Kan de etablerade komma ikapp?
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Kan de etablerade komma ikapp?
Tesla har ju helt klart förändrat de konventionella tillverkarnas syn på eldrift men kommer de att kunna äta upp Teslas försprång?
En ganska intressant artikel har publicerats här.
http://www.greencarreports.com/news/109 ... why/page-2
Bland annat tros Porsche ska presentera sin nya "Pajun" som när den släpps 2018 - 2019 ska ha jämförbara prestanda med Model S. Nu är det väl ingen som tror att Tesla kommer att upphöra med sin produktutveckling så att släppa en bil om 5 år som har jämförbar prestanda med dagens Model S känns ju lite ofräscht...
En ganska intressant artikel har publicerats här.
http://www.greencarreports.com/news/109 ... why/page-2
Bland annat tros Porsche ska presentera sin nya "Pajun" som när den släpps 2018 - 2019 ska ha jämförbara prestanda med Model S. Nu är det väl ingen som tror att Tesla kommer att upphöra med sin produktutveckling så att släppa en bil om 5 år som har jämförbar prestanda med dagens Model S känns ju lite ofräscht...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Som Teslafrälsta forum-muppar så är ju svaret givet nej. Men om man ska se lite objektivt på det så kommer ju inte de etablerade biltillverkarna lägga sig ner och dö när marknaden plötsligt svänger mot elbilar, utan de kommer ta upp kampen.lator skrev:Tesla har ju helt klart förändrat de konventionella tillverkarnas syn på eldrift men kommer de att kunna äta upp Teslas försprång?
Flera biltillverkare har ju redan elektriska drivlinor genom ganska avancerade seriehybrider, och för dessa är det mycket enkelt att bara kasta ut förbränningsmotorn och skala upp batteriet.
Även när Tesla producerar 500 000 bilar med hjälp av sin nya Gigafactory kommer de vara en liten nisch-spelare, och när VAG eller Toyota sätter sina utvecklingsavdelningar på att ta fram ordentliga elbilar så kommer det gå fort. Det kommer ta några år för konkurrenterna att ta in på Teslas försprång, men det kommer att gå.
Det kan också ske disruptiva ändringar inom elbilsområdet som gör att Teslas Superchargers plötsligt inte är någon konkurrensfördel längre. Jag tänker då exempelvis på om man bestämmer sig för en global standard för induktiv laddning i vägbanan, där exempelvis EU-bidrag plötsligt sätter fart på utbyggnaden. Det finns idag kommersiell teknik för induktiv laddning som kostar drygt en miljon SEK per kilometer - att elektrifiera Stockholm - Göteborg skulle då kosta 500 MSEK. För några miljarder SEK skulle alla svenska huvudvägar vara elektriska, och elbilar skulle bara behöva små batterier i Leafs storlek för att klara transporter i stan eller utanför huvudvägarna. 5-10 miljarder är i sammanhanget kaffepengar - samtidigt skulle man ju slippa importera olja, så investeringen skulle sannolikt betala sig själv på mycket kort tid.
En sådan marknadsändring skulle göra att Tesla blev stående med brallorna nere - Superchargers har då blivit ålderdomlig teknik som bara kostar pengar, och en kraftig tyngdpunktsförskjutning i bilarna när batterimängden minskar drastiskt gör att de blir mindre attraktiva för kunderna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Så enkelt är det nog inte för de konventionella biltillverkarna att ställa om till ren eldrift. Även om de har en fungerande hybrid idag så räcker det ju inte att bara "kasta ut" förbränningsmotorn. Dess elmotorer har i de flesta fall en mycket begränsad effekt och att stoppa in ett större batteri låter sig inte heller göras obemärkt... Nu påstår jag inte att inga tillverkare har fullt utvecklade modeller av rena elbilar i sina gömmor men att man skulle ta befintliga hybrider och bygga vidare på dem, det har jag svårt att tro på.Herr X skrev:Flera biltillverkare har ju redan elektriska drivlinor genom ganska avancerade seriehybrider, och för dessa är det mycket enkelt att bara kasta ut förbränningsmotorn och skala upp batteriet.
Sen är det intressant att se att det är flera än jag som tror på elektrifierade vägbanor för framtidens biltrafik, men då detta ligger ganska långt fram i tiden tror jag inte att det kommer att påverka den nuvarande satsning som Tesla gör på stora batterier och snabbladdarsystem.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Tesla Motors behöver bygga en Gigafabrik för att kunna bygga elbilar i stor skala.
Jag ser inga andra aktörer bygga några gigafabriker.
Alltså består Teslas försprång.
Den dagen Audi, BMW eller någon annan går ut med att de också ska bygga gigantiska batterifabriker - då börjar jag lyssna på deras snack om att "vi kan också". Men tills dess vet man ju att det är bara tomt vapenskrammel.
Jag ser inga andra aktörer bygga några gigafabriker.
Alltså består Teslas försprång.
Den dagen Audi, BMW eller någon annan går ut med att de också ska bygga gigantiska batterifabriker - då börjar jag lyssna på deras snack om att "vi kan också". Men tills dess vet man ju att det är bara tomt vapenskrammel.
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
de lät väldigt mycket för billigt, va e de för system? har du nån länk?Herr X skrev:Det finns idag kommersiell teknik för induktiv laddning som kostar drygt en miljon SEK per kilometer - att elektrifiera Stockholm - Göteborg skulle då kosta 500 MSEK.
de induktiva system jag har sett behöver spolar (typ elecktro magneter) hela vägen, (gärna överlappande) käns som om bara kopparn i spolarna skulle kosta mer en 1M sek/km, sen tillkommer ju kostnaden för att lägga ny väg med "plats" för de här enheterna.
Att gräva, juta fundament och asfaltera om en motorväg blir väldigt dyrt med all trafikomläggning och planering, kanske runt 50k kr/m, alltså 50M sek/km bara att gräva ner modulerna.
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Hur kommer oljebolagen att agera? Har ju väldigt svårt att tro att de lägger sig platt på rygg och bara tittar på när de konventionella biltillverkarna storsatsar på elbilar. Nej de kommer nog göra allt de kan för att fördröja den utvecklingen, kan vara en anledning till att vi tycker det går långsamt redan nu... Konspirationsteori! 

Skoda Enyaq 85x 2025
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Inte konspiratoriskt alls, det är en realitet. Titta på rally-VM vem som är sponsor. Citroen Total Abu Dhabi, Hyndai Shell, Ford M-sport Castrol, Vw Castrol. Det är olja överallt. Klart de inte vill förstöra businessen för sina kompisar. Därför behövs ett företag som Tesla som inte har de historiska kopplingarna. De gamla vill inte. De kör på gamla spåret så länge det går.ironjack skrev:Hur kommer oljebolagen att agera? Har ju väldigt svårt att tro att de lägger sig platt på rygg och bara tittar på när de konventionella biltillverkarna storsatsar på elbilar. Nej de kommer nog göra allt de kan för att fördröja den utvecklingen, kan vara en anledning till att vi tycker det går långsamt redan nu... Konspirationsteori!
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Fick gräva lite, men här är källan:Kalle skrev:de lät väldigt mycket för billigt, va e de för system? har du nån länk?
Vinnovarapport:
http://www.vinnova.se/PageFiles/6442481 ... %A4gar.pdfVinnova skrev:Universiteten KAIST i Korea annonserade nyligen att deras teknik OLEV ska användas i kommersiell trafik från och med juli 2013. Totalt kommer en stäcka på 24 km elektrifieras och beräknas kosta 48 miljarder Won eller motsvarande dryga 27 miljoner SEK, ett förhållandevis väldigt lågt kilometerpris jämfört med vad som uppskattats ovan.
27 miljoner SEK / 24 km = 1,125 miljoner per km. Det innebär 540 miljoner SEK för de 48 milen mellan Stockholm och Göteborg.
Följde för säkerhets skull också länken till en av ursprungskällorna:
http://www.electric-vehiclenews.com/201 ... being.htmlElectric Vehicle News skrev:The trial route spans 24km from Gumi station and the region of In-Dong and the establishment of the route is expected to be of a 4.8billion Won
Med dagens penningvärde är 4,8 miljarder South Korean won = 32,4 MSEK
32,4 / 24 = 1,35 MSEK per km (valutakursen har ändrats sedan rapporten skrevs)
Vi vet ju inte vad de har gjort för att fördröja elbilsutvecklingen fram till nu, men det finns många konspirationer runt att de köpt upp projekt för att sedan lägga ner dem. För allt vi vet kan de ha fördröjt elbilsutvecklingen med 20 år redan.ironjack skrev:Hur kommer oljebolagen att agera? Har ju väldigt svårt att tro att de lägger sig platt på rygg och bara tittar på när de konventionella biltillverkarna storsatsar på elbilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Se även: knappast relevant för kommersiellt bruk/verkligheten utanför blue sky R&D och universitet på den här sidan 2030.Herr X skrev:Fick gräva lite, men här är källan:
Vinnovarapport:http://www.vinnova.se/PageFiles/6442481 ... %A4gar.pdfVinnova skrev:Universiteten KAIST i Korea annonserade nyligen att deras teknik OLEV ska användas i kommersiell trafik från och med juli 2013. Totalt kommer en stäcka på 24 km elektrifieras och beräknas kosta 48 miljarder Won eller motsvarande dryga 27 miljoner SEK, ett förhållandevis väldigt lågt kilometerpris jämfört med vad som uppskattats ovan.
27 miljoner SEK / 24 km = 1,125 miljoner per km. Det innebär 540 miljoner SEK för de 48 milen mellan Stockholm och Göteborg.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Tiden går fort. Bara 15 år till 2030...nide skrev:Se även: knappast relevant för kommersiellt bruk/verkligheten utanför blue sky R&D och universitet på den här sidan 2030.Herr X skrev:Fick gräva lite, men här är källan:
Vinnovarapport:http://www.vinnova.se/PageFiles/6442481 ... %A4gar.pdfVinnova skrev:Universiteten KAIST i Korea annonserade nyligen att deras teknik OLEV ska användas i kommersiell trafik från och med juli 2013. Totalt kommer en stäcka på 24 km elektrifieras och beräknas kosta 48 miljarder Won eller motsvarande dryga 27 miljoner SEK, ett förhållandevis väldigt lågt kilometerpris jämfört med vad som uppskattats ovan.
27 miljoner SEK / 24 km = 1,125 miljoner per km. Det innebär 540 miljoner SEK för de 48 milen mellan Stockholm och Göteborg.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Vilket slöseri att gräva ner kabel... Byggbranchen som vill ha jobb?
Vi ser ju att det funkar bara man vill bygga en bil med tillräcklig räckvidd. Kan ett litet bolag göra det så kan de stora säkert göra det dubbelt så bra och billigare.
Vi ser ju att det funkar bara man vill bygga en bil med tillräcklig räckvidd. Kan ett litet bolag göra det så kan de stora säkert göra det dubbelt så bra och billigare.
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Det man förlorar på gungorna kan man ta igen på karusellerna. Med kabel i vägbanan så kan batterierna göras otroligt mycket mindre, vilket leder till väsentligt lägre priser och mindre miljöpåverkan.LarsL skrev:Vilket slöseri att gräva ner kabel... Byggbranchen som vill ha jobb?
Jag kan inte tänka mig annat än att kabeln är en vinst i förhållande till stora batterier - utnyttjandegraden skulle vara gigantisk i förhållande till den mikroskopiska utnyttjandegraden av dagens personbilar (och därmed elbilsbatterier).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Det enda man med säkerhet kan säga är att fossilbilarna kommer att fasas ut framöver. Men vad de ersätts med vet vi inte än. Förmodligen kommer det att ske antal teknikskiften innan det är klart. Det blir nog också så att flera tekniker alltid kommer att konkurrera parallellt på marknaden.
Troligen är inte Teslas koncept möjligt för all världens biltrafik. Det går åt för mycket batterier.
Men det är knappast så att Tesla blir ett fiasko. De är över tröskeln nu.
För alla som har råd är valet själklart idag. Köp en Tesla! Allt annat är trist, okunnigt och oansvarigt.
Troligen är inte Teslas koncept möjligt för all världens biltrafik. Det går åt för mycket batterier.
Men det är knappast så att Tesla blir ett fiasko. De är över tröskeln nu.
För alla som har råd är valet själklart idag. Köp en Tesla! Allt annat är trist, okunnigt och oansvarigt.
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
Hur är det med bottenplattorna i bilarna nu för tiden? det finns väl inte så många olika igentligen. Volvo lanserade ju sin nya plattan i år och den ska gälla för de flesta modellerna. Är det inte här som framgången ligger igentligen för Teslas räckvidd. Att ta fram en ny bottenplatta alá Teslas skateboard kan ju inte vara helt konflikt fritt om det är många som ska vara med och dela på den. Å andra sidan finns det outömliga resurser att sätta in om man bestämmer sig.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Kan de etablerade komma ikapp?
För mycket batterier? Vad jag förstår så finns det tillräckligt med råmaterial kvar för att inte göra det intressant att återvinna gamla mobilbatterier. Så vad är det som ska ta slut? Bygger alla biltillverkare en Gigafabrik så borde väl tillverkningen kunna täcka behovet.z balata skrev:Det enda man med säkerhet kan säga är att fossilbilarna kommer att fasas ut framöver. Men vad de ersätts med vet vi inte än. Förmodligen kommer det att ske antal teknikskiften innan det är klart. Det blir nog också så att flera tekniker alltid kommer att konkurrera parallellt på marknaden.
Troligen är inte Teslas koncept möjligt för all världens biltrafik. Det går åt för mycket batterier.
Men det är knappast så att Tesla blir ett fiasko. De är över tröskeln nu.
För alla som har råd är valet själklart idag. Köp en Tesla! Allt annat är trist, okunnigt och oansvarigt.
Däremot kommer bensinen vara så billig, eftersom ingen vill tanka, att säkert vissa länder välja att fortsätta med soppan.