Tesla Wall Connector eller Defa Power?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
aadevcon
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 jul 2023 09:16

Tesla Wall Connector eller Defa Power?

Inlägg av aadevcon »

Jag skulle behöva lite hjälp med val av laddbox, jag står och velar mellan en Tesla Wall Connector och en Defa power.

Anledningen att jag är intresserad av en Tesla Wall Connector är väll främst för att den känns original och hör till bilen på något sett medans Defa power har en massa funktioner som jag kanske kommer ha användning av i framtiden.

Just nu sitter jag med ett fast elavtal till mitten på nästa år men jag har börjat snegla på tjänster som t.ex Tibber och det skulle kunna vara ett alternativ efter att mitt avtal går ut. Det finns även planer på att jag ska installera solpaneler på taket om ca 2-3 år.

Vilken borde jag välja?

Defa Power
https://www.defa.com/defa-power/
Tesla Model Y Long Range 2023
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla Wall Connector eller Defa Power?

Inlägg av Walker »

Om du ska köra Tesla så är den största finessen med Wall Conector knappen som du öppnar laddluckan med. Annars kan jag inte se någon annan direkt fördel.
…eller nackdel för den delen. Kör själv Tibber med WC 2 utan problem.
Var bor du?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
aadevcon
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 jul 2023 09:16

Re: Tesla Wall Connector eller Defa Power?

Inlägg av aadevcon »

Walker skrev: 24 jul 2023 09:31
Om du ska köra Tesla så är den största finessen med Wall Conector knappen som du öppnar laddluckan med. Annars kan jag inte se någon annan direkt fördel.
…eller nackdel för den delen. Kör själv Tibber med WC 2 utan problem.
Var bor du?
Jag bor i Östergötland och kör en Tesla. Det är väll smidigheten med knappen som jag ser som den största fördelen med Tesla WC som jag ser nu..

Jag har förstått att man kan koppla själva bilen direkt till Tibber, men vill man verkligen det? Känns sådär att dela någon form av API nyckel som jag misstänker man gör? Eller fungerar Tesla WC med Tibber?
Tesla Model Y Long Range 2023
Skriv svar