Försäkring...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Försäkring...

Inlägg av Andreasson »

Det verkar vara en stor spridning i både kostnad och innehåll när det gäller att försäkra Teslan...
Har någon tips på ett bolag som har förstått sig på bilen och kan ge ett vettigt erbjudande?
Vilka bolag är det som gäller?
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Försäkring...

Inlägg av bylund »

Protector har ju märkesförsäkringen. Fortfarande 6500 kr/år för alla för halvförsäkring? Dock rätt höga självrisker.
Annars är det inte så förutsägbart. Olika personer får rejält skilda offerter från samma bolag beroende på ålder, bostadsort etc. Jag har Aktsam för 5000 kr/år, andra har hittat rimliga försäkringar från Trygg-Hansa och Länsförsäkringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Känns som att Länsförsäkringar ger de flesta halvförsäkringar för ca 6600kr (privatperson) och ca 8000kr (företag)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

BigDaddyT skrev:
Känns som att Länsförsäkringar ger de flesta halvförsäkringar för ca 6600kr (privatperson) och ca 8000kr (företag)
Länsförsäkringar (i Uppsala) ville inte ens ge mig en offert och när jag bad om en så fick jag muntligt ett pris på 35k.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

kangru skrev:
BigDaddyT skrev:
Länsförsäkringar (i Uppsala) ville inte ens ge mig en offert och när jag bad om en så fick jag muntligt ett pris på 35k.
Ring en annan region om du skulle råka trilla igenom långt nog för att få ett pris så blir det svårt för dem att backa
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Alla försäkringsbolag jag kontaktade la sig mellan 11000 och 30000 kr för halvförsäkring. Av de som svarade, i alla fall - en del vägrade idogt att ens ge ett pris trots flera påstötningar. Protectors erbjudande var överlägset bäst oavsett.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Kimiray

Inlägg av Kimiray »

Fick offert på 4800 från Länsförsäkringar men tog ändå protector för 6500 plus någon gratis månad. Märkesförsäkring på ganska ovanlig bil kändes tryckt när det skilde så lite.
Tesla P90DL -15 & Renault Zoe -14
Användarvisningsbild
Janka
Teslaägare

Inlägg av Janka »

Hej, Kommer högst troligt att beställa en Model S 90D ganska snart. Testas halvförsäkring är helt OKför 6500kr, men sedan då? Är det någon som har en uppfattning om vad en helförsäkring kommer att kosta när det blir dags för det (skadefri och utanför storstad)?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Janka skrev:
Hej, Kommer högst troligt att beställa en Model S 90D ganska snart. Testas halvförsäkring är helt OKför 6500kr, men sedan då? Är det någon som har en uppfattning om vad en helförsäkring kommer att kosta när det blir dags för det (skadefri och utanför storstad)?
Jag (skadefri och utanför storstad) har fått pris på knappt 7900:- från LF Skåne för helförsäkring med 3000:- i självrisk på vagnskadan.
Går man upp på 5000:- i självrisk, så sparar man en tusenlapp per år i premie.
Detta är med lite rabbat, eftersom jag redan har villan försäkrad i LF.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare

Inlägg av REDNEB »

Jag valde Protector för snart ett år sedan. Det var snabba bud, så jag tog Protecktors erbjudande efter lite referenscheckar på forumet. Kollade även med IF som hade en sjuuuukt hög premie. Bra försäkringsbolag att ha och göra med. Inget snack om den saken. Men självrisken!!! 2 plåtskador och 8000kr + moms i självrisk åt upp den billiga premien på 6500kr kan man säga

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Självrisk Protector

Inlägg av Gustafsson »

Hur vanligt är det med dubbel självrisk ?

Fick lite oväntat en ny räkning på 4450 Kr efter att ha betalat 8000 i självrisk tidigare. Verkar som om den lägre betalas av trafikförsäkringen och den högre via vagnskadan... Tänk vad en liten olämpligt placerad Fiesta kan va dyr! Kunde nästan ha köpt den lilla Forden för de pengarna...
Jag trodde nog (enfaldigt ?) att man bara debiterades en självrisk /skada...

