Här kommer en liten reserapport även från mig
Vill först be om ursäkt för att min Glympse inte fungerade under stora delar av loppet, otroligt tråkigt. Det är ju en av de stora behållningarna med tävlingen, och ska ju bara funka. Men efter Hudiksvall så ska jag ha synts hela vägen i alla fall (fast då var ju det roliga redan över för min del)
Ystad - Ödeshög
Valde vägen över Hörby och Höör sedan vidare mot Hässleholm. Förra året var den nästan lika snabb som de som valde den östligare rutten ut ur Ystad. Men lite mer trafik gjorde att farten var lite lägre. Någon traktor och ett par bilar med släp drog ner tempot. Det resulterade i att vi som valde den rutten var 7-8 minuter efter övriga när vi väl anslöt i Hässleholm.
Det var ju attans tänkte jag, inte kul att vara den biten efter så tidigt. MEN, Jönköping skulle bjuda på tombola. En olycka på E4 norr ut ur Jönköping gjorde att det var totalstopp där. Och det var intressant att se hur täten tog olika beslut. Jag funderade tidigt på gamla riksvägen, vilken också Jojje valde. Och kunde innan jag behövde ta ett beslut, se att det mycket riktigt var smartare att följa Jojjes exempel.
En omväg som säkert kostade en kvart i extra körtid, men det gick åtminstone framåt. Och förbrukningen blev lite skonsammare också.
Eftersom flera i tätklungan valt att antingen stanna för att ladda istället för att stå i kö, eller att fastna i kön, så låg jag nu vips tvåa en bit bakom Jojje.
Hade först tänkt köra till Mantorp, men valde ändå Ödeshög, för att kolla upp och ta beslut om jag skulle fortsätta mot Stockholm, eller följa navigatorns råd att köra vidare till Arboga/Enköping. Tyvärr gav Ödeshög max 90kW ungefär, trots ett eget laddstolpepar.
Ödeshög - Tystberga
Vägen mot Stockholm såg ut att vara normaltrafikerad, så valet föll på den i år igen.
Nu hade många passerat och återigen låg man i bakre delen av deltagarna. Precis när jag börjar köra kommer dock ett kraftigt hällregn som håller i sig i cirka 2 mil. Förbrukningen går upp kraftigt, men jag vågar ändå hålla farten uppe hyggligt.
Annars rullar det på som det ska. Kommer fram till Tystberga och tvingas dock dela laddpar med en annan, så effekten blir aldrig över 90 kW.
En stackars portugisisk-talande person får inte igång sin laddning. Jag försöker hjälpa honom, men det är något med kreditkortet. Till slut får chargefinder hjälpa till, det står ju visst ett gäng 150kW ok/q8 stolpar 50m bort. Jag hänvisar honom till dem och hastar vidare. Dock blev laddstoppet lite för långt för att vara optimalt på grund av detta.
Tystberga - Fullerö
Även denna etappen flyter på odramatiskt. Vid denna tiden på dygnet är det inte så mycket trafik i Stockholm.
Dock får jag ingen fart på laddningen denna gången heller. Trots att jag är ensam på mitt laddpar. Den hoppar först upp till 130 kW, men redan efter en minut rasar den ner till 63 ungefär. Jag får dock igen sällskap av ekipage Col (Christer) så blir lite snack med dem innan jag far vidare.
Fullerö - Hudiksvall
Lämnar Uppsala efter alldeles för lång laddtid. Men har fått så att jag klarar mig till SuC Hudiksvall i alla fall. Tänker att den ligger närmre motorvägen än vad SuC Söderhamn gör.
Men precis när jag ska på motorvägen igen, så är det i princip stopp, en traktor håller på och klipper gräset i vägkanten. Det tar nog en minut innan det går att komma förbi. Men annars flyter denna sträckan på bekymmersfritt, rent körmässigt då.
Trillar in på SuC Hudiksvall strax innan Robin, och nu äntligen börjar laddningen komma upp i normala laddkurvor. Det är dessvärre också först här som jag får hjälp av Robin att få igång Glympse ordentligt.
Jag verkar ha kört halva loppet utan att synas alls, eller möjligtvis bara sporadiskt. Trist. För egen del så har allt sett ut att fungera, och som ensam chaufför så har det inte gått att fokusera alltför mycket på felsökning under färd.
Robin pyser vidare innan mig, men jag är inte långt efter. Jag passar på att ladda lite längre, eftersom jag fick bra effekt för första gången.
Hudiksvall - Sundsvall
Rullar på som det ska. Kommer då in till SuC Sundsvall efter Jojje, men Col är fortfarande efter oss i deras MYP. Även här är laddningen mer normal, får hög effekt, och kan köra vidare efter endast 12 minuter. Hade rätt hög SOC vid ankomst, och nu verkar ju laddningen också ha kommit igång. Före både Robin och Col nu.
Sundsvall - Örnsköldsvik
Problemfri körning. Inga problem med köer efter högakustenbron. Den kö som deltagarna före rapporterat om, är bortblåst nu. Kommer in strax efter iAkita och väljer de nya v3 stolparna.
Återigen kan jag inte klaga på laddningen, och det kommer det inte heller vara på resterande laddstopp. Det har dock börjat regna. Jag lyckas nu få tillräckligt så att jag till och med hinner köra vidare innan iAkita. Har nu i detta läget flera andra ekipage bakom mig, men det är ju några laddstopp kvar.
Örnsköldsvik - Umeå
Regn hela vägen, inte optimalt såklart. Men körhastigheten är opåverkad. Men förbrukningen sticker såklart iväg. Även Robin stannar här, och när jag kör vidare efter 17 minuter så är det nu bara honom och Col som fortsatt ligger efter mig. Övriga har nu passerat.
Umeå - Skellefteå
Bilen förslår vägen genom Umeå, och jag tänker att vi testar den denna gången (har alltid kört tillbaka på E4:an tidigare).
Inte rätt beslut kan man ju säga. Innan Tegsbron, och på Tegsbron så pågår beläggningsarbete, och bara 30km/h en bra bit där. Ajaj, där tappas ett par värdefulla minuter.
Men vägarbetet norr om Umeå har i alla fall kommit längre. Inte så lång sträcka detta året. Så i övrigt rullar färden mot Skellefteå vidare som förväntat. Fast det regnar hela etappen igen.
Vid Byggdeå kör iAkita ut precis framför mig, och jag får en rygg att ligga och slipstreama på
Vi har följe hela vägen till Skellefteå.
Även Skellefteå levererar laddning som förväntat. Och nu har t.o.m. macken hunnit öppna, så hinner med ett toabesök och lite frukost.
Skellefteå - Töre
Kör återigen vidare strax efter att både Col och Robin kommit in. Nu börjar man ändå få lite vittring på att klara tredje sista platsen
En etapp som också präglades av regn i princip hela vägen. Men körmässigt inga andra problem.
Det blir ett snabbt stopp i Töre, laddar i 8 minuter. Kunde kört lite tidigare men vid detta läget fanns det inget att göra placeringsmässigt. Inte heller var något pers inom räckhåll.
Töre - Haparanda
Kommer som sagt vidare i god tid innan Col och Robin. Och även denna sträckan rullar på som den ska.
Ankommer Haparanda med sluttiden 20:04. Hela 30 minuter ifrån min tid förra året
Följer Jojjes exempel med tidsjämförelserna för i år och fjolåret.
Jag laddade i Hudiksvall istället för Söderhamn detta året, så där är justerat.
Ystad - Ödeshög
2022: 3:58
2023: 4:10
Ödeshög - Tystberga
2022: 1:44
2023: 1:44
Tystberga - Uppsala
2022: 1:31
2023: 1:31
Uppsala - Hudiksvall
2022: 2:00 (+28 min Söderhamn)
2023: 2:00
Hudiksvall - Sundsvall
2022: 0:56 (-28 min Söderhamn)
2023: 0:55
Sundsvall - Örnsköldsvik
2022: 1:38
2023: 1:37
Örnsköldsvik - Umeå
2022: 1:09
2023: 1:06
Umeå - Skellefteå
2022: 1:45
2023: 1:42
Skellefteå - Töre
2022: 1:38
2023: 1:38
Töre - Haparanda
2022: 0:52
2023: 0:52
Totalladdtid:
2022: 2:23
2023: 2:49
Total tid:
2022: 19:34
2023: 20:04
Otroligt lika tider mellan etapperna, och det bör det ju vara om vägarna ser likadana ut. Men 4 minuter längre körtid detta året. Lägg därtill 26 minuter längre laddning.
Första etappen påverkades av omvägen förbi olycka strax norr om Jönköping. Även vägen över Höör upp till Markaryd tog lite längre tid detta året. Men vägarbetet vid Ljungby var inte lika långt och kompenserade lite av den extra tiden.
Etapperna hela vägen upp till Örnsköldsvik är ju mer eller mindre identiska. Tjänade kanske en minut på att inte ladda i Söderhamn då den SuC ligger lite längre ifrån motorvägen än vad SuC i Hudiksvall gör.
Övik - Umeå etappen gick lite snabbare i år. Vet inte riktigt varför. Nya SuC i Övik ligger ju lite bättre till, så lite tid där.
Trafikarbetet en bit norr om Umeå var inte lika omfattande i år mot ifjol, men valde att köra inom Umeå detta året, vilket var en missräkning då de hade vägarbete på bron över älven, och det gick i max 30 en stund. Där tappade jag nog ett par minuter. Men plus på denna etappen trots allt.
Resten är också samma. Kändes som att vägarna efter Skellefteå var bättre detta året (mer 110 sträckor) än i fjol, men vi kom också senare på morgonen, så troligen lite mer trafik som kan ha dragit ner på tempot.