Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Är ju en väldigt skillnad på mikrofoner i mobiler, och hur olika appar mäter.
Kan skilja tiotals db mellan olika.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3702
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 Highland

Inlägg av jonasl »

flamman skrev: 03 sep 2023 02:34

Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Rondeller förekommer knappt i USA.

Åkte buss över gränsen från Seattle till Vancouver en gång och direkt när vi passerat gränsen till Kanada och körde genom en rondell så var det en hel massa "Ooooh" och "Whats that!" i bussen :-) Däremot är 4-vägs-korsning där alla har väjningsplikt alt större med massa rödljus vanliga. I de flesta delstater får man köra mot rött vid högersväng (det är som stopplikt bara).

Nu har jag ju inte kört bil i hela USA men så ser det ut längs med västkusten och östkusten iaf.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Going electric
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jul 2023 11:28

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Going electric »

Ljudet är helt avgörande för mig också. Enorm skillnad på långkörningar.
Att mäta upp ljudet med Iphone så där blir inte helt relevant (katastrof att Teslas pr ens släpper igenom det)
Det är väldigt osannolikt att det skiljer +10-12dB mellan Highland och Audi/Mercedes/BMW
Ljud ska mätas enligt dB(a). Då mäter man ljud som upplevs jobbigast för mänskliga örat.
Tror jag har en rätt bra decibelmätare på jobbet. Har en e-tron och model 3 så jag skulle nog kunna mäta upp på måndag.
Så får vi jämföra så fort jag för möjlighet att provköra en Highland.

Björn har också gjort mycket ljudmätningar:
https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-noise.html
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Highland

Inlägg av holden »

Klart det blir en Highland när leasingen går ut på nuvarande M3, Y har aldrig lockat.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 Highland

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 03 sep 2023 09:42
flamman skrev: 03 sep 2023 02:34

Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Rondeller förekommer knappt i USA.

Åkte buss över gränsen från Seattle till Vancouver en gång och direkt när vi passerat gränsen till Kanada och körde genom en rondell så var det en hel massa "Ooooh" och "Whats that!" i bussen :-) Däremot är 4-vägs-korsning där alla har väjningsplikt alt större med massa rödljus vanliga. I de flesta delstater får man köra mot rött vid högersväng (det är som stopplikt bara).

Nu har jag ju inte kört bil i hela USA men så ser det ut längs med västkusten och östkusten iaf.
Rondeller är ju en sak, men när jag kör hemifrån är det en vänstersväng som omedelbart följs av en högersväng. Man behöver blinka höger innan vänsterblinkersen upphört.
Jag löser det genom att dubbelklicka höger på blinkersspaken.
Det lär ju inte bli enklare med knappar, man vrider betydligt mer på ratten där än i en cirkulationsplats.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Model 3 Highland

Inlägg av LarsaR »

mikebike skrev: 03 sep 2023 10:36
jonasl skrev: 03 sep 2023 09:42
flamman skrev: 03 sep 2023 02:34

Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Rondeller förekommer knappt i USA.

Åkte buss över gränsen från Seattle till Vancouver en gång och direkt när vi passerat gränsen till Kanada och körde genom en rondell så var det en hel massa "Ooooh" och "Whats that!" i bussen :-) Däremot är 4-vägs-korsning där alla har väjningsplikt alt större med massa rödljus vanliga. I de flesta delstater får man köra mot rött vid högersväng (det är som stopplikt bara).

Nu har jag ju inte kört bil i hela USA men så ser det ut längs med västkusten och östkusten iaf.
Rondeller är ju en sak, men när jag kör hemifrån är det en vänstersväng som omedelbart följs av en högersväng. Man behöver blinka höger innan vänsterblinkersen upphört.
Jag löser det genom att dubbelklicka höger på blinkersspaken.
Det lär ju inte bli enklare med knappar, man vrider betydligt mer på ratten där än i en cirkulationsplats.
Det, snabba höger vänster höger eller tvärtom är enklare med knapparna. Bara ett tryck så byter du! Hade ett helsicke när jag lånat en 3:a, missade att blinka, släckte ju bara den första blinkningen när jag petade en gång på spaken….
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Udda med en dedikerad kameraknapp på ratten.
Är väl ingen annan som har det?
Antar att Tesla sett att många gillar att aktivera kameran vid körning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pjuur
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 jul 2019 20:45

Re: Model 3 Highland

Inlägg av pjuur »

Att man flyttat behållaren för spolarvätska borde få mer uppmärksamhet! Sitter närmare fronten nu, helt fantastisk förbättring imo :lol:
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model 3 Highland

Inlägg av jpetters »

taliz skrev:
Udda med en dedikerad kameraknapp på ratten.
Är väl ingen annan som har det?
Antar att Tesla sett att många gillar att aktivera kameran vid körning.
Ja, kanske. Men om man faktiskt lagt till en kamera i nosen så blir det ju mer logiskt då man vill kunna aktivera den vid parkering. Det finns ju ingen given "trigger" som när man lägger i backen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

jpetters skrev: 03 sep 2023 11:10
taliz skrev:
Udda med en dedikerad kameraknapp på ratten.
Är väl ingen annan som har det?
Antar att Tesla sett att många gillar att aktivera kameran vid körning.
Ja, kanske. Men om man faktiskt lagt till en kamera i nosen så blir det ju mer logiskt då man vill kunna aktivera den vid parkering. Det finns ju ingen given "trigger" som när man lägger i backen.
Absolut, men har någon bekräftat att det faktiskt sitter en kamera i nosen?
Kanske det är något de planerar införa inom kort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Imolarot »

taliz skrev: 03 sep 2023 11:18
jpetters skrev: 03 sep 2023 11:10
taliz skrev:
Udda med en dedikerad kameraknapp på ratten.
Är väl ingen annan som har det?
Antar att Tesla sett att många gillar att aktivera kameran vid körning.
Ja, kanske. Men om man faktiskt lagt till en kamera i nosen så blir det ju mer logiskt då man vill kunna aktivera den vid parkering. Det finns ju ingen given "trigger" som när man lägger i backen.
Absolut, men har någon bekräftat att det faktiskt sitter en kamera i nosen?
Kanske det är något de planerar införa inom kort.
Det "roliga" är ju att Tesla redigerat bort kameran på alla officiella bilder nu. Så var det en miss helt eller visade de kameran bara för tidigt?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 Highland

Inlägg av mikebike »

LarsaR skrev: 03 sep 2023 10:46
mikebike skrev: 03 sep 2023 10:36
jonasl skrev: 03 sep 2023 09:42
flamman skrev: 03 sep 2023 02:34

Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Rondeller förekommer knappt i USA.

Åkte buss över gränsen från Seattle till Vancouver en gång och direkt när vi passerat gränsen till Kanada och körde genom en rondell så var det en hel massa "Ooooh" och "Whats that!" i bussen :-) Däremot är 4-vägs-korsning där alla har väjningsplikt alt större med massa rödljus vanliga. I de flesta delstater får man köra mot rött vid högersväng (det är som stopplikt bara).

Nu har jag ju inte kört bil i hela USA men så ser det ut längs med västkusten och östkusten iaf.
Rondeller är ju en sak, men när jag kör hemifrån är det en vänstersväng som omedelbart följs av en högersväng. Man behöver blinka höger innan vänsterblinkersen upphört.
Jag löser det genom att dubbelklicka höger på blinkersspaken.
Det lär ju inte bli enklare med knappar, man vrider betydligt mer på ratten där än i en cirkulationsplats.
Det, snabba höger vänster höger eller tvärtom är enklare med knapparna. Bara ett tryck så byter du! Hade ett helsicke när jag lånat en 3:a, missade att blinka, släckte ju bara den första blinkningen när jag petade en gång på spaken….
Problemet är inte själva tryckningen, utan att hitta knappen samtidigt som man vrider fram och tillbaks ett varv på ratten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model 3 Highland

Inlägg av renes »

mikebike skrev: 03 sep 2023 11:34
Problemet är inte själva tryckningen, utan att hitta knappen samtidigt som man vrider fram och tillbaks ett varv på ratten.
Det är ju en kännbar "ridge" mellan blinkersknapparna, så man hittar den ju på känn efter ett tag.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Model 3 Highland

Inlägg av marcusw »

Någon som sett något om bultmönster och ET? Tänker på om man kan flytta med sig sina gamla vinterhjul från M3 -21...
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Model 3 Highland

Inlägg av ducce916m »

slugger75 skrev: 02 sep 2023 14:07
taliz skrev: 02 sep 2023 12:00
renes skrev: 02 sep 2023 11:57
Trevlig skrev: 02 sep 2023 11:14
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Nu blev jag triggad.
Känslor har inget med trafikregler att göra.
När man lämnar en cirkulationsplats ska man blinka höger. Punkt.
Gäller inte BMW
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3702
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 Highland

Inlägg av jonasl »

marcusw skrev: 03 sep 2023 12:08
Någon som sett något om bultmönster och ET? Tänker på om man kan flytta med sig sina gamla vinterhjul från M3 -21...
Vågar nog sätta en peng på att det är exakt samma.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3905
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 02 sep 2023 11:26


Måste vara en väldigt liten rondell om det är upp å ner?
Jag vrider knappt på ratten i de flesta rondeller här(om dom är väldigt små brukar jag köra rakt över, som bussar & lastbilar gör :lol: )
Jag var alldeles precis och köpte en spegel med frun. M.ht regn och att PPF torkar på MSP i garaget så körde jag Audi. Det blev totalt fem rondeller. I tre av dem var ratten (gott och väl) mer än 180 grader vriden, då försökte jag köra ganska skolmässigt, dock inte överdrivet. I de andra två närmare 180 än 90 grader. (fotobevis finns, men borde inte behövas, antar jag).

Så att den är också trasig tydligen. Blir åka till Audi på att laga styrningen till veckan. :lol:

Från en tubvideo. Inte speciellt tvär rondell, utan antagligen ungefär sverigesnittet.
yoke.png
https://youtu.be/RogmTuK9hJg?si=girOg-S-Zs8sbalz

När det gäller att sakna spakar är det där det enda jag har reagerat över (men vi vet att de som övat upp knappologin inte har några problem med det). Jag kan tänka mig att det kräver lite träning med en rund ratt och blinkersknappar då det antagligen är lättare att se/veta var på greppet knapparna är på en yoke än en rund ratt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dinsdale »

Det är svårt att se hur någon enda person förutom Teslas chefsekonom kan argumentera för att blinkersknappar på ratten är en bra idé. Men som en bil designad i ett land utan rondeller är det förstås förståeligt att det blivit så här. Det är ju samma med bakluckan där inlandsisen greppar sitt bestämda tag på vintern om man förvärmer med snö på taket, så klart man inte har det som huvudfokus där bilen är designad. Något man får acceptera och lära sig, eller välja ett annat märke.

Att växla på skärmen är en ickefråga, men vilket håll är framåt och vilket är bakåt? Det borde väl vara nedåt som är framåt och uppåt som är bakåt, alltså åt samma håll som man växlar med rattväxeln?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1116
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Model 3 Highland

Inlägg av DanneLKPG »

Dinsdale skrev: 04 sep 2023 07:34
Att växla på skärmen är en ickefråga, men vilket håll är framåt och vilket är bakåt? Det borde väl vara nedåt som är framåt och uppåt som är bakåt, alltså åt samma håll som man växlar med rattväxeln?
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Niklas Z »

DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Elof »

Niklas Z skrev: 04 sep 2023 07:52
DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Niklas Z »

Elof skrev: 04 sep 2023 08:14
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 07:52
DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Model 3 Highland

Inlägg av LarsaR »

Niklas Z skrev: 04 sep 2023 08:33
Elof skrev: 04 sep 2023 08:14
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 07:52
DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.
Vill minnas att framåt med spaken var framåt på Daf 66, salig i åminnelse, och bakåt bakåt! Den gick lika fort (sakta) åt bägge håll med sin remdrift.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Banane »

Niklas Z skrev: 04 sep 2023 08:33
Elof skrev: 04 sep 2023 08:14
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 07:52
DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.
Nu ligger ju backen uppåt även på de flesta manuella lådor. ;)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Niklas Z »

Banane skrev: 04 sep 2023 08:49
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 08:33
Elof skrev: 04 sep 2023 08:14
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 07:52
DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.
Nu ligger ju backen uppåt även på de flesta manuella lådor. ;)
Fast på en manuell låda ligger det ju framåtväxlar i båda riktningarna, så där blir det inte samma koppling mellan vilken riktning man för spaken och åt vilket håll bilen rör sig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar