Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

JC92
Inlägg: 140
Blev medlem: 18 aug 2023 09:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JC92 »

R96 skrev:
rpd skrev: 16 aug 2023 14:52
R96 skrev: 16 aug 2023 14:14
rpd skrev: 16 aug 2023 13:51
Kolla på car.info om ni får någon träff på era VIN.
Får du upp info om din där?
Nej, ingenting just nu. Om jag förstått det rätt är det tisdagar denna månad då databasen uppdateras. Men det är ju annars ett gott tecken på att det kan vara nära. Vi verkar ju ha beställt liknande bil och har samma fönster. Uppdatera gärna om det rör sig på ditt håll.
Jag tror som tidigare sagt att min o din bil är på båten ”morning carina” som nu befinner sig i Barcelona.

Den ska vara i Zeeburg 28 aug. Och det finns inga andra båtar som kommer till europa just nu iaf runt den tiden.
Och om du också har LWR på din VIN så är det nästan garanterat att den är på den.

Jag ska hämta bilen i Huddinge, om du också ska hämta där så betyder det att de datumet vi har fått bör stämma då bilarna till södra Sverige leveras först och det tar tid för de andra bilarna att transporteras norrut.
Är i samma sits, leverans i Huddinge. Står att estimerad leveransdatum är 11/9. En vit RWD


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Eriktion
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 okt 2018 09:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eriktion »

Intressant, jag bokade en lagerbil (vit RWD, Shanghai). 10 Augusti och har fått estimerad leverans 19-30 september i Huddinge.
Ringde till min Tesla Sales Advisor och frågade om han hade någon uppgift om vilken båt bilen levereras på. Enligt honom så har den inte lastats på någon båt än... :roll:
Jag frågade om det ens är troligt att bilen är här till den sista september, men det trodde han. För att Tesla skickar båtar så de kommer fram några dagar innan estimerat leveransdatum. Vilket jag tycker låter väldigt märkligt!

Är det någon som har info om och vart man kan se båtar med Tesla bilar åker ut från Shanghai i närtid?
Samt hur troligt det är att min bil kommer fram (om den nu ännu inte är skeppad)?
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
JC92
Inlägg: 140
Blev medlem: 18 aug 2023 09:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JC92 »

Eriktion skrev:
Intressant, jag bokade en lagerbil (vit RWD, Shanghai). 10 Augusti och har fått estimerad leverans 19-30 september i Huddinge.
Ringde till min Tesla Sales Advisor och frågade om han hade någon uppgift om vilken båt bilen levereras på. Enligt honom så har den inte lastats på någon båt än... :roll:
Jag frågade om det ens är troligt att bilen är här till den sista september, men det trodde han. För att Tesla skickar båtar så de kommer fram några dagar innan estimerat leveransdatum. Vilket jag tycker låter väldigt märkligt!

Är det någon som har info om och vart man kan se båtar med Tesla bilar åker ut från Shanghai i närtid?
Samt hur troligt det är att min bil kommer fram (om den nu ännu inte är skeppad)?
Har du ett VIN nummer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Eriktion
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 okt 2018 09:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eriktion »

Yes, LRWYGCFSxPCxxxxxx
Dock inte i appen och får ingen träff i car.info än.
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
JC92
Inlägg: 140
Blev medlem: 18 aug 2023 09:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JC92 »

Eriktion skrev:
Yes, LRWYGCFSxPCxxxxxx
Dock inte i appen och får ingen träff i car.info än.
Jag har den i appen men får ingen info på car.info


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Alvfalken
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 aug 2023 09:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Alvfalken »

Hej!

Kort fråga, har försökt googla men blir inte riktigt klok.

Har beställt en MYP. Har dessa HW4, eller är det helt oklart?

M
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Alvfalken skrev: 18 aug 2023 11:18
Hej!

Kort fråga, har försökt googla men blir inte riktigt klok.

Har beställt en MYP. Har dessa HW4, eller är det helt oklart?

M
Nej, knappast någon HW4.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
clawrius
Inlägg: 14
Blev medlem: 01 jun 2020 15:05
Referralkod: ts.la/kim784009

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av clawrius »

Alvfalken skrev: 18 aug 2023 11:18
Hej!

Kort fråga, har försökt googla men blir inte riktigt klok.

Har beställt en MYP. Har dessa HW4, eller är det helt oklart?

M
Finns en reddit som gör daglig lookup på bilar från Shanghai och Berlin. De som kontrollerats hittills har inte HW4

M3SR+ 2019 - såld
MYLR 2021 - såld
MYP 2023: OD 24/7. VIN 18/8. EDD 1/9 9-31/8. 20/8-11/9
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fusag »

Har beräknad leverans 21/8-4/9. VIN fanns redan när jag beställde "lagerbilen". Dock ännu inget regnummer, jag har direkt access till vägtrafikregistret så behöver inte vänta på uppdatering hos tredjepartssidor men ändå ingen träff.

Hur långt innan leverans hittade ni regnummer? :)
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
antsve
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 jul 2023 08:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av antsve »

Har beräknad leverans 21/8-4/9. VIN fanns redan när jag beställde "lagerbilen". Dock ännu inget regnummer, jag har direkt access till vägtrafikregistret så behöver inte vänta på uppdatering hos tredjepartssidor men ändå ingen träff.

Hur långt innan leverans hittade ni regnummer? :)
Jag har bokat upphämtning i Umeå på måndag och fick träff på car.info 8/8, beställde 24/7
Model Y LR -23
Model S 90D 2016
m1886
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 aug 2023 13:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av m1886 »

Eriktion skrev: 18 aug 2023 11:09
Yes, LRWYGCFSxPCxxxxxx
Dock inte i appen och får ingen träff i car.info än.
Trodde man fick ett VIN-nummer när båten lastat och lämnat, men kan ha fel info.

VIN allocation currently takes place mostly between the islands of Taiwan and Sri Lanka. The arrival of the respective ships usually takes place 1-2 days before the start of the delivery period in the Tesla app / account. In the further course, VIN is often visible in the app 7 to 8 days before pick-up date.
JC92
Inlägg: 140
Blev medlem: 18 aug 2023 09:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JC92 »

m1886 skrev:
Eriktion skrev: 18 aug 2023 11:09
Yes, LRWYGCFSxPCxxxxxx
Dock inte i appen och får ingen träff i car.info än.
Trodde man fick ett VIN-nummer när båten lastat och lämnat, men kan ha fel info.

VIN allocation currently takes place mostly between the islands of Taiwan and Sri Lanka. The arrival of the respective ships usually takes place 1-2 days before the start of the delivery period in the Tesla app / account. In the further course, VIN is often visible in the app 7 to 8 days before pick-up date.
Jag fick ett VIN nr direkt när jag la in ordern. Då hade båten från Kina åkt redan sen ett par dagar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
clawrius
Inlägg: 14
Blev medlem: 01 jun 2020 15:05
Referralkod: ts.la/kim784009

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av clawrius »

Äntligen! VIN tilldelat. MYP vit/svart (Berlin) beställd 24/7 :D
M3SR+ 2019 - såld
MYLR 2021 - såld
MYP 2023: OD 24/7. VIN 18/8. EDD 1/9 9-31/8. 20/8-11/9
Användarvisningsbild
Eriktion
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 okt 2018 09:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eriktion »

m1886 skrev: 18 aug 2023 12:47
Eriktion skrev: 18 aug 2023 11:09
Yes, LRWYGCFSxPCxxxxxx
Dock inte i appen och får ingen träff i car.info än.
Trodde man fick ett VIN-nummer när båten lastat och lämnat, men kan ha fel info.

VIN allocation currently takes place mostly between the islands of Taiwan and Sri Lanka. The arrival of the respective ships usually takes place 1-2 days before the start of the delivery period in the Tesla app / account. In the further course, VIN is often visible in the app 7 to 8 days before pick-up date.
Låter mer lovande isf. 👍
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sara4711 »

Alvfalken skrev: 18 aug 2023 11:18
Hej!

Kort fråga, har försökt googla men blir inte riktigt klok.

Har beställt en MYP. Har dessa HW4, eller är det helt oklart?

M
Det verkar dock som att MY som byggs nu i USA har fått HW4 har sett några youtube videos där folk fått det.

Men som sagt inte troligt att Berlin och Shanghai bilarna har det.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sara4711 »

Alvfalken skrev: 18 aug 2023 11:18
Hej!

