Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
-
Re: Väntrum Model Y
Idag fick jag sms om leverans nästa vecka. Behöver ta mig upp till Umeå, antingen med nattåg eller flyg. Hur stor är sannolikheten att Tesla ombokar leveransdagen? Och är det verkligen helt omöjligt att få den levererad till södra Sverige istället?
Är det blade batterier i alla Model Y från Tyskland numera? Försökt googla, men blir inte klok.
Vad jag vet så är det endast på alla model y Rwd och inte long range eller P.
29 juli - beställning av model y rwd (lager bil)
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
CATL batteri för bilar tillverkad i Kina och BYD för bilar från Berlin, gäller RWD.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Senast bokade de om två dagar innan eftersom registreringsskyltarna inte kommit.Thelonious skrev: ↑07 sep 2023 22:51Idag fick jag sms om leverans nästa vecka. Behöver ta mig upp till Umeå, antingen med nattåg eller flyg. Hur stor är sannolikheten att Tesla ombokar leveransdagen? Och är det verkligen helt omöjligt att få den levererad till södra Sverige istället?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Verkar inte åka till Cuxhaxen. Annan destinationshamn.R96 skrev: ↑06 sep 2023 20:43Som jag skrev tidigare så lastar malacca bilarna från Zeebrugge till Cuxhaven som senare thames highyway kör till Södertälje den 18 sep.Erik4 skrev: ↑06 sep 2023 20:06Vad tror ni om Malacca Highway då? Anlöper Zeebrügge imorgon. Har inget listat i schemat hos Kess. Skulle den kunna gå tillbaka upp mot Södertälje? Eller är det bara Thames som kommer gå från kontinenten upp till Södertälje?
Jag har leverans av en RWD i Norrköping mellan 8/9-22/9 och antar att den går via Södertälje. Den har precis lastats av Höegh Tokyo nere i Zeebrügge.
Samma läge, flyger upp från Stockholm och har bokat in hämtning på onsdag. När jag pratade med Tesla kunde de inte erbjuda leverans på annan ort när det gällde lagerbil. Men men, tänkte göra det till en sightseeing kring höga kusten på vägen hem och man vill väl ändå köra lite direktThelonious skrev: ↑07 sep 2023 22:51Idag fick jag sms om leverans nästa vecka. Behöver ta mig upp till Umeå, antingen med nattåg eller flyg. Hur stor är sannolikheten att Tesla ombokar leveransdagen? Och är det verkligen helt omöjligt att få den levererad till södra Sverige istället?
-
Ja det blir en trevlig resa!jacw skrev: ↑08 sep 2023 09:06Samma läge, flyger upp från Stockholm och har bokat in hämtning på onsdag. När jag pratade med Tesla kunde de inte erbjuda leverans på annan ort när det gällde lagerbil. Men men, tänkte göra det till en sightseeing kring höga kusten på vägen hem och man vill väl ändå köra lite direktThelonious skrev: ↑07 sep 2023 22:51Idag fick jag sms om leverans nästa vecka. Behöver ta mig upp till Umeå, antingen med nattåg eller flyg. Hur stor är sannolikheten att Tesla ombokar leveransdagen? Och är det verkligen helt omöjligt att få den levererad till södra Sverige istället?![]()
Elbe Highway står nu i Zeebrugge. Avgår idag till Malmö, framme 10/9. Blir spännande att se om bilarna som ska till Malmö från Hoegh Tokyo är med på denna båt, eller om det blir nästa runda med Danue Highway som lämnar Zeebrugge 15/9. Vad tror ni?
Sant, eller ännu värre om det blir något problem på plats. Håller tummarnaThelonious skrev: ↑08 sep 2023 09:22Ja det blir en trevlig resa!jacw skrev: ↑08 sep 2023 09:06Samma läge, flyger upp från Stockholm och har bokat in hämtning på onsdag. När jag pratade med Tesla kunde de inte erbjuda leverans på annan ort när det gällde lagerbil. Men men, tänkte göra det till en sightseeing kring höga kusten på vägen hem och man vill väl ändå köra lite direktThelonious skrev: ↑07 sep 2023 22:51Idag fick jag sms om leverans nästa vecka. Behöver ta mig upp till Umeå, antingen med nattåg eller flyg. Hur stor är sannolikheten att Tesla ombokar leveransdagen? Och är det verkligen helt omöjligt att få den levererad till södra Sverige istället?![]()
Jag är bara orolig att Tesla ska få för sig att omboka dagen innan.
Morning Claire är äntligen en route mot Göteborg från Bremerhaven i alla fall. Om det är därifrån de lastat. Finns det några andra skepp?
Ja Faustine då som verkar köra tur och retur mellan Göteborgs hamn och Zeebrugge. Den ligger dessutom på rätt kajplats (vid Sydatlanten 15). Känns ju rimligast att åtminstone Kinabilarna kommer med den.
Jag har fått registreringsskylt på car.info! Tjoho! EDD 13-27:e september (13:e september slutfaktura).
Beställde en MYP QS. Ej lager. 18 augusti. Inget VIN ännu.
EDD:12-23 sept. Antar att det är kört? Bilen lär komma i okt?
EDD:12-23 sept. Antar att det är kört? Bilen lär komma i okt?
- papatonic
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/richard897628
La en back-up beställning på en tysk RWD lagerbil i tisdags då jag inte hört mer angående min beställda LR och är väldigt angelägen om att få ta del av räntekampanjen. Fick VIN-nummer direkt i appen och Tesla Malmö ringde strax därefter för att boka upphämtning. Bilen anländer enligt SA till Malmö idag (fredag) och jag kunde hämta i Frihamnen på tisdag. Snabba ryck

Om någon är intresserad så kan jag bekräfta att denna har BYD-batterierna (Y7CR), vilket går att utläsa om man slår sitt regnummer på Transportstyrelsen och tittar under fordonsidentitet.
Var för övrigt inga problem att få handpenningen återbetald för den andra bilen som jag avbeställde.
Model Y RWD, Pearl White, vit interiör, 19", dragkrok
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Najs! Grattis, ska också beställa en rwd och är mån att få byd batterierna. Men antar att enda sättet man kan vara säker på det är att kolla upp via VIN eller hur? Såg att det fanns en vit lagerbil som var byggd i Tyskland igår men det i sig är väl ingen garanti för BYD batterierna?papatonic skrev: ↑08 sep 2023 10:35La en back-up beställning på en tysk RWD lagerbil i tisdags då jag inte hört mer angående min beställda LR och är väldigt angelägen om att få ta del av räntekampanjen. Fick VIN-nummer direkt i appen och Tesla Malmö ringde strax därefter för att boka upphämtning. Bilen anländer enligt SA till Malmö idag (fredag) och jag kunde hämta i Frihamnen på tisdag. Snabba ryck![]()
Om någon är intresserad så kan jag bekräfta att denna har BYD-batterierna (Y7CR), vilket går att utläsa om man slår sitt regnummer på Transportstyrelsen och tittar under fordonsidentitet.
Var för övrigt inga problem att få handpenningen återbetald för den andra bilen som jag avbeställde.
Hur bar du dig åt för att få handpenningen återbetald? För jag förmodar att du menar de 2500:- man lägger vid beställning?papatonic skrev: ↑08 sep 2023 10:35La en back-up beställning på en tysk RWD lagerbil i tisdags då jag inte hört mer angående min beställda LR och är väldigt angelägen om att få ta del av räntekampanjen. Fick VIN-nummer direkt i appen och Tesla Malmö ringde strax därefter för att boka upphämtning. Bilen anländer enligt SA till Malmö idag (fredag) och jag kunde hämta i Frihamnen på tisdag. Snabba ryck![]()
- Cahlenstein
- Teslaägare
Har äntligen fått ett regnr på car.info! Nu börjar det faktiskt hända lite grejer!!
Min kommer fortfarande inte upp…Cahlenstein skrev:Har äntligen fått ett regnr på car.info! Nu börjar det faktiskt hända lite grejer!!
Du hämtar din bil i Malmö eller Göteborg förmodar jag?Cahlenstein skrev: ↑08 sep 2023 10:53Har äntligen fått ett regnr på car.info! Nu börjar det faktiskt hända lite grejer!!
- Cahlenstein
- Teslaägare
Göteborg!Faradinho skrev:Du hämtar din bil i Malmö eller Göteborg förmodar jag?Cahlenstein skrev: ↑08 sep 2023 10:53Har äntligen fått ett regnr på car.info! Nu börjar det faktiskt hända lite grejer!!
- papatonic
- Teslaägare
Tack! Mig veterligen bygger Berlin bara RWD med BYD-batteri, så det bör vara garanterat. Har Berlin någonsin byggt RWD med CATL?Andre_stockholm skrev: ↑08 sep 2023 10:38Najs! Grattis, ska också beställa en rwd och är mån att få byd batterierna. Men antar att enda sättet man kan vara säker på det är att kolla upp via VIN eller hur? Såg att det fanns en vit lagerbil som var byggd i Tyskland igår men det i sig är väl ingen garanti för BYD batterierna?papatonic skrev: ↑08 sep 2023 10:35La en back-up beställning på en tysk RWD lagerbil i tisdags då jag inte hört mer angående min beställda LR och är väldigt angelägen om att få ta del av räntekampanjen. Fick VIN-nummer direkt i appen och Tesla Malmö ringde strax därefter för att boka upphämtning. Bilen anländer enligt SA till Malmö idag (fredag) och jag kunde hämta i Frihamnen på tisdag. Snabba ryck![]()
- papatonic
- Teslaägare
När jag avbokade bilen via Teslas chat på hemsidan så bad jag bara om att få handpenningen/beställningsavgiften på 2500:- återbetald. Detta godkändes utan något krångel och två dagar senare hade jag pengarna på kontot. Blev väldigt förvånad över att det gick så smidigt.aup skrev: ↑08 sep 2023 10:45Hur bar du dig åt för att få handpenningen återbetald? För jag förmodar att du menar de 2500:- man lägger vid beställning?papatonic skrev: ↑08 sep 2023 10:35La en back-up beställning på en tysk RWD lagerbil i tisdags då jag inte hört mer angående min beställda LR och är väldigt angelägen om att få ta del av räntekampanjen. Fick VIN-nummer direkt i appen och Tesla Malmö ringde strax därefter för att boka upphämtning. Bilen anländer enligt SA till Malmö idag (fredag) och jag kunde hämta i Frihamnen på tisdag. Snabba ryck![]()