Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanneB »

Leon skrev: 09 nov 2023 22:34
roffe_s skrev: 09 nov 2023 21:01
Kul med ett samtal som inte innebär att vi söker varandras strupe - på ett forum. Tack för det:)

Ha en fortsatt fin kväll!
Tack själv! Jättetrevligt att bolla med varandra och få andra tankar! Fin kväll till dig med, roffe!
DanneB skrev: 09 nov 2023 20:38
Min tidigare bil var en Volvo och fick inte känslan av att de jobbade på ackord där. Där fick man en känsla av att de faktiskt brydde sig om bilen och vårdade märket. Även om man ibland inte var nöjd med den lokala personalens kompetens och istället började åka några mil bort.
När jag var en ung grabb så fick jag äran, med en vän, att jobba på Volvo en kortare period när det var dags för hjulskifte. Vi arbetade effektivt och fick emellanåt luckor i schemat. Speciellt när säsongen led mot sitt slut. Då passade vi på att hänga med teknikerna och ibland hjälpte vi till.

Väldigt ofta upplevde vi en tråkig attityd med hanteringen av bilar som var inne på service eller reparation. Eftersom man jobbade på ackord och fick olika betalt beroende på åtgärd så fanns ett tydligt incitament för teknikerna att välja och planera sitt arbete. Som ni säkert förstår låg fokus på enkla arbeten som gav mycket betalt i relation till tidsåtgång. Komplicerade fel och felsökning var inte kul. Allt arbete utfördes snabbt och självklart blev det fel ibland med kunder som kommer tillbaka.

Något jag aldrig glömmer var när teknikern behövde komma åt en trasig parkeringssensor i den bakre stötfångaren. Nya från fabrik är olackerade. Kunden debiterades montering/reparation med lackering av parkeringssensor. Men det skickades aldrig till någon lackerare utan det fixade teknikern på golvet med en sprayflaska. Alltså användes inte 2-komponentslack och färgkoden var "nära nog". Teknikern noterade att det blir lackering på fakturan med ett skratt. Om detta var rätt eller fel får ni själva avgöra. Kan tillägga att det var en ny Volvo.

Min poäng, har man fel incitament så blir kunder lidande. Oavsett märke eller verkstad.
Låter lite som min lokala Volvo-verkstad, som jag kände att man inte kunde lita på överhuvudtaget. Frågade runt och det visade sig att det var fler som inte var glada i dem, sedan många år tillbaka. Inte ens tankningen gick att lite på. Inte många 5 liters dunkar det går i 7,5 liter i.
Verkstaden några mil bort, gjorde allt enligt boken och gav bra service även utöver vad de borde gjort. Blev nästan generande jobbigt vissa gånger.
Ett exempel var när jag öppnade en 1,5l colaflaska i bilen och den "exploderade" och sprutade cola över nästan hela kupén. Åkte in till den verkstaden och frågade vad jag kunde göra. De sa att jag skulle köra in bilen och sedan rengjorde dem den, utan att ta betalt.

Men som du säger, har man fel incitament går det bara åt ett håll, oavsett.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

DanneB skrev: 10 nov 2023 03:27
dstr skrev: 09 nov 2023 23:06
Andersen skrev: 09 nov 2023 19:19
"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."

Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
Det stämmer. Werksta är borta. Nu fattas bara att försäkringsbolagen stryker dom också.

https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support
Så nu finns det alltså bara en enda verkstad i hela Sverige som är godkänd av Tesla?

Gäller att inte få någon ny buckla på bilen då. Får väl reparera bilen själv i sådana fall.

Nja, finns typ 4 oberoende till. Syns på länken 😂
(Så du har typ rätt, dom är inte många)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

Fast "godkänd av Tesla" är väl egentligen bara relevant under garantitid? Jag har en oväntad "backup" här på Tyresö. En VW-ägd verkstad som nästan enbart består av gammalt Werksta/Tesla-folk :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
webbu
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2023 08:19

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av webbu »

Andersen skrev: 09 nov 2023 19:19
"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."

Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
Man kan ju spekulera i om de kommer börja reparera bilarna själva i Sverige nu. Jag vet inte vad de har haft ute för tjänster tidigare, eller vad de har för profiler på sina anställda. Men just nu har de ju flera mekaniker-tjänster ute och även en tjänst för en lackerare. https://www.tesla.com/careers/search/jo ... olm-209956
Senast redigerad av webbu, redigerad totalt 1 gånger.
Bolltistel
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 nov 2023 13:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bolltistel »

DanneB skrev: 09 nov 2023 22:18
Speedo skrev: 09 nov 2023 22:12
vi borde anordna en Tesla träff och blockera blockaden från att komma fram.

Någon som är bra på att organisera?
Vi kör in med 50.000 tesla bilar mot IF Metals huvudkontor så får vi se hur kul de tycker att det är.
Föregående sida ger ett svar varför det inte är så lyckat.

viewtopic.php?p=755231#p755231
Jag skulle tro att det inte alls faller in under ”vild strejk” iom att det skulle vara en manifestation skild från arbete (om än relaterad till en arbetskonflikt). Därmed är det snarare en allmän sammankomst som kan behöva tillstånd från polisen.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Om nu Tesla säger fuck sweden och lämnar, vad händer då ?? Kan någon fixa våra bilar ??
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
current
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av current »

Honkan skrev: 10 nov 2023 08:33
Om nu Tesla säger fuck sweden och lämnar, vad händer då ?? Kan någon fixa våra bilar ??
Grufman bil, oklart om dom har skadeverkstad.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Om Tesla tar in allt inhouse kommer de behöva anställa massor.

Vissa kommer vara med i facket och omedelbart börja strejka. Det kan ju vara en bra strategi för att dränera strejkkassan eller göra situationen orimlig hos Metall, varenda uteliggare blir anställd och försörjd av facket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Känns som de gjorde analysen störst bolag med minst anställda i Sverige , de ska vi ge oss på så vi får lite fler medlemmar :twisted:

Men blir intressant och se vad Tesla egentligen kommer göra, om de bara helt enkelt låter tiden gå, och än sålänge så funkar väl allt som vanligt förutom leveranser…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Går IF Metall mot en pyrrhusseger?

Om IF Metall driver denna konflikt så långt att Tesla lämnar Sverige så kommer fackförbundet troligen ha vunnit en pyrrhusseger.

Det kommer att ge rubriker världen över om Tesla lämnar Sverige. Följdverkningar blir troligen att andra utländska företag i framtiden kommer att tveka inför att etablera verksamhet här. Detta är naturligtvis inte bra, för att undvika det så är det mycket möjligt att, det på sikt, medför lagändringar som ger fackförbund i Sverige mindre makt, en ”Lex Tesla”.

En annan effekt är att många av mina arbetskamrater och vänner, under denna konflikt, har fått upp ögonen och börjat ifrågasätta både kollektivavtal och fackens sätt att agera, exempelvis att de i somras lurat in teslaanställda i IF Metall med gratismedlemskap för att sedan ta ut dem i strejk, samt att fackens blockader främst drabbar bilägare och andra företag än Tesla. Även detta kan medföra att fackförbund i framtiden får minskad anslutningsgrad och därmed mindre makt för fackförbund.
Användarvisningsbild
Falo
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2020 21:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Falo »

Det måste väl ändå finnas fler plåt och lackeringsverkstäder i andra länder i Europa? Bara ställa bilarna på en transport till tex Polen. Då har IF Metall lyckats med konststycket att flytta alla Tesla skade/lackjobb utomlands. För Tesla spelar detta ingen roll utan det viktiga är att ställa upp på kunderna.
Detta kan naturligtvis även appliceras på alla verkstadsjobb. Så Tesla behöver bara en hemsida i Sverige, kunden bokar, bil kommer och hämtar upp. Klart!
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Falo skrev: 10 nov 2023 09:21
Det måste väl ändå finnas fler plåt och lackeringsverkstäder i andra länder i Europa? Bara ställa bilarna på en transport till tex Polen. Då har IF Metall lyckats med konststycket att flytta alla Tesla skade/lackjobb utomlands. För Tesla spelar detta ingen roll utan det viktiga är att ställa upp på kunderna.
Detta kan naturligtvis även appliceras på alla verkstadsjobb. Så Tesla behöver bara en hemsida i Sverige, kunden bokar, bil kommer och hämtar upp. Klart!
”Tesla ställa upp för kunderna”… :lol: jovars.. nån gång ska väl va den första :)
Speedo
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 aug 2015 14:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Speedo »

Bolltistel skrev: 10 nov 2023 08:15
DanneB skrev: 09 nov 2023 22:18
Speedo skrev: 09 nov 2023 22:12
vi borde anordna en Tesla träff och blockera blockaden från att komma fram.

Någon som är bra på att organisera?
Vi kör in med 50.000 tesla bilar mot IF Metals huvudkontor så får vi se hur kul de tycker att det är.
Föregående sida ger ett svar varför det inte är så lyckat.

viewtopic.php?p=755231#p755231
Jag skulle tro att det inte alls faller in under ”vild strejk” iom att det skulle vara en manifestation skild från arbete (om än relaterad till en arbetskonflikt). Därmed är det snarare en allmän sammankomst som kan behöva tillstånd från polisen.
Ja eller om vi samlar 1000 bilar och kör runt och runt deras kvarter, det ligger ju på Olof Palmes gata.. vad ska man göra då? Vi kör fram och tillbaka och fyller upp hela gatan.. sen om det blir stopp så är det inte vår ambition men risken finns.

Jag vet ex att de parkerar sina bilar i parkeringsgaraget precis under för det finns hissar som går rakt upp i deras byggnad. Är man där tidig morgon så kan man säkert göra lite väsen ifrån sig. 1000 bilar kanske dessutom går sönder mitt på vägen.. men vem ska laga dem då?
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

jag är på!

förresten får bärgarna hämta teslabilar nu eller är det också kört?
Vi kan ju leka batteritorsk :lol:
Haft alla 3/Y
Speedo
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 aug 2015 14:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Speedo »

Haha... moment 22... såklart!

Vilka fler är på? Vi behöver komma ut på något större sätt.

Vi kan ha en Teslatävling på Olof Palmes gata. Den går ut på att man ska hämta upp en lapp där det står 1 på ena sidan gatan, sen måste man köra runt och hämta nummer två på andra sidan gatan... den som först kommer upp till 20 vinner en klubba!
Alla är såklart välkomna att tävla men roligast om det är Teslabilar...
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Som sagt, uppmärksamhet för sin aktion är det metall söker. Värsta scenariot för dom vore om ingen brydde sig/påverkas. En protest i centrala Stockholm skulle vara perfekt för metall. Antagligen skulle dom själva tipsa dit media.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

är vi riktigt många så får också varumärket Tesla grym reklam. Gratis som vanligt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av LarsaR »

pejvic skrev: 10 nov 2023 10:03
är vi riktigt många så får också varumärket Tesla grym reklam. Gratis som vanligt.
Men inte säkert positiv reklam. Nog många som skulle irritera sig på Teslaägare och företaget….
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 10 nov 2023 10:00
Som sagt, uppmärksamhet för sin aktion är det metall söker. Värsta scenariot för dom vore om ingen brydde sig/påverkas. En protest i centrala Stockholm skulle vara perfekt för metall. Antagligen skulle dom själva tipsa dit media.
Förutsatt att folk inte tycker de är löjliga när de får veta att IF Metall behövt lura in folk med gratis medlemskap för att överhuvudtaget ha tillräckligt med medlemmar som kan strejka och sedan eskalerar det hela till en stor konflikt trots att stödet för ett avtal bland de anställda verkar lågt. Det visar bara öppet att facket inte bryr sig om de anställda och det är deras egna egon som är viktigt för dem.

Personligen tror jag de har mer att förlora på uppmärksamheten i det här fallet, det sagt hade det väl inte hjälpt Tesla om Teslaägare gör motaktion som stör andra heller.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Legato skrev: 10 nov 2023 07:58
Fast "godkänd av Tesla" är väl egentligen bara relevant under garantitid? Jag har en oväntad "backup" här på Tyresö. En VW-ägd verkstad som nästan enbart består av gammalt Werksta/Tesla-folk :D
Vår gamla model s lagades i plåten av en lokal firma här i Växjö som utan problem hade goda kunskaper i att hantera aluminiumkarosser. Så klart det finns alternativa lösningar som faktiskt kanske fungerar bättre än Teslas egna.

Vi talar om en bil, med karros som vilken annan, inget rymdskepp.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

frippe skrev: 10 nov 2023 10:09
Vår gamla model s lagades i plåten av en lokal firma här i Växjö som utan problem hade goda kunskaper i att hantera aluminiumkarosser. Så klart det finns alternativa lösningar som faktiskt kanske fungerar bättre än Teslas egna.

Vi talar om en bil, med karros som vilken annan, inget rymdskepp.
Plåtfixar är nog inga problem, men när det krävs specifika reservdelar, programvara, verktyg, manualer etc så är det inte riktigt lika enkelt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

fth skrev: 10 nov 2023 10:12
frippe skrev: 10 nov 2023 10:09
Vår gamla model s lagades i plåten av en lokal firma här i Växjö som utan problem hade goda kunskaper i att hantera aluminiumkarosser. Så klart det finns alternativa lösningar som faktiskt kanske fungerar bättre än Teslas egna.

Vi talar om en bil, med karros som vilken annan, inget rymdskepp.
Plåtfixar är nog inga problem, men när det krävs specifika reservdelar, programvara, verktyg, manualer etc så är det inte riktigt lika enkelt.

/fth
Jo, med Tesla är det faktiskt jätteenkelt. Jag har skruvat rätt mycket med min trackday-bil.

Reservdelar åker man och hämtar på närmsta serviceverkstad.

Programvaran hyr man direkt av Tesla. Toolbox. Kan hyras per timme eller per år... typ.

Speciella verktyg som behövs framgår på service.tesla.com - likaså dokumentation för alla moment som kan förekomma.


Jag har en nästan fullt utrustad bilverkstad. Hade det inte varit för att tesla nu själva rekryterar plåtslagare och lackerare så hade jag nog anställt en mekaniker.

edit: nej, nu hade dom tagit bort timmeshyrningen av Toolbox. Nu är det bara dag, månad eller år. $3000 per år. Vad kostar en licens hos volvo/bmw för deras programvara? Får man en vecka för den pengen?
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av rsk »

webbu skrev: 10 nov 2023 08:06
Andersen skrev: 09 nov 2023 19:19
"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."

Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
Man kan ju spekulera i om de kommer börja reparera bilarna själva i Sverige nu. Jag vet inte vad de har haft ute för tjänster tidigare, eller vad de har för profiler på sina anställda. Men just nu har de ju flera mekaniker-tjänster ute och även en tjänst för en lackerare. https://www.tesla.com/careers/search/jo ... olm-209956
Lite Google-trixande visar att denna sidan syntes hos Google den 31 okt, klockan 16:44.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8723
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

pejvic skrev: 10 nov 2023 09:50
jag är på!

förresten får bärgarna hämta teslabilar nu eller är det också kört?
Vi kan ju leka batteritorsk :lol:
Klart man är på, men behöver nog överväga lite om reaktionerna blir positiva eller negativa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

dstr skrev: 10 nov 2023 10:21
Reservdelar åker man och hämtar på närmsta serviceverkstad.
Just den delen blir ju lite knepig om Tesla lämnar Sverige.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar