Tveksam till elbil?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

mussla
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av mussla »

Jag intresserade mig för den här tråden därför att jag är seriöst intresserad av att jämföra totalkostnader för att äga och köra bil. Det jag hittills alltid har hört är att elbilar är sparbössor. Att man kör för 4 kr / mil och har roligt samtidigt. Det låter ju himla bra. Men när jag har efterfrågat kalkyler så skall det alltid jämföras med en motsvarande bil som en Tesla. Då får man fram en fossilbil med 400 hk och som kostar minst lika mycket som en Model Y med extra allt. I det läget är det inte så konstigt att elbilen vinner därför att el är billigare än fossilt bränsle. Jag förstår att detta är en rimlig jämförelse för en smal grupp men det stora flertalet är inte intresserade av 400 hk. De vill bara transportera sig hyfsat säkert och bekvämt. När jag har påtalat detta i tidigare diskussioner brukar det resultera i att elbilsägaren blir sur och tycker att man inte kan jämföra äpplen och päron.

Nu verkar detta ha vänt om jag tolkar de senaste inläggen rätt. Menar ni nu att elbilar är dyrare att äga och använda en fossilbilar i svenssonklass?
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Bengt-re »

mussla skrev: 24 aug 2023 18:56
Jag intresserade mig för den här tråden därför att jag är seriöst intresserad av att jämföra totalkostnader för att äga och köra bil. Det jag hittills alltid har hört är att elbilar är sparbössor. Att man kör för 4 kr / mil och har roligt samtidigt. Det låter ju himla bra. Men när jag har efterfrågat kalkyler så skall det alltid jämföras med en motsvarande bil som en Tesla. Då får man fram en fossilbil med 400 hk och som kostar minst lika mycket som en Model Y med extra allt. I det läget är det inte så konstigt att elbilen vinner därför att el är billigare än fossilt bränsle. Jag förstår att detta är en rimlig jämförelse för en smal grupp men det stora flertalet är inte intresserade av 400 hk. De vill bara transportera sig hyfsat säkert och bekvämt. När jag har påtalat detta i tidigare diskussioner brukar det resultera i att elbilsägaren blir sur och tycker att man inte kan jämföra äpplen och päron.

Nu verkar detta ha vänt om jag tolkar de senaste inläggen rätt. Menar ni nu att elbilar är dyrare att äga och använda en fossilbilar i svenssonklass?
Du får räkna på det. Med högre kapitalkostnad och högre värdeminskning i kronor räknat så kan kalkylen bli tuff, men som sagt räkna på det!
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Banane »

Bengt-re skrev: 24 aug 2023 18:59
mussla skrev: 24 aug 2023 18:56
Jag intresserade mig för den här tråden därför att jag är seriöst intresserad av att jämföra totalkostnader för att äga och köra bil. Det jag hittills alltid har hört är att elbilar är sparbössor. Att man kör för 4 kr / mil och har roligt samtidigt. Det låter ju himla bra. Men när jag har efterfrågat kalkyler så skall det alltid jämföras med en motsvarande bil som en Tesla. Då får man fram en fossilbil med 400 hk och som kostar minst lika mycket som en Model Y med extra allt. I det läget är det inte så konstigt att elbilen vinner därför att el är billigare än fossilt bränsle. Jag förstår att detta är en rimlig jämförelse för en smal grupp men det stora flertalet är inte intresserade av 400 hk. De vill bara transportera sig hyfsat säkert och bekvämt. När jag har påtalat detta i tidigare diskussioner brukar det resultera i att elbilsägaren blir sur och tycker att man inte kan jämföra äpplen och päron.

Nu verkar detta ha vänt om jag tolkar de senaste inläggen rätt. Menar ni nu att elbilar är dyrare att äga och använda en fossilbilar i svenssonklass?
Du får räkna på det. Med högre kapitalkostnad och högre värdeminskning i kronor räknat så kan kalkylen bli tuff, men som sagt räkna på det!
Fossilbilar har också ökat väldigt mycket i pris senaste åren. Kolla gärna. Du får inte så mycket för 400 tkr längre.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Bengt-re »

Banane skrev: 24 aug 2023 19:05
Bengt-re skrev: 24 aug 2023 18:59
mussla skrev: 24 aug 2023 18:56
Jag intresserade mig för den här tråden därför att jag är seriöst intresserad av att jämföra totalkostnader för att äga och köra bil. Det jag hittills alltid har hört är att elbilar är sparbössor. Att man kör för 4 kr / mil och har roligt samtidigt. Det låter ju himla bra. Men när jag har efterfrågat kalkyler så skall det alltid jämföras med en motsvarande bil som en Tesla. Då får man fram en fossilbil med 400 hk och som kostar minst lika mycket som en Model Y med extra allt. I det läget är det inte så konstigt att elbilen vinner därför att el är billigare än fossilt bränsle. Jag förstår att detta är en rimlig jämförelse för en smal grupp men det stora flertalet är inte intresserade av 400 hk. De vill bara transportera sig hyfsat säkert och bekvämt. När jag har påtalat detta i tidigare diskussioner brukar det resultera i att elbilsägaren blir sur och tycker att man inte kan jämföra äpplen och päron.

Nu verkar detta ha vänt om jag tolkar de senaste inläggen rätt. Menar ni nu att elbilar är dyrare att äga och använda en fossilbilar i svenssonklass?
Du får räkna på det. Med högre kapitalkostnad och högre värdeminskning i kronor räknat så kan kalkylen bli tuff, men som sagt räkna på det!
Fossilbilar har också ökat väldigt mycket i pris senaste åren. Kolla gärna. Du får inte så mycket för 400 tkr längre.
Det är iofs sant. Men att värdeminskning/kapitalkostnad är rejäla poster blir uppenbart när man väljer att börja pluppa in siffror i kalkylarket
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av niklas12 »

Jämförde mellan el och ICE Peugeot 208 (Europas populäraste bil 2022)

Överdrev nog servicekostnaderna för ICE dock skulle jag tro
A05E275B-5669-4197-BB81-DF9F043919EF.png
E00AC58B-8B8F-4089-B0B5-F73305D9B281.png
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 851
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Jag har observerat att många människor vill få det snabba enkla generella universella svaret, Vad är billigast!

Och egentligen är det enkelt att räkna ut men många vill ha något typ av medhåll eller social acceptans eller dyl. Precis som att man inte vågar eller litar på sig själv eller att man vill finna ett svar som passar ens känslor eller agenda.

Jag vet och har räknat på det, en billig bensinbil är alltid billigast per mil om man kan välja den billigaste bilen i varje normala kategori.

Men nu till det som vissa av oss sätter in i kalkylerna är mervärdet eller att priset och kr/mil inte är en faktor, vilket kan vara:
Prestanda
Säkerhet
Miljö och klimatprestanda
Lägre bränsle och service kostnader
Enkelhet
Teknik, hårdvara och mjukvara
Har råd och tycker det är värt det
Prestige, anseende, profil, del av sin personlighet
Osv
Men det gäller inte alla på jordklotet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av B99 »

Det är ju därför jämförelsen av 3 varianter av samma bil är relevant (vilket hela tråden handlar om).
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av niklas12 »

Lerumsexpressen skrev: 24 aug 2023 19:59
Jag har observerat att många människor vill få det snabba enkla generella universella svaret, Vad är billigast!

Och egentligen är det enkelt att räkna ut men många vill ha något typ av medhåll eller social acceptans eller dyl. Precis som att man inte vågar eller litar på sig själv eller att man vill finna ett svar som passar ens känslor eller agenda.

Jag vet och har räknat på det, en billig bensinbil är alltid billigast per mil om man kan välja den billigaste bilen i varje normala kategori.

Men nu till det som vissa av oss sätter in i kalkylerna är mervärdet eller att priset och kr/mil inte är en faktor, vilket kan vara:
Prestanda
Säkerhet
Miljö och klimatprestanda
Lägre bränsle och service kostnader
Enkelhet
Teknik, hårdvara och mjukvara
Har råd och tycker det är värt det
Prestige, anseende, profil, del av sin personlighet
Osv
Men det gäller inte alla på jordklotet.
Jag håller helt med dig man har ju trots allt köpt en Tesla

Men dock är det så att om endast ekonomi är viktigt så är inte elbilen konkurrenskraftig för de billigare segmentet ännu.

Att försöka hävda det in absurdum blir bara löjeväckande.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Walker »

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/
En artikel Tibor skrev i april 2019
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av jonasl »

B99 skrev: 24 aug 2023 20:39
Det är ju därför jämförelsen av 3 varianter av samma bil är relevant (vilket hela tråden handlar om).
Tyvärr är ju ofta elvarianterna av avgasbilar tunga, trånga och dyra så det blir helt klart en jämförelse där elbilen har lite onödig uppförsbacke från början.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av westerlu77 »

Lerumsexpressen skrev: 24 aug 2023 17:37
westerlu77 skrev: 24 aug 2023 09:57
Walker skrev: 24 aug 2023 08:07
(Kan inte låta bli att tycka att det är som att kliva in hos grannen och kritisera hens val av inredning och tapetval. Vad väntar man sig när man går med i ett Tesla-forum? Att vi ska hylla gammal teknik? Att vi ska beklaga oss för ett dåligt bilval? Att vi absolut inte får andas om att vi gillar våra bilar? Att vi GÅNG PÅ GÅNG måste älta gamla fördomar och FUD?
…märkligt)
När jag postade mitt första inlägg om detta ämne så tänkte jag innan att det här kommer kanske inte att uppskattas av vissa i forumet. Den fördomen stämde till 100% verkar det som efter ett visst antal inlägg här. Jag varken hyllar gammal teknik eller påstår att alla ni har gjort ett dåligt bilval. Men jag har redan sagt att jag blev förvånad över deras resonemang över ekonomin som dom tar upp i podden. Det är inte svårare än så. Ha en fin dag!
Ok jag lyssnar gärna och vill lära mig om andras perspektiv.

Vad blev du förvånad över i deras resonemang?
Vad är din definition av förvånad?
Att de stämmer med din uppfattning eller att de hade fel eller något annat?

När jag läser ditt första inlägg så uppfattar jag inte din förvåning, i just den texten.

”Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.”
Jag blev förvånad över att deras kalkyler sa att hur mkt man än körde,(6600 mil per år) så lönade det sig inte att köra elbil. Om jag har sagt något annat påstående så är det ett missförstånd. Jag har ingen aning om dom har räknat rätt, men jag hoppas att dom har fel.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Tellus »

Saknar funktion på forumet där man kan gömma trådar man inte vill se eller inte tycker är meningsfulla.

Man blir så trött när man ser trådar typ

" är inte kasettbandspelaren bättre än CD skivan? "

" ångloken är billigare i drift jämfört med eldrivna lok "

osv...
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av jpetters »

Tellus skrev:
Saknar funktion på forumet där man kan gömma trådar man inte vill se eller inte tycker är meningsfulla.

Man blir så trött när man ser trådar typ

" är inte kasettbandspelaren bättre än CD skivan? "

" ångloken är billigare i drift jämfört med eldrivna lok "

osv...
Håller helt med, verkligen en funktion jag saknar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av westerlu77 »

Lerumsexpressen skrev: 24 aug 2023 17:37
westerlu77 skrev: 24 aug 2023 09:57
Walker skrev: 24 aug 2023 08:07
(Kan inte låta bli att tycka att det är som att kliva in hos grannen och kritisera hens val av inredning och tapetval. Vad väntar man sig när man går med i ett Tesla-forum? Att vi ska hylla gammal teknik? Att vi ska beklaga oss för ett dåligt bilval? Att vi absolut inte får andas om att vi gillar våra bilar? Att vi GÅNG PÅ GÅNG måste älta gamla fördomar och FUD?
…märkligt)
När jag postade mitt första inlägg om detta ämne så tänkte jag innan att det här kommer kanske inte att uppskattas av vissa i forumet. Den fördomen stämde till 100% verkar det som efter ett visst antal inlägg här. Jag varken hyllar gammal teknik eller påstår att alla ni har gjort ett dåligt bilval. Men jag har redan sagt att jag blev förvånad över deras resonemang över ekonomin som dom tar upp i podden. Det är inte svårare än så. Ha en fin dag!
Ok jag lyssnar gärna och vill lära mig om andras perspektiv.

Vad blev du förvånad över i deras resonemang?
Vad är din definition av förvånad?
Att de stämmer med din uppfattning eller att de hade fel eller något annat?

När jag läser ditt första inlägg så uppfattar jag inte din förvåning, i just den texten.

”Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.”
Jag blev förvånad över att deras kalkyl sa att även om man kör 6600 mil per år så lönar det sig inte att köra elbil. Jag har ingen aning om siffrorna stämmer. Men man kan ju tycka att SR borde ha faktakollat innan. Om jag har påstått något annat så är det ett missförstånd.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

mussla skrev: 24 aug 2023 18:56
Jag intresserade mig för den här tråden därför att jag är seriöst intresserad av att jämföra totalkostnader för att äga och köra bil. Det jag hittills alltid har hört är att elbilar är sparbössor. Att man kör för 4 kr / mil och har roligt samtidigt. Det låter ju himla bra. Men när jag har efterfrågat kalkyler så skall det alltid jämföras med en motsvarande bil som en Tesla. Då får man fram en fossilbil med 400 hk och som kostar minst lika mycket som en Model Y med extra allt. I det läget är det inte så konstigt att elbilen vinner därför att el är billigare än fossilt bränsle. Jag förstår att detta är en rimlig jämförelse för en smal grupp men det stora flertalet är inte intresserade av 400 hk. De vill bara transportera sig hyfsat säkert och bekvämt. När jag har påtalat detta i tidigare diskussioner brukar det resultera i att elbilsägaren blir sur och tycker att man inte kan jämföra äpplen och päron.

Nu verkar detta ha vänt om jag tolkar de senaste inläggen rätt. Menar ni nu att elbilar är dyrare att äga och använda en fossilbilar i svenssonklass?
Det finns ingen generell sanning. Någon skrev ”det finns lika många kalkyler som det finns bilköpare” vilket är helt rätt.

Räkna från dina förutsättningar. Teslor är fullutrustade som standard.. om du inte bryr dig om glastak eller rattvärme etc ska du givetvis inte lägga till det på bilen du jämför med.

Skriv ner en lista med det du ”måste” ha på en bil. Hitta sen den billigaste elbilen och billigaste fossilbilen som uppfyller dom kraven, och jämför sen.

För mig blir det avsevärt billigare med elbil pga en rad faktorer, men är verkligen inte samma för alla.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av nek0 »

jpetters skrev: 24 aug 2023 22:37
Tellus skrev:
Saknar funktion på forumet där man kan gömma trådar man inte vill se eller inte tycker är meningsfulla.

Man blir så trött när man ser trådar typ

" är inte kasettbandspelaren bättre än CD skivan? "

" ångloken är billigare i drift jämfört med eldrivna lok "

osv...
Håller helt med, verkligen en funktion jag saknar.
Har denna funktion inbyggt i mina fingrar+ögon, de hoppar helt enkelt över såna trådar.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av MarkusL »

westerlu77 skrev: 24 aug 2023 22:39
Lerumsexpressen skrev: 24 aug 2023 17:37
westerlu77 skrev: 24 aug 2023 09:57
Walker skrev: 24 aug 2023 08:07
(Kan inte låta bli att tycka att det är som att kliva in hos grannen och kritisera hens val av inredning och tapetval. Vad väntar man sig när man går med i ett Tesla-forum? Att vi ska hylla gammal teknik? Att vi ska beklaga oss för ett dåligt bilval? Att vi absolut inte får andas om att vi gillar våra bilar? Att vi GÅNG PÅ GÅNG måste älta gamla fördomar och FUD?
…märkligt)
När jag postade mitt första inlägg om detta ämne så tänkte jag innan att det här kommer kanske inte att uppskattas av vissa i forumet. Den fördomen stämde till 100% verkar det som efter ett visst antal inlägg här. Jag varken hyllar gammal teknik eller påstår att alla ni har gjort ett dåligt bilval. Men jag har redan sagt att jag blev förvånad över deras resonemang över ekonomin som dom tar upp i podden. Det är inte svårare än så. Ha en fin dag!
Ok jag lyssnar gärna och vill lära mig om andras perspektiv.

Vad blev du förvånad över i deras resonemang?
Vad är din definition av förvånad?
Att de stämmer med din uppfattning eller att de hade fel eller något annat?

När jag läser ditt första inlägg så uppfattar jag inte din förvåning, i just den texten.

”Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.”
Jag blev förvånad över att deras kalkyl sa att även om man kör 6600 mil per år så lönar det sig inte att köra elbil. Jag har ingen aning om siffrorna stämmer. Men man kan ju tycka att SR borde ha faktakollat innan. Om jag har påstått något annat så är det ett missförstånd.
SR faktakollar inte, eller deras faktakoll består av att fråga en ”expert” som sedan får spy ut sin sanning oemotsagd. Nu har jag inte läst hela tråden men har tyvärr hört denna idiotiska podd. Deltagarna saknar all form av kunskap som borde vara rimlig att ha innan man gör ett sådant uttalande, typ statistik, sunt förnuft osv. Man kan inte ta en bilmodell och jämföra priser mellan diesel/bensin/el och sedan påstå att det lönar sig inte att köpa en diesel eller elbil. Det ser ju olika ut för alla modeller så deras påstående liknar FUD men tror bara de har otur när de tänker.

Generellt, billiga bilar har jättelåga priser på bensinmodellen och sedan typ dubbla priset på elmodellen för det var vad man trodde att man skulle kunna ta betalt när man började ta fram bilen. Ingen vettig människa betalar dessa priser utan de gör kampanjer och då främst inom privatleasing där det inte helt sällan varit så att du kan leasa bensinversionen för 2500kr/ månad och elversionen för 2990kr/ månad. T.ex Opel har en sådan prissättning, eller hade tidigare i somras i alla fall. Här skulle ju vi bilägare kunna skriva att det lönar sig för nästan alla att välja el istället om man valde att titta på leasing eller att man måste köra 10000mil/år för att tjäna in merkostnaden för en elbil. Båda dessa påståenden är ju helt absurda utan att förklara helhetsbilden. En liten opel eller peugot kostar ju att köpa i stort sett samma som en Tesla m3 men något helt om man tittar på privatleasing. Olika märken säljer på olika sätt.

Kontentan är att det går inte att säga om en elbil är billigare eller inte rakt av. För alla som kan ladda hemma blir elbilen ju billigare någon gång, är ju en rätt enkel graf att dra upp där du snabbt kan se hur många mil du behöver köra för att elbilen ska bli billigare men detta skiljer nog mellan 0 och 10000 mil per år så du behöver se över hur mycket du kör och se vilka modeller som matchar med det. Många biltidningar räknar så korkat att man baxnar. Vi bilägare och teknikens värld går väl i spetsen med att sprida desinformation maskerad som konsumentupplysning (av okunskap antar jag) fast man kan ibland undra. Mitt råd till dig är att göra en excelfil där du lägger in bilar som skulle kunna vara aktuella att köpa och räkna på dina exempel (leasing och köp) istället för att söka sanningen på ett diskussionsforum eller facebook för där hittar du bara fallstudier och bombastiska påståenden utifrån dessa.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Walker »

Om vi tar det här med faktagranskning så gick ju den fantastiske bildoktorn ”Bosse” nyligen ut med att ett batteribyte går på 400.000.- för en bil värd 50.000.-….. :roll: Detta kablades ut oemotsagd som sanning.
Tröttsamt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av niklas12 »

Walker skrev: 25 aug 2023 06:49
Om vi tar det här med faktagranskning så gick ju den fantastiske bildoktorn ”Bosse” nyligen ut med att ett batteribyte går på 400.000.- för en bil värd 50.000.-….. :roll: Detta kablades ut oemotsagd som sanning.
Tröttsamt.
Tyvärr så är inte Tibors artikel som du länkade till heller särskilt objektiv.
Vart kan du hemmaladda för 1kr/kWh? (2.5kr/kWh är snittet)
Räkneexempelet baserade även på att man skulle äga bilen i 10år och 20.000mil ,medelbilisten byter bil vart 3:e år och kör 1200mil.

Alla tjänar på en ärlig debatt utan försköningar eller svartmålning.
Och tyvärr så går det emot mångas världsbild när elbilar inte är prismässigt konkurrenskraftiga när det gäller billiga bilar.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av MarkusL »

Walker skrev: 25 aug 2023 06:49
Om vi tar det här med faktagranskning så gick ju den fantastiske bildoktorn ”Bosse” nyligen ut med att ett batteribyte går på 400.000.- för en bil värd 50.000.-….. :roll: Detta kablades ut oemotsagd som sanning.
Tröttsamt.
Men han har inget mot att man gör som i den klassiska historian om hur man dubblar värdet på en trabant - man tankar den full. Det gör man också rimligen en gång i veckan. Sedan säger han faktiskt ”kanske 400 000” 😀 Lite som att det kanske var en elbil som startade branden i roro-fartyget som sedan visade sig vara falskt. Det skrämmande är att all denna påverkan leder till attityder och föreställningar hos allmänheten som tar många år att tvätta bort. Exempel på detta är ju denna tråden eller att programledaren i den diskuterade podden utbrister att ”man tror man gör något för klimatet men vad kommer batterierna ifrån”.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Collin87 »

Banane skrev: 24 aug 2023 17:34
Walker skrev: 24 aug 2023 17:20
Delta skrev: 24 aug 2023 16:44
Walker skrev: 24 aug 2023 15:51
Delta skrev: 24 aug 2023 11:24
Tesla model Y är världens mest sålda bil alla kategorier, det finns en anledning. Det är inte alla som har begripit detta. Til alla som fortfarande tvekar, fråga mig, jag firar i juni 2024 10 år med Tesla och kommer aldrig att vilja ha något annat. :D :D :D
Ja, men du är ju (precis som jag) ett fanboy! :lol: :lol: :lol:
Allt detta problematiserande - jag blir så 😴trött. Tesla gör alla dessa kanonprodukter och folk ser det inte - nej bilar ska spy ut avgaser och ha system för avgasrening. Bilar ska ha explosionsmotorer och ljuddämpare för att inte låta så mycket. Motorerna ska förses med 10 stegade automatväxellådor för att ge hyfsade accelerations tider oh kunna backa. Komponenter ska tillverkas av en lång rad av underleverantörer som har kvalitetscertifierats att för att leverera onödiga produkter just in time till absolut lägsta pris, jag syftar bland annat på parkeringssensorer, regnsensorer, radar, rattlås och mycket mera som Tesla har bevisat inte behövs.
I oktober tar jag min gamla MS som för övrigt or gratis att ladda till Italien. Just nu ör det omkring 40 grader varmt därnere av någon anledning. Har inte behövt flyga en enda gång sedan jag blev med Tesla.
:D :D :D
Skönt med vettiga människor på forumet! ;) Helt enig.
Jag uppfattade hans inlägg som ironi. Tesla har väl inte bevisat att sensorerna är onödiga?
Tror inte det var ironi.
Jag saknar då verkligen inte sensorerna. Vision systemet räcker till, samt att man lär sig hur stor bilen är.

Önskar snarare jag kunde koppla ur skiten på ID.4an.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av tnjo »

Collin87 skrev: 25 aug 2023 08:03
Banane skrev: 24 aug 2023 17:34
Walker skrev: 24 aug 2023 17:20
Delta skrev: 24 aug 2023 16:44
Walker skrev: 24 aug 2023 15:51


Ja, men du är ju (precis som jag) ett fanboy! :lol: :lol: :lol:
Allt detta problematiserande - jag blir så 😴trött. Tesla gör alla dessa kanonprodukter och folk ser det inte - nej bilar ska spy ut avgaser och ha system för avgasrening. Bilar ska ha explosionsmotorer och ljuddämpare för att inte låta så mycket. Motorerna ska förses med 10 stegade automatväxellådor för att ge hyfsade accelerations tider oh kunna backa. Komponenter ska tillverkas av en lång rad av underleverantörer som har kvalitetscertifierats att för att leverera onödiga produkter just in time till absolut lägsta pris, jag syftar bland annat på parkeringssensorer, regnsensorer, radar, rattlås och mycket mera som Tesla har bevisat inte behövs.
I oktober tar jag min gamla MS som för övrigt or gratis att ladda till Italien. Just nu ör det omkring 40 grader varmt därnere av någon anledning. Har inte behövt flyga en enda gång sedan jag blev med Tesla.
:D :D :D
Skönt med vettiga människor på forumet! ;) Helt enig.
Jag uppfattade hans inlägg som ironi. Tesla har väl inte bevisat att sensorerna är onödiga?
Tror inte det var ironi.
Jag saknar då verkligen inte sensorerna. Vision systemet räcker till, samt att man lär sig hur stor bilen är.

Önskar snarare jag kunde koppla ur skiten på ID.4an.
Hmm på alla mina vw jag haft har psensorer och annat haft en knapp för avstängning i menyerna
Model Y RWD
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av niklas12 »

tnjo skrev: 25 aug 2023 08:47
Collin87 skrev: 25 aug 2023 08:03
Banane skrev: 24 aug 2023 17:34
Walker skrev: 24 aug 2023 17:20
Delta skrev: 24 aug 2023 16:44


Allt detta problematiserande - jag blir så 😴trött. Tesla gör alla dessa kanonprodukter och folk ser det inte - nej bilar ska spy ut avgaser och ha system för avgasrening. Bilar ska ha explosionsmotorer och ljuddämpare för att inte låta så mycket. Motorerna ska förses med 10 stegade automatväxellådor för att ge hyfsade accelerations tider oh kunna backa. Komponenter ska tillverkas av en lång rad av underleverantörer som har kvalitetscertifierats att för att leverera onödiga produkter just in time till absolut lägsta pris, jag syftar bland annat på parkeringssensorer, regnsensorer, radar, rattlås och mycket mera som Tesla har bevisat inte behövs.
I oktober tar jag min gamla MS som för övrigt or gratis att ladda till Italien. Just nu ör det omkring 40 grader varmt därnere av någon anledning. Har inte behövt flyga en enda gång sedan jag blev med Tesla.
:D :D :D
Skönt med vettiga människor på forumet! ;) Helt enig.
Jag uppfattade hans inlägg som ironi. Tesla har väl inte bevisat att sensorerna är onödiga?
Tror inte det var ironi.
Jag saknar då verkligen inte sensorerna. Vision systemet räcker till, samt att man lär sig hur stor bilen är.

Önskar snarare jag kunde koppla ur skiten på ID.4an.
Hmm på alla mina vw jag haft har psensorer och annat haft en knapp för avstängning i menyerna
Även vindrutetorkarautomatiken brukar ha samma upplägg.
Och om man inte klarar att tillverka en fungerande regnsensor utan förlitar sig på kameror så kan man ju tycka att det åtminstone skulle gå att stänga av automatiken så man slipper torrköra vindrutetorkarna när man vill använda AP
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5664
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

MarkusL skrev: 25 aug 2023 08:00
Walker skrev: 25 aug 2023 06:49
Om vi tar det här med faktagranskning så gick ju den fantastiske bildoktorn ”Bosse” nyligen ut med att ett batteribyte går på 400.000.- för en bil värd 50.000.-….. :roll: Detta kablades ut oemotsagd som sanning.
Tröttsamt.
Men han har inget mot att man gör som i den klassiska historian om hur man dubblar värdet på en trabant - man tankar den full. Det gör man också rimligen en gång i veckan. Sedan säger han faktiskt ”kanske 400 000” 😀 Lite som att det kanske var en elbil som startade branden i roro-fartyget som sedan visade sig vara falskt. Det skrämmande är att all denna påverkan leder till attityder och föreställningar hos allmänheten som tar många år att tvätta bort. Exempel på detta är ju denna tråden eller att programledaren i den diskuterade podden utbrister att ”man tror man gör något för klimatet men vad kommer batterierna ifrån”. [Min u.]
Det är så jävla dåligt av Sveriges Radio så man tror inte det är sant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av MarkusL »

niklas12 skrev: 25 aug 2023 07:50
Walker skrev: 25 aug 2023 06:49
Om vi tar det här med faktagranskning så gick ju den fantastiske bildoktorn ”Bosse” nyligen ut med att ett batteribyte går på 400.000.- för en bil värd 50.000.-….. :roll: Detta kablades ut oemotsagd som sanning.
Tröttsamt.
Tyvärr så är inte Tibors artikel som du länkade till heller särskilt objektiv.
Vart kan du hemmaladda för 1kr/kWh? (2.5kr/kWh är snittet)
Räkneexempelet baserade även på att man skulle äga bilen i 10år och 20.000mil ,medelbilisten byter bil vart 3:e år och kör 1200mil.

Alla tjänar på en ärlig debatt utan försköningar eller svartmålning.
Och tyvärr så går det emot mångas världsbild när elbilar inte är prismässigt konkurrenskraftiga när det gäller billiga bilar.
Fast artikeln är ju just bara ett exempel på hur det kan se ut. Många som laddar hemma med timpris betalar nog runt 1kr/kwh och bara för att snittbilen går 1200mil per år så går troligen helt nya bilar i övre mellanbilsklassen betydligt mer så exemplet är det inget fel på men det jag är ute efter är att ett exempel svarar inte på ”så här är det” vilket väldigt många måste få in i sitt huvud. Alla måste tyvärr titta på sina förutsättningar och välja den bilen som passar dem bäst. Med det sagt skulle jag inte köpa en bensinbil om jag fick pengar för att ta den så det finns ju andra värden än de som går att räkna på.
Skriv svar