Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thogr »

AktivEffekt skrev: 11 nov 2023 16:09
Esterox skrev: 11 nov 2023 15:20
Det här måste gå att ta reda på men jag tror såhär,

Det är ju IF-metall som förbund som verkar drivit på detta. Inte en avdelning. Detta borde vara oerhört ovanligt.

Förbundet vill ha avtal med tesla, anledning är nog många. Tesla börjar bli stora i Sverige så förbundet ser ju ett stort ekonomiskt intresse i detta. Det kan även inte ha tesla som tjänstebil eftersom tesla inte har kollektivavtal.
Denna strejk är garanterat planerad i flera år ! Men är det verkligen medlemmar som vill ha strejken? Har medlemmar kämpat i flera år för kollektivavtal, det tror jag knappast.

Är det någon som verkligen går på djupet hos metall? Hur hanterar det sina anställda? Jag tror nog det finns flertalet där som har det lite sisådär och orättvisa trots kollektivavtal.

Är ju fascinerande hur det bolag som verkar få problem (Werksta, vilka fler inom närmsta veckorna?) är kollektiv anslutna företag.


Tack och hej IF-metall.
Ett himla gnäll på facket i denna tråd.
Ska jag tolka att alla är ok med amerikansk arbetsmarknad med typ 2 veckors semester osv.?
Varför gnäller ni inte på Tesla?
Man kunde ju tex gjort som Amazon och bildat dotterbolag/underleverantör med kollektivavtal, problemet löst.
Ni har ju liksom köpt Elon Musk och nu får ni Elon Musk. Vem är förvånad?
Bara för att man tycker att fackets beteende är dåligt, betyder inte att man vill ha amerikansk arbetsmarknad. Man kan ju t.o.m även tycka att kollektivavtal är bra, inte ha något emot att Tesla teckar ett och samtidigt tycka att fackets stridsåtgärder är totalt förkastliga för att försöka ”övertyga” Tesla att teckna ett.
Själv jobbar jag på ett amerikansk företag (svenskt dotterbolag) med kollektivavtal, men mina amerikanska kollegor har rätt till mer semester än jag.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ermase »

Facket är knappast felfria och går att kritisera för mycket men förstår man inte värdet av den svenska modellen utan tycker att den kan man ta till när det passar så är man tämligen historielös. Generationerna innan oss som jobbade hårt för bättre arbetsvillkor och för att stärka fackföreningarnas makt skulle nog inte vara så imponerade av diskussionen i denna tråd.
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thogr »

Fredrik j skrev: 11 nov 2023 15:03
thogr skrev: 11 nov 2023 14:56
roffe_s skrev: 11 nov 2023 14:13
TiborBlomhall skrev: 11 nov 2023 14:04
roffe_s skrev: 11 nov 2023 13:46
Är det ingen som reflekterar över det enligt tråden uppsagda avtalet med Werksta? Hur gick detta till, hur ser avtalet ut och vilken part har på vilka grunder sagt upp avtalet?

På Werksta säger man inget, här är det business as usual att döma av hemsidan: https://www.werksta.se/tjanster/el-och- ... eparation/

Avtal - kollektiv eller kommersiella - avslutar man inte hur som helst utan att exponera sig för risk. Så vad hände? Är det någon som till att börja med vet om:

1 - Är avtalet de facto uppsagt?
2 - Vilken part sa i så fall upp avtalet?
3 - På vilka grunder avslutades avtalet? Hade strejken något att göra med detta?
4 - Vilken inställning har den part som drabbades av uppsägningen?

Detta borde i vart fall vara intressant för ägarkollektivet att få klarhet i. Vilken part reducerade i relativ hög omfattning ägarnas möjlighet att få sina fordon åtgärdade? Var det Werksta - eller Tesla Sweden - som ökade pressen på ägarna?
Utan att veta spekulerar jag i att avtalet i sig inte är uppsagd. Tesla plockade bort dem från webbsidan så kunder slipper åka dit och bli besvikna.
Tack för infon Tibor, det vore ju klokt om det är så :)

Och torde bespara många av skribenterna i tråden en del oro. Att hålla sig till kända och bekräftade fakta är sällan en dålig idé. Ha en fortsatt trevlig helg.
Det påstås att de börjat varsla folk om uppsägning på Werksta:
20 miljoner i veckan blir ju ca 900 miljoner på ett år.
Delat på dom 50 000 teslabilar som finns i Sverige så innebär då att Werksta reparerar varje bil för ca 20 000kr i genomsnitt.
Man gör ju iochförsig säkert en hel del dyra plåt/lack-jobb.
Ja, jag vill minnas att ett litet dörruppslag kostar ungefär så mycket att reparera.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

AktivEffekt skrev: 11 nov 2023 16:09
Ett himla gnäll på facket i denna tråd.
Ska jag tolka att alla är ok med amerikansk arbetsmarknad med typ 2 veckors semester osv.?
Varför gnäller ni inte på Tesla?
Man kunde ju tex gjort som Amazon och bildat dotterbolag/underleverantör med kollektivavtal, problemet löst.
Ni har ju liksom köpt Elon Musk och nu får ni Elon Musk. Vem är förvånad?
Du kan tolka det som att jag vill att de anställda skall få mer makt så de själva får bestämma, inte att facket skall komma och tvinga in dem i avtal de inte vill ha bara för att facket vill få makt och pengar. Tycker väl helt enkelt att om vi nu skall leva i en demokrati så bör vi värna demokratiska principer.

Personligen tror jag fackens beteende med att angripa kunder och på så sätt orsaka stora ekonomiska problem för massvis med andra företag och anställda som har kollektivavtal kommer straffa dem på längre sikt. Att sympatistrejka mot Tesla är en sak men att blanda in privatpersoner i det hela är något annat.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5565
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

ermase skrev: 11 nov 2023 16:29
Facket är knappast felfria och går att kritisera för mycket men förstår man inte värdet av den svenska modellen utan tycker att den kan man ta till när det passar så är man tämligen historielös. Generationerna innan oss som jobbade hårt för bättre arbetsvillkor och för att stärka fackföreningarnas makt skulle nog inte vara så imponerade av diskussionen i denna tråd.
Jag tror också att de flesta anställda inte riktigt har koll på vad man får som anställd ”som inte syns” och som är ett direkt resultat av centrala förhandlingar.
För min del har kollektivansluting varit guld värt bokstavligen, och jag har sett de ekonomiska riskerna som egenföretagare i vitögat.
För mig har kollektiva avtal varit bra och inte på något vis hindrat rätt stora benefits utanför det avtalade.
Med det sagt kan man inte kalla kollektivanslutning frivillig om frivilligheten består i hotet sabotera verksamhet så den går omkull om man inte går med.
Så varför inte kalla en spade för en spade och konstatera att kollektivanslutning inte är frivillig om man vill driva företag i Sverige, då blir det mycket lättare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Jag har alltid hoppats att facket ska stå upp för sina medlemmar när medlemmarna behöver stöd. Det är enligt mig vad en fackförening ska göra.

Problemet här som jag ser det, är att det inte verkar finnas något direkt stöd från IF Metalls medlemmar hos Telsa för dessa aktioner. OM fackmedlemmarna hos Tesla vill ha kollektivavtal så ser jag inga problem med det som sker nu, men det verkar ju inte finnas något nämnvärt stöd för detta och då är det inte alls OK att bete sig som IF Metall gör nu.

Jag har under hela mitt arbetsliv till största del jobbat åt arbetsgivare som saknat kollektivavtal och det har i princip inte varit några större problem med det. I de allra flesta fall har jag fått bättre förmåner och pensionsavsättningar än vad ett kollektivavtal hade gett. Jag har ganska stor förståelse för att arbetsgivare (framförallt mindre) inte vill skriva på ett avtal som kan ändras och som inte går att ta sig ur när det väl är påskrivet.

