Destination chargers i Romme Alpin

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Re: Destination chargers i Romme Alpin

Inlägg av mahulkp »

apkungen skrev:
Har för mig att Tibor skrivit att deras destination chargers bara kommer att ladda Teslor. Tråkigt men så ere nog.
Det är väl ganska rimligt eftersom Tesla bekostar laddarna och låter hotellen få dem gratis.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
apkungen skrev:
apkungen skrev:
Har för mig att Tibor skrivit att deras destination chargers bara kommer att ladda Teslor. Tråkigt men så ere nog.
Då får bi hoppas att dom inte blir populära! Finns ju andra laddare med 3-fas som klarar av att ladda alla bilar som tar typ2 och då även Tesla.
Som Teslaägare hoppas jag de blir väldigt populära. Då slipper jag slåss om just dessa laddplatserna med elbilsägare av andra märken, vilket jag ser som rimligt eftersom det är Teslaägarna som indirekt betalar för dessa laddboxar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

mahulkp skrev:
apkungen skrev:
Det är väl ganska rimligt eftersom Tesla bekostar laddarna och låter hotellen få dem gratis.
Rimligt, förståeligt, absolut. Men ändå lite tråkigt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Nicke Nyfiken skrev:
joel80 skrev:
apkungen skrev:
apkungen skrev:
Då får bi hoppas att dom inte blir populära! Finns ju andra laddare med 3-fas som klarar av att ladda alla bilar som tar typ2 och då även Tesla.
Som Teslaägare hoppas jag de blir väldigt populära. Då slipper jag slåss om just dessa laddplatserna med elbilsägare av andra märken, vilket jag ser som rimligt eftersom det är Teslaägarna som indirekt betalar för dessa laddboxar.
Tråkig inställning tycker jag. Tänk om alla tillverkare skulle ha egna laddare och bara låta sina bilar ladda där eller om alla skulle låta alla ladda på alla platser. Skulle vara mycket bättre för alla.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

All Laddning åt folket! Många alternativ för alla måste vara det bästa !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Alla måste väl hålla med om att ju fler destinationsladdare, desto bättre? Det är ju inte en nackdel varken för Tesla-ägare eller annan elbilsägare att det kommer upp destinationsladdare för Tesla? Tvärtom kommer det vara en fördel för alla elbilsägare och den som inte har en Tesla kommer vara glad att den vanliga tre-faskontakten eller Typ2-laddaren inte är upptagen av en Tesla eftersom den laddar på destinationsladdaren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

apkungen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
joel80 skrev:
apkungen skrev:
apkungen skrev:
Tråkig inställning tycker jag. Tänk om alla tillverkare skulle ha egna laddare och bara låta sina bilar ladda där eller om alla skulle låta alla ladda på alla platser. Skulle vara mycket bättre för alla.
Den tråkiga inställningen tycker jag är att bara för att man inte kan ladda sin Volvo i de laddare som bekostas av Teslaägare, så hoppas man att de inte blir populära. Den svenska jantelagen...

Tesla tyckte att utbyggnaden av snabbladdare var under all kritik så då byggde man egna snabbladdare som bara laddar Teslabilar. Ska Volvoägare då stå och hoppas att Teslas SuC inte blir populära, eftersom de inte kan ladda sin Volvo där?

Nu vill Tesla snabba på utbyggnaden för destinationsladdning och delar ut gratis laddboxar, och genast kommer kritik från de som inte varit med och finansierat detta och därmed inte kan ladda där.

Visst hade det varit utmärkt om alla kunde ladda överallt på både snabbladdare och destinationsladdare, men så länge det bara är en enda biltillverkare och deras kunder som bekostar utbyggnaden, så kommer det inte att bli så. Vilket jag tycker är mer än rimligt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jelasto
Teslaägare

Inlägg av Jelasto »

jtesla skrev:
Kom precis till Romme Alpin som har installerat Tesla destination chargers :-)
BildBild
Hur många har de installerat?
85D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

De får jättegärna bli populära. Jag tycker att i princip allt tesla gör är asbra, men det skulle kunna bli ännu bättre. Elon musk sa i Frankrike är d ska utrusta sina sc med ccs, det tycker jag vore fantastiskt! Tänk om model 3 får 150kW ccs, skulle vara ännu finare :)
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Jelasto skrev:
jtesla skrev:
Kom precis till Romme Alpin som har installerat Tesla destination chargers :-)
BildBild
Hur många har de installerat?
I Romme var det två laddar från Tesla
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Nicke Nyfiken skrev:
apkungen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
joel80 skrev:
apkungen skrev:
Den tråkiga inställningen tycker jag är att bara för att man inte kan ladda sin Volvo i de laddare som bekostas av Teslaägare, så hoppas man att de inte blir populära. Den svenska jantelagen...

Tesla tyckte att utbyggnaden av snabbladdare var under all kritik så då byggde man egna snabbladdare som bara laddar Teslabilar. Ska Volvoägare då stå och hoppas att Teslas SuC inte blir populära, eftersom de inte kan ladda sin Volvo där?

Nu vill Tesla snabba på utbyggnaden för destinationsladdning och delar ut gratis laddboxar, och genast kommer kritik från de som inte varit med och finansierat detta och därmed inte kan ladda där.

Visst hade det varit utmärkt om alla kunde ladda överallt på både snabbladdare och destinationsladdare, men så länge det bara är en enda biltillverkare och deras kunder som bekostar utbyggnaden, så kommer det inte att bli så. Vilket jag tycker är mer än rimligt.
Att Tesla byggde egna snabbladdare tyckte jag var fantastiskt bra och smart. Det fanns inget bra alternativ för det som Musk ville göra och hur han ville att set skulle fungera.
När det gäller destinationsladdare finns det bra alternativ som är standardiserade, så ska man investera, upplåta mark och installera laddare måste det vettigaste alternativet vara laddare som kan användas av de flesta, allt annat är resursslöseri och dåligt infrastrukturmässigt. Främjar inte elbilsövergången och kan ev. göra mer skada än nytta. (krångel för elbilar som inte kan ladda får taskig publicitet o.s.v..)

Att tesla delar ut gratis laddboxar är fint, men dom får se till att de håller typ2-standarden så att det gör nytta för hela elbilsomställningen.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Att Tesla byggde egna snabbladdare tyckte jag var fantastiskt bra och smart. Det fanns inget bra alternativ för det som Musk ville göra och hur han ville att set skulle fungera.
När det gäller destinationsladdare finns det bra alternativ som är standardiserade, så ska man investera, upplåta mark och installera laddare måste det vettigaste alternativet vara laddare som kan användas av de flesta, allt annat är resursslöseri och dåligt infrastrukturmässigt. Främjar inte elbilsövergången och kan ev. göra mer skada än nytta. (krångel för elbilar som inte kan ladda får taskig publicitet o.s.v..)

Att tesla delar ut gratis laddboxar är fint, men dom får se till att de håller typ2-standarden så att det gör nytta för hela elbilsomställningen.
Nu är det ju knappast så att det råder brist på parkeringsplatser. Om alternativen är två gratisladdstolpar från Tesla eller inga laddplatser alls är det då bättre att det inte blir några laddplatser alls? Troligaste alternativen är nog två gratis från Tesla och en eller flera för alla bilar. Skulle alternativet med två färre laddplatser (de från Tesla) vara bättre då så att Tesla-bilarna laddade på de andra platserna och därmed ökade risken att alla laddare är upptagna? Bristen är som sagt var inte platser där man kan ställa bilen, bristen är på laddare eller laddstolpar.

Skulle staten kräva att företag endast får ge bort laddutrustning som kan användas av alla elbilar eller följa en viss förutbestämd standard så hade nog inget företag gett bort något eller i alla fall skulle utbyggnaden gå mycket långsammare. Om en special standard hade bestämts så kan man vara ganska säker på att det inte hade varit en optimal standard, se bara på eluttagen i Storbritannien, Italien eller Schweiz t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

finns ordspråk för liknande situationer:
Skåda inte en given häst i munnen. (att inte kritiskt granska en gåva (från det faktum att hästens ålder kan avgöras på tänderna))

romme alpin et al, vill komma så billigt undan som möjligt in träder den vite riddaren Tesla/Musk, tada

händer hela tiden i alla möjliga branscher
ms 76132 "Eleamore"
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Skulle Musk mena allvar med att han vill "förändra världen" och skapa förutsättning för en omställning känns det korkat att ge ut laddboxar som är modellspecifika när tekniken finns för att enkelt ha en standardkontakt.
Hoppas som sagt att hotell och liknande anläggningar förstår att laddarna inte är "elbilsladdare" utan enbart kan ladda en liten del av Sveriges elbilar. Jag kan mycket väl åka runt i en model3 om 2-3 år, men ser gärna ändå att man standardiserar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

För att Elon ska lyckas så måste han få in pengar till utveckling samt sätta press på konkurrenterna så att de hjälper till. Att göra konkurrenternas jobb och ge bort saker utan villkor eller krav är bara kapitalförlust och leder till mindre medel för utveckling och utbyggnad samtidigt som konkurrenterna inte behöver anstränga sig utan kan fortsätta i samma hjulspår.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

joel80 skrev:
Skulle Musk mena allvar med att han vill "förändra världen" och skapa förutsättning för en omställning känns det korkat att ge ut laddboxar som är modellspecifika när tekniken finns för att enkelt ha en standardkontakt.
Med ditt resonemang är det även förkastligt att Tesla valt att bygga ett eget nätverk av Snabbladdare.

"Ska någon bygga något måste det gagna även oss som inte vill vara med och finansiera" det låter som klassiskt kommunist-tänk.

Du får gärna tycka att det är korkat att Tesla delar ut laddboxar för att hjälpa och underlätta för sina kunder. Men det som verkligen är korkat är att de andra biltillverkarna som har en stående inbjudan att ta del av Teslas alla laddare, väljer att ställa sig utanför och istället ständigt kasta skit på Tesla, samtidigt som de själva gör absolut ingenting för att underlätta försäljningen av elbilar. Att du väljer att gynna en av dessa tillverkare är ditt val. Men det är magstarkt att kritisera den enda biltillverkaren som faktiskt gör något för att det ska bli en omställning till eldrift.

Om Tesla skulle ge bort allt till alla som du vill, så skulle de konka ganska omgående. Och då är den enda tillverkaren som driver omställningen framåt borta och då kan Volvo och de andra fossilbilstillverkarna släppa detdär jobbiga med elbilar och istället återgå till den gamla tekniken.

Men det är kanske bättre att stanna kvar vid fossilbilssystemet så att det är lika för alla. Det verkar i slutändan vara det viktigaste för vissa.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

+1
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

+2
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Däremot skulle det vara trevligt om tesla lät andra betala med kort och sen kunna ladda på deras laddare.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Vad krävs för att få en destinationsladdare?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jonas skrev:
Vad krävs för att få en destinationsladdare?
Det ska vara så kallade "kvalificerade platser" (restauranger, hotel, resort och liknande platser med fullservice) och laddarna måste sättas upp synligt och på lättillgängliga platser.

https://teslafactory.wufoo.com/forms/q7b8imo1g0og2v/
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Nicke Nyfiken skrev:
joel80 skrev:
Med ditt resonemang är det även förkastligt att Tesla valt att bygga ett eget nätverk av Snabbladdare.
Om du försöker att läsa mina inlägg igen kan du se att jag tycker precis tvärtom. SUC var helt nödvändigt för att driva på utveklingen och få andra att fatta. Men nu finns det en standard för destinationsladdning och den bör följas.

Tona ner dagisfasonerna i dina inlägg.. Blir bara jävligt otrevligt. Få forum jag är med i där det är så jävla mycket påhopp eller otrevligheter som på det här så fort man har en liten annan uppfattning om saken än sekten. (nej jag hänger inte på flashback.. Där är det väl aningen värre ändå...)

Jag är starkt imponerad av Tesla i stort.. Men Tesla har brister dom också, och sen har man idag inte så många val om man behöver en bil som klarar 35 mil per dag men inte har den där miljonen att lägga ut. Mitt förstahandsval hade såklart varit en elbil om jag hade kunnat få en med rimlig räckvidd för 450-500k. Vid nästa bilbyte går det nog.. Får se om det blir Model 3 eller nått annat då.. Jag hoppas i allafall att inte allt för många blir lurade till att ha laddare för enbart en bilmodell.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:

Om du försöker att läsa mina inlägg igen kan du se att jag tycker precis tvärtom. SUC var helt nödvändigt för att driva på utveklingen och få andra att fatta. Men nu finns det en standard för destinationsladdning och den bör följas.
Det finns inte en standard, det finns flera. Utbyggnaden av destinationsladdare kan gå snabbare och detta vill Tesla fixa till genom att dela ut gratis snabbladdare. Jag kan inte se hur det kan skada andra elbilar att fler ladduttag sätts upp? Ska inte Typ 2-uttag få sättas upp eftersom inte alla elbilar kan ladda från dessa? Trefas 32A samma sak. Ska inte CCS-uttag få sättas upp heller för alla kan inte ladda vid dessa? Chademo kan inte heller alla ladda från. Ska det enda som får sättas upp vara Schuko-kontakter på enfas 16 A?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag pratar inte heller om förbud.. Tycker det är dumt för framtida infrastrukturen om det blir massa specialladdare. När det gäller långsammare laddning så har man tagit beslut om en standard. Bäst vore om den följs.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Jag pratar inte heller om förbud.. Tycker det är dumt för framtida infrastrukturen om det blir massa specialladdare. När det gäller långsammare laddning så har man tagit beslut om en standard. Bäst vore om den följs.
Du skriver dock att du hoppas att de inte blir populära och att standard ska följas. Vad är det för standard för långsammare laddning? Schuko? Röd 3-fas kontakt? Typ 1? Typ 2? Den enda kontakt som fungerar på alla bilar är enfas Schuko vilket inte jag tycker är någon bra standard när det finns snabbare alternativ. Dessutom är det inte en standard för hela Europa, än mindre Europa+Asien.

Skulle statliga medel gå till infrastrukturen så håller jag med om att det inte skall vara en särskild laddare för ett bilmärke men nu är det inte statliga pengar utan ett företags pengar vars kunder sett till att pengarna finns. Att då hoppas att dessa inte sätts upp eller att de måste följa en viss standard är fel.
Skriv svar