Finansiell leasing vs casha på ABt

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Flipollson
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 okt 2023 21:24

Finansiell leasing vs casha på ABt

Inlägg av Flipollson »

Kanske av newbie-karaktär men ska skaffa första bilen på ABt (förmånsbil)

Lönar det sig fortfarande att leasa och kunna dra halva momsen med dagens rådande rörliga räntor (7.99) eller bör man casha bilen på företaget om man har möjlighet?

Tacksam för svar och diskussion!

/Flip
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Finansiell leasing vs casha på ABt

Inlägg av Trean »

Har inte räknat på det, men kan tipsa om att lägga in en så hög första förhöjd som man får och sedan så högt restvärde som möjligt så borde det inte bli så mycket på leasingen. En första förhöjd brukar vara någonstans runt 35-40% och restvärdet kan vara runt 50%.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Finansiell leasing vs casha på ABt

Inlägg av Legato »

Ja det lönar sig.

Räntan är ju inte relevant i sig, däremot räntepåslaget och det är inte så mycket större än förut.

Allt förutsatt såklart att du i ditt bolag förvaltar pengarna korrekt.Har du däremot en massa likvid sittande på nollränte-konto så är det såklart bättre med en stor kontantinsats (och vice versa om ni har oån med ännu högre ränta än leasing-råntan).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 681
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Finansiell leasing vs casha på ABt

Inlägg av roffe_s »

Flipollson skrev: 20 okt 2023 21:30
Kanske av newbie-karaktär men ska skaffa första bilen på ABt (förmånsbil)

Lönar det sig fortfarande att leasa och kunna dra halva momsen med dagens rådande rörliga räntor (7.99) eller bör man casha bilen på företaget om man har möjlighet?

Tacksam för svar och diskussion!

/Flip
Min uppfattning - ja, det är fortsatt en hyfsad affär. Ser Du till att Du går in med ca 20% kontantinsats och sätter ett lågt restvärde (<40%) kommer Du vid varje enskilt tillfälle under leasingperioden att kunna lösa Din leasing om så skulle erfordras utan negativ resultatpåverkan på bolaget.

En positiv sak är även att Du slipper bokföra bilen som inventarie och krångla med avskrivningar, Du får även en tillgång mindre i balansräkningen vars värdering alltid kan vara en risk.

Därför anser i vart fall jag att leasing är bättre och låter i stället bolagets likvida tillgångar investeras i annat…

Lycka till med Ditt val👍
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Flipollson
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 okt 2023 21:24

Re: Finansiell leasing vs casha på ABt

Inlägg av Flipollson »

Tusen tack för alla svar hittills!

On hög kontantinsats verkar bra, och lågt restvärde.
Vart nånstans går gränsen för lågt restvärde? Kan man ha ännu längre än 40%?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1797
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Finansiell leasing vs casha på ABt

Inlägg av tor-ake »

roffe_s skrev: 21 okt 2023 07:42


Min uppfattning - ja, det är fortsatt en hyfsad affär. Ser Du till att Du går in med ca 20% kontantinsats och sätter ett lågt restvärde (<40%) kommer Du vid varje enskilt tillfälle under leasingperioden att kunna lösa Din leasing om så skulle erfordras utan negativ resultatpåverkan på bolaget.

En positiv sak är även att Du slipper bokföra bilen som inventarie och krångla med avskrivningar, Du får även en tillgång mindre i balansräkningen vars värdering alltid kan vara en risk.

Därför anser i vart fall jag att leasing är bättre och låter i stället bolagets likvida tillgångar investeras i annat…

Lycka till med Ditt val👍
Att föra in bilen i inventarieregistret tar bara några minuter, och en rak avskrivning på 5 år tar max en minut om året i anspråk.

Min erfarenhet är att det är betydligt mer krångel att investera företagets likvida medel, speciellt den senaste tiden då både aktie- och räntefonder går kräftgång. Med facit i hand skulle jag ha köpt enbart teslor för alla pengar i bolaget för att slippa lära mig om saker som "aktiefållan" och dess tillämpning. ;)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Finansiell leasing vs casha på ABt

Inlägg av dstr »

Slarvigt uttryckt så lönar det sig med leasing så länge som räntan är lägre än halva momsen.

Halva momsen är bara avdragsgill vid hyra/leasing. Lägger du upp en finansiell leasing med för lågt restvärde så anses det vara avbetalning - och då är inte halva momsen avdragsbar.
Flipollson
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 okt 2023 21:24

Re: Finansiell leasing vs casha på ABt

Inlägg av Flipollson »

Aha, jag bör tillägga att jag kollar på begagnad via Carla. Enligt mina beräkningar då så måste jag gå in med 35% förhöjd hyra samt ha ett restvärde på 30 % för att räntekostnaderna ska vara lägre än halva momsen (med ca 1000kr) , kan det verkligen stämma? Tänker jag rätt nu..?

Nånting i mig skulle tycka det var väldigt skönt att bara slippa ha med leasingfirman att göra.. :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Finansiell leasing vs casha på ABt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Cash is King heter det ju.....

Om inte pengarna göra bättre nytta någon annanstans, så hittade jag detta här i forumet:

Vid leasing över 3 år går brytgränsen vid en ränta på 3,086%. Är räntan lägre än så blir det billigare att leasa, är den högre än så blir det billigare att casha.


För det första beror det faktiskt på hur du sätter restvärdet (ju lägre du sätter restvärdet, desto mer moms får du dra av).

Sätter du restvärdet till 50% går breakeven vid en ränta på ca 2,437%. Sätter du restvärdet till 30% går breakeven vid en ränta på ungefär 3,89%.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 681
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Finansiell leasing vs casha på ABt

Inlägg av roffe_s »

tor-ake skrev: 21 okt 2023 08:32
roffe_s skrev: 21 okt 2023 07:42


Min uppfattning - ja, det är fortsatt en hyfsad affär. Ser Du till att Du går in med ca 20% kontantinsats och sätter ett lågt restvärde (<40%) kommer Du vid varje enskilt tillfälle under leasingperioden att kunna lösa Din leasing om så skulle erfordras utan negativ resultatpåverkan på bolaget.

En positiv sak är även att Du slipper bokföra bilen som inventarie och krångla med avskrivningar, Du får även en tillgång mindre i balansräkningen vars värdering alltid kan vara en risk.

Därför anser i vart fall jag att leasing är bättre och låter i stället bolagets likvida tillgångar investeras i annat…

Lycka till med Ditt val👍
Att föra in bilen i inventarieregistret tar bara några minuter, och en rak avskrivning på 5 år tar max en minut om året i anspråk.

Min erfarenhet är att det är betydligt mer krångel att investera företagets likvida medel, speciellt den senaste tiden då både aktie- och räntefonder går kräftgång. Med facit i hand skulle jag ha köpt enbart teslor för alla pengar i bolaget för att slippa lära mig om saker som "aktiefållan" och dess tillämpning. ;)
Touche ;) Nej - en vardagsbil är i min värld aldrig en ”bra investering”, då upplever jag det emotionellt bättre att se bilen som en framtida kostnad under tiden som den ”förbrukas”. Sedan är jag en gammal stofil, uppfostrad i byggindustrin och tuktad till värdet av en låg balansräkning…

Till TS - ja, Du kan välja lägre avskrivning om Du förväntar Dig hög förslitning och/eller kör många mil. Vad som egentligen betyder något är när bilen ska avyttras - vilken värdering bilen får då. Har bilen ett högre värde än nedskrivningen uppstår en reavinst i bolaget. Men det kan Du hantera då…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Flipollson
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 okt 2023 21:24

Re: Finansiell leasing vs casha på ABt

Inlägg av Flipollson »

Tack för alla svar! Det blev leasing till slut, argumentet ”inte binda upp kapital i bilen” vann mig över till slut!

Tack och ha en fin söndag!
Skriv svar