Sett ur ett historiskt perspektiv har fackföreningar varit extremt viktiga för att få till den arbetsmarknad vi har idag i Sverige. De har gjort ett enormt jobb. Tyvärr känns det som att de fått för sig att de bestämmer allt och att det inte räcker med att ge vettiga villkor till anställda - man måste hoppa i säng med dem för att de ska vara nöjda. Jag har väldigt svårt att acceptera detta. Det är dubbelmoral på hög nivå.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8736
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

bjornnilsson skrev: 11 nov 2023 16:02
Fredrik j skrev: 11 nov 2023 14:27
bjornnilsson skrev: 11 nov 2023 14:21
Fredrik j skrev: 11 nov 2023 13:15
Pontus skrev: 11 nov 2023 12:53
Vad skulle rent juridiskt hända om jag har företaget Rantaruntstrejken och tar in tjänster, så som elektriker och fixar saker åt Tesla?
Juridiskt ingenting. Möjligen skulle du bli utesluten ur branschorganisationen som ju säkert har i sina stadgar att medlemsföretagen behöver följa beslutade åtgärder.
Sen skulle du ju istället kunna bli utsatt för stridsåtgärder.
Men något lagbrott gör man ju sig inte skyldig till.
Tack och lov har politikerna avstått att lagstifta på det området.
Med lite tur skulle ditt företag förhoppningsvis tjäna en hel del pengar. Som sedan när räkenskapsåret ska summeras delas ut till elektrikerna som gjort jobbet. Varvid media får upp ögonen för att företagandet inte bara är egoistisk bullshit. Det är vad jag hoppas skulle hända.
Vad skulle hans företag kunna tjäna en hel del pengar på menar du?
Rantaruntstrejken. Beroende på tillgång/efterfrågan.
Det var en lite hypotetisk fråga angående om det är olagligt att ha en mellanhand när det sker blockader. Skulle jag som tredje part kunna beställa en lagning av en SuC från en elektriker som är med I blockaden? Är det hans företag som inte får rör en SuC eller är det bara beställningar ifrån Tesla?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Esterox »

Gadiel skrev: 11 nov 2023 16:20
AktivEffekt skrev: 11 nov 2023 16:09
Esterox skrev: 11 nov 2023 15:20
Det här måste gå att ta reda på men jag tror såhär,

Det är ju IF-metall som förbund som verkar drivit på detta. Inte en avdelning. Detta borde vara oerhört ovanligt.

Förbundet vill ha avtal med tesla, anledning är nog många. Tesla börjar bli stora i Sverige så förbundet ser ju ett stort ekonomiskt intresse i detta. Det kan även inte ha tesla som tjänstebil eftersom tesla inte har kollektivavtal.
Denna strejk är garanterat planerad i flera år ! Men är det verkligen medlemmar som vill ha strejken? Har medlemmar kämpat i flera år för kollektivavtal, det tror jag knappast.

Är det någon som verkligen går på djupet hos metall? Hur hanterar det sina anställda? Jag tror nog det finns flertalet där som har det lite sisådär och orättvisa trots kollektivavtal.

Är ju fascinerande hur det bolag som verkar få problem (Werksta, vilka fler inom närmsta veckorna?) är kollektiv anslutna företag.


Tack och hej IF-metall.
Ett himla gnäll på facket i denna tråd.
Ska jag tolka att alla är ok med amerikansk arbetsmarknad med typ 2 veckors semester osv.?
Varför gnäller ni inte på Tesla?
Man kunde ju tex gjort som Amazon och bildat dotterbolag/underleverantör med kollektivavtal, problemet löst.
Ni har ju liksom köpt Elon Musk och nu får ni Elon Musk. Vem är förvånad?
Är väl knappast förvånande att folk är upprörda på facken. Helt oproportionerliga och felriktade metoder de kör med.