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

För försäkringen så är det två skador, en på din bil som täcks av vagnskadeförsäkringen och en på motparten som går på trafikförsäkringen. De flesta trafikförsäkringar är dock utan självrisk, men jag ser att Protector har 10 % av ett prisbasbelopp i självrisk.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Inser efter forskat lite att Protector är,en skitförsäkring med dolda höga självrisker! Dåligt av Tesla! Skall kolla byta dåmjag tycker självriskerna är löjliga!!!

8000 SEK på vagnskada på ny bil? Skämt!!! Tesla läser Ni????

Som tur ör har jag klarat mig men måste se över detta...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tibor kan inte Teslaclubsweden kontakta lite försäkringsbolag för att skaffa en vettig klubbförsäkring. Protector via Tesla är ju något med en massa dolda kostnader som kommer dyka upp vid skada, kan tycka att n klubb med 1000+ medlemar borde kunna få ett vettigt upplägg. Tror vi som ägare gärna kan ställa upp som referenser / reklam vid bra försäkring!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pedrazzini
Teslaägare

Inlägg av Pedrazzini »

+1
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Låter vettigt!
Annars ett tips om man har Protector, https://www.okq8.se/hem-forsakring/back ... kring-bil/
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Låg självrisk = Hög årlig premie
Hög självrisk = Låg årlig premie

Ett tydligt samband mellan självrisk och premien. Själv föredrar jag det senare men vi är alla olika...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

josve skrev:

Ett tydligt samband mellan självrisk och premien. Själv föredrar jag det senare men vi är alla olika...
Är 6500:-/år för en halvförsäkring en låg premie ? Självrisk på 12000 drygt är oavsett detta ovanligt mycket tycker jag.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

drakbane skrev:
Låter vettigt!
Annars ett tips om man har Protector, https://www.okq8.se/hem-forsakring/back ... kring-bil/
Den verkar täcka vagnskade självrisk över 3000:- men inte trafikförsäkringsskada ( motparten ) ?
Således skulle detta ändå kostat över 7000:-
/70D
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Gustafsson skrev:
josve skrev:

Är 6500:-/år för en halvförsäkring en låg premie ? Självrisk på 12000 drygt är oavsett detta ovanligt mycket tycker jag.
/70D
Ja, det skulle jag nog säga. (Vilken premie får du hos övriga försäkringsbolag?).
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

josve skrev:
Gustafsson skrev:
josve skrev:

/70D
Ja, det skulle jag nog säga. (Vilken premie får du hos övriga försäkringsbolag?).
Jag har fått dessa priserna.
Helförsäkring hos Trygg Hansa: 25400:-/helår. (Självrisk okänd)
Helförsäkring hos Länsförsäkringar: 6900:-/helår med 5000:- i självrisk på vagnskada.
Helförsäkring hos Länsförsäkringar: 7900:-/helår med 3000:- i självrisk på vagnskada.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Nicke Nyfiken skrev:
josve skrev:
Gustafsson skrev:
josve skrev:

/70D
Helförsäkring hos Länsförsäkringar: 6900:-/helår med 5000:- i självrisk på vagnskada.
Helförsäkring hos Länsförsäkringar: 7900:-/helår med 3000:- i självrisk på vagnskada.
I vilket Länsbolag? (Vart bor du?)
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Jag har Länsförsäkringar och hade jag inte kört så mycket (över 2500 mil) hade den kostat under 5000:- inkl lite rabatter (tog huset där också). Nu kostar den 6275 och har låga självrisker. Jag får köra precis hur långt jag vill, finns ingen begränsning alls.

Jag har region Östergötland.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Länsförsäkringar verkar i vissa Länsbolag ligga väldigt bra till i premie. Varje Länsbolag sätter sina egna premier så det kan vara stor spridning beroende på vart man bor.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Frugan körde på grannens bil med vår Outlander och då var det ca 2200 kr i självrisk på trafikförsäkringen, och separat självrisk på vagnskadan (som jag aldrig betalade eftersom reparationen kostade mindre än självrisken, så jag betalade verkstaden själv).
Nicke Nyfiken skrev:
josve skrev:
Gustafsson skrev:
josve skrev:

/70D
Jag fick först 11000 kr av TryggHansa över nätet, och sen 9000 kr efter att ha pratat med en personlig rådgivare där som ringde i ett annat ärende. Övriga bolag låg på runt 25000-35000 kr allihopa. Detta gäller halvförsäkring eftersom min bil har vagnskadegaranti. Protectors erbjudande kändes som ren stöld i jämförelse.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar