Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Moderator: Redaktion
Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
UNECE’s beslutande instans GRVA skickade tillbaka DCAS-förslaget till arbetsgruppen som förväntat. Det innebär i praktiken att det troligen tidigast kommer tillbaka till GRVA till sommaren, då arbetsgruppen har en del kvar att bena ut och komma överens om.
Nytt best-case för faktisk leverans till ens bil utanför USA är alltså 2025-01-01. Om stjärnorna står rätt.
Nytt best-case för faktisk leverans till ens bil utanför USA är alltså 2025-01-01. Om stjärnorna står rätt.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1152
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Det har aldrig varit närmare!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Tesla borde verkligen återbetala sålda FSD. Mervärdet i de bilar som sålts med den optionen är ju värt 0 kr.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
För mig är det minus då det höjer förmånsvärdet.Gustafsson skrev: ↑04 okt 2023 08:14Tesla borde verkligen återbetala sålda FSD. Mervärdet i de bilar som sålts med den optionen är ju värt 0 kr.
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Norge sågar DCAS på senaste mötet, och visade en video där en Tesla kör flygande genom en rondell...
Jag highlighted det jag tyckte var intressant ang säkerhet som krockar rejält med Teslas marknadsföring.
För alla dokument:
https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... th+session
För flygande Tesla:
https://tv.vg.no/video/237480/kongsberg ... n-flyvende
Comments to the ADAS 17-05 Hands-Off study - submitted by Norway.
In general, we cannot regard this study to be sufficient to justify that Hands-Off ADAS is equally safe as Hands-On ADAS. There are still many unknown aspects which were not considered in the study that can have side effects reducing the expected benefits of ADAS.
Before Hands-off ADAS can be allowed there should be clear evidence for improving traffic safety. Until then, the agreed safety provisions in Reg. 79 should apply (5.6.2.2.5).
Despite high sales volumes of modern vehicles (EVs) the last 10 years in Norway, the accident rates did not go in the expected direction, especially in the last two years. It is still too early to point out any particular cause, but side effects of modern ADAS and complex HMI is pointed out as a possible explanation that we are investigating.
As long as this technology requires a fully attentive and responsible driver, basic and well-known safety principles as suitable seating position providing safe and fast pedals operation and a good steering-wheel grip should not be neglected.
Also, many other driving tasks must be operated from buttons and/or levers on or near the steering wheel (horn, blinkers, wipers, lights, ACC, LIM, loudspeakers….).
When the vehicle is in motion, with dynamic forces in all directions, a steady grip on the steering wheel is also supporting the driver to keep a steady seating position. If the hands are not on the steering wheel in these situations, it is also challenging to operate tasks mentioned above.
Examples:
- Try to activate the wipers or blinkers during acceleration or braking with a hand not holding the steering wheel.
- Try to adjust the fan using touchscreen on a bumpy road.
Norway wants to remind of studies regarding the human limitations of attention capabilities while monitoring systems, which may be critical in case the drive has to intervene to maintain vehicle control. It is also necessary to have more knowledge on drivers’ understanding of the system. Do drivers understand the areas of application and the limitations of the system? This would be important to ensure that drives do not see the system as an opportunity to drive tired or impaired.
Another concern is that not having hands on the steering wheel, can induce drivers to engage in other activities not related to driving. Driving without holding the steering wheel may be more prone to investigate/use other tempting menus and features provided by the information screens.
Jag highlighted det jag tyckte var intressant ang säkerhet som krockar rejält med Teslas marknadsföring.
För alla dokument:
https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... th+session
För flygande Tesla:
https://tv.vg.no/video/237480/kongsberg ... n-flyvende
Comments to the ADAS 17-05 Hands-Off study - submitted by Norway.
In general, we cannot regard this study to be sufficient to justify that Hands-Off ADAS is equally safe as Hands-On ADAS. There are still many unknown aspects which were not considered in the study that can have side effects reducing the expected benefits of ADAS.
Before Hands-off ADAS can be allowed there should be clear evidence for improving traffic safety. Until then, the agreed safety provisions in Reg. 79 should apply (5.6.2.2.5).
Despite high sales volumes of modern vehicles (EVs) the last 10 years in Norway, the accident rates did not go in the expected direction, especially in the last two years. It is still too early to point out any particular cause, but side effects of modern ADAS and complex HMI is pointed out as a possible explanation that we are investigating.
As long as this technology requires a fully attentive and responsible driver, basic and well-known safety principles as suitable seating position providing safe and fast pedals operation and a good steering-wheel grip should not be neglected.
Also, many other driving tasks must be operated from buttons and/or levers on or near the steering wheel (horn, blinkers, wipers, lights, ACC, LIM, loudspeakers….).
When the vehicle is in motion, with dynamic forces in all directions, a steady grip on the steering wheel is also supporting the driver to keep a steady seating position. If the hands are not on the steering wheel in these situations, it is also challenging to operate tasks mentioned above.
Examples:
- Try to activate the wipers or blinkers during acceleration or braking with a hand not holding the steering wheel.
- Try to adjust the fan using touchscreen on a bumpy road.
Norway wants to remind of studies regarding the human limitations of attention capabilities while monitoring systems, which may be critical in case the drive has to intervene to maintain vehicle control. It is also necessary to have more knowledge on drivers’ understanding of the system. Do drivers understand the areas of application and the limitations of the system? This would be important to ensure that drives do not see the system as an opportunity to drive tired or impaired.
Another concern is that not having hands on the steering wheel, can induce drivers to engage in other activities not related to driving. Driving without holding the steering wheel may be more prone to investigate/use other tempting menus and features provided by the information screens.
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Specen verkar även gå åt att det kommer att krävas förarövervakning av "eyes-on road", vilket diskvalifierar alla S/X före Palladium (2023).
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Ursäkta om min fråga är okunnig, men har de FSD i Norge? Tänker då på en flygande Teslan men i videon nämner de Autopilot, men de kanske menar FSD?
MY RWD 2023
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Nej det har dom inte. Kritiken är inte mot FSD specifikt, utan mot den nya "DCAS"-standarden som Tesla är drivande bakom (Marc Van Impe är Tesla-anställd) för att kunna få släppa FSD utanför Nordamerika.
Norge menar att det inte är säkert att ha L2-hands off och att inte har bra förarövervakning och hade den där händelsen som ett exempel på hur det kan gå antar jag. Jag gissar att det är fastställt att föraren använde AP och inte tittade på vägen...
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Flera kommentarer (Norge):
Uncertainties:
* DCAS is a Comfort-system. Comfort-systems which claim to reduce the work-load to driver have shown poor safety-benefit compared to emergency-systems.
* Accident statistics from the last 2-3 years show increased numbers of accidents, despites more driver assistant-systems in modern cars
Industry claim that several test-attempts are needed for validation of different use-cases
* Many requirements are not possible to validate
* New TA-process (3-pilllars). Manufacturer is free how to document several requirements
* The knowledge of the new driver-monitoring-systems is poor. Critical voices from traffic-researchers and experts are not much considered (ETSC, IIHS)
* Engineers are setting parameters for driver-monitoring-systems without sufficient knowledge about human factors and psychological aspects
Questions:
* How much automation can the driver be responsible for (L2) ?
* Can too much automation in L2-systems postpone (or stop) the development towards real automation (ADS) ?
* Have contracting parties considered well the “experiment” we are about to approve?
Inte särskilt positivt...
Uncertainties:
* DCAS is a Comfort-system. Comfort-systems which claim to reduce the work-load to driver have shown poor safety-benefit compared to emergency-systems.
* Accident statistics from the last 2-3 years show increased numbers of accidents, despites more driver assistant-systems in modern cars
Industry claim that several test-attempts are needed for validation of different use-cases
* Many requirements are not possible to validate
* New TA-process (3-pilllars). Manufacturer is free how to document several requirements
* The knowledge of the new driver-monitoring-systems is poor. Critical voices from traffic-researchers and experts are not much considered (ETSC, IIHS)
* Engineers are setting parameters for driver-monitoring-systems without sufficient knowledge about human factors and psychological aspects
Questions:
* How much automation can the driver be responsible for (L2) ?
* Can too much automation in L2-systems postpone (or stop) the development towards real automation (ADS) ?
* Have contracting parties considered well the “experiment” we are about to approve?
Inte särskilt positivt...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5524
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Tycker att hands-off L2 är galenskap just nu, det behövs inte. Mercedes mfl släpper L3 till kunder och det testas väl L4 för fullt? Om inte tillverkaren är bekväm med funktionaliteten och tar ansvar över körningen så skall händerna vara på ratten.
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Jag är beredd att hålla med, men GM Super-Cruise har ju haft det i flera år. Det bygger ju på att systemet är väldigt bra, att förarövervakningen är top notch och att det är begränsat till motorväg.OfarligTesla skrev: ↑04 nov 2023 11:13Tycker att hands-off L2 är galenskap just nu, det behövs inte. Mercedes mfl släpper L3 till kunder och det testas väl L4 för fullt? Om inte tillverkaren är bekväm med funktionaliteten och tar ansvar över körningen så skall händerna vara på ratten.
Jag tycker att L2 (styr + hastighet) i stadsmiljö är mer vansinnigt än hands-off på motorväg á la GM. FSDb är ju i praktiken även hands-off eftersom du inte kan hålla i en yoke som snurrar i stan utan att avbryta systemet...
MB vill öka farten på sitt L3 till 130 km/h som tillåts av UNECE sedan ett tag tillbaka, men dom är inte där ännu. L4 tror jag inte är aktuellt på 5-10 år i personbilar.
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Positivt att dom anställer ADAS-testare i Sverige, men var ska hen göra på vinterhalvåret i snöslasket?
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Är kanske precis det de vill testa/förbättra?
Model S -23
Model S 100D -18
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Äntligen får Tesla ta lite ansvar för att sälja luft.
Hoppas fler får mod att pröva försäljningen av FSD rättsligt så att Tesla får ta sitt ansvar. All vet ju att kejsaren är naken.
https://electrek.co/2023/11/07/tesla-ow ... ng-claims/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... sd.315086/
Hoppas fler får mod att pröva försäljningen av FSD rättsligt så att Tesla får ta sitt ansvar. All vet ju att kejsaren är naken.
https://electrek.co/2023/11/07/tesla-ow ... ng-claims/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... sd.315086/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Ja jag läste tråden på TMC förut. Man borde kunna stämma Tesla för utebliven leverans även i Sverige.Gustafsson skrev: ↑08 nov 2023 06:55Äntligen får Tesla ta lite ansvar för att sälja luft.
Hoppas fler får mod att pröva försäljningen av FSD rättsligt så att Tesla får ta sitt ansvar. All vet ju att kejsaren är naken.
https://electrek.co/2023/11/07/tesla-ow ... ng-claims/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... sd.315086/
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Svårt att ta ansvar för att inte ha levererat FSD när man inte tillåts att leverera FSD av myndigheterna.Gustafsson skrev: ↑08 nov 2023 06:55Äntligen får Tesla ta lite ansvar för att sälja luft.
Hoppas fler får mod att pröva försäljningen av FSD rättsligt så att Tesla får ta sitt ansvar. All vet ju att kejsaren är naken.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Tror du på allvar att Elon inte var medveten om att det krävs tillstånd från myndigheterna, varje gång han stått och lovat FSD inom kort?FinaFisken skrev: ↑08 nov 2023 20:51Svårt att ta ansvar för att inte ha levererat FSD när man inte tillåts att leverera FSD av myndigheterna.Gustafsson skrev: ↑08 nov 2023 06:55Äntligen får Tesla ta lite ansvar för att sälja luft.
Hoppas fler får mod att pröva försäljningen av FSD rättsligt så att Tesla får ta sitt ansvar. All vet ju att kejsaren är naken.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Vaddå tillåts leverera? FSDb i USA är i det närmaste oanvändbart om man inte älskar spänning och har tveksamt värde över normal AP eller vad som kostar en tredjedel eller ingår hos konkurrenterna. Det kommer inte någonsin att bli vad Elon lovat (autonomi) för befintliga bilar.FinaFisken skrev: ↑08 nov 2023 20:51Svårt att ta ansvar för att inte ha levererat FSD när man inte tillåts att leverera FSD av myndigheterna.Gustafsson skrev: ↑08 nov 2023 06:55Äntligen får Tesla ta lite ansvar för att sälja luft.
Hoppas fler får mod att pröva försäljningen av FSD rättsligt så att Tesla får ta sitt ansvar. All vet ju att kejsaren är naken.
Att sälja något man inte kan leverera lagligt på en marknad inom fem år är moraliskt tveksamt och knappast någon som en svensk domstol skulle upprätthålla om någon orkar stämma Tesla. Man måste liksom leverera det som är beställt enligt lagen. Man kan inte säga "kommer senare" i fem år. Det är grund för att häva köp.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Det är inte "luft" i USA där det kan levereras, som Gustafsson skriver.spacecoin skrev: ↑08 nov 2023 21:24Vaddå tillåts leverera? FSDb i USA är i det närmaste oanvändbart om man inte älskar spänning och har tveksamt värde över normal AP eller vad som kostar en tredjedel eller ingår hos konkurrenterna. Det kommer inte någonsin att bli vad Elon lovat (autonomi) för befintliga bilar.FinaFisken skrev: ↑08 nov 2023 20:51Svårt att ta ansvar för att inte ha levererat FSD när man inte tillåts att leverera FSD av myndigheterna.Gustafsson skrev: ↑08 nov 2023 06:55Äntligen får Tesla ta lite ansvar för att sälja luft.
Hoppas fler får mod att pröva försäljningen av FSD rättsligt så att Tesla får ta sitt ansvar. All vet ju att kejsaren är naken.
Att sälja något man inte kan leverera lagligt på en marknad inom fem år är moraliskt tveksamt och knappast någon som en svensk domstol skulle upprätthålla om någon orkar stämma Tesla.
Att köpa det då var en chanstagning. Det var dock tydligt vid köp att det var beroende på lokal lagstiftning.
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
1) Jag tror inte det är det Gustafsson skriver.FinaFisken skrev: ↑08 nov 2023 21:34Det är inte "luft" i USA där det kan levereras, som Gustafsson skriver.spacecoin skrev: ↑08 nov 2023 21:24Vaddå tillåts leverera? FSDb i USA är i det närmaste oanvändbart om man inte älskar spänning och har tveksamt värde över normal AP eller vad som kostar en tredjedel eller ingår hos konkurrenterna. Det kommer inte någonsin att bli vad Elon lovat (autonomi) för befintliga bilar.FinaFisken skrev: ↑08 nov 2023 20:51Svårt att ta ansvar för att inte ha levererat FSD när man inte tillåts att leverera FSD av myndigheterna.Gustafsson skrev: ↑08 nov 2023 06:55Äntligen får Tesla ta lite ansvar för att sälja luft.
Hoppas fler får mod att pröva försäljningen av FSD rättsligt så att Tesla får ta sitt ansvar. All vet ju att kejsaren är naken.
Att sälja något man inte kan leverera lagligt på en marknad inom fem år är moraliskt tveksamt och knappast någon som en svensk domstol skulle upprätthålla om någon orkar stämma Tesla.
Att köpa det då var en chanstagning. Det var dock tydligt vid köp att det var beroende på lokal lagstiftning.
2) Jag vet exakt vad jag köpte för jag tog screenshots. Det är annan wording nu. Inget om blinkers. Full NoA, Full smart summon och Automatisk körning på stadsgator.
Ingen fine print om att det inte ska funka. Det står att det kan ta längre tid att få godkännaden för AUTONOMA funktioner i vissa jurisdiktioner.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Det var inte så svårt för Tesla att ta betalt 77 000 kr om man säger så. Man kan tycka att det var korkat att köpa något som inte ger något mervärde utan bara höjer såväl nypris som förmånsvärde. Men jag hade nog förväntat mig någon funktion värd någonting för det priset. Det är som att sälja fyrkantiga däck och påstå att det är framtiden- något som aldrig kommer att fungera. När det nu är dags att sälja bilen får man inte ens ta med ”tillbehöret” till den nya heller. Helt solklart bedrägeri i mina ögon.FinaFisken skrev: ↑08 nov 2023 20:51Svårt att ta ansvar för att inte ha levererat FSD när man inte tillåts att leverera FSD av myndigheterna.Gustafsson skrev: ↑08 nov 2023 06:55Äntligen får Tesla ta lite ansvar för att sälja luft.
Hoppas fler får mod att pröva försäljningen av FSD rättsligt så att Tesla får ta sitt ansvar. All vet ju att kejsaren är naken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025
Ja, dessutom plockar de ju bort de sensorerna som systemet behöver om det ska ha en chans att fungera så det går ju inte åt rätt håll.Gustafsson skrev: ↑09 nov 2023 00:26Det var inte så svårt för Tesla att ta betalt 77 000 kr om man säger så. Man kan tycka att det var korkat att köpa något som inte ger något mervärde utan bara höjer såväl nypris som förmånsvärde. Men jag hade nog förväntat mig någon funktion värd någonting för det priset. Det är som att sälja fyrkantiga däck och påstå att det är framtiden- något som aldrig kommer att fungera. När det nu är dags att sälja bilen får man inte ens ta med ”tillbehöret” till den nya heller. Helt solklart bedrägeri i mina ögon.FinaFisken skrev: ↑08 nov 2023 20:51Svårt att ta ansvar för att inte ha levererat FSD när man inte tillåts att leverera FSD av myndigheterna.Gustafsson skrev: ↑08 nov 2023 06:55Äntligen får Tesla ta lite ansvar för att sälja luft.
Hoppas fler får mod att pröva försäljningen av FSD rättsligt så att Tesla får ta sitt ansvar. All vet ju att kejsaren är naken.
Jag hade FSD i 4 månader som demo på min förra bil (M3P 2021), det fungerade till 99% inte alls pga vinter och snö. Knappt ens vanlig AP, innan demon försvann före snön.
”Köpte” 3 månader EAP för poäng i somras. Här uppe där jag bor kan det uteslutande användas till exakt ingenting. Det går byta fil på några enstaka ställen. Mototrafikleden och två-plus-ett vägen mellan Luleå och Boden är inte registrerad som en tvåfiliv väg så det går inte byta fil där alls.
Navigering På E4 går korta snuttar men om man inte bestämmer sig för att svänga av dit man inte ska, för att träffa en avfart där det går köra NOA så blir navigeringen endast att följa en fil vilket bilen ändå gör med grund-AP. Går i huvudsak inte använda på vintern emd snö och när det går går det inte eftersom vi inte har rätt vägar. Absolut inte värt några pengar här uppe.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Ingen FSD-beta i Sverige förrän tidigast 2025, nej 2026 lär det snarare bli.
Uppdatering DCAS eller numera officiellt UNECE R171 Driver-Control Assistance Systems (DCAS)
* DCAS ("stage 1") planeras att vara "in force" i januari 2025. Jag tror att det innebär att det automatiskt blir lagligt i hela EU (och andra ställen) eftersom man inte behöver ändra befintlig trafiklagstiftning (fortfarande människan som är ansvarig för körningen).
* Det innebär inte någon superskillnad från idag. Systemet får inte byta fil utan föraren bekräftelse men kan tänkas tillåtas köra på andra vägtyper än motorväg. Jag ser inte hur systemet skulle vara användbart på andra vägtyper utan system-initerade filbyten, men vad vet jag.
* Vidare så kräver standarden visuell övervakning av föraren, vilket diskvalificerar alla S/X byggda före 2022 som saknar interiör kamera. Har Tesla ett problem legalt här? "Alla nya Tesla-bilar har den hårdvara som i framtiden kommer krävas för Total självkörning i nästan alla situationer." Återköp min bil eller fixa den?
* Kanske FSDS med system-initierade filbyten ("stage 2") kan komma Januari 2026? Givet att det går igenom kommittén, Tesla anpassar systemet för UNECE R171, EU-vägförhållanden och certifierar det.
* DCAS ("stage 1") planeras att vara "in force" i januari 2025. Jag tror att det innebär att det automatiskt blir lagligt i hela EU (och andra ställen) eftersom man inte behöver ändra befintlig trafiklagstiftning (fortfarande människan som är ansvarig för körningen).
* Det innebär inte någon superskillnad från idag. Systemet får inte byta fil utan föraren bekräftelse men kan tänkas tillåtas köra på andra vägtyper än motorväg. Jag ser inte hur systemet skulle vara användbart på andra vägtyper utan system-initerade filbyten, men vad vet jag.
* Vidare så kräver standarden visuell övervakning av föraren, vilket diskvalificerar alla S/X byggda före 2022 som saknar interiör kamera. Har Tesla ett problem legalt här? "Alla nya Tesla-bilar har den hårdvara som i framtiden kommer krävas för Total självkörning i nästan alla situationer." Återköp min bil eller fixa den?
* Kanske FSDS med system-initierade filbyten ("stage 2") kan komma Januari 2026? Givet att det går igenom kommittén, Tesla anpassar systemet för UNECE R171, EU-vägförhållanden och certifierar det.