Om anställda på Tesla under många år påtalat om hur hemskt de har och att de får arbeta under vidriga förhållanden.
Då hade man kunna ha en förståelse och sympati med både fack och anställda.
Men inget sådant har kommit fram. Det enda som kommer fram är historier om fulspel av Metall och deras ”prospects”
För det är maffiametoder och beskyddarverksamhet de bedriver nu.

Ja facket levererar ju inte direkt. Investeringar i tesla som man sålt innan strejk, gratis medlemskap för att locka folk, går på tesla kunder istället för tesla osv.

Sen har nog anställda mer än 2 veckor så varför drar du in USA i detta ? Ja det är ett amerikanskt bolag men som det verkar enligt flera så har det ju bättre än andra företag med kollektivavtal.

Ser du inte problemet?
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

ermase skrev: 11 nov 2023 16:29
Facket är knappast felfria och går att kritisera för mycket men förstår man inte värdet av den svenska modellen utan tycker att den kan man ta till när det passar så är man tämligen historielös. Generationerna innan oss som jobbade hårt för bättre arbetsvillkor och för att stärka fackföreningarnas makt skulle nog inte vara så imponerade av diskussionen i denna tråd.
Varken fack eller arbetsgivare kan leva på gamla meriter. Varje tid har sina utmaningar och möjligheter.

Den svenska modellen bygger bland annat på att teckna kollektivavtal är FRIVILLIGT, dvs vi har inte lagstadgat om detta. Trist att facket vill gå ifrån den svenska modellen och med alla till buds stående medel tvinga in företag i detta…
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 742
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bat »

thogr skrev: 11 nov 2023 16:27
Själv jobbar jag på ett amerikansk företag (svenskt dotterbolag) med kollektivavtal, men mina amerikanska kollegor har rätt till mer semester än jag.
Är du säker på att det är betalda semesterdagar? Mina amerikanska kollegor har också en hel del dagar och kan ta ut sabbatical etc med ett visst intervall. Men inte alla dessa är betalda vilket det brukar vara i Sverige.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 742
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bat »

josve skrev: 11 nov 2023 17:44
ermase skrev: 11 nov 2023 16:29
Facket är knappast felfria och går att kritisera för mycket men förstår man inte värdet av den svenska modellen utan tycker att den kan man ta till när det passar så är man tämligen historielös. Generationerna innan oss som jobbade hårt för bättre arbetsvillkor och för att stärka fackföreningarnas makt skulle nog inte vara så imponerade av diskussionen i denna tråd.
Varken fack eller arbetsgivare kan leva på gamla meriter. Varje tid har sina utmaningar och möjligheter.

Den svenska modellen bygger bland annat på att teckna kollektivavtal är FRIVILLIGT, dvs vi har inte lagstadgat om detta. Trist att facket vill gå ifrån den svenska modellen och med alla till buds stående medel tvinga in företag i detta…
Ja, det är det som är fulspelet här. Maffia metoder för att tvinga sig till ett avtal, kommer aldrig lyckas i detta fall det är jag rätt säker på. Tesla brukar verkligen inte böja sig för liknande krav.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Gadiel skrev: 11 nov 2023 16:20
AktivEffekt skrev: 11 nov 2023 16:09
Esterox skrev: 11 nov 2023 15:20
Det här måste gå att ta reda på men jag tror såhär,

Det är ju IF-metall som förbund som verkar drivit på detta. Inte en avdelning. Detta borde vara oerhört ovanligt.

Förbundet vill ha avtal med tesla, anledning är nog många. Tesla börjar bli stora i Sverige så förbundet ser ju ett stort ekonomiskt intresse i detta. Det kan även inte ha tesla som tjänstebil eftersom tesla inte har kollektivavtal.
Denna strejk är garanterat planerad i flera år ! Men är det verkligen medlemmar som vill ha strejken? Har medlemmar kämpat i flera år för kollektivavtal, det tror jag knappast.

Är det någon som verkligen går på djupet hos metall? Hur hanterar det sina anställda? Jag tror nog det finns flertalet där som har det lite sisådär och orättvisa trots kollektivavtal.

Är ju fascinerande hur det bolag som verkar få problem (Werksta, vilka fler inom närmsta veckorna?) är kollektiv anslutna företag.


Tack och hej IF-metall.
Ett himla gnäll på facket i denna tråd.
Ska jag tolka att alla är ok med amerikansk arbetsmarknad med typ 2 veckors semester osv.?
Varför gnäller ni inte på Tesla?
Man kunde ju tex gjort som Amazon och bildat dotterbolag/underleverantör med kollektivavtal, problemet löst.
Ni har ju liksom köpt Elon Musk och nu får ni Elon Musk. Vem är förvånad?
Är väl knappast förvånande att folk är upprörda på facken. Helt oproportionerliga och felriktade metoder de kör med.

Om anställda på Tesla under många år påtalat om hur hemskt de har och att de får arbeta under vidriga förhållanden.
Då hade man kunna ha en förståelse och sympati med både fack och anställda.
Men inget sådant har kommit fram. Det enda som kommer fram är historier om fulspel av Metall och deras ”prospects”
För det är maffiametoder och beskyddarverksamhet de bedriver nu.
Nåja, nog har det kommit fram en del om att det inte står helt rätt till på Tesla, enligt dom få
som vågat yttra sig. Diverse hot om uppsägning har ju även framkommit och lite andra liknande
saker, plus sånt som att inte göra klart jobb på bilarna för ackord-liknande saker (vilket både
lär vara stressande och kännas fel).
Det verkar dessutom stämma att det råder en slags tystnadskultur där och då är det än mindre
konstigt att vi inte för speciellt mycket information om dåliga förhållanden.

Däremot håller jag med om att metall använder fel verktyg när det slår väldigt enkelriktat mot
oss ägare utan direkt negativ effekt mot Tesla. Att hålla våra bilar som gisslan är inte ok direkt :(
Och som redan påpekats så blir ju trasiga superchargers ett slag mot nästan alla märken av
elbilar (men där slår det mot företaget Tesla som mister intäkter från SuC men bara om
tillräckligt många laddare slås ut, eller om folk börjar undvika just SuC pga osäkerhet men
det kommer antagligen att ta ett tag innan det händer tror jag).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

bat skrev: 11 nov 2023 17:48
Är du säker på att det är betalda semesterdagar? Mina amerikanska kollegor har också en hel del dagar och kan ta ut sabbatical etc med ett visst intervall. Men inte alla dessa är betalda vilket det brukar vara i Sverige.
Jag jämförde min semester med en polare som är amerikan för något år sedan. Han har 2 veckors semester och jag har 6. Han tyckte det var sjukt mycket, men sedan började vi jämföra helheten och i slutändan kom vi fram till att han har fler lediga (och betalda) dagar än vad jag har. Dock kommer en del i form av bank holidays och liknande men ändå. Han har också övertid som kan han ta ut som kompledigt vilket gör att han har minst lika mycket flexibilitet som jag har.

Det var lite av en aha-upplevelse. Man ska inte stirra sig blind på att man har färre semesterdagar i USA - det är olika system och det går inte att bara jämföra rakt av.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bjelke »

ermase skrev: 11 nov 2023 16:29
Facket är knappast felfria och går att kritisera för mycket men förstår man inte värdet av den svenska modellen utan tycker att den kan man ta till när det passar så är man tämligen historielös. Generationerna innan oss som jobbade hårt för bättre arbetsvillkor och för att stärka fackföreningarnas makt skulle nog inte vara så imponerade av diskussionen i denna tråd.
Ja man kan ju säga så här, att ett kollektivavtal är ”lite” mer än två sidor långt med lite texter
om lön och pensionsavsättningar.
Det handlar om en jäkla massa mer faktiskt, men många som är negativa mot detta verkar bara
tro att avtalet är på typ 2-3 sidor.
Ja och en årlig central förhandling om årets minimi-höjning (potterna) av lönerna.
Att arbetsgivar-organisationerna också vill ha kollektivavtal och centrala förhandlingar om
lönehöjningar är antagligen också bara BS…

Att många hakar upp sig på ”frivilligheten” (som egentligen inte är direkt friliggt) kan jag
dock förstå, och som skrivits tidigare borde just det gå att lagstadga på ett vettigt sätt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

AktivEffekt skrev: 11 nov 2023 16:09
Esterox skrev: 11 nov 2023 15:20
Det här måste gå att ta reda på men jag tror såhär,

Det är ju IF-metall som förbund som verkar drivit på detta. Inte en avdelning. Detta borde vara oerhört ovanligt.

Förbundet vill ha avtal med tesla, anledning är nog många. Tesla börjar bli stora i Sverige så förbundet ser ju ett stort ekonomiskt intresse i detta. Det kan även inte ha tesla som tjänstebil eftersom tesla inte har kollektivavtal.
Denna strejk är garanterat planerad i flera år ! Men är det verkligen medlemmar som vill ha strejken? Har medlemmar kämpat i flera år för kollektivavtal, det tror jag knappast.

Är det någon som verkligen går på djupet hos metall? Hur hanterar det sina anställda? Jag tror nog det finns flertalet där som har det lite sisådär och orättvisa trots kollektivavtal.

Är ju fascinerande hur det bolag som verkar få problem (Werksta, vilka fler inom närmsta veckorna?) är kollektiv anslutna företag.


Tack och hej IF-metall.
Ett himla gnäll på facket i denna tråd.
Ska jag tolka att alla är ok med amerikansk arbetsmarknad med typ 2 veckors semester osv.?
Varför gnäller ni inte på Tesla?
Man kunde ju tex gjort som Amazon och bildat dotterbolag/underleverantör med kollektivavtal, problemet löst.
Ni har ju liksom köpt Elon Musk och nu får ni Elon Musk. Vem är förvånad?
Är väl inte speciellt många som gnällt på vad fackverksamheten gjort historiskt? Den har gjort mycket gott.
Det är vad som sker nu som vi som "gnäller" inte står bakom.


Hade det funnits mängder utlåtanden om odrägliga arbetsförhållanden, undermåliga avtal och önskan om kollektivavtal från anställda på Tesla så hade jag tyckt annorlunda.
Däremot hade jag tyckt lika illa om tillvägagångssätten dom tagit till i detta fall oavsett.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Elix747 »

Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 12:54
Elix747 skrev: 11 nov 2023 12:45
Bytt till vinterhjul på Euromaster idag.
Inga problem. Trevlig och glad personal.
Dom har kanske inte kollektivavtal? ;)
De verkar ha kollektivavtal om man läser deras hemsida.
Enligt personalen i kassan så hade det varit någon från transport-facket där. Personen från transport hade frågat om de servar tesla. Och det gör ju Euromaster. Svaret från facket var då ungefär att, det får vi nog titta på.
Nu är ju inte däckservice i blockad ännu. Jag hoppas inte att facket tar ut sin ilska på mig som privat person när jag köper en privat tjänst från ett icke Tesla-företag.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elix747 skrev: 11 nov 2023 18:10
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 12:54
Elix747 skrev: 11 nov 2023 12:45
Bytt till vinterhjul på Euromaster idag.
Inga problem. Trevlig och glad personal.
Dom har kanske inte kollektivavtal? ;)
De verkar ha kollektivavtal om man läser deras hemsida.
Enligt personalen i kassan så hade det varit någon från transport-facket där. Personen från transport hade frågat om de servar tesla. Och det gör ju Euromaster. Svaret från facket var då ungefär att, det får vi nog titta på.
Nu är ju inte däckservice i blockad ännu. Jag hoppas inte att facket tar ut sin ilska på mig som privat person när jag köper en privat tjänst från ett icke Tesla-företag.
Det gör dom ju redan. Har du missat det? :o

EDIT: Okej, nu fattar jag att du var ironisk. :lol:
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Fredrik j skrev: 11 nov 2023 15:03
thogr skrev: 11 nov 2023 14:56
roffe_s skrev: 11 nov 2023 14:13
TiborBlomhall skrev: 11 nov 2023 14:04
roffe_s skrev: 11 nov 2023 13:46
Är det ingen som reflekterar över det enligt tråden uppsagda avtalet med Werksta? Hur gick detta till, hur ser avtalet ut och vilken part har på vilka grunder sagt upp avtalet?

På Werksta säger man inget, här är det business as usual att döma av hemsidan: https://www.werksta.se/tjanster/el-och- ... eparation/

Avtal - kollektiv eller kommersiella - avslutar man inte hur som helst utan att exponera sig för risk. Så vad hände? Är det någon som till att börja med vet om:

1 - Är avtalet de facto uppsagt?
2 - Vilken part sa i så fall upp avtalet?
3 - På vilka grunder avslutades avtalet? Hade strejken något att göra med detta?
4 - Vilken inställning har den part som drabbades av uppsägningen?

Detta borde i vart fall vara intressant för ägarkollektivet att få klarhet i. Vilken part reducerade i relativ hög omfattning ägarnas möjlighet att få sina fordon åtgärdade? Var det Werksta - eller Tesla Sweden - som ökade pressen på ägarna?
Utan att veta spekulerar jag i att avtalet i sig inte är uppsagd. Tesla plockade bort dem från webbsidan så kunder slipper åka dit och bli besvikna.
Tack för infon Tibor, det vore ju klokt om det är så :)

Och torde bespara många av skribenterna i tråden en del oro. Att hålla sig till kända och bekräftade fakta är sällan en dålig idé. Ha en fortsatt trevlig helg.
Det påstås att de börjat varsla folk om uppsägning på Werksta:
20 miljoner i veckan blir ju ca 900 miljoner på ett år.
Delat på dom 50 000 teslabilar som finns i Sverige så innebär då att Werksta reparerar varje bil för ca 20 000kr i genomsnitt.
Man gör ju iochförsig säkert en hel del dyra plåt/lack-jobb.
Plåtskador är ofta svindyrt.
Har ett nyligt exempel på en Renault Trafic vi har på jobbet. Blev lätt påbackad av en Hydrema dumper höger bak (bakom skjutdörr).
71k gick den reparationen på för försäkringsbolaget.

Så att Werksta skulle tappa såpass volym är verkligen inte orimligt.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Collin87 skrev: 11 nov 2023 18:20
Plåtskador är ofta svindyrt.
Har ett nyligt exempel på en Renault Trafic vi har på jobbet. Blev lätt påbackad av en Hydrema dumper höger bak (bakom skjutdörr).
71k gick den reparationen på för försäkringsbolaget.

Så att Werksta skulle tappa såpass volym är verkligen inte orimligt.
Visst är plåtskador dyrt men Werksta Holdco (antar att det är svenska verksamheten) omsätter ca 1.37 miljarder, det innebär drygt 26 miljoner per arbetsvecka. Inom alla fabrikat, och både bilglas och plåtskador.

Är det rimligt att Tesla utgör 70-80% av företagsgruppen Werkstas svenska verksamhet? Jag är skeptisk men det lär ju visa sig ;)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Collin87 skrev:
Fredrik j skrev: 11 nov 2023 15:03
thogr skrev: 11 nov 2023 14:56
roffe_s skrev: 11 nov 2023 14:13
TiborBlomhall skrev: 11 nov 2023 14:04
Utan att veta spekulerar jag i att avtalet i sig inte är uppsagd. Tesla plockade bort dem från webbsidan så kunder slipper åka dit och bli besvikna.
Tack för infon Tibor, det vore ju klokt om det är så :)

Och torde bespara många av skribenterna i tråden en del oro. Att hålla sig till kända och bekräftade fakta är sällan en dålig idé. Ha en fortsatt trevlig helg.
Det påstås att de börjat varsla folk om uppsägning på Werksta:
20 miljoner i veckan blir ju ca 900 miljoner på ett år.
Delat på dom 50 000 teslabilar som finns i Sverige så innebär då att Werksta reparerar varje bil för ca 20 000kr i genomsnitt.
Man gör ju iochförsig säkert en hel del dyra plåt/lack-jobb.
Plåtskador är ofta svindyrt.
Har ett nyligt exempel på en Renault Trafic vi har på jobbet. Blev lätt påbackad av en Hydrema dumper höger bak (bakom skjutdörr).
71k gick den reparationen på för försäkringsbolaget.

Så att Werksta skulle tappa såpass volym är verkligen inte orimligt.
Min Ford Raptor som blev skadad i flacket då jag hade en bedrack som satt fast i flaket bak (skärmarna bak). De fick reparera och de gick loss på 240 000kr hos Werksta. Så ja det är svindyrt att fixa plåtskador.

Bild
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8736
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

bat skrev: 11 nov 2023 17:48
thogr skrev: 11 nov 2023 16:27
Själv jobbar jag på ett amerikansk företag (svenskt dotterbolag) med kollektivavtal, men mina amerikanska kollegor har rätt till mer semester än jag.
Är du säker på att det är betalda semesterdagar? Mina amerikanska kollegor har också en hel del dagar och kan ta ut sabbatical etc med ett visst intervall. Men inte alla dessa är betalda vilket det brukar vara i Sverige.
När jag jobbade i USA hade dom lite olika men villminnas att man 1 extra för varje anställningsår, min kollega hade 32 betalda semesterdagar per år. Så allt är inte dåligt I USA.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Esterox »

roffe_s skrev: 11 nov 2023 18:48
Collin87 skrev: 11 nov 2023 18:20
Plåtskador är ofta svindyrt.
Har ett nyligt exempel på en Renault Trafic vi har på jobbet. Blev lätt påbackad av en Hydrema dumper höger bak (bakom skjutdörr).
71k gick den reparationen på för försäkringsbolaget.

Så att Werksta skulle tappa såpass volym är verkligen inte orimligt.
Visst är plåtskador dyrt men Werksta Holdco (antar att det är svenska verksamheten) omsätter ca 1.37 miljarder, det innebär drygt 26 miljoner per arbetsvecka. Inom alla fabrikat, och både bilglas och plåtskador.

Är det rimligt att Tesla utgör 70-80% av företagsgruppen Werkstas svenska verksamhet? Jag är skeptisk men det lär ju visa sig ;)
Med tanke på att det var relativt osynliga innan teslas intåg så blir jag inte förvånad.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

roffe_s skrev: 11 nov 2023 18:48
Collin87 skrev: 11 nov 2023 18:20
Plåtskador är ofta svindyrt.
Har ett nyligt exempel på en Renault Trafic vi har på jobbet. Blev lätt påbackad av en Hydrema dumper höger bak (bakom skjutdörr).
71k gick den reparationen på för försäkringsbolaget.

Så att Werksta skulle tappa såpass volym är verkligen inte orimligt.
Visst är plåtskador dyrt men Werksta Holdco (antar att det är svenska verksamheten) omsätter ca 1.37 miljarder, det innebär drygt 26 miljoner per arbetsvecka. Inom alla fabrikat, och både bilglas och plåtskador.

Är det rimligt att Tesla utgör 70-80% av företagsgruppen Werkstas svenska verksamhet? Jag är skeptisk men det lär ju visa sig ;)
Är inte holdco hela Norden?
Werksta Sweden AB skulle jag gissa gäller svenska verksamheten.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Man förstår varför försäkringarna är svindyra.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Någon som funderar på att sälja bilen och slippa hela cirkusen?
Skriv svar