Kort fråga, har försökt googla men blir inte riktigt klok.

Har beställt en MYP. Har dessa HW4, eller är det helt oklart?

M
Det verkar dock som att MY som byggs nu i USA har fått HW4 har sett några youtube videos där folk fått det.

Men som sagt inte troligt att Berlin och Shanghai bilarna har det.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av nogren »

nogren skrev: 16 aug 2023 16:29
nogren skrev: 09 aug 2023 09:00
nogren skrev: 31 jul 2023 20:28
Beställde MYRWD Grey/Black 30/6 - leverans Juli/Augusti
Sedan försvann Grey som option.
Sedan blev det leverans 28/8 -- 27/9.

Tror ni det är den enda MY som kommer från Shanghai till mig (Huddinge) nånstans i September? :P

Fick Ultimatum från frugan att det måste vara en grå, och billig, annars fick det vara. Jag skulle ju kunna tänka mig att plocka en nedsatt lagerbil i Svart/Svart ..
Det känns som att det går åt fel håll:

9/8: EDD tillbaks till "Augusti - September"

Man kan ju undra om de kommer kunna leverera vad jag beställt ... inom rimlig tid.
Eller, osäkerheten i EDD kanske har att göra med att vissa båtar plötsligt fick problem att angöra hamnar som Göteborg, i och med ovädret Hans .. ?

Har förstått att VIN dyker upp i Teslakontot/app:en när bilen är på båten från Kina, och att man då kan börja spåra/förvänta sig leverans... ?! Isåfall väntar jag fortfarande ... suck ..
Kunde inte hålla min nyfikenhet borta, så ringde Tesla.
Fick först höra att "Du verkar inte ha blivit matchad med någon bil, och den färgen finns ju inte längre i Sverige. Så du får nog vänta på något som aldrig kommer hända."
Men efter att jag pushat och hon frågat en kollega, så sa hon att "Du skall få din bil, och nuvarande fönster Aug/Sep gäller tills vidare".

Nåja, den som lever får se.

/n
Nästa kapitel:
Idag ringde de från Tesla och sa att min bil inte kommer att tillverkas. Sju veckors väntan nedspolat.

De erbjöd en lagerbil i annan kulör (med väntan), eller en Quicksilver med lite rabatt.. Fick helgen på mig att bestämma mig.
Suck.. Var ju kravet från frugan att det skulle bli mörkgrå eller ingen bil alls.
Det ljusa (?) i det hela är väl att jag isåfall får en Berlin-bil istället för Shanghai-bil.

/n
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
JC92
Inlägg: 140
Blev medlem: 18 aug 2023 09:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JC92 »

nogren skrev:
nogren skrev: 16 aug 2023 16:29
nogren skrev: 09 aug 2023 09:00
nogren skrev: 31 jul 2023 20:28
Beställde MYRWD Grey/Black 30/6 - leverans Juli/Augusti
Sedan försvann Grey som option.
Sedan blev det leverans 28/8 -- 27/9.

Tror ni det är den enda MY som kommer från Shanghai till mig (Huddinge) nånstans i September? :P

Fick Ultimatum från frugan att det måste vara en grå, och billig, annars fick det vara. Jag skulle ju kunna tänka mig att plocka en nedsatt lagerbil i Svart/Svart ..
Det känns som att det går åt fel håll:

9/8: EDD tillbaks till "Augusti - September"

Man kan ju undra om de kommer kunna leverera vad jag beställt ... inom rimlig tid.
Eller, osäkerheten i EDD kanske har att göra med att vissa båtar plötsligt fick problem att angöra hamnar som Göteborg, i och med ovädret Hans .. ?

Har förstått att VIN dyker upp i Teslakontot/app:en när bilen är på båten från Kina, och att man då kan börja spåra/förvänta sig leverans... ?! Isåfall väntar jag fortfarande ... suck ..
Kunde inte hålla min nyfikenhet borta, så ringde Tesla.
Fick först höra att "Du verkar inte ha blivit matchad med någon bil, och den färgen finns ju inte längre i Sverige. Så du får nog vänta på något som aldrig kommer hända."
Men efter att jag pushat och hon frågat en kollega, så sa hon att "Du skall få din bil, och nuvarande fönster Aug/Sep gäller tills vidare".

Nåja, den som lever får se.

/n
Nästa kapitel:
Idag ringde de från Tesla och sa att min bil inte kommer att tillverkas. Sju veckors väntan nedspolat.

De erbjöd en lagerbil i annan kulör (med väntan), eller en Quicksilver med lite rabatt.. Fick helgen på mig att bestämma mig.
Suck.. Var ju kravet från frugan att det skulle bli mörkgrå eller ingen bil alls.
Det ljusa (?) i det hela är väl att jag isåfall får en Berlin-bil istället för Shanghai-bil.

/n
Vilken variant av Modell Y, färg etc?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
slaktarn
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 maj 2022 16:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slaktarn »

Jag har beställt en MY RWD Vit/svart som fått VIN nummer som börjar på XP7Y, är det någon som har koll på vart den bilen kommer ifrån?
Och är det någon som har koll på när leveranserna börjar i Göteborg? Står bara aug-sep i mitt mejl
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Collin87 »

slaktarn skrev: 18 aug 2023 15:21
Jag har beställt en MY RWD Vit/svart som fått VIN nummer som börjar på XP7Y, är det någon som har koll på vart den bilen kommer ifrån?
Och är det någon som har koll på när leveranserna börjar i Göteborg? Står bara aug-sep i mitt mejl
XP7 är Berlin
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
RaymondM
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 aug 2023 14:07
Referralkod: ts.la/erik726156

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av RaymondM »

Eriktion skrev: 18 aug 2023 14:30
m1886 skrev: 18 aug 2023 12:47
Eriktion skrev: 18 aug 2023 11:09
Yes, LRWYGCFSxPCxxxxxx
Dock inte i appen och får ingen träff i car.info än.
Trodde man fick ett VIN-nummer när båten lastat och lämnat, men kan ha fel info.

VIN allocation currently takes place mostly between the islands of Taiwan and Sri Lanka. The arrival of the respective ships usually takes place 1-2 days before the start of the delivery period in the Tesla app / account. In the further course, VIN is often visible in the app 7 to 8 days before pick-up date.
Låter mer lovande isf. 👍
Inte för att vara glädjedödare men att få VIN innebär endast att bilen fysiskt existerar och är färdigbyggd. Inget annat. Jag har haft VIN i 5-6 veckor och fått bekräftat att min bil står i hamn någonstans i Tyskland och samlar damm. Den skeppas först när de fått tillräckligt många som fyller båten för leverans.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av nogren »

JC92 skrev: 18 aug 2023 15:07
nogren skrev: 16 aug 2023 16:29




Nästa kapitel:
Idag ringde de från Tesla och sa att min bil inte kommer att tillverkas. Sju veckors väntan nedspolat.

De erbjöd en lagerbil i annan kulör (med väntan), eller en Quicksilver med lite rabatt.. Fick helgen på mig att bestämma mig.
Suck.. Var ju kravet från frugan att det skulle bli mörkgrå eller ingen bil alls.
Det ljusa (?) i det hela är väl att jag isåfall får en Berlin-bil istället för Shanghai-bil.

/n
Vilken variant av Modell Y, färg etc?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De slutar alltså att tillverka Midnight silver Model y i Kina. Åtminstone för europeiska marknaden.
Även kallad mörkgrå.

MY RWD.
/n
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Stirrah
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jul 2023 08:22
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Stirrah »

Jag har fått "Betala ditt resterande belopp före leverans". Klickar man där får man kontouppgifter osv.
Har hört över pengar, men behöver jag göra något mer eller uppdateras sidan när dom ser att pengarna rullat in?
MY LR
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jul 2023 16:49
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av emlan »

Stirrah skrev: 19 aug 2023 09:29
Jag har fått "Betala ditt resterande belopp före leverans". Klickar man där får man kontouppgifter osv.
Har hört över pengar, men behöver jag göra något mer eller uppdateras sidan när dom ser att pengarna rullat in?
Ingen expert men för mig uppdaterades det automatiskt efter en bankdag att betalningen var mottagen
MY LR -23
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jul 2023 16:49
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av emlan »

Ikväll ankommer "HOEGH TRAPPER" till Göteborg från Bremerhaven.

Oj vad jag håller tummarna att det står en liten blå MY från Berlin på den... ;)
MY LR -23
Skriv svar