 23 jul 2023 20:46
AAKEE skrev: 23 jul 2023 12:21
Man hittar nya skador hela tiden.

Höger sparklåda har helt uppenbart vart skadad och är ytterst taffligt reparerad med någon form av touch up -färg.

Det är bara det att mina barn hade nog gjort det bättre när de var 5 år.

Jag kröp runt bilen innan vi lämnade Huddinge delivery, men bilen var så jäkla dammig att det inte gick upptäcka med rimliga medel.

IMG_4329.jpeg
IMG_4330.jpeg

Det här är en bil där personalen på Huddinge garanterade att bilen var i det skick som motsvarar en ny bil utan skador.

-Buckla på höger framskärm.
-Flisa borta höger dörr
-Repa i klarlacken på V bakskärm
-Märken av kulspetspenna på förardörrens klädsel
-Dåligt (osnyggt reparerad skada på två ställen på höger sparklåda).

Panel gaps och saker som inte sitter fast som de ska utelämnade.

I övrigt gillar jag bilen, men det är inte okey att låmna ut en bil som inte håller representabelt skick och sedan föra över det på kunden.
Skulle montera Nöd-PPF från Biltema i väntan på tid för riktig PPF.

Döm om min förvåning när färgblobbarna löstes upp av t-röd. De hade inte påverkats av varmvatten/kallvatten/avfettning/pre-wash foam och de var rätt hårda när man könde på den innan.

Med T-röd inför montering av skyddsfilm blev polerpappret Ultra rött. Efter lite mer T-röd släppte färgblobbarna och det fanns ingen skada under heller.
Jag fattar egentligen inte, det var uppenbarligen färg i samma kulör som bilen.
Nåja, det *löste sig* ;)
Grattis!
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av Tellus »

Tellus skrev: 09 jul 2023 22:49
Trodde min plaid gick sönder idag.

Åkte på flerfilig motorväg, ca 120km/t
Såg en bil i backspegeln som närmade sig rätt snabbt, som uppskattningsvis körde 170km/t.

Jag blev lite sugen på att stämpla och tänkte att jag får väl stenskott när bilen kör förbi annars.

Så tryckte plattan i mattan och höll hårt i ratten, det var lite guppigt.
Plötsligt bromsade bilen in rättså abrupt, jag släppte pedalen och kollade mot instrumentpanelen om något felmeddelande dök upp, då fick jag se att jag körde 265km/t !, hade spontant gissat på 210km/t

Så det var att bilen stöp accelerationen pga fartspärren :lol:
Pga accelerationen så kändes det som bilen bromsade, trots bara 47% i batteriet.
Det tog inte många sekunder från 120-265, därför blev jag överrumplad.

Nu blev man mer sugen på bromspaketet, så spärren höjs till 320km/t.
Men hoppar nog det, så man inte blir sugen på fler dumheter.
Han blev också förvånad vid 260-265 när den ströp, han trodde den skulle gå 280.
Aakee, låg usable remaining kontra soc ?
Synd att han inte använde track mode för bättre kylning.

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 23 jul 2023 22:11
Aakee, låg usable remaining kontra soc ?
Synd att han inte använde track mode för bättre kylning.

Orkade inte se mer än 30s.

Du tänker 93% och 82.6 usable remaining?

82.6/(0.93x0.955) = 93 kWh nominal full pack.

Ja, det låter lågt. Vilken årsmodell, hur fammal är den?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 23 jul 2023 23:44
Tellus skrev: 23 jul 2023 22:11
Aakee, låg usable remaining kontra soc ?
Synd att han inte använde track mode för bättre kylning.

Orkade inte se mer än 30s.

Du tänker 93% och 82.6 usable remaining?

82.6/(0.93x0.955) = 93 kWh nominal full pack.

Ja, det låter lågt. Vilken årsmodell, hur fammal är den?
Jo, det jag syftade på. Tror det är en av de första till Norden, typ september 2022
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 23 jul 2023 23:53
AAKEE skrev: 23 jul 2023 23:44
Tellus skrev: 23 jul 2023 22:11
Aakee, låg usable remaining kontra soc ?
Synd att han inte använde track mode för bättre kylning.

Orkade inte se mer än 30s.

Du tänker 93% och 82.6 usable remaining?

82.6/(0.93x0.955) = 93 kWh nominal full pack.

Ja, det låter lågt. Vilken årsmodell, hur fammal är den?
Jo, det jag syftade på. Tror det är en av de första till Norden, typ september 2022
Ok, men efter snart ett år med kanske oftast hög SOC är ju runt 5-6% degradering pga calendar aging att vänta.

99.4 x 0.94 = 93 kWh.

Låter inte konstigt iom